Verneverdig veteran?

Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Xcrookie
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Verneverdig veteran?

Legg inn av Xcrookie » ons jan 11, 2017 18:01

Hei, er det noen som har erfaring med å registrere bilen som verneverdig? Kan den endres til "vanlig veteran" hvis man vil bygge den om senere?

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Verneverdig veteran?

Legg inn av arneoe » ons jan 11, 2017 19:04

Xcrookie skrev:Hei, er det noen som har erfaring med å registrere bilen som verneverdig? Kan den endres til "vanlig veteran" hvis man vil bygge den om senere?
En bevaringsverdig bil er å betrakte som en "hobbybil" som ikke skal anvendes som vanlig nyttekjøretøy. Et slikt kjøretøy gir en rekke fordeler i henhold til Kjøretøyforskriften og forsikringer. Kjøretøyet kan når som helst bringes tilbake til "vanlig" kjøretøy igjen. Hvilken bil og årsmodell er det snakk om?

Arne

Xcrookie
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Xcrookie » søn jan 15, 2017 13:41

arneoe skrev:
Xcrookie skrev:Hei, er det noen som har erfaring med å registrere bilen som verneverdig? Kan den endres til "vanlig veteran" hvis man vil bygge den om senere?
En bevaringsverdig bil er å betrakte som en "hobbybil" som ikke skal anvendes som vanlig nyttekjøretøy. Et slikt kjøretøy gir en rekke fordeler i henhold til Kjøretøyforskriften og forsikringer. Kjøretøyet kan når som helst bringes tilbake til "vanlig" kjøretøy igjen. Hvilken bil og årsmodell er det snakk om?

Arne
Det er en 86 modell, så den er jo veteran med rimelig forsikring og begrenset kjørelengde. Den eneste fordelen som jeg ser er at den ikke trenger å vises hvert 2. år, men hvert 5. Ulempen er vel at den ikke kan bygges om, men hvis jeg en gang senere gjør det, mister jeg vel bare bevaringsverdig status og må vises hvert 2. år igjen?

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man jan 16, 2017 14:00

Dersom din 86-modell skal være vanlig bruksbil vil forsikring og EU-kontroll for være det samme som for biler som er yngre enn 30 år. Dersom du ønsker å modifisere bilen betyr det at du må få godkjent endringene hos vegmyndighetene uavhengig hvilken status bilen har.

Det er bilorganisasjonene AMCAR og LMK som ivaretar våre interesser mot myndighetene m.h.t. modifisering/ombygging av biler. Dette er har vært en "evigvarende kamp" mot myndighetene som det er vanskelig å vinne alene.

Hjelp/råd til gjennomføring av ditt modifikasjonsprosjekt og gunstig forsikring for en modifisert bil får du ved å tegne medlemskap i en eller begge av disse organisasjonene. Du vil snart erfare at det er snakk om hobbybil, ikke vanlig bruksbil.

Forsikring gjennom LMK har p.t. ingen km-begrensning og forsikring gjennom AMCAR kan du utvide km-lenge mot tillegg i premien. Slike forsikringer er svært gunstige.

Arne

Xcrookie
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Xcrookie » man jan 16, 2017 22:16

OK, jeg har allerede forsikret den gjennom Amcar og LMK, men jeg mener å huske at det var en begrensning på 5000 km. Å ha den som bruksbil er uaktuelt for meg, men jeg lurer på om jeg kan endre status hos biltilsynet til bevaringsverdig og dermed bare vise den hvert 5. år event. om det er noen ulemper med det? Er det samme originalitetskrav om den er "bevaringsverdig" kontra "vanlig veteran" som den er?

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons jan 18, 2017 14:08

Jeg skrev: «Dersom du ønsker å modifisere bilen betyr det at du må få godkjent endringene hos vegmyndighetene uavhengig hvilken status bilen har». Det er ingen forskjell originalitetskrav om den er «bevaringsverdig» kontra «vanlig veteran». Det er bilens førstegangs registeringsår og dette års gjeldende «Kjøretøyforskrift» som er veiledende for godkjenning om bilen er «tilnærmet original». Tidsriktige modifikasjoner/endringer blir ofte godtatt.

AMCAR og LMK setter krav til at modifikasjonene skal føres inn i vognkortet før du kan få forsikring som omfatter modifikasjonene som er gjort. Begge bilorganisasjonene forlanger vising og bilder av bilen før forsikring gis. For en 1986-modell er det 8000km grense, men mulighet til utvidelse hos AMCAR. Det er ingen km-grense hos LMK.

Du må vise bilen på trafikkstasjonen for å få bilen godkjent som bevaringsverdig.

Ordningen om visning av bevaringsverdig kjøretøy er ny og det er ennå en del usikkerheter hvordan de nye reglene vil bli administrert, men hovedreglen er:

Bevaringsverdige kjøretøy, som er 30 år eller eldre, skal ha EU-kontroll når de er 35, 40, 45 og 50 år og deretter er de fritatt for kontroll.

Det er vel litt lurt å vente med å gjøre modifikasjonene på bilen fram til du har vist bilen og fått den godkjent som et «bevaringsverdig kjøretøy». Dersom modifikasjonene du planlegger ikke er svært omfattende og ikke særlig synlig er det gode muligheter for at bilen aldri blir innkalt til ny kontroll hos veimyndighetene. :wink:

Arne

Xcrookie
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Xcrookie » ons jan 18, 2017 18:41

Ok, takk for info, da er jeg litt klokere. Jeg har ingen planer om å gjøre modifikasjoner, lurte bare på om det kan være en ulempe at den er bevaringsverdig hvis jeg en gang skal selge den. Jeg trodde at det var strengere krav til originalitet da.
Takk igjen!

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable