Bensinlekasje

* Ingen Corvette i 1983
Svar
Brukeravatar
Lille-Rød
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Bensinlekasje

Legg inn av Lille-Rød » tir aug 23, 2016 17:28

Hei alle sammen,
Jeg har tatt steget helt ut og kjøpt meg en gammel Corvette!
Sitter med den følelsen at dette er veldig gøy og burde ha anskaffet meg en mye tidligere, samtidig som jeg lurer litt på hva jeg har gjort...
Bilen, en rød 69 convertible med 383 stroker, ser ikke pen ut, men går som en kule med det som ser ut som en grei ramme, forholdsvis ny motor, ny radiator, ny starter etc. Målet er å bruke henne, mye!

Vel, så var det den lille klumpen i magen da:
Når bilen har 3/4 full bensintank eller mindre er det ingen symptomer. Men, da jeg fylte fullt her om dagen oppdaget jeg en bensinlekasje. Det renner bensin fra ett eller annet sted ned på rammen rett bak høyre bakhjul og ned på høyre potte. Bensin på varmt eksosanlegg er jo ikke en drømmesituasjon.
Bensinlokket mangler pakning, så først antok jeg at det skvulpet bensin fra tanken gjennom tanklokket. Da tanken var noe mindre full fortsatte problemet men jeg kunne ikke se noe bensin rundt tanklokket (i oppsamlings bennet rundt tanklokket). Fremdeles ganske mye bensin på rammen og potta. Jeg har prøvet å lese meg opp på problemet og kom over en amerikaner som hadde opplevd det samme. Hos han var det bensintilførselsslangen som går på oversiden langsmed rammen på høyre side. Jeg greier ikke å se hvor det lekker, så jeg er usikker.

Så til mitt spørsmål til dere erfarne Stingray-eiere:
* Hvor tror dere det lekker fra, og hvor?
* Hva bør jeg gjøre?
* Hvem bør jeg ta kontakt med? (Bilverksteder er vanligsvis dyre med liten peiling på gamle biler)

På forhånd takk for input.

mvh,
Michael

Brukeravatar
Lille-Rød
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Re: Bensinlekasje

Legg inn av Lille-Rød » tor sep 01, 2016 16:26

Hei igjen,
Ikke mange svar å få her... :o
Alikevel tenkte jeg at jeg burde fortelle dere hvordan det gikk.
Heldigvis ringte Erik meg slik at vi fikk diskutert forskjellige muligheter. Det skulle vise seg at gummislangen fra øvre del at tanken for returløpet var morken akkurat i overgangen til returløpets metallrør som løper langs rammen på høyre side. Jeg kappet av den morkne delen og tettet slangen med en maskinskrue og en slangeklemme. Problem solved ettersom returløpet ikke er i bruk på min bil.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor sep 01, 2016 17:00

Lille-Rød skrev:Hei igjen,
Heldigvis ringte Erik meg slik at vi fikk diskutert forskjellige muligheter. Det skulle vise seg at gummislangen fra øvre del at tanken for returløpet var morken akkurat i overgangen til returløpets metallrør som løper langs rammen på høyre side. Jeg kappet av den morkne delen og tettet slangen med en maskinskrue og en slangeklemme. Problem solved ettersom returløpet ikke er i bruk på min bil.

Bra du fant ut av lekkasjen og veldig bra du gir tilbakemelding på løsningen .

Dessverre tror jeg litt for mange har flagget ut til Facebook siden ingen bidratt med innspill til ditt problem .
Sjøl har jeg ikke en millimeter peiling på C3 , kun C4 og C5 :D
mvh Øystein

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » tor sep 01, 2016 22:02

Bra du fant ut av det
Flott at du gir tilbakemelding på hvordan du fikk det til

Håper du får bedre tilbakemelding og du skulle lure på noe mer ,eller om andre problem skulle dukke opp

Mvh Kenneth

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn sep 04, 2016 15:24

Lille-Rød skrev:Hei igjen,
Gratulerer med «ny» C3 og velkommen i klubben Michael!
Beklager at du ikke fikk svar på din henvendelse før du fant ut av det selv. Vanligvis svarer jeg på tekniske spørsmål om C3, men denne gangen overså jeg henvendelsen din.
Da er det bra at vi har Øystein i CCN-klubben, han er aldri vond å be og trer alltid støttende til for å hjelpe våre medlemmer.

Når det gjelder bensintankproblemer, utlufting, returledning til bensinpumpe (sirkulasjon av bensin) m.m. for C3 har det vært et tema som det som det er postet mange meldinger om her på CCN-forumet. Du kan jo starte med å prøve «søkefunksjonen» her på forumet, da vil du finne mye god informasjon om «bensintank».

Når det gjelder kunnskaper om C3 og reparere selv, tror jeg de fleste kan oppnå dersom det er garasjeplass og interessen til stede. De fleste C3-eiere i klubben gjør det meste på bilen selv og betrakter det som en viktig del av hobbyen.

Har du tekniske spørsmål vedrørende din C3 kan du skrive om det her, så skal vi etter beste evne lose deg igjennom «problemene» slik at du kan gjøre jobben selv. :D

Arne
Sist redigert av arneoe den tir sep 06, 2016 20:32, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Lille-Rød
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Lille-Rød » tir sep 06, 2016 11:43

Hei Arne,
Supert! Helt ny på å skru, men det er jo litt hvorfor jeg kjøpte bilen. Håper det kan bli en slags hobby (bare det ikke blir for mye). Har hatt mye glede av "Lille-Rød" allerede, og sønnen i huset synes hun er rå :D

mvh,
Michael

PS: Hvordan kan jeg legge til en Avatar til min profil? Det hadde vært fint med et lite bilde av bilen.

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » tir sep 06, 2016 12:32

Flott hobby du har fått deg,kan fort bli vanedannende den

Det er så mange år siden jeg la til min avatar at jeg ikke husker det,har sikkert noe med alder å gjøre?
Men har sendt en melding til Henning om hjelp så vi får satse på at han kommer med fasiten

Mvh Kenneth

Brukeravatar
Flyveren
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Ramnes
Kontakt:

Legg inn av Flyveren » tir sep 06, 2016 13:20

Søkte på forumet etter AVATAR og fikk opp denne saken.
http://corvetteclub.no/forum/2/1658?p=7 ... atar#p7371
Bør funke?

Brukeravatar
henning
Site Admin
Site Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av henning » tir sep 06, 2016 21:36

Flyveren skrev:Søkte på forumet etter AVATAR og fikk opp denne saken.
http://corvetteclub.no/forum/2/1658?p=7 ... atar#p7371
Bør funke?
Skulle fungere bra den oppskriften :D

Brukeravatar
Lille-Rød
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Lille-Rød » ons sep 07, 2016 00:17

Takker.
Da er både bensinlekasje og avatar ordnet.

Tusen takk,
Michael

Brukeravatar
Lille-Rød
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Lille-Rød » ons aug 30, 2017 08:33

Oppdatering:
Bensinlekasjen oppstod igjen tidlig juli måned...
Kastet inn håndkledet og ga bilen til Cars AS. De påviste morken slange på oversiden av tanken (der returløpet festes på tanken), og bensintank i generelt sliten orden. Bensintank, giver og bensinslanger skiftet. Nå skal det ikke lekke!

Er det noen som har erfaring med bensinpumper uten returløp? Bør man ha det, eller er det ikke så farlig? (Min har ikke returløp...)

mvh,
Michael

Svar