1968 383 Blower - Blåbæra

* Ingen Corvette i 1983
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
olehaugset
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

1968 383 Blower - Blåbæra

Legg inn av olehaugset » fre jan 22, 2016 23:05

Hei.

Roar overtalte meg til å lage en forumtråd. Jeg har laget en på det amerikanske corvetteforumet, og lager nå en her også.
Dette er min første post fra det amerikanske forumet, og jeg orker ikke å skrive denne på norsk i tillegg denne gang, men skal dobbeltposte fra nå av på begge forumene, og da blir det skrevet på norsk her fremover. Så dere får overleve engelsken min i første omgang :)

Thought Id share my build with you guys.

This winter I am rebuilding my engine, as I went to a engine shop to bore my old block and they found a crack. So I went to summit and bought a Dart SHP block instead. It has been fitted with a Scat rotating assembly kit, and will have a Trick Flow top-end kit, along with a Weiand 144 Supercharger and a 100HP shot of NOS.

The engine consists of:

- Dart SHP 31161111 block
- Scat Premium Pro Sport Forged 4340 H-Beam Connecting Rods with ARP 8740 7/16'' Cap Bolts
- Scat Crankshaft - 4340 Forged Standard Weight Crankshaft
- Premium Forged Pistons with Piston Rings -16.2cc dish
- Summit Racing SES-3-60-08-001 Oil pump
- Canton Racing Drag Racing Wet Sump Oil Pans 13-104
- ARP Main Studs
- Centerforce DFX Clutch Kits 01735552
- RAM Billet Aluminum Flywheels 2501
- Trick Flow® Super 23® 195 Cylinder Heads for Small Block Chevrolet TFS-30410013-M72
- Trick Flow® Roller Rocker Arms TFS-31400510
- Trick Flow® Hydraulic Lifters and Lash Adjusters TFS-2140000
- Trick Flow® Track Max® Camshafts for Small Block Chevrolet TFS-31401001
- Trick Flow® Billet Steel Timing Sets TFS-31478500
- ATI Standard Harmonic Balancers 917781
- Weiand 144 Pro Street Supercharger 7750-1
- EMP Stewart Stage 4 Water Pumps 42203
- ARP Head Bolts
- Holley 750CFM Mechanical secondaries
- NOS 05101 - NOS Super Powershot Nitrous Systems
- Muncie M21 Gearbox
- MSD Distributor
- MSD Ignition box
- Custom Headers
- MSD Starter

But lets go a few steps back first. I bought this car at Autumn 2014. It was an allright car, but I found a few things I would like to fix. So here is what happened last winter:

At the time I bought the car it looked like this

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

The first thing I got to experience was that the roof was not rain proof anymore, and I got some water in the coupe. I had to strip the interior to dry it, and took the advantage of putting in some dynamats while I had it all out

Bilde
Bilde

Some instruments was also out of order, so I ordered all new Auto Meter instruments instead.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

By now, the car had been put in the garage for the winter, so I figured I might as well get going on the motor as well. A few visists to summit racing and jegs, and suddenly me and the postman became quite good friends. At this point I ordered the 750CFM Carburetor, the NOS kit and the Trick Flow 500HP top-end kit along with a few other things.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

April had come, and I was becoming real exited to get out and trying my rebuilt engine. However, a friend of mine somehow convinced me to repaint my car. He would do it for a price I just couldnt turn down. And there were some real issues with the paint. So.. we started grinding it down.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

May came, and I was going on a 800 mile road trip. I took the car out a couple of weeks before and started test driving it. Seeing that the coolant became so hot I couldnt drive it. A new radiator had to come in. Back to summit racing again then... I found this 2x fan Griffin radiator. Fitted it the evening before my road trip. Along with the radiator I also installed a - EMP Stewart Stage 4 Water Pump. This brought the temperature down to a normal range.

Bilde
Bilde

EDIT: (I forgoft about when I fitted the supercharger).

When returning from my Road Trip I had had some ups and downs. Had to fix some leaks, specially one between the block and the intake. So I figured, when the Intake first was off, why not fit my supercharger. So I did.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

After this I attended a drag race. Didnt change my tires, so I had no grip and didnt get any good times. we run 1/8 mile drag races, and my best was at 9 seconds. Propably had wheel spin the first 70-80 meters before I got any grip at all. However, I had oil overpressure in the engine and oil spilled everywhere. So when fall came again, I had decided to make a 383 stroker of it. This is where I started this thread. The block was cracked, and all of the piston rings were fried. The engine had seen its better days.
So this is where I am now:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

And this is one of the last pictures taken before I put it in the garage for the winter again:

Bilde

Right now we're working on putting the engine together. Waiting on a few parts. And then Ill turn it over to a local engine shop who will put it on a dyno and adjust it. Ill get back with more information when that has been done.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: 1968 383 Blower - Blåbæra

Legg inn av C5_2000 » lør jan 23, 2016 10:02

Dette var veldig bra . Blir gøy å følge videre

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » lør jan 23, 2016 11:50

Kanon Ole
Takk for at du gidder å dele historien med oss her inne på forumet
Gøy å følge deg her

Mvh Kenneth

Brukeravatar
Roar S
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Sør-Trøndelag
Kontakt:

Legg inn av Roar S » lør jan 23, 2016 14:11

Flott Ole.

Den som ikke vil, skal.....

Roar

Brukeravatar
Robhol
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Buskerud
Kontakt:

Legg inn av Robhol » søn jan 24, 2016 10:32

Kult, har sansen for den bilen din Ole

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør feb 06, 2016 10:59

Har du noe mer om Blåbæra di Ole?

Arne

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » lør feb 06, 2016 12:39

Spennende prosjekt - blir spennende å følge fremover og ikke minst se i aksjon på Røros til sommeren regner jeg med :-)

//Geir

olehaugset
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av olehaugset » man feb 08, 2016 22:48

Skal få se denne på banen på røros i sommer ja :)

Har ikke noe mer informasjon enda siden sist. Jeg jobber samtidig med å bygge en banebil (Nissan 200SX med twin turbo LS-motor). Så den har stjelt mesteparten av tiden min i det siste da det er en del mer customarbeid som skal til.

Jeg har hatt bunnpanna mi levert til en venn for å få sveiset inn en bong hvor jeg kan montere temperaturmåler for oljen min, og venter på å få tilbake den nå før jeg skrur sammen motoren helt.

Deretter blir det å gå til angrep på bakenden på bilen for en generell service. Nye foringer, hjullager etc. Sitter også å ser etter nye bremser og coilovers for å montere bak.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir feb 09, 2016 14:35

Masse fin info her Ole som fenger de fleste av oss. Det kunne jo være litt artig om du skrev litt mer om dine erfaringer med å "hekte på" en kompressor? "Presse" har jo alltid vært et hot tema i våre kretser og mange "drømmer" vel om å ha et luftinntak over panseret.

Arne

olehaugset
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av olehaugset » tor feb 11, 2016 15:23

Kan jo si det jeg har mulighet til så langt iallfall.
Fikk ikke kjørt så mye med bilen etter at pressa kom på i fjor sommer egentlig, men erfaringsmessig er det første jeg vil foreslå:

Pass på at bilen din er klar for det!

Når jeg demonterte motoren min i høst fant jeg ut at samtlige stempelringer var sprukket. Dette hadde jeg en mistanke om da jeg hadde overtrykk og det sprutet olje ut av toppene ved gasspådrag. Det andre jeg oppdaget når jeg tok ut motoren var at det ene motorfestet var så gåent, at motoren hang fast på mindre enn 1 kvadratcentimeter av gummien på festet. Så det var mersom flaks at jeg fikk kjørt bilen inn i garasjen med motoren rettveien før vinteren.

Når det gjelder stempelringene så kan denne skaden ha skjedd før jeg satte pressa på bilen også, det vet jeg ikke.

Når jeg monterte pressa hadde jeg allerede bygd om toppen av motoren med Trick Flow 195cc topper, Kvassere kam, roller rockers med mer. Denne kammen gjorde at bilen hadde en skikkelig grom tomgang, men også at jeg sleit litt med gasspådrag under 2500 omdreininger. Da gikk den urent og harket litt, men med en gang jeg passerte 2500 så dro den som bare juling. Pressa sørget for at tomgangen jevnet seg ut en god del, og ga meg de kreftene jeg manglet i bunndraget som også gjorde at jeg fikk en enorm gassrespons, også under 2500 omdreininger.

Bilen ble ufattelig artig å kjøre, selv om jeg sikkert hadde en god del effekttap på grunn av overtrykk. Derfor har jeg i vinter byttet både blokk, stempel, råder og veiv blant annet.

Jeg ville heller ikke kutte i panseret på bilen, hovedsaklig fordi jeg var veldig usikker på hvordan politi / biltilsyn ville se på dette.
Derfor gikk jeg til anskaffelse av et ekstra panser. Vi satte pressa på motoren og monterte scoopet. Deretter satte vi panseret på bilen, og startet å kutte. Vi startet med et lite kutt, og målte oss utover. Vi kuttet sikkert 5-6 ganger før vi kom til den endelige åpningen.

Med Weiand 144, NOS-plate mellom gasser og superchargeren og en Holley-gasser ble klareringa akkurat 0cm mellom dette scoopet jeg valgte meg og toppen på panseret.

Dette var noe jeg siktet etter. Jeg ville ikke ha unødig mye over panseret, og valgte derfor å finne meg et likt som jeg hadde (L88 de heter?).

Installering av gasser var null stress. Bytte innsugsmanifold, sette på pressa og sette på gasseren igjen. Man må selvfølgelig også sette på et reimhjul frempå svingningsdemperen, men det var ikke noe problem da det er så god plass i disse motorrommene. Likevel var det ekstremt vanskelig å få på reima på reimhjulet nederst, da klareringa mellom hjulet og traversen er noe slik som 3-5 millimeter. Så å få på et større reimhjul blir umulig uten å modifisere traversen. Noe som er litt synd siden jeg kunne tenkt meg å gjort det for å øke psi med 3-4 nå som motoren blir bygget om.

Skulle man få seg en fin bonus på jobben og ikke har noe annet å bruke det på, vil jeg absolutt anbefale en weiand-presse. Det koster litt, men det smaker også.

olehaugset
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av olehaugset » lør mai 07, 2016 21:43

På tide med en liten oppdatering igjen da kanskje. Vært veldig mange garasjekvelder de siste ukene for å bli klar til sesongen, noe jeg dessverre enda ikke er.

Motoren ble bygget sammen, og vi fikk tak i 4 mann for å få monsteret av en maskinist nedi motorrommet. Dette er en bil med manuell girkasse, så det skulle vise seg å bli både trangt, tungt og ****. Det endte med at en nordlening klemte ut av seg glosen "Klare æ d nu, så ska æ flir" i det han vippa motoren inn på kassa mens han sto kalvbeint over den oppi motorrommet.

Dermed trodde jeg at sesongen skulle være nær, men akk den gang ei.

Brukte en kveld til på å montere sammen resten av ledninger, eksos etc. smilte og gikk å la meg.
Dagen etterpå skulle jeg ut på kjøretur, og kjøretur ble det riktignok. Men det tok ikke mer enn 5-10 minutter (når olja ble varm) før jeg begynte å høre kakling fra toppen. Fikk kalva meg tilbake hjem igjen, skrudde av ene toppdekselet og presset på støtstang-enden av vippearmene. Alle var solide utenom en, der klarte jeg å trykke nedover.

Ødelagt hydraulisk løfter(!, tenkte jeg!). Dermed kjøpte jeg 16 stk nye. Dessverre var jeg lat, fordi jeg hadde enda et event jeg skulle hatt bilen på, så jeg byttet bare den ene som var ødelagt, skrudde sammen og la ut på veien igjen. Wohoo, den var stille. I 10 minutter.... Samme kakling var tilbake, og nok engang måtte jeg kalve meg hjem igjen. Av med toppdeksel og kjente på støtstengerne igjen. Denne gangen var 2 eller 3 løftere uten trykk.

Nok en gang demonterte jeg og byttet de resterende 15. La ut på kjøretur, fikk trykk i alle sammen og tenkte at nå for fanden, nå er sesongen i gang. Men akk den gang ei. Trykket forsvant **** meg igjen det.

Siden dette er en Dart SHP-blokk har den selvfølgelig heller ikke oljekanaler slik som en vanlig SBC har, og jeg har brukt ufattelig mange timer på google nå for å finne ut hvor feilen kan ligge. Enten var det at jeg hadde ei High flow oljepumpe som Dart ikke anbefaler på denne blokka, at en oljepassasje var sperret, at jeg hadde glemt "The missing plug", at det er for stor klaring mellom veivlager og veiv etc etc etc...

Så i går kveld brukte jeg 5(!) timer på å ta ned bunnpanna for å sjekke om det kunne være "the missing plug". En plugg som er lokalisert over oljepumpa og som tvinger oljen til å gå igjennom oljefilteret før den går videre inn i motoren. Dessverre viste det seg at dette var bomtur, for denne finnes heller ikke på dart sine blokker. Jeg fikk iallfall byttet ut oljepumpa med ei vanlig ei. Ikke med hell det heller, problemet vedvarer.

Bilen har enda noen symptomer (som egentlig startet lenger opp i historien, men jeg kom på dem nå). Når den starter er oljetrykket på tomgang fint. Type 40-50psi, men når den blir varm faller det til 15psi på tomgang, og er på 50 på ca 2500 omdreininger nå. Det jeg vet er at det ikke kommer olje opp støtstengene og ut vippearmene, derav mistenker jeg også at det ikke kommer olje til de hydrauliske løfterne, som gjør at de ikke bygger trykk. De har riktignok trykk når bilen har stått i ro i noen timer, men det er nok fordi det siver olje ned i dem fra toppen (galleriet).

Jeg la også merke til når jeg tok av toppdekselet og lot den gå når jeg så at det ikke kom olje opp til vippearmene, at når jeg dro på litt på gasseren (til ca 3000rpm), så kom det plutselig olje opp det fremste returhullet på toppen. Altså må det ha blitt så mye olje i galleriet på den at det ble oversvømmelse opp til toppen. Hvordan i alle dager dette har skjedd, fatter jeg ikke.

Så nå er jeg for øyeblikket tilbake i tenkeboksen og google-runder. I verste fall må jeg nå ut med motoren igjen, og da ser det mørkt ut for noen sesong med det første, og i verste fall ser det også mørkt ut for landstreffet.

Dårlig start på året gitt!

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable