Styresnekke -78 Pace Car

* Ingen Corvette i 1983
Svar
borgefagerli
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Styresnekke -78 Pace Car

Legg inn av borgefagerli » tir mar 15, 2016 12:14

Poster dette her da jeg ser at det er mange dyktige folk her med lignende erfaringer. Fant gode tips i den tråden under her på samme tema, så jeg må bare få noen mer spesifikke råd for å kunne ta en god avgjørelse. Har bestilt deler fra Ecklers og Ebay - komplett interiør, alt nytt i forstillinga, ny servo til vinduet på førersiden (går ikke helt opp) - og nå er det styringa som skal til pers.

Har strammet opp styresnekka til det ikke går lengre (og er tungt på rattet - virker ikke som det er så mye "power" i power-styringa), men det er fremdeles mye slakk. Det er rett og slett ikke utslag på pitman armen med mindre man drar på 5cm.

Det er også teleskopstamme og låsespaken fungerer kun for å låse vinkelen, men ikke inn-ut posisjonen så rattet kan skyves fritt inn og ut.

Det kan også virke som noe slakk i selve stammen, dvs hvis man dreier på rattet så forflytter hele stammen seg et par millimeter hver vei og dunkelydene kommer fra ca midt på stammen. Er vel noen foringer inni der som må byttes da (lower bearing?).

Blir en omfattende jobb dette her, skjønner jeg nå...

Spørsmålet er om jeg skal kjøpe ny innmat og restaurere styresnekka selv + nye foringer til stammen...eller om jeg skal investere i, fra billig til dyrt:
1. http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1982.html
2. http://www.summitracing.com/parts/BRG-999032
3. http://www.vbandp.com/auto-parts.html?p ... uct_id=210

Jeg skjønner at man får det man betaler for, og jeg kjøpte bilen for 120.000,- og i god stand hadde nok denne kostet 30-40.000,- mer - så jeg har litt å gå på, men jeg hadde ikke sett for meg å skulle bruke over 10 tusen bare på styringa.

...men mulig 1. ikke vil fikse problemet og gi en god nok styrerespons, at 2. blir et ok kompromiss, men at 3. kan forsvares da man får "nybilfølelse" for ca 4000-5000kr mer enn 2.

Hva sier ekspertene? :)

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Styresnekke -78 Pace Car

Legg inn av 75Corvette » tir mar 15, 2016 12:55

Hei. Har selv opplevd noe av det samme som deg angående styresnekken. Jeg hadde mye dødgang på styresnekken selv om den var i bra stand. Jeg byttet til borgeson og er meget fornøyd med det. Styringen ble mye lettere og var mye mer presis. du får også fjernet alt av hjelpesylindere og ventiler som lekker. Så å bytte til borgeson syntes jeg er vert pengene.

jeg kjøpte borgeson snekke og alt jeg trengte på ebay kostet ca 6500kr
Sist redigert av 75Corvette den søn mar 20, 2016 22:06, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Styresnekke -78 Pace Car

Legg inn av CorvetteFeber » tir mar 15, 2016 23:31

Jeg har også montert Borgeson servosnekke, og som nevnt får du en veldig god løsning og slipper hjelpesylinder som lekker olje.

Basert på det du skriver ville jeg brukt litt tid på å identifisere problemet/problemene før jeg hadde satt i gang å bestille altfor masse nytt stæsj. Uansett forsvinner kronene fort, men det er litt av moroa med å ha gammel Corvette :-)

//Geir

Svar