Corvette Club Norway • Overhaling av c4 - Side 9
Side 9 av 14

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: lør des 23, 2017 14:07
av 75Corvette
Da er girkassen inne igjen :D Girkassen ble totalt overhalt og bygget om fra 27 til 30 spline. Kjøpte også ny converter med stall 1850rpm. Oljepumeppenpen ble også byttet. Alt dette kostet 24k. :D
IMG_20171223_121411_1.jpg

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: lør des 23, 2017 14:08
av 75Corvette
IMG_20171223_121411_1.jpg
IMG_20171221_201130.jpg

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: lør des 30, 2017 22:41
av 75Corvette
Har nå fått gjort litt mere på corvetten. Girkassen er inne og alt er tett og riktig. Men selvfølgelig så måtte noe annet gå i stykker :lol: frostpluggen bak starteren begynnte å lekke og måtte derfor byttes. Kjøpte alle frostpluggene for 190kr på steinar stolen. Jeg brukte også et veldig tynt lag med silikon på frostpluggen når den ble montert.

Men har noen vert borti at ECU en har vært halveis Ødelagt? Bilen går ikke ordentlig på tomgang og får veldig mye bensin. Men når den har gått i closed loop går den bra. Har ingen vakuum lekkasjer
IMG_20171229_105048_1.jpg
IMG_20171229_120953.jpg
IMG_20171229_121000.jpg
IMG_20171229_121535.jpg

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: søn des 31, 2017 07:58
av C5_2000
Når motoren går i Open Loop styres den av faste paramerte som er programmert i ECM'en .
På pre 89 modeller mener jeg det er en coldstart injector , men fra 89 ble den fjernet og ECM ble programmert til å gi mer bensin ved oppstart kald motor .

Kan virke som parametrene kanskje ikke er helt korrekte
Har du riktig trykk på bensinmanifoilen ? , for høyt trykk vil gi fetere blanding i Open Loop . I closed loop gir O2 sensor tilbakemelding til ECM'en som igjen reduserer injectorpuls lengden .

mvh Øystein

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: man jan 01, 2018 22:22
av 75Corvette
Takk for svar. Har ikke fått sjekket bensintrykk men det er ihvertfall høyt nokk :lol:
88 modell tpi var det siste året med kald-starts dyse, men noen sier at 88 og eldre ecu er ikke vil fungere optimalt på 89 modell på grunn av dette. Har nå bestilg helt ny ecu for 89 modell. Har også kjøpt utstyr for mapping og diagnose til gm med obd1, så da går det ann å se hva bilen gjør når man kjører :D

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: tir jan 02, 2018 13:26
av C5_2000
Du kan snart opprette C4 verksted med kompatansen du opparbeider deg nå C4'en :mrgreen:
Interessant å følge med på , tråden din , selv om jeg ikke har C4 lengre.

Hva slags utstyr for mapping har du bestillt ?

Har selv HP Tuner med logge enhet ,men har ikke kjøpt noe mer enda . Er litt usikker på hva som er fornuftig plassering av ekstern O2 sensor , er det bra nok å feste i eksosen eller må man sveise på tappepunkt på eksosheader ?
På C5 er det en sensor på hver side før og etter katalystatorene , mens på C4 kun en sensor foran på sjåførsiden .

mvh Øystein

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: tir jan 02, 2018 20:54
av 75Corvette
Ja nå har jo hele c4 en vært i deler så man lærer seg alltid noe nytt :D
Dette diagnose utstyret kjøpte jeg.
https://www.ebay.com/itm/GM-OBD1-Scanne ... 2749.l2649
Kjøpte det i hovedsak for å kunne lese feilkoder og lese av live data. Dette programmet skal også fungere greit for enkel mapping.

Når det gjelder plassering av lambda avhenger det litt av formålet med den. Om det kun er for generellt overvåking og litt mere nøyaktighet en orginalt, så plasserer man den som regel et sted mellom manifoldene og katen. Hvis det er litt mere for høy ytelse motorer og best mulig effekt skal den sitte nærmest mulig eksosportene på motoren.
Jeg ville ha sveiset inn en lambda mutter for at det da ser litt mere profesjonelt ut og fungerer best.

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: tir jan 02, 2018 21:58
av C5_2000
Jeg brukte programmet TTS Datamaster og synes det fungerte greit til å lese og trende live data .
Skiftet alle sensorene på motoren , men motoren gikk ujevnt på tomgang . Da var det ganske enkelt å se feilen vha programmet . O2 sensoren som skulle svinge mellom 0.1-0.9 volt lå som en fast strek på ca 0.5 volt . Byttet den og alt ble så meget bedre :D

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: ons jan 10, 2018 20:24
av 75Corvette
Siden jeg venter på noen deler fikk jeg tid til å foliere taket. Er foliert med 3M carbon fiber 1080 serie. Dette er 100% proff folie ikke noe bilig greier.

Hva syntes dere om resultatet. Skal også foliere veltebøylen.
_20180110_192037.JPG
DSC_0023.JPG

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: tor jan 11, 2018 14:20
av C5_2000
Ble flott det .

Selv vurderer jeg å foliere enkelte av interiørdelene :D

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: tor jan 11, 2018 19:05
av CORVETTENORWAY
75Corvette skrev:
ons jan 10, 2018 20:24
Siden jeg venter på noen deler fikk jeg tid til å foliere taket. Er foliert med 3M carbon fiber 1080 serie. Dette er 100% proff folie ikke noe bilig greier.

Hva syntes dere om resultatet. Skal også foliere veltebøylen. _20180110_192037.JPGDSC_0023.JPG
ser bra detta :D

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: søn jan 14, 2018 19:16
av 75Corvette
Fikk den nye ECU en i går og fikk montert den nå. Desverre ble det ikke bedre. Problemet er at motoren får for mye bensin. Komp-en er 160 og 155 psi på alle sylindere ingen vacuum lekasjer. Eneste jeg kan tenke meg som gjør det, er enten defekte plugger( de som sitter i nå er kun noen måneder gammle) eller at dysene er for store (24 lb)

Hadde tenkt til å prøve noen nye plugger i morgen og se hva som skjer.

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: søn jan 14, 2018 20:07
av C5_2000
Såvidt jeg finner ut kom 88-91 Corvette med 22LB injektorer .
Med LT1 motoren som kom i 92 kom 24lb injektorer :D

mvh Øystein

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: søn jan 14, 2018 20:30
av 75Corvette
Leste det samme som deg. så det blir nokk 22lb dyser en gang om jeg ikke programerer om ECUen. Har lest om mange som har 24 lb som fungerer men det er også mange som har hatt samme problem som meg

Re: Overhaling av c4

Lagt inn: søn jan 14, 2018 21:00
av C5_2000
FYI:
Her er en side med mye injektorinfo med partnr etc
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm