Tempereatursensor

* Ingen Corvette i 1983
Svar
RJO
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Follo
Kontakt:

Tempereatursensor

Legg inn av RJO » tor mai 07, 2015 21:01

Har byttet til vortectopper, og da passer ikke den originale temp-sensoren lenger. Tror den originale tror jeg erer 5/8" og jeg har kun et uttak på innsuget til dette og den brukes til varmeapparatet. Noen som har tips til andre sensorer eller overganger jeg kan bruke?

Rune

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Tempereatursensor

Legg inn av arneoe » tor mai 07, 2015 21:46

Sjekk tråden min:
viewtopic.php?f=24&t=5173&start=45

--------------------
Edelbrock Performer EPS Vortec, p/n 27164

Bilde

Manifolden er nå ferdig forberedt med tempgiver (1/2" NPT) på høyre side. I framkant (lav temp) og til venstre (høy temp) tempbrytere for el-vifter. El-koblingen som også omfatter A/C kommer jeg tilbake til senere. Den til vestre måtte jeg borre og gjenge opp, mens den i framkant behøvde jeg bare å borre opp for å få plass til bryteren. Begge de sistnevnte er 3/8" NPT. Hullene i sylindertoppene skal jeg ikke bruke og de blir blendet med plugger. Det nye termostathuset er svingbart og noe høyere en standard GM. Jeg har gjort dette for å få god plass til tempgiveren.

Bilde

Arne

RJO
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av RJO » lør mai 09, 2015 07:24

Takk for tipset. Innsuget og motoren er alt montert, så det er litt vanskelig å borre opp det nå. Vil det være mulig å montere giver og måler fra 1982 modell?

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør mai 09, 2015 11:31

RJO skrev:...... Vil det være mulig å montere giver og måler fra 1982 modell?
Joda du kan prøve med en 3/8" std GM-giver og se om den gir ok utslag på instrumentet. Jeg hadde en gang en liste over hvilke givere som gir riktige motstandsverdier. Jeg skal lete litt og se om jeg finner det. Jeg hadde også tenkt å bruke 3/8" hullene i toppene mine til div følere, men synes det passet bedre å modifisere innsuget og da bruke en std 1/2" giver for vannet.

Arne

RJO
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av RJO » lør mai 09, 2015 16:19

arneoe skrev:
RJO skrev:...... Vil det være mulig å montere giver og måler fra 1982 modell?
Joda du kan prøve med en 3/8" std GM-giver og se om den gir ok utslag på instrumentet. Jeg hadde en gang en liste over hvilke givere som gir riktige motstandsverdier. Jeg skal lete litt og se om jeg finner det. Jeg hadde også tenkt å bruke 3/8" hullene i toppene mine til div følere, men synes det passet bedre å modifisere innsuget og da bruke en std 1/2" giver for vannet.

Arne
Hadde vært meget takknemlig hvis du hadde den lista. Er det 1/2" alle sensorene du har satt inn? Er stussen til varmeapparatet 5/8"?

Rune

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør mai 09, 2015 21:44

Hullet til høyre (venstre i kjøreretningen) er 1/2" med std Corvette 78 temp-giver. De to andre er 3/8" hullene er for kjøleviftene.

Jeg har googlet fram litt info som kan hende kan være til hjelp.

http://www.corvetteforum.com/forums/c3- ... -71-a.html

http://www.corvetteforum.com/forums/c3- ... stuff.html

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=& ... BuFC_Afneg

Arne

RJO
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av RJO » lør mai 09, 2015 22:53

Jeg også har 78-mod. Men føleren min er større. Måler den til 21mm på gjengene. De to ledige hullene jeg har er på 17mm. Noe ikke jeg skjønner her...? :shock:

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn mai 10, 2015 10:22

RJO skrev:Jeg også har 78-mod. Men føleren min er større. Måler den til 21mm på gjengene. De to ledige hullene jeg har er på 17mm. Noe ikke jeg skjønner her...? :shock:
Ja dette kan være litt vanskelig å forstå, men dimensjonene 1/2" NPT og 3/8" NPT er ikke diameteren (Ø) for gjengepartiet til temp-føleren. NPT = amerikanske koniske rørgjenger og du kan google for å finne forklaringen på internett.... :D :D

- For 1/2" NPT er diameteren 20,955mm (21mm) og hullet (boret du skal bruke) er 17,9mm (18mm)

- For 3/8" NPT er diameteren 17,055mm (17mm) og hullet (boret du skal bruke) er 14,3mm (14,5mm)

Arne

RJO
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av RJO » søn mai 10, 2015 11:01

Takk for det. Jeg satt og googlet litt i natt og skjønte at det ikke er diameteten på gjengene. Så da skal jeg bestille meg måler og giver fra 82-mod.

Svar