Ryker

* Ingen Corvette i 1983
Svar
nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Ryker

Legg inn av nos » fre jun 03, 2016 14:42

Noen ide ?

Har problemer med røyk utvikling på en side(høyre side) hvis jeg brått går av gassen etter kraftig pådrag.
Har byttet innsugspakning, det var olje film i innsugningskanaler topper og i plenum på innsug.
Ryker også litt på samme side ved varm motor på tomgang.
Trekker olje fra lekkasje ved høyt vacum i motor. :| :?:
Nils Olav

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Ryker

Legg inn av arneoe » lør jun 04, 2016 09:15

Dette er et vanlig problem på de fleste gamle originale C3'er Nils Olav. Oljen kommer via ventilstengene og har sin årsak i dårlig tetting i ventilstyringene. Når du starter en kald motor har olje rennt ned i sylinderene der tettingen er dårlig. Tomgang og slippe gassen gir høyt vakuum (gass-spjell er lukket). Normalt har denne utettheten ingen betydning når du kjører i normalt tempo etter landeveien. Har du standard 350-motor med jerntopper, L48, L81 eller L82? Eller er motoren din modifisert? I tillegg kan også en tett eller dårlig veivhusventilasjon skape problemer. Skriv litt utfyllende om motoren din så er det lettere å gi deg råd. :-)

Arne

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av nos » lør jun 04, 2016 09:51

Hei Arne.
Det er min 327 etter vinterens oppgradering med Brodix Ik 180 topper og Comp CAM XE 274H .
Toppene var kjørt i to sesonger av tidligere eier.Har pcv ventil på høyre side og breather på venstre side.I følge Fannrem motor på Orkanger skal det ikke være åpen breather på motsatt side når jeg har pcv ventil på en side.Har sjekket anlegg mellom topper og innsug før montering av siste sett med innsug pakninger.
Nils Olav

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av nos » fre jun 10, 2016 09:32

Problemet er løst :-)

Etter tips fra Odd Erik Fossum ved Fannrem Motorverksted på Orkanger er jeg nå røykfri :-)
Og tipset var:
Har du PCV ventil på en side skal motsatt side være tett !
God Helg :-)
Nils Olav

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre jun 10, 2016 20:24

nos skrev:Problemet er løst :-)

Etter tips fra Odd Erik Fossum ved Fannrem Motorverksted på Orkanger er jeg nå røykfri :-)
Og tipset var:
Har du PCV ventil på en side skal motsatt side være tett !
God Helg :-)
Den skjønte jeg ikke Nils Olav ... et slik opplegg trodde jeg ikke ville fungere. :?: ... Men siden problemene du hadde er borte, har jeg vel oversett noe. Bare et spørsmål, har du fått tenningsbank? ..... Jeg glemte å svare det første innlegget ditt, men jeg hatt det svært travelt. Vi har skrevet en hel masse om PCV ... du kan søke på "PCV" her på CCN-forumet.

http://www.corvetteclub.no/forum/8/6893?hilit=pcv

http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/197

Arne

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av nos » man jun 27, 2016 11:02

Hei.
Jeg har ikke tenningsbank, kjører med 18graders fortenning har ikke vacum på min Mallory fordeler og 35 grader totalt på
ca 3000rpm.

Seint svar grunnet ferie :-)
Nils Olav

Svar