nye kryss på akslinger og passform mot ny yoke ?

* Ingen Corvette i 1983
Svar
Brukeravatar
AndreasWin
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

nye kryss på akslinger og passform mot ny yoke ?

Legg inn av AndreasWin » ons feb 28, 2018 18:52

Hei !

har bytte til ny komplett differential med nye yokes på min 68, manuell smallblock

Fant ett dårlig kryss på den ene akslingen og har skiftet dette
Skal til å skru sammen igjen og synes det nye krysset virker å være ørlite stort i diameter på husene som har nålelagrene i forhold til yoke.
Har ikke prøvd å bruke noe kraft på de , bare la merke til det når jeg testet litt på søndag før jeg tok kvelden. skal de passe lett rett i Yoken eller må man presse noe ?
Jeg leser det slik at det skal være 1 3/16 inch diameter på nettet.
Det er vel 1.1875inch
Mine nye er 1.187 , så det må vel være innafor hva mitt skyvelære klarer

har ikke sjekket mot gammel diff og yokes

ser at mellomaksling bruker mindre kryss, men den type kryss er nok for små for yoker mistenker jeg.
Er det laget Yoker som tar midre en 1 3/16 inch diameter ?

som sagt jeg har ikke rukket å sjekke det veldig nøye , men om noen har efaringer på om de skal passe lett rett l i, eller man på presse litt, så post ett svar.

/ola

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: nye kryss på akslinger og passform mot ny yoke ?

Legg inn av 75Corvette » ons feb 28, 2018 20:39

Hei. Gm brukte samme yokes fra 63 til 79. Så lenge de nye og gamle kryssene ikke har synlig dimensjon forskjeller er de like. Dimensjonen mellom de forskjellige kryssene gm brukte er såpass store at de vil ikke kunne passe om hverandre.

Ja kryssene skal sitte litt trangt på yoken. Siden drivakslingene på en c2 c3 er øvre bærearm må de sitte ganske stramt på yokene og spindlene ellers vil bakstillingen være "løs"
MEN om du må bruke MYE kraft for å stramme belagene som holder kryssene er det noe feil. Kraften man må bruke for å skru på beslagene kan tilsvarer ca å skru en 8mm låse-mutter på en bolt.

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » ons feb 28, 2018 20:42

DSC_0151.JPG
DSC_0150.JPG
Antar at det er disse kryssene du mener. Dette er på en c4 men prinsippet er likt som c2/3

Du vet det sikkert men når du setter inn akslingen så er det best å skru begge beslagene inntil krysett før du strammer ordentlig. Det er to små tapper på yoken som skal sentrere krysset. hvis man ikke skrur jevnt inn kan den end siden av krysset legge seg oppå denne trappen.

Brukeravatar
AndreasWin
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av AndreasWin » ons feb 28, 2018 21:31

okay Takk for god info !

det er u-bolt style på mine yokes
Jeg får se på det om 2 helger. det ser rett ut men virket litt trangt
Jeg prøver å skru til litt forsiktig å se om de kommer.

Fikk EU-kontroll mangel på slitte hjullager bak , det var seff ikke hjullager som var problemet kun slark "kl 6" , ikke noe "kl kvart på 3"
Men var mye ut og inn slark på yokes på gamle diff som ga en stort utslag på hjula...
men 100% tight blir det vel neppe uansett. Har vel egentlig vært en del slark de 10 årene jeg har hatt bilen....

må skifte ett kryss på drivaksling også , mangler 4 nåler gitt , Bubba som har tatt en shortcut...

Svar