Tannstangstyring, mangler bolt

* Ingen Corvette i 1983
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brukeravatar
Silver 78
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Rælingen
Kontakt:

Tannstangstyring, mangler bolt

Legg inn av Silver 78 » fre mai 29, 2015 13:07

Jeg har mistet en bolt til tannstangstyringen på min 78 mod. Alvorlig sak men det gikk heldigvis bra. Dette er et kit fra Ecklers med nr. 43158.
Finnes det noen der ute som har et slikt kit liggende og kan avse en bolt til jeg får skaffet ny, eventuelt selge hele kitet.
Har prøvd å skaffe bolt gjennom Tingstad, men de kan ikke lage en bolt som holder samme kvalitet, styrke som den orginale. Prøver å skaffe bolt fra USA, men det tar TID.

Hilsen Idar
Vedlegg
Bolt.jpg
Corvette styring.jpg
Corvette styring.jpg (20.61 kiB) Vist 2987 ganger

RJO
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Follo
Kontakt:

Re: Tannstangstyring, mangler bolt

Legg inn av RJO » fre mai 29, 2015 14:03

Du kan høre med disse:

http://www.deathtrap-customs.com

Har kjøpt div bolter der før.

Ellers så har du både Tess og Harald Grønnvold i Ski du kan spørre. Kanskje de kan hjelpe deg.

Brukeravatar
Silver 78
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Silver 78 » lør mai 30, 2015 14:01

Takk for tips RJO.
Thomas hos Steinar Stolen har fått kontakt med leverandøren av dette kitet i dag, og bolter blir sendt fra USA i løpet av neste uke :D Meget bra service.

Hilsen Idar

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør mai 30, 2015 15:11

Hvilken bolt er det som du fikk problemer med? ...var det en av de to 5/8- 18 X 1.5 GRADE 8 BOLT-ene?
Det kunne jo være fint om du skrev litt mer inngående om hva som skjedde med tannstangstyringen din Idar. :D .... Det er jo greit høre hvilke erfaringer du har. Jeg har oppfattet at har vært enkelte problemer med Steeroids som har kan relateres til sikkerheten. Monterte Steeroids på min C3, men har ikke kjørt så mye ennå men det synes som om tannstanga fungert greit hos meg. Bilen er mye bedre å kjøre enn med snekke.

Arne

Brukeravatar
Silver 78
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Silver 78 » lør mai 30, 2015 16:14

Når du ser på bildet av kitet, så er det en av de 2 boltene som er skrudd inn i tannstangen. De fester braketten som styrestagene er festet til. Disse 2 boltene overfører kreftene fra tannstangen og ut til hjulene.
Forsvinner en av boltene så er det veldig kritisk. Som du ser på bildet (lengst opp i tråden) så skal de låses med skiven som ligger mellom boltene.
Blir dette montert riktig så bør det vel holde. Jeg fikk dette kitet montert av et Amcar-verksted, og stolte på at det var bra :( Til dere som har slikt kit vil jeg anbefale å ta en ekstra sjekk av disse boltene.

Når jeg mistet bolten så stemte ikke rattutslag og hjulstilling i det hele tatt, det var en dårlig følelse. Dette hendte ved Lørenskog og jeg kom meg til et Mecaverksted der bilen står nå.

Dette til ettertanke. Bremser og styring er viktig :shock: :shock:

Hilsen Idar

RJO
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Follo
Kontakt:

Legg inn av RJO » lør mai 30, 2015 20:04

Silver 78 skrev:Takk for tips RJO.
Thomas hos Steinar Stolen har fått kontakt med leverandøren av dette kitet i dag, og bolter blir sendt fra USA i løpet av neste uke :D Meget bra service.

Hilsen Idar
Bra det ordnet seg. Bra med slike firmaer :D

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn mai 31, 2015 13:12

Silver 78 skrev:Når du ser på bildet av kitet, så er det en av de 2 boltene som er skrudd inn i tannstangen. De fester braketten som styrestagene er festet til. Disse 2 boltene overfører kreftene fra tannstangen og ut til hjulene.
Forsvinner en av boltene så er det veldig kritisk. Som du ser på bildet (lengst opp i tråden) så skal de låses med skiven som ligger mellom boltene.
Blir dette montert riktig så bør det vel holde. Jeg fikk dette kitet montert av et Amcar-verksted, og stolte på at det var bra :( Til dere som har slikt kit vil jeg anbefale å ta en ekstra sjekk av disse boltene.

Når jeg mistet bolten så stemte ikke rattutslag og hjulstilling i det hele tatt, det var en dårlig følelse. Dette hendte ved Lørenskog og jeg kom meg til et Mecaverksted der bilen står nå.

Dette til ettertanke. Bremser og styring er viktig :shock: :shock:

Hilsen Idar
Bra info Idar. :D
Det er greit å få et godkjent verksted til å gjøre omfattende jobber på bremser og styring, dersom man ikke føler seg kompetent til å gjøre det selv. Det er derfor trist å høre at et "Amcar"-verksted har gjort en slett jobb, som lett kunne ende med en katastrofe. Jeg tror nok det beste ville være å ta dette opp som en garantisak med de som utførte jobben. Autoriserte verksteder vil være forpliktet til å hjelpe deg. Når det gjelder de to boltene du snakker om, skal disse i følge SpeedDirect sin bruksanvisning, dras til med spesifisert moment og låses. Jeg ser du har låseblekk og da skulle det være usannsynlig at boltene skulle falle ut dersom de hadde gjort en fagmessig forsvarlig jobb. Jeg får håpe på at de ikke har "strippet" gjengene i tannstangen for deg, det ville være ille.

Arne

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable