Corvette Club Norway • ny motor eller reparere originalen
Side 1 av 3

ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: søn aug 14, 2016 20:04
av 75Corvette
hei. har hatt litt problemer med 350 motoren i corvetten. første problemet var en tikke lyd som ble verre og verre dette var bensinpumpen som hadde tatt kvelden. byttet løftere,register kjede og bensinpumpe og lyden ble borte. men selvfølgelig så er det slik at når man har reparert noe så skjer det noe annet etterpå :lol: etter jeg byttet dette så gikk motoren utmerket de to første turene også begynte den å gå urent ved gasspådrag akkurat som den ikke gikk på alle sylindrene. ved tomgang så går den veldig pent. hva kan forårsake dette kan det være noe med fordeler/vekter osv?

hva ville dere ha gjort over halt original motoren eller kjøpt en ny 350 for ca 22k?

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: man aug 15, 2016 17:40
av klokka
Hvilken motor til 22K er det du refererer til ?

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: man aug 15, 2016 19:03
av 75Corvette

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: man aug 15, 2016 20:57
av klokka
Er vel 21900 og 29900 + mva for disse. Jeg hadde fikset den gamle...

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: man aug 15, 2016 22:03
av 75Corvette
jeg skal ihvertfall sette inn ny fordeler på motoren da den som jeg har ikke justerer timingen ved forandring av turtall. antar at det må være vakuum klokken som har tatt kvelden da motoren mister trekk kraft og føles som den kun går på 6-7 sylindere . dette skjer ved belastning og gasspådrag og etter en liten stund med jevn gass går den bra. når jeg sjekket timingen ved turtall hadde jeg 8-12 grader etter TDC

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: tir aug 16, 2016 08:43
av CorvetteFeber
Gå over motoren du har og begynn med tenning.

Juster til 34-36 grader på rundt 3000 rpm ( når det er fullt utslag på vektene). Uten tilkoblet vakuum.

Det er avansering med vekter. Med mindre disse er defekte/satt seg fast vil tomgangstenning ligge rundt 16-18 grader uten vakuum etter justering som over. Så kobler du til full manifold vakuum. Da skal tomgangen øke betraktelig, det samme skal tenningen på tomgang.

Med 8-12 etter TDC vil du garantert ha problemer....

Sjekk tenning så tar vi det derfra :D

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: tir aug 16, 2016 20:56
av 75Corvette
hei. får vel oppdatere dere litt på hvordan deg gikk. kjøpte ny fordeler MSD street fire fikk den for 1900kr og byttet denne uten at noe ble bedre :( jeg hadde kjøpt nye plugger for to dager siden så det var grunnen til at jeg ikke hadde sjekket dem tidligere. men siden jeg ikke greide å finne ut noe av problemet så skrudde jeg ut alle de nye pluggene bare på trass for å finne feilen. det viste seg at bøylen på den ene pluggen hadde blitt bøyd ned så jeg ikke hadde noe gnistgap. bøyde opp bøylen til riktig gnistgap og startet opp og da gikk motoren utmerket og hadde ekstrem reaksjon på gassen :D
Den gamle fordeleren hadde defekte vekter og vakuum klokke så den ny fordeleren var ikke bortkastet.

har kun fått justert tenningen til 8 grader ved 600 rpm da jeg kun har et merke/strek på svingningsdemperen.
hvem av de to vakuum uttakene på gasseren bør jeg bruke ? bruker nå timed vakuum eller burde jeg bruke manifold vakuum?

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: ons aug 17, 2016 07:46
av CorvetteFeber
Så bra, innimellom er det ofte bagateller som lager problemer :D

Jeg bruker full manifold uttaket. Det gir bra avansering på tomgang og lavere temperatur.

For riktig justering av tenning kan det anbefales å kjøpe en skikkelig tenningslampe. Jeg byttet ut Biltema versjonen med en Innova 3568 med justering av fortenning og integrert turteller. Skal du få skikkelig kontroll på tenning er det en lønnsom investering - og koster ikke allverdens heller. Jeg betalte rundt 1100 kr på eBay inklusiv frakt og fortolling.

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: lør aug 20, 2016 09:53
av 75Corvette
har nå fått kjørt bilen og har oppdaget at det ikke er tett mellom timing dekslet og bunnpanna. antar at det er lettere å ta ned bunnpanna og så bytte pakninger osv. hadde også tenk å bytte oljepumpen når jeg har alt nede

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: lør sep 17, 2016 20:44
av 75Corvette
hei.da ble det til at bunnpannen ble tatt ned for å bytte oljepumpe. tok ned bunnpannen og tok ut oljepumpen dette var jo forsåvidt enkelt og tok ikke så lang tid. det jeg lurer på er om noen har noen triks å råd om hvordan jeg får presset inn silen og røret igjen på den nye pumpen. bør jeg sveise røret fast eller tror dere at det sitter bra nok som det er?

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: lør sep 17, 2016 22:31
av arneoe
75Corvette skrev:hei.da ble det til at bunnpannen ble tatt ned for å bytte oljepumpe. tok ned bunnpannen og tok ut oljepumpen dette var jo forsåvidt enkelt og tok ikke så lang tid. det jeg urer på er om noen har noen triks å råd om hvordan jeg får presset inn silen og røret igjen på den nye pumpen. bør jeg sveise røret fast eller tror dere at det sitter bra nok som det er?
Slå den inn, bruk hammer og en stor skrutrekker (flat) eller meisel. Går som regel svært greit. Få en medhjelper til holde silen når du "banger" den inn. Anbefaler absolutt å feste den med et sveisenest. Rød locktight kan brukes til nød.

Slik er den festet på min motor:
http://www.corvetteclub.no/forum/24/5173


Her vises en annen mulighet:
https://m.youtube.com/watch?v=OW3xeDIvD-o

Sjekk på nettet (Google) "sbc oilpump installation"

Arne

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: søn sep 18, 2016 19:34
av 75Corvette
da er oljepumpen og bunn pannen montert igjen. lagde meg et verktøy for å presse inn røret å da gikk alt lett. lurer forresten på hva ca oljetrykk bør være antar mellom 30-40 psi ved ca 1000rpm

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: man sep 19, 2016 10:33
av arneoe
75Corvette skrev:da er oljepumpen og bunn pannen montert igjen. lagde meg et verktøy for å presse inn røret å da gikk alt lett. lurer forresten på hva ca oljetrykk bør være antar mellom 30-40 psi ved ca 1000rpm
Oljetrykket ved 1000omdr avhenger av oljetemperatur og viskositet. En driftsvarm std. 350 motor har normalt 15 - 30psi med 10W-40 (med vanlig eller semi-syntetisk olje) ved 700 – 800omdr. Oljetemperaturen er som oftest noe varmere enn kjølevannet ved en driftsvarm motor som har hatt moderat belastning mer enn en time. Når motoren er blitt driftsvarm endrer oljetemperaturen seg i mindre grad enn vannet. Ved vedvarende høy belastning øker motoroljetemperaturen mer enn vanntemperaturen. Oljetrykket øker raskt fra ca. 1000 opp til ca. 2000omdr. Det er vanlig at oljetrykket ligger på ca. 40psi ved 4000omdr. Økningen blir mindre over ca. 4000omdr og trykket reguleres av pumpa til maks. ca. 40 – 50 psi. Standard oljepumpe og oljesump er ikke egnet for turtall over 5000omdr over lengre tid. Oljen er i vesentlig grad med på å holde stabil motortemperatur. Man skal ikke i for stor grad stole på oljetrykksmåleren, den har liten nøyaktighet. Det er mange som monterer oljetemperaturmåler i tillegg for å ha «full» kontroll.

Arne

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: man sep 19, 2016 21:12
av 75Corvette
takk for svar. har kun fått statet motoren og da hadde jeg 45psi på kald motor ved 550 rpm. bruker w20/50 quaker state. lurer også på hvor det beste stedet er får å koble på sensor får olje temp?

Re: ny motor eller reparere originalen

Lagt inn: tor sep 22, 2016 21:28
av arneoe
75Corvette skrev:takk for svar. har kun fått statet motoren og da hadde jeg 45psi på kald motor ved 550 rpm. bruker w20/50 quaker state. lurer også på hvor det beste stedet er får å koble på sensor får olje temp?
Den beste plasseringen for oljetemp-senderen er i bunnpanna. Oljetemperaturmåler er etter mitt syn ikke nødvendig under vanlig kjøring…. Bare «kjekkt å ha».
20W-50 er for tykk olje for en 350-motor. Du bør holde deg til 10W-30 mineralsk eller 10W-40 semi-syntetisk olje. Det er mange myter om oljer og viskositet, det er lurt å holde seg til fabrikantens spesifikasjoner. GM spesifiserer 10W-30, SE eller bedre for L48 og L82 motorer.

Arne