Harmonic balancer '85 L98

Svar
arnef@lyse.net
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Harmonic balancer '85 L98

Legg inn av arnef@lyse.net » man feb 13, 2017 22:36

Lurer litt på installasjon av harmonic balancer. 'Bånner' den ut i rett posisjon på veiva så reimhjulet kommer i rett posisjon i forhold til de andre eller må man terse den inn til den er på rett plass? Har tatt diverse mål så jeg skal nok få den på rett plass.

Skulle bare sjekke oljetrykksmåleren for bensinpumpa og så har det ballet litt på seg..... Knakk først bolten som holder fordeleren og endte med å bore den ut. Dermed hadde jeg klart å viske ut merkene jeg satte da jeg tok ut fordeleren. Da var det bare å gå i gang med justering av tenning. Skulle skifte plugger og ledninger. Hadde fått tak i braketter for pluggledninger som manglet og dermed var det like greit å ta av vetildeksler og justere ventilene. Med stempel i dead center fant jeg ikke tenningsmerket. Oppdaget etter hvert at den ytre ringen på harmonic balancer hadde rotert 90 grader og skrapte borti registerdekselet.
IMG_1100.JPG
Ødelagt harmonic balancer
Så det var en vannlekkasje i pakning for vannpumpa på førersiden og dermed ble vannpumpa tatt ut. Begynner å bli rimelig god tilkomst etter hvert. Tenker jeg tar av registerdekselet og skifter pakninger når det meste er demontert likevel.
IMG_1176.JPG
God tilkomst

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Harmonic balancer '85 L98

Legg inn av 75Corvette » man feb 13, 2017 23:44

Hei. Man skal i utgangspunktet bruke et verktøy som man skrur inn i veiva og som presser svingningsdemperen inn på veiva. Om du bruker dette verktøyet vil du kjenne når svingningsdemperen er presset langt nokk inn. For meg ser det nesten ut som du har satt svingningsdemperen på feil vei.

Når det gjelder justeringen av ventilene. var det noe spesill grun til at du justerte dem, da hydrauliske løftere i utgangspunktet ikke trenger å bli justert etter første gang de blir montert.
pro-66519_xl.jpg
Det er dette verktøyet jeg mener. Skrus inn i veiven og så presses svingningsdemperen inn ved at man strammer mutteren

arnef@lyse.net
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av arnef@lyse.net » tir feb 14, 2017 09:28

Det er den ødelagte demperen som er på bildet. Venter på trekkeverktøyet så jeg får den av. Har kjøpt et sett med installasjonsverktøy også.
Takk for svar. Lurte på om en kunne kjenne at demperen var på plass eller det måtte gjøres på mål.

Grunnen til at jeg sjekket/justerte ventilene var at jeg kunne se at noen hadde vært å klådd. Ser at en tidligere eier har vært og skrudd på ting. Deler er knekt/mangler eller det er brukt uoriginale skruer/bolter. Det stemmer godt at ventilene ikke trenger justering. Endte opp på utgangspunktet.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tir feb 14, 2017 16:43

Jeg brukte dette verktøyet når jeg skiftet svingningsdemperen på 91 modellen jeg hadde , antar det er ganske likt på din
demontering svingningsdemper.jpg
demontering svingningsdemper.jpg (88.31 kiB) Vist 963 ganger
Ny svingningsdemper ble presset inn på kilesporet
Nyttregisterdeksel montert.jpg
Nyttregisterdeksel montert.jpg (105.06 kiB) Vist 963 ganger
Jeg byttet også registerreim da den var ganske slakk .

skrev litt om hva jeg gjorde i denne tråden

http://www.corvetteclub.no/forum/9/6367#p38420
mvh Øystein

arnef@lyse.net
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av arnef@lyse.net » tir feb 14, 2017 18:52

Takker for tips. Mye god lesning i tråden din.

Svar