Corvette Club Norway • Mitt lille prosjekt :Overhaling av L98 motor på 91 Corvette

Mitt lille prosjekt :Overhaling av L98 motor på 91 Corvette

Mitt lille prosjekt :Overhaling av L98 motor på 91 Corvette

Innlegg C5_2000 » Man Okt 01, 2012 23:55

Jeg planlegger (har begynt allerede) ta ut L98 motoren på min 91 modell denne vinteren .
Den blåser blårøyk ved oppstart kald motor og slik skal det ikke være :(

Jeg planlegger derfor å gjøre følgende :

-Skifte ventiltettinger
-Bytte alt av pakninger på innsprøytingsmanifoilen.
-Bytte til nye injektorer
-Rengjøre/lakkere motor
-Bytte av kjølevannstermostat
-Bytte fremre del av eksosanlegget (Y-rør) pluss evt katalysator.
-Pluss evt nødvendigheter som dukker opp

Jeg ser at tidligere eiere ikke har vært nøye med å skifte kjølevann på bilen og kjølevæsken jeg tappet av var noget rustfarget .
Hva er anbefalt måte å spyle gjennom radiator, motor etc for å få renset/rengjort systemet før ny kjølevæske fylles på senere ?

Bør jeg også bytte ventilfjærer på motoren ?

Er det noen anbefalt firmaer å kjøpe overnevnte deler fra ?

Gode råd mottas med takk .
Her er et bilde av bilen før demontering og et par bilder tidlig i demonteringen .

Er det av interesse kan jeg legge ut flere bilder etterhvert som motor og bil deles i flere og flere deler og etterhvert blir til en kjørbar bil igjen :D

mvh Øystein
Vedlegg
20120321_151237.jpg
bil uten front og panser resize.jpg
P9291672resize.jpg
Brukerens avatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Re: Mitt lille prosjekt :Overhaling av L98 motor på 91 Corve

Innlegg thomasev » Tir Okt 02, 2012 10:26

Tja, tips til hva en bør gjøre? Jeg bygget selv en ny motor (LT1) til min 93 i fjor vinter og er etter denne sesongen rimelig fornøyd med resultatet så langt. Målet mitt var mer "pulver" i motoren og det har det blitt ;-)
Du sier ikke hvor langt motor er kjørt ei heller om du ønsker å beholde motor mest mulig standard eller om du skal øke ytelsen. Når motoren først er ute er det mye man kan gjøre som ikke er mulig med motor i bilen. Når du først river ut motor hadde jeg nok gjort litt mer enn det du planlegger. Litt usikker på hvorfor du får blårøyk men det kan muligens tyde på at stempelringer begynner å bli slitt (dvs du brenner olje). Dersom du ikke har planer om å rive motor fra hverandre hadde jeg tatt en komp.test (eller leakdown test) for å undersøke kompen på all sylindre.

Poenget mitt er at du bør sjekke mest mulig når motor først er ute og enkelte jobber er vanskelige/umulige dersom motor er i bilen. Andre og mer erfarne enn meg bør kanskje komme med anbefalinger hva som bør sjekkes/byttes på en L98 motor avhengig av hvor langt den er kjørt.

Og kjøp Haynes sin rep.manual for Corvette - du finner mange gode tips der..

Lykke til og post bilder ;-)
thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg C5_2000 » Tir Okt 02, 2012 14:41

Hei og takk tilbakemeldingen .

Jeg har ikke noen store planer om å trimme bilen , bare gjøre motoren klar for mange nye problemfrie år <:o) samt fjerne alle spor av rust i motorrom og på motordeler .
Jeg fulgte http://thomas-chevy-c4.blogspot.no/ din gjennom sist vinter , tror ikke jeg har kompetanse eller midler til en slik oppgradering.

Tenkte at jeg skulle lage et bildeoppsett over alle ulike sensorer og plasseringer etterhvrt .
I tillegg så blir alle relevante jordingpunkter pusset opp for å hindre at ECM/BCM får kommunikasjonsproblemer .
Ser på min Tech 1A scanner og via PC på TTS datamaster at kommunikasjonen er litt ustabil . Dette tror jeg kan skyldes jordingsproblemer <:o)

Jeg skal ta en kompresjonstest når jeg har fått ut motoren slik du anbefaler <:o)

Jeg har GM's to binds verkstedmanual <:o) .

Siden AC anlegget var tomt for gass splittet demonterte jeg radiator m/ kondenser i en ett .
Her er noen flere bilder fra videre demontering.
Vedlegg
front uten radiator.jpg
demontert radiator.jpg
Trottlebody.jpg
demontert innsug.jpg
Brukerens avatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg thomasev » Tir Okt 02, 2012 15:12

C4_1991 skrev:Hei og takk tilbakemeldingen .

...tror ikke jeg har kompetanse eller midler til en slik oppgradering.

...Jeg skal ta en kompresjonstest når jeg har fått ut motoren slik du anbefaler <:o)

Det er mye man kan lese seg til og spørre seg til underveis.. Hvis man har interessen og litt tålmodighet er det ikke så vanskelig å skru.

Er litt usikker på om du bør ta en komp.test når motor er i bilen. For komp.test må du tørne motor med startmotor, men du har vel plukket såpass mye av motor at det kan bli litt vanskelig. Det er mulig at en "leak down" test kan si mye om kondisjon på motor. Har ikke gjort det på motoren min, men en "leak down" test er vel tilstrekkelig å tørne motor for hånd slik at både innsug og eksos er stengt, fylle sylinder med luft og observere hvor lenge sylinder holder på trykket.

Men igjen, der må nok noen med mer erfaring enn meg på banen for å komme sine kommentarer..
thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg C5_2000 » Tir Okt 02, 2012 18:23

Motoren er nok for mye demontert til å tenke på kompresjonstest i denne omgang .
Såvidt jeg vet så er skifte av ventiltetningen ikke uvanlig på disse motorene (bilen har gått 130k).

Jeg har lest at en god metode for å spyle kjølesystemet innvendig kan man bruke oppvaskmiddel og temperert vann .
Tenkte jeg skulle fylle et kar med varmt vann m/oppvaskmiddel og bruke en vannpumpe til å sirkulere dette vann igjennom de ulike deler en etter en (radiator,varmeapparat, blokk etc for å rengjøre delene innvendig.)
Er det noen som har erfaring med dette ?
Brukerens avatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg jet1991 » Ons Okt 03, 2012 08:10

C4_1991 skrev:Motoren er nok for mye demontert til å tenke på kompresjonstest i denne omgang .
Såvidt jeg vet så er skifte av ventiltetningen ikke uvanlig på disse motorene (bilen har gått 130k).

Jeg har lest at en god metode for å spyle kjølesystemet innvendig kan man bruke oppvaskmiddel og temperert vann .
Tenkte jeg skulle fylle et kar med varmt vann m/oppvaskmiddel og bruke en vannpumpe til å sirkulere dette vann igjennom de ulike deler en etter en (radiator,varmeapparat, blokk etc for å rengjøre delene innvendig.)
Er det noen som har erfaring med dette ?

Vi gjorde det ombord på et konstruksjonsskip. Oljekjøleren hadde sprukket på en Caterpillar (drittmaskiner) og kjølevannet ble fylt med olje. Da ble det grått og fikk omtrent samme konsistens som softis. Veldig klissete og vanskelig å vaske bort. Problemet med å bruke dette slushet var at motoren fikk ikke nok kjøling og overopphetet kort etter at den startet. tre gjennomskyllinger med rent vann, gjennomblåsing av bokskjøleren med trykkluft og til slutt gjennomvasking av kjølesystemet med en hel pappeske med sun oppvaskmiddel tok olje\vannslushen til slutt. Selvsagt så sprakk jo oljekjøleren på en maskin til akkurat da vi var ferdige :evil: . Når det kommer til maskiner så er gult ikke kult.
1980 L82 Svart\Rød - Frame-off restaurert av oss. Begynner vel å bli en resto-rod.
Kan nåes på: janthom91@gmail.com
Brukerens avatar
jet1991
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg C5_2000 » Tor Okt 04, 2012 20:42

Da blir det nok å forsøke denne metoden når alt er demontert <:o)

Har nå fjernet innsug og fuelrail fra toppen av motor og koblet av alt av ledninger oppe på motor .
For å få løsnet(vridd av ) fastrustete skruer på eksosheader måtte den største skrallen frem for å få nok kraft <:o)
Vedlegg
demontering av  fuel rail.jpg
demontert fuelrail.jpg
verktør for demontering av fastrustet skruer på eksosheader.jpg
rensket topp.jpg
Brukerens avatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg C5_2000 » Tir Okt 09, 2012 23:58

Da er motoren ute endelig etter litt knoting. Er første gang jeg tar ut en V8 motor og det blir nok litt ekstra unødvendig skruing ...
De 6 skruene som fester gearkassen til motor samt å å løsnet motorfestene på motoren var de mest utilgjengelige .

Vha elefantjekk fra Biltema gikk det lett å få heist ut motoren . Deretter ble det en tur avgårde for å få kjøpt 3/8" bolter for å få festet motoren i
motorstativ .

Er det noen anbefalinger mhp å få rengjort motor utvendig samt hvordan man bør lakkere den utvendig på slik at lakken blir værende på motoren ( og ikke flasser av ) ?

Nå er det bare å finne ut hva som trengs av deler og samle mot og begynne rengjøringen <:o)

-Vil bytte ventilpakninger , termostat , pakninger for bunnpanne .
Er det noe annet man bør skifte i denne ?

Her er noen bilder fra dagens hendelser .
Vedlegg
Elefantjekk fra Biltema.jpg
motor på vei ut.jpg
motor klar for rengjøring etc.jpg
motorrom klar for oppussing.jpg
Brukerens avatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg thomasev » Ons Okt 10, 2012 18:31

C4_1991 skrev:Da er motoren ute endelig etter litt knoting. Er første gang jeg tar ut en V8 motor og det blir nok litt ekstra unødvendig skruing ...
De 6 skruene som fester gearkassen til motor samt å å løsnet motorfestene på motoren var de mest utilgjengelige .

Vha elefantjekk fra Biltema gikk det lett å få heist ut motoren . Deretter ble det en tur avgårde for å få kjøpt 3/8" bolter for å få festet motoren i
motorstativ .

Er det noen anbefalinger mhp å få rengjort motor utvendig samt hvordan man bør lakkere den utvendig på slik at lakken blir værende på motoren ( og ikke flasser av ) ?

Nå er det bare å finne ut hva som trengs av deler og samle mot og begynne rengjøringen <:o)

-Vil bytte ventilpakninger , termostat , pakninger for bunnpanne .
Er det noe annet man bør skifte i denne ?

Her er noen bilder fra dagens hendelser .

Jeg kan ikke dy meg når jeg ser at du har motor ute. Jeg hadde definitivt gjort litt mer enn du forespeiler i første post. Jeg hadde tatt av topper og sjekket hvordan det ser ut i sylindre (og fjernet koksavleringer i både topp av sylinder), samt sjekket topper og ventiler (også rengjort og fjernet koks). Jeg er litt usikker på om du har hydrauliske løftere eller om du har en "flat tappet" kam. Jeg hadde nok også byttet kam, ventilløftere, støtstenger og muligens også vippetøyet. Når jeg tok ut den gamle kammen på min LT1 så bar den tydelig preg av å være slitt (etter ca 100.000 km). Kostnaden for nevnte operasjoner er "liten" og når du først har motor ute ...... Og det er lenge til neste sesong så du har definitivt tiden foran deg til å lese deg opp hvordan gjøre dette..
thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg C5_2000 » Ons Okt 10, 2012 21:54

Hei og takk tilbakemeldingen .

Ref verkstedmanualen så skal det være hydrauliske løftere på motoren .
Mhp å inspisere toppene høres dette fornuftig ut .
Spørsmål 1: Hva er anbefalt metode for å rengjøre koks fra toppene ?
Spørsmål 2: Hva mener du med "vippetøyet " ? Har større mot en kunnskap for denne jobben <:o)
Spørsmål 3: Må/bør man løsne vippearmene (5) på tegning før man løsner toppen eller går det greit å løsne toppene direkte ?

mvh Øystein
Vedlegg
hydr løftere.gif
hydr løftere.gif (4.15 KiB) Vist 6158 ganger
topp.gif
topp.gif (24.16 KiB) Vist 6158 ganger
Brukerens avatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg thomasev » Tor Okt 11, 2012 08:02

C4_1991 skrev:Hei og takk tilbakemeldingen .

Ref verkstedmanualen så skal det være hydrauliske løftere på motoren .
Mhp å inspisere toppene høres dette fornuftig ut .
Spørsmål 1: Hva er anbefalt metode for å rengjøre koks fra toppene ?
Spørsmål 2: Hva mener du med "vippetøyet " ? Har større mot en kunnskap for denne jobben <:o)
Spørsmål 3: Må/bør man løsne vippearmene (5) på tegning før man løsner toppen eller går det greit å løsne toppene direkte ?

mvh Øystein

Koks fjerner du vel "tryggest" med kjemikalier, ikke skrape.. Jeg tror forgasserrens (spray) er et godt produkt å jobbe med. Med "vippetøy" mener jeg vippearmer (nr 5 på tegningen), støtstenger, løftere og muligens også "studs" som vippearmene er montert på. Men før du bestiller noe som helst undersøk godt hva du ønsker å innstalere (søk på nett). Det er mange alternativer. Du må og sjekke om vippearmer du vil ha er (hvis du skal bytte) "selfaligned" eller "non selfaligned". Med "non selfaligned" vipperamer må du ha spesielle støtstenger og "guide plates". Og bytter du vippetøyet så må du også måle deg frem til rett lengde på støtstenger.

Og ja til nr 3, vippearmer må av før du begynner på toppene.

Du bør kanskje ta en telefon til et motorverksted som kan chevy, hør hva de anbefaler. Hvis du tar av toppene bør du kanskje få et verksted til å overhale disse også.

Mitt råd nå er :

lag en liste over hva du vil, undersøk pris på deler og eventuelt arbeid og så får du selv vurdere hvor mye du er villig til å betale for overhalingen. Det "baler" fort på seg hvis man ikke har en plan og det aller viktigste, snakk med noen som kan dette (dvs har erfaring - et motorverksted som kan chevy) underveis om hva du bør og ikke bør gjøre..
thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg C5_2000 » Tor Okt 11, 2012 18:54

Da er toppene tatt av motoren .Det er litt koksing på toppen av stemplene og øverst i sylinderveggene som jeg skal prøve å fjerne med kjemikalier (forgasserrens) .
Ellers så demonterte støtstenger veldig fine uten nevneverdig spor av slitasje . Tror derfor jeg fjerner all koksing og bytter ventiltetninger og setter toppene på plass igjen .
Nå blir det å lage deleliste for pakninger etc til motortoppene samt innsprøytingsmanifoilen . Det blir også mye rengjøring av møkkete deler har jeg sett .

Her er noen bilder fra dagens demontering på motor
Vedlegg
Topp uten vippearmer.jpg
demontert topp.jpg
toppnr 2 demontert.jpg
stempeltopper.jpg
alle delene er havnet i merket poser for å begrense kaoset.jpg
Brukerens avatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg thomasev » Tor Okt 11, 2012 20:03

C4_1991 skrev:Da er toppene tatt av motoren .Det er litt koksing på toppen av stemplene og øverst i sylinderveggene som jeg skal prøve å fjerne med kjemikalier (forgasserrens) .
Ellers så demonterte støtstenger veldig fine uten nevneverdig spor av slitasje . Tror derfor jeg fjerner all koksing og bytter ventiltetninger og setter toppene på plass igjen .
Nå blir det å lage deleliste for pakninger etc til motortoppene samt innsprøytingsmanifoilen . Det blir også mye rengjøring av møkkete deler har jeg sett .

Her er noen bilder fra dagens demontering på motor

Når du skal montere toppene igjen må du huske på ta på pakningsstoff på toppbolter som går inn i kjølekanalen i blokka. Jeg antar at flere av toppboltene på L98 også er gjennomgående og går inn i kjølekanalen - hvis du ikke gjøre det vil de lekke kjølevann gjennom toppbolter. Men det står vel forklart i reperasjonsmanualen din også antar jeg..
thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg C5_2000 » Tor Okt 11, 2012 20:48

Ja, boltene går igjennom kjølekanalen . Takk for tipset .
Brukerens avatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Innlegg C5_2000 » Fre Okt 12, 2012 17:29

Begge eksosmanifoilene er like "rustfarget " som denne . Er det noen rimelig måte å behandle disse på slik at de blir som "nye " utseendemessig ?
Har nytt rustritt bakre eksosanlegg Magnaflow (Y-rør etter katalysator) . Skal skifte ut fremre del av eksosanlegget og vil nok montere på katalysator .
Jeg ser at det selges "racing katalysator " Hvordan er disse mhp utslippsmålinger kontra standard katalysator , er det noen som har peiling på dette ?
Vedlegg
eksosmanifoilene.jpg
Brukerens avatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak

Neste

Gå til C4 1984 - 1996

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Sponsorer

Innlogging