84 Crossfire høy tomgang i gir?

Svar
MortenJ
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

84 Crossfire høy tomgang i gir?

Legg inn av MortenJ » man mai 09, 2016 09:45

Hei

Har så vidt begynt å bruke bilen for sesongen, og synes det går på for høy tomgang når bilen står i gir (automat).
Setter jeg i "park" så har jeg en tomgang på ca 600-700 omdr. Så fort jeg setter den i "D" (eller "R" for den saks skyld) så får jeg 1000-1100 omdr. Og når jeg er ute og kjører så reduserer den heller ikke noe særlig på farten når man slipper gass, da den holder giret som er koblet inn og går på 1000-1100, noe som gir rett over 60kmt i 4 gir. Mener å huske at den i fjor reduserte hastigheten og at girkassen koblet (frihjul?) ut når den skulle gire ned.

Hva er er riktig? Er det mulig å justere tomgang når den kun er i gir?

Virker også til at jeg har fått tilbake hostingen og harkingen som jeg hadde i fjor når jeg var over 1300-1400. Hvor lenge varer en orginal 84 bensinpumpe? Den burde vel holde mer enn underkant av ett år? Dersom det er problemet denne gang og.

På forhånd takk.

Mvh
Morten

Brukeravatar
CORVETTENORWAY
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: vear,stokke
Kontakt:

Re: 84 Crossfire høy tomgang i gir?

Legg inn av CORVETTENORWAY » man mai 09, 2016 18:01

start med å koble fra batteri , skru ut begge iac i tb og rengjør både iac og sete i begge tb. skru til alle skruer på manifoilen og skruene på begge tb . napp av vakum som går til egr solinoid på den ene tb og sett en tape over på tb , koble til batteri og prøv !!! det er også et filter under bilen på passasjersiden ,som bør byttes , den orginale bensinregulatoren som sitter i den ene tb går ann å justere (skru den av og stram fjera ved å skru i bunnen ( di fleste crossfire kjører med for lavt bensintrykk , dette går ann å måle med spesialverktøy men det er lettere og montere en måler på på bensinrør som går fra den ene tb til den andre ) du bør ha 13 psi bensintrykk . jeg har som mange andre montert nyere type bensinpumpe for å sikre trykket . og ps . juster opp tenningen din til ca 10 - 12 grader :D :D :D

Brukeravatar
CORVETTENORWAY
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: vear,stokke
Kontakt:

Legg inn av CORVETTENORWAY » man mai 09, 2016 18:03

og jeg tror ikke det er noe galt med bensinpumpa di :D :D :D

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » man mai 09, 2016 19:36

Har du ikke verkstedhåndbok på bilen så anbefaler jeg å bestille en slik CD ,

http://www.ebay.com/itm/1984-1985-Corve ... Q~&vxp=mtr

Her er også litt Crossfire info :

http://www.restore-an-old-car.com/corve ... ngine.html

mvh Øystein

MortenJ
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av MortenJ » tor mai 12, 2016 10:44

Takker for hjelp, da har jeg ett sted å begynne i allefall, når det blir tid og vær til det :)
Nå som det er pent vær blir det nok ikke brukt mest tid på å fikse bil.

Har haynes rephåndbok, men ikke alt som står der;)

Skriver en oppdatering når jeg får gjort noe :)

Mvh
Morten

MortenJ
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av MortenJ » fre jun 03, 2016 12:38

Hei

Har ikke fått mye tid til å se så mye på dette enda.

Men har hatt opp begge iac og de satt egentlig ikke fastskrudd da de lette kunne skrus for hånd.

Var veldig svart på begge ventiler, men det var en synlig ren ring rundt etter hvor sete har vært. Målte også avstanden som var korrekt og har skrudd de på plass igjen.

Bilen ble noe bedre, nå går den helt fint bare drar litt mye i gir. Nytt bensin filter ligger klart til å byttes når tiden er der samt at jeg har fått lånt meg en "egr delete" plate somjeg tenkte å sette på, bare for åbli kvit hele egr systemet.
Har hatt ut egr og rengjort også, men ikke demontert den i sine bestanddeler.

Biler er jo i allefall i orden til å brukes nå som det er fint vær når det er tid til det. Så får jeg se hva jeg får til utover sommeren.

Takker for all hjelp og svar :)

Svar