[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 583: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 639: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Corvette Club Norway • styresnekke
Side 1 av 1

styresnekke

Lagt inn: ons feb 24, 2016 00:56
av 75Corvette
Hei alle sammen. jeg er ny her på forumet så om jeg gjør noe feil så si i fra. jeg har en 75 mod corvette som jeg har oppgradert den gamle styresnekken til borgeson styresnekke. Mitt spørsmål er, når jeg svinger forsiktig ser jeg at styresnekken vrir litt på seg. Dette skjer når bilen står stille. Har ikke fått sett om problemet fortsatt er der når bilen triller da jeg monterte styresnekken i vinter. har sett at man får kjøpt en slags forsterknings brakett. lurer på om dette har noe virkning?
http://www.ridetech.com/store/c2-c3-cor ... ement.html

Re: styresnekke

Lagt inn: ons feb 24, 2016 09:01
av CorvetteFeber
Hei, og velkommen på forumet :-)

Litt usikker på hva du legger i at den vrir seg, men min umiddelbare tanke er at det kanskje er forskjellig dimensjon på gjennomføringshull og boltene som går gjennom ramma.

Jeg har selv en Borgesson snekke og har ikke observert noe lignende på min.

//Geir

Re: styresnekke

Lagt inn: ons feb 24, 2016 11:05
av 75Corvette
takk takk. Kan prøve og forklare litt bedre. Hvis man ser rett ned på snekken kan man se at den beveger seg litt sideveis. Snekken er skrud ordentlig til så det er ikke der problemet ligger. Fant denne videoen. https://www.youtube.com/watch?v=Q8uk2WfoBDo

Re: styresnekke

Lagt inn: ons feb 24, 2016 21:00
av 75Corvette
lurer også på hva dere syntes om borgeson vs originalt. ble det merkbar forskjell?

Re: styresnekke

Lagt inn: ons feb 24, 2016 21:31
av HARRY
Vil tro at du kan få et snev av vridning på rammen når bilen står stille.
Alle styre krefter går nå over snekka, kontra sylinderen originalt.

Re: styresnekke

Lagt inn: ons feb 24, 2016 21:48
av CorvetteFeber
Hmm, skal sjekke min når jeg får den ned på hjula igjen.

Når det gjelder erfaring er jeg godt fornøyd. Hovedgrunn til at jeg byttet var - noe som er vanlig - lekkasje på servosylinderen.

Vanskelig å beskrive eksakt hvordan forskjellen oppleves ettersom jeg samtidig byttet til coilovers og A-armer med mer caster vinkel. Alt i alt er bilen blitt veldig presis på styring og veldig retningsstabil.

//Geir

Re: styresnekke

Lagt inn: ons feb 24, 2016 21:53
av 75Corvette
HARRY skrev:Vil tro at du kan få et snev av vridning på rammen når bilen står stille.
Alle styre krefter går nå over snekka, kontra sylinderen originalt.
ja jeg tenkte det samme som deg. så jeg for sjekke det opp når bilen triller og se hvordan den er da. takk for svar uansett

Re: styresnekke

Lagt inn: ons feb 24, 2016 22:11
av 75Corvette
Har lest litt på amerikanske forumene om at styresnekken "vrir på seg" og at denne braket-en gjør at snekken ikke skal vri på seg. Men jeg vet ikke om det har noe for seg å montere en slik braket?

Re: styresnekke

Lagt inn: tor mar 03, 2016 12:31
av arneoe
75Corvette skrev:Hei alle sammen. jeg er ny her på forumet så om jeg gjør noe feil så si i fra. jeg har en 75 mod corvette som jeg har oppgradert den gamle styresnekken til borgeson styresnekke. Mitt spørsmål er, når jeg svinger forsiktig ser jeg at styresnekken vrir litt på seg. Dette skjer når bilen står stille. Har ikke fått sett om problemet fortsatt er der når bilen triller da jeg monterte styresnekken i vinter. har sett at man får kjøpt en slags forsterknings brakett. lurer på om dette har noe virkning?
http://www.ridetech.com/store/c2-c3-cor ... ement.html
Det synes som om du har fått flere gode svar på spørsmålet ditt og du har vel fått andres oppfatning om forsterkningsbraketten du viser til.

Dersom det hadde vært min bil ville jeg ikke kjøpt braketten. Her er mine argumenter:

1. Det skal være litt fleks i styresnekka og dens innfestning. Denne lille fleks’en vil kunne ta opp harde støt i forstillingen uten at innfestningen og snekka sprekker. Slik er de fleste bilene konstruert og på moderne biler er tannstanga ofte hengt opp i gummiforinger.

2. Å overføre sidekreftene til styresnekkelokket kan gi andre uønskede resultater. Borgeson-snekka er som snekker flest, lokket er en del av stramminga av snekka. Beveger lokket seg endres stramminga seg tilsvarende. Lokket er ikke konstruert for sidekrefter og det kan lett oppstå tretthetsbrudd.

3. Jeg oppfatter at snekka beveger seg litt når du svinger forsiktig. Jeg går ut i fra du ikke har startet motoren. Borgeson-snekka har en mindre utveksling enn en standard GM-snekke. Dette betyr at du får vesentlig større sidekrefter når du beveger rattet med stillestående bil. Når bilen trilles blir disse sidekreftene mindre og går motoren i tillegg vil sidekreftene bli uvesentlig pga av snekkas servo. Du kjenner at det ikke skal mye kraft til for å bevege rattet når du kjører.

4. Når du kjører er det hjulene som i størst grad påvirker snekkas sidekrefter. Har du store hjul, kjører i store hull i veien og har samtidig stivet opp snekka, kan slag skade snekka og/eller innfestninga over tid.

5. Når dette er sagt bør du også sjekke snekkas innfestning, festeboltenes moment og om rammevangen er ok.

Lykke til med Borgesonsnekka; mange oss C3 eiere har installert en slik og de fleste er meget fornøyde. :D

Arne

Re: styresnekke

Lagt inn: tor mar 03, 2016 19:19
av Roar S
Hei.

Utrolig å lese svaret ditt Arne. Selv jeg som er relativt grønn på tekniske ting, forstod dette. :)

Roar

Re: styresnekke

Lagt inn: tor mar 03, 2016 20:47
av 75Corvette
Takk for alle svar. Har hittil vært kjempe fornøyd med borgeson. Tenker også på det samme som deg Arne. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe en slik brakett uansett etter alle de gode svarene jeg har fått. så nå venter jeg kun på at snøen smelter så jeg får kjørt en tur med bilen :D

Re: styresnekke

Lagt inn: tir mar 08, 2016 17:21
av arneoe
arneoe skrev:10) C2/C3 - Kjøreegenskaper – styring#2

For flere av oss er det viktig å beholde originaliteten, dette kan ofte by på utfordringer. I de fleste tilfeller er snekka utslitt og overhaling av denne er både dyrt og vanskelig. Det finnes NOS-deler og man kan selvsagt bruke kinesiske kopier. I alle fall er snekka og hjelpesnekka det første man må vurdere å gjøre noe med, dersom styringen skal bli bra. Hjelpesnekka kan ofte spille deg et puss og bør skiftes ut uansett.

Dersom man må bytte snekke og originaldeler ikke så farlig kan det være en god ide å bytte til en «moderne» snekke hvor servofunksjonen er innebygget i snekka. Jeep hadde slike snekker i sine modeller på 80/90-tallet og de passer rimelig bra til C2/C3 uten alt for store modifikasjoner. Snekka er noe større enn den originale. Firmaet Borgeson har et tilpasset «kit» som har blitt svært populært. Selv om denne snekka har 12.7:1 utveksling og gir god styringsrespons, er den fortsatt ingen moderne tannstangstyring. Det fine med en Jeep-snekke er at Vetten ser ut til være «nesten» original. Den største utfordringen med en Jeep-snekke er at det blir trangt om plassen .....


http://www.borgeson.com/xcart/catalog/C ... -c-49.html

http://www.corvetteforum.com/forums/c3- ... stall.html

http://www.summitracing.com/int/parts/b ... /overview/

Bilde

Bilde


Arne
Du finner litt mer info om forstilling og kjøreegenskaper her:

http://www.corvetteclub.no/forum/24/517 ... son#p46503

Arne

Re: styresnekke

Lagt inn: tir mar 08, 2016 20:51
av 75Corvette
arneoe skrev:
arneoe skrev:10) C2/C3 - Kjøreegenskaper – styring#2

For flere av oss er det viktig å beholde originaliteten, dette kan ofte by på utfordringer. I de fleste tilfeller er snekka utslitt og overhaling av denne er både dyrt og vanskelig. Det finnes NOS-deler og man kan selvsagt bruke kinesiske kopier. I alle fall er snekka og hjelpesnekka det første man må vurdere å gjøre noe med, dersom styringen skal bli bra. Hjelpesnekka kan ofte spille deg et puss og bør skiftes ut uansett.

Dersom man må bytte snekke og originaldeler ikke så farlig kan det være en god ide å bytte til en «moderne» snekke hvor servofunksjonen er innebygget i snekka. Jeep hadde slike snekker i sine modeller på 80/90-tallet og de passer rimelig bra til C2/C3 uten alt for store modifikasjoner. Snekka er noe større enn den originale. Firmaet Borgeson har et tilpasset «kit» som har blitt svært populært. Selv om denne snekka har 12.7:1 utveksling og gir god styringsrespons, er den fortsatt ingen moderne tannstangstyring. Det fine med en Jeep-snekke er at Vetten ser ut til være «nesten» original. Den største utfordringen med en Jeep-snekke er at det blir trangt om plassen .....


http://www.borgeson.com/xcart/catalog/C ... -c-49.html

http://www.corvetteforum.com/forums/c3- ... stall.html

http://www.summitracing.com/int/parts/b ... /overview/

Bilde

Bilde


Arne
Du finner litt mer info om forstilling og kjøreegenskaper her:

http://www.corvetteclub.no/forum/24/517 ... son#p46503

Arne
takk for tips skal lese dette når jeg får tid :D

Re: styresnekke

Lagt inn: ons mar 16, 2016 17:59
av 75Corvette
Har nå fått kjørt bilen en tur. Styringen ble mye mer presis og lettere en det gammle systemet. Har også nå sett at når bilen triller så beveger ikke snekken seg lenger.