Overhaling av c4

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 543
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av C5_2000 » ons okt 04, 2017 21:08

Hei .

Jeg har en stund vært i kontakt med webmaster Henning angående dette problemet med å laste opp bilder . Jeg har litt bilder jeg selv skulle lastet opp men det går ikke pga tekniske problemer etter omlegging av forumet . De jobber med problemet , men jeg aner ikke når de får fikset det .
Håper det blir snart :D

mvh Øystein

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 293
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av 75Corvette » man okt 09, 2017 20:30

Da fungerte bildene for min del :D

Her er bildene av lagerene. Lagrene er festet med fire bolter. Så dette greier nokk de fleste og gjøre selv. Bare husk på at annlegsflatene mellom spindel å lagrene er rene. Anbefaler også å bruke lit blå loctite på boltene så slipper dere at boltene vibrerer seg løse
Vedlegg
IMG_20171004_180642.jpg
IMG_20171004_180513.jpg
IMG_20171004_183749.jpg

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 293
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av 75Corvette » tir okt 10, 2017 18:31

Da var maf feilen borte :D fikk i dag den nye maf måleren i posten. Så hvis noen skal kjøpe ny maf måler kjøp ORIGINAL ikke sånn reproduksjon som jeg gjorde første gangen. :lol:

Det var denne jeg kjøpte. http://www.ebay.com/itm/Mass-Air-Flow-M ... 2749.l2649

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 293
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av 75Corvette » man okt 16, 2017 22:25

Fikk byttet bakhjulslagrene. Det er nesten like enkelt som for lagerene foran.
Demontert bremser og hovedbolt for aksling. Løsne bolt til bladfjæra. skru ut de tre boltene på baksiden inne ved drivaksel.
Ved montering skal hovedmutteren til akslingen strammes til 253nm. NB bilen skal da ikke stå på hjulene når denne strammes.

Her er det en video om hvordan man bytter lageret. https://youtu.be/WVO18WUiGyA


Grunnen til at man bør løsne bladfjæra er for å lettere kunne løsne den ene bolten til lageret
Vedlegg
IMG_20171015_180725.jpg
IMG_20171015_184254.jpg
IMG_20171015_184311.jpg
IMG_20171015_184319.jpg

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 543
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av C5_2000 » man okt 16, 2017 22:51

Bra bilder dette :mrgreen:

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 293
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av 75Corvette » søn okt 22, 2017 12:25

Har nå fått fjærnet start sperra på nøkkelen :D det man gjør er å måle motstanden i chipen på nøkkelen og erstatteter den med en motstand som er lik nøkkelens resistance.
Hvis man ser opp under rattstammen vil man se en ledning som vanligvis er organge. Denne kobler man da av og erstatteter med en motstand.
Om man gjør dette så vil bilen starte uansett om chipen i nøkkelen er ødelagt.
20171021_122328.jpg
Nøkkelen min hadde en motstand på ca 1,87 ohm Og motstandene er på 1,78 ohm.
Sist redigert av 75Corvette den søn okt 22, 2017 12:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 293
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av 75Corvette » søn okt 22, 2017 12:34

IMG_20171022_123147.jpg
Dette er ledningen under rattstammen
IMG_20171022_123047.jpg
Dette er de to motstandene som skal kobles inn på ledningen

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 543
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av C5_2000 » søn okt 22, 2017 13:18

Så da dropper du du VATS systemet , er det noen grunn til det ?
Ser du har skrevet 1,87 ohm og motstand på 1,78 ohm .
Det skal vel være 1,87 Kohm (1,78Kohm) ? Tror muligens 1,78 Kohm blir for lite da toleransen er 1795-1965 ohm

mvh Øystein
VATS_Sucks_-_VATS_Repair_and_Removal_Info_for_C4_Corvettes.gif

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 293
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av 75Corvette » søn okt 22, 2017 13:39

Grunnen til at jeg koblett bort vats systemet er fordi nøkkelen mister noen ganger kontakten inne i låssylinderen. Når det gjelder toleransene så var jeg også litt skeptisk på om dette skulle fungerer. men bilen godtok ihvertfall 1,78ohm istedet for 1,87 for min del.

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 293
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av 75Corvette » lør okt 28, 2017 19:48

Da var kassa ute igjen for 5 gang :lol: måtte ta ut kassen siden simringen lakk grunnet produksjonsfeil :twisted:
Fant ut en ny ting når man skal ta ut kassen. Når man slipper kassen ned i bakkant har man ca 1cm klaring mellom fordeleren og torpedoveggen.
Hadde også tenkt til å bytte converter da den jeg har er 2600 stall og ønsker en på ca 1800.
Problemet er at kassen jeg har er en overhalt 83 mod kasse med 27 spline så jeg lurer på om jeg skulke ha kjøpt en ny kasse med 30 spline istedet?

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 293
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av 75Corvette » lør okt 28, 2017 19:55

IMG_20171028_170202.jpg
IMG_20171028_172918.jpg
Produksjons feilen på simringen.
IMG_20171028_172927.jpg
Simringen lå ikke ordentlig inntil i bunnen. Så da ble det ny simring. Tenkte litt på om selve huset som holder simringen kunne ha forskjøvet seg men da ville evt tappene gå inni veiva.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 543
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av C5_2000 » lør okt 28, 2017 21:42

Blir mye skruing på deg gitt ,for å få bilen på stell :mrgreen:
Men det nok veldig bra tilslutt og håper det blir tett med ny tetningsring:D

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 293
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av 75Corvette » søn okt 29, 2017 13:02

Ja det ble litt mere en forventet :lol:
Men siden girkassen er ute så kommer jeg til å ta ned hele bakstillingen også. Dette for å bytte foringer og sjekke tilstanden på drevene inne i diffen.

Det som er irriterende er at det var produksjonsfeil på simringen :oops:
Fikk målt opp nøyaktig posisjon på huset til simringen. Den er 400 hundredeler forskyvet nedover noe som er så lite at det umulig kan gå utover tettnings fungsjonen til simringen.

Skal ta litt bilder når jeg tar ned bakstillingen om en ukes tid.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 543
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av C5_2000 » søn okt 29, 2017 14:45

Du blir godt kjent og utlært på C4 innen du er ferdig :mrgreen:
Det er jo en god følelse å kunne fikse alle problemene på egen bil og slippe å sette den på verkstedet :D
Prøver selv å bygge opp kompetansen min på C5'en ved "skru" mest mulig selv på elektronikken og mekanikken :D
Mvh Øystein

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 293
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Overhaling av c4

Legg inn av 75Corvette » søn okt 29, 2017 15:34

Ja når man sender bort ting på verksted så blir det fort dyrt. Hvis man bruker tiden man trenger får man til det meste selv heldigvis :D
Tror jeg har betemt meg for å kjøpe en ny bytte kasse til vetten istedet for ny converter til den gamle. 16k for en ny byttekasse hos et firma på Skedsmokorset.
Så jeg får se hva det blir til for det er jo morsomt med nye deler :lol:

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester