Corvette Club Norway • Ingen bremser etter bytte av Booster og hovedpumpe. 79mod. - Side 2
Side 2 av 2

Re: Ingen bremser etter bytte av Booster og hovedpumpe. 79mod.

Lagt inn: tir aug 28, 2018 11:28
av Flyveren
arneoe skrev:
tir aug 28, 2018 11:20
Skjønner at det kan være en utfordring, men du finner vel ut av det en dag. :D
Arne
Forhåpentligvis.
Formannen stiller verksted og kompetanse til disp i dag.
Blir bra!

Re: Ingen bremser etter bytte av Booster og hovedpumpe. 79mod.

Lagt inn: tir aug 28, 2018 20:31
av arneoe
Cato57 skrev:
tor mai 03, 2018 11:06
Montert ny booster og pumpe. Luftet og har bra pedal når vakum ikke er tilkoblet. straks den er på og motor går så kan jeg trå pedal i bunn og det hjelper ikke å pumpe. Årsak?
Hva med trådstarteren Cato57. Har du noen kommentarer eller eventuelt flere spørsmål om bremseproblemet ditt? Det er alltid interessant for oss andre å få svar på hvordan det har gått med bremsene dine. :D

Arne

Re: Ingen bremser etter bytte av Booster og hovedpumpe. 79mod.

Lagt inn: tir aug 28, 2018 20:43
av 75Corvette
Flyveren skrev:
tir aug 28, 2018 11:28
arneoe skrev:
tir aug 28, 2018 11:20
Skjønner at det kan være en utfordring, men du finner vel ut av det en dag. :D
Arne
Forhåpentligvis.
Formannen stiller verksted og kompetanse til disp i dag.
Blir bra!
Vet du om bremsekraftforsterkeren er ettermontert eller orginal? Det finnes nemlig to forskjellige masterpumper, til bil med og uten bremseforsterker. Hvis du da bruker masterpumpen for "manuelle" bremser vil du høyst sannsynlig trykke pedalen nesten i bunn.

Om jeg ikke tar helt feil så er
Manual 1" 5.5:1 pedal ratio
Power 1.125. 3.5:1 pedal ratio

Simen

Re: Ingen bremser etter bytte av Booster og hovedpumpe. 79mod.

Lagt inn: ons aug 29, 2018 13:53
av Flyveren
75Corvette skrev:
tir aug 28, 2018 20:43
Vet du om bremsekraftforsterkeren er ettermontert eller orginal? Det finnes nemlig to forskjellige masterpumper, til bil med og uten bremseforsterker. Hvis du da bruker masterpumpen for "manuelle" bremser vil du høyst sannsynlig trykke pedalen nesten i bunn.

Om jeg ikke tar helt feil så er
Manual 1" 5.5:1 pedal ratio
Power 1.125. 3.5:1 pedal ratio
Simen
Bremsekraftforsterkeren er meg bekjent orginal. Men ikke 100% sikker.
Men det med 2 typer masterpumper har ikke slått meg, så dette må jeg sjekke opp nærmere

Alle 4 bremseslanger ble byttet i går og etter dette ble det luftet etter alle kunstens regler. Fikk relativ høy og fast pedal. Motor ble startet og kjente bare at bremsepedalen forsvant under benet og vips var det lav pedal IGJEN. Mistenkte først at det kunne være bremselangene som utvidet seg inni uten at en så det på utsiden.
Vel, nå har jeg i alle fall nye bremseslanger. :D

Og en hyggelig kveld med godt selskap hos AJ.
Ny opplevelse å få løftet bilen opp i korrekt arbeidshøyde og uten hjul. Ting ble plutselig SÅÅÅÅ enkelt!

Re: Ingen bremser etter bytte av Booster og hovedpumpe. 79mod.

Lagt inn: ons aug 29, 2018 22:09
av Flyveren
Var riktig hovedpumpe - til bil med bremsekraftforsterker.
https://www.ecklerscorvette.com/corvett ... -1972.html

En finner vel ut av dette en dag. Men ikke i dag. :roll:

Re: Ingen bremser etter bytte av Booster og hovedpumpe. 79mod.

Lagt inn: ons aug 29, 2018 22:42
av 75Corvette
Ja en eller annen gang finner du nokk ut av det. Mulig at klossene også kan forårsake problemet. Skjevt slitte eller at belegget har myknet.
Har selv kjørt corvetter med å uten forsterker og jeg syntes også at pedalen er ganske lav. Høys sannsynlig skal de være sånn.

Har hørt også at den beste metoden å lufte c3 bremser er å gravitasjons lufte dem. Siden bremsepumpen er såpass sterk på en corvette så kan den enkelte ganger "skumme" bremsevæsken når du pumper. Derfor anbefaler noen å kun åpne lufte nipplene og la det renne ut av seg selv.
Du kan også prøve å lufte med motoren i gang. Mange bilmerker må man lufte med motoren i gang, vw, Mitsubishi osv.

Når det gjelder bremseslangene som utvider seg så har det veldig liten effekt når slangene er nye. Har byttet til stålomspunnete bremseslanger på begge mine corvetter og det har ikke gjort mye forskjell.

For hele problemet ditt var at pedalen tokk ganske langt inn ?

Nb. Hvis du lufter med motoren i gang VÆR FORSIKTIG så du ikke får bremsevæske i øynene. ( jeg greide nemlig akkurat det forrige uke å måtte på legevakta :lol:)

Simen

Re: Ingen bremser etter bytte av Booster og hovedpumpe. 79mod.

Lagt inn: tor aug 30, 2018 08:23
av Flyveren
75Corvette skrev:
ons aug 29, 2018 22:42
Har hørt også at den beste metoden å lufte c3 bremser er å gravitasjons lufte dem.
Simen
Lot det renne på alle 6 nipler først - gravitasjonsluftet.
Skal også modifisere et eldre lokk til bremsepumpa og lufte med overtrykk der.

Og ja, er at jeg må trykke pedal i bunnen før det skjer noe.
Sammenlignet med AJ sin 78 Pace, og den var slik "den skal være".
Høy pedal.

Re: Ingen bremser etter bytte av Booster og hovedpumpe. 79mod.

Lagt inn: fre aug 31, 2018 00:30
av arneoe
Hvilken årsmodell har du? 6 lufteskruer?

Arne

Re: Ingen bremser etter bytte av Booster og hovedpumpe. 79mod.

Lagt inn: fre aug 31, 2018 11:03
av Flyveren
arneoe skrev:
fre aug 31, 2018 00:30
Hvilken årsmodell har du? 6 lufteskruer?
Arne
Fremdeles 68 modell. :lol:
Bak er det nippel på indre og ytre kalipper.
Egentlig når jeg tenker meg om så har jeg 8 luftenipler da hovedpumpa har 2 også.