Manuell gir/oljetype

Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
mortengj
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Manuell gir/oljetype

Legg inn av mortengj » man feb 06, 2017 13:56

Hei igjen,Holder på og handle inn div oljer til min C4,95/96 mod. Fikk mye god info på min forrige post så jeg prøver igjen:)Jeg vil også bytte olje på girkassen,som er en 6-trinns manuell. Tenkte at dette var type gir olje av typen 75/90w eller 80/90(noe jeg også får opp når jeg søker på reg.nr. hos for eksempel. Mekonomen) Men i "owners manual" står det Manual Transmission fluid SAE 5-30W... vil vel ikke trekke denne infoen i tvil,men jeg er født og oppvokst blandt traktorer,gravemaskiner,biler og motorsykkler,og har vel i alle år brukt gir-olje type 75/90 eller 80/90 når det er snakk om manuelle girkasser,drev og liknende (selvsagt ikke på motorsykkelen:) ,så her søker jeg litt tips fra dere som er erfarne corvette-eiere/mekkere.
Er,som tidligere,veldig takknemlig for alle råd/tips:)
Mvh. Morten Gjerde

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Manuell gir/oljetype

Legg inn av arneoe » lør feb 11, 2017 13:46

Når det gjelder valg av oljer Morten er det fabrikanten som gir de beste råd, det betyr at du bør følge håndboka. Sjekk hvilken GM-spec som gjelder og finn den oljen som passer fra de forskjellige leverandører/fabrikanter. I 95/96 var det en «brytningstid» for innføring av syntetiske oljer, noe som kompliserer valget. Stort sett er viskositetene 75W-90 og 5W-30 syntetiske, mens 80W-90 er mineralsk. Jeg tror nok syntetiske oljer vil passe best for din C4 og tilgangen av mineralske oljer vil være begrenset i dag.
Jeg kjenner ikke C4 så godt men jeg går ut fra at du har en ZF-kasse og en slik bruker normalt 5W-30 tilsvarende Mobil 1.

AMSOIL er populært blant AMCAR-folket:

- AMSOIL Synthetic Synchromesh Transmission Fluid (MTF)

- AMSOIL Severe Gear Extreme Pressure Synthetic 75w90

Arne

mortengj
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Re: Manuell gir/oljetype

Legg inn av mortengj » tir feb 14, 2017 08:57

Hei,og takk for informativ informasjon:) Har søkt litt på Amsoil, og funnet oljen jeg trenger,"Amsoil Manual synchromesh transmission fluid 5w-30. Har også funnet ut at det er en importør/forhandler i Haugesund, (1 times kjøretur) så da skal jeg få tak i girolje der.
Takker atter en gang for god informasjon:)

Morten

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable