Original eller oppgradere?

* Ingen Corvette i 1983
Svar
Brukeravatar
Corvettemuller
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Oslo
Kontakt:

Original eller oppgradere?

Legg inn av Corvettemuller » tir sep 15, 2015 19:32

Jeg har i utgangspunktet ønsket å holde min 76´original, men når jeg ser hvor billig det er med nye 350 motorer, frister det veldig.

Er det verdt det? går fra 180hk til 260hk. Blir det merkbar forskjell? Hva skjer med verdien til bilen, er originalitet eller motorkraft viktigst der? :?
76´Stingray

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Original eller oppgradere?

Legg inn av arneoe » tir sep 15, 2015 21:19

Corvettemuller skrev:Jeg har i utgangspunktet ønsket å holde min 76´original, men når jeg ser hvor billig det er med nye 350 motorer, frister det veldig. Er det verdt det? går fra 180hk til 260hk. Blir det merkbar forskjell? Hva skjer med verdien til bilen, er originalitet eller motorkraft viktigst der? :?
De oppgitte 180hk er en motor med alt av katalysator, luftpumpe med mye mer og er i realiteten rundt 240-260hk på veiva. De som selger er en ren original GMPP 350 (L48) eller tilsvarende er motoren mer eller mindre den samme som den du har. Det finnes en litt «større» GMPP 350 (L82) den oppgis til være 205-225hk , det tilsvarer 290hk på veiva. Det er klart du merker litt forskjell på L48 fra en L82, men spørsmålet er …. Er dette viktig for deg? Prismessig er det vanskelig å si, men en original bil med motor med «Matching Numbers» er ofte et salgsargument.
Du kan jo lese litt om motorer her:
http://www.corvetteclub.no/phpBB2/viewt ... =24&t=5173

Arne

Brukeravatar
Corvettemuller
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Corvettemuller » tir sep 15, 2015 21:30

Jeg har skummet gjennom hele motor-tråden din Arne, veldig mye lærerikt der!

Det jeg ønsker av bilen, dersom jeg ikke skal holde den original, er mer kraft rett og slett. Da kan det vel være at motorbytte i seg selv kanskje ikke er hensiktsmessig, men at andre oppgraderinger er mer fornuftig og ikke nødvendigvis dyrere?
76´Stingray

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir sep 15, 2015 21:51

Jeg skjønner. Dersom krefter er viktig for deg og som virkelig merkes, ville jeg siktet på en motor med 300 - 400hk på veiva. Det koster en god del penger, spesielt nå som daleren er så dyr. Å kjøpe en 260hk motor, bortsett fra at du får en ny motor, vil ikke gi deg noe som helst. Nå er det slik en gang, at din 180hk L48 går ganske bra med enkle midler. Et 2,5 tommer eksosanlegg med sportspotter og grenrør kan nok få litt mer fart på C3'en din med den originale motoren. De store forskjeller vil du nok ikke merke. :D

http://www.superchevy.com/how-to/46320- ... ine-build/

Arne

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » ons sep 16, 2015 09:11

Tror du har lite igjen for å kjøpe en motor med "litt"mer hester i forhold til den du har orginalt

Hvis bilen skal brukes til vanlig kjøring så burde det holde det som står i den.Skifter du til et grommere eksosanlegg så vil det høres mer ut men den store forskjellen kommer du ikke til å merke

Du må ut med ca 10000.- for headers og dobbelt anlegg,så får du vurdere om det er verd pengene

Jeg har hatt l-48 og l-82 og l-81 og forskjellen på de er ikke stor

Mvh Kenneth

Brukeravatar
Robhol
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Buskerud
Kontakt:

Legg inn av Robhol » ons sep 16, 2015 17:52

Skjønner godt at du vil oppgradere for en original Corvette fra slutten av 70 tallet går elendig :mrgreen:

Svar