Gult sidemarkeringslys bak,1980, hva passer?

* Ingen Corvette i 1983
Brukeravatar
B. Sveigdalen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Heidal
Kontakt:

Gult sidemarkeringslys bak,1980, hva passer?

Legg inn av B. Sveigdalen » søn jun 05, 2011 21:23

Et lite spørsmål til dere, dersom noen har prøvd eller til og med har gjort dette:

Passer de gule sidemarkeringslysene som sitter foran på 1973-1979 modellene i hullet til det bakre sidemarkeringslyset på en 1980 modell? Eller vet dere om gule lamper fra andre biler som er plug n play her?

I dag har jeg den røde lampa der, som pr. definisjon ikke er lovlig. Er det attpå til refleks i glasset, er det visst ikke nok å ta ut pæra, da må hele lampa fjernes eller dekkes til. Den var selvfølgelig dekket til med folie da jeg viste bilen, men nå er den "i drift" igjen. Så håpet var at jeg kunne finne en gul lampe som passer rett i hullet, da en gul lampe er lovlig. Da slipper jeg å dekke den til hver gang jeg skal vise bilen, og det er en ting mindre for etaten å irritere seg over når jeg blir stoppet langs veien. Personlig synes jeg også at en gul lampe bak står bedre til den gule foran.

Jeg har allerede gule parklys foran som de kommer til å irritere seg over, men disse er det jo vanskeligere å gjøre noe med uten å måtte montere eksterne hvite park lykter. Så sant ikke noen vet om hvite glass for blink/park lampene foran på 1980-82 C3?

På forhånd takk!
Corvette C3 1980 - L48

Brukeravatar
VS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Gult sidemarkeringslys bak,1980, hva passer?

Legg inn av VS » søn jun 05, 2011 22:33

:D Mener rumpa er lik som på min 78, så da passer sidelysa forand på 78 bak på din.

Are :mrgreen:
bilen er lagd for og brukes Bilde

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen » man jun 06, 2011 07:39

Så langt man kan stole på øyemålet, ser ihvertfall sidemarkeringslysene bak på 80-82 og de eldre bilene like ut. Så hvis det passer på bilen din, passer det mest trolig på min også. Da skal jeg få tak i et sett med slike.

Takker!
Corvette C3 1980 - L48

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » man jun 06, 2011 12:00

Hei

Gratulerer med ny bil :)

Sidemarkerins- lysene bak skal være RØDE :shock:

Mvh Kenneth

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Re: Gult sidemarkeringslys bak, 1980. Hva passer?

Legg inn av B. Sveigdalen » man jun 06, 2011 15:00

Takk. :)

Vel, smaken er jo som baken. Jeg prøver å se for meg bilen min med gule sidemarkeringslys bak, og det faller bedre i smak hos meg. At bilen blir i "henhold" og at det sparer meg for et potensielt punkt ved visning og utekontroll veier litt også. Tar vare på de røde lampene så de kan monteres tilbake ved eventuelt behov for 100% originalitet.
Corvette C3 1980 - L48

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av Runex » man jun 06, 2011 15:38

I henhold til informasjon jeg har fra en som importerer en del biler fra USA er det endringer på dette. De godkjenner røde markeringslys bak nå.
Rune G

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » man jun 06, 2011 15:41

Det hadde isåfall vært på tide! Men kan tenke meg at dette varierer fra stasjon til stasjon.

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen » man jun 06, 2011 17:13

Runex skrev:I henhold til informasjon jeg har fra en som importerer en del biler fra USA er det endringer på dette. De godkjenner røde markeringslys bak nå.
Interessant. Jeg vet bare det jeg fikk fortalt av en teknisk konsulent på biltilsynet da jeg ringte og spurte hva jeg måtte gjøre med Corevtten før jeg viste den. Dette er nå ca. 3 uker siden, og svaret var:
  • - Røde sidemarkeringslys bak. Her må pære taes ut, og hvis det er refleks i glasset må selve lampa lakkes over, tildekkes eller fjernes fra bilen.
  • - Gult parklys foran. Disse må være hvite, enten ved å bytte ut hele lykta eller montere ekstra hvit lykt. På spørsmål om en LED "stripe" i Mercedes stil ville bli godkjent, fikk jeg som svar at dette ble regnet som kjørelys. De er lov å bruke, men jeg ville fortsatt ikke ha godkjent parklys. Parklys må være max. 5W dersom man bruker glødepærer. Hvordan de måler styrken i en LED lampe vet jeg ikke. Jeg kommer uansett til å montere disse LED stripene for å slippe å kjøre med vippelyktene oppe hele tiden. (Dette var en avsporing..)
Viser det seg at røde sidemarkeringslys er lov, faller jo grunnlaget mitt for å bytte de ut bort. Men jeg kommer trolig til å få tak i de gule sidemarkeringslampene uansett nå og bruke de inntil vi hører mer om dette. På sett og vis hadde jeg heller sett at gult parklys foran ble lov slik at man slipper styret med dette. Ikke-røde sidemarkeringslys kan løses på en elegant måte med orignale Corvette deler (Som skissert overnfor, med gule 73-79 lamper) Mens det så vidt meg bekjent ikke finnes noen elegant måte å løse problemet med parklysene foran på 80-82 årgangene.
Corvette C3 1980 - L48

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Legg inn av stigaa » man jun 06, 2011 17:28

Runex skrev:I henhold til informasjon jeg har fra en som importerer en del biler fra USA er det endringer på dette. De godkjenner røde markeringslys bak nå.
en i klubben her oppe i trøndelag fikk ikke godkjent sin C4 93 modell på trafikkstasjon i Trondheim forrige uke nettopp pga røde sidemarkeringslys bak, så det er vel som ellers med de trafikkstasjonene det spørs hvem man treffer på

Brukeravatar
tomgulla
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av tomgulla » man jun 06, 2011 21:05

B. Sveigdalen skrev:
Interessant. Jeg vet bare det jeg fikk fortalt av en teknisk konsulent på biltilsynet da jeg ringte og spurte hva jeg måtte gjøre med Corevtten før jeg viste den. Dette er nå ca. 3 uker siden, og svaret var:
  • - Røde sidemarkeringslys bak. Her må pære taes ut, og hvis det er refleks i glasset må selve lampa lakkes over, tildekkes eller fjernes fra bilen.
  • - Gult parklys foran. Disse må være hvite, enten ved å bytte ut hele lykta eller montere ekstra hvit lykt. På spørsmål om en LED "stripe" i Mercedes stil ville bli godkjent, fikk jeg som svar at dette ble regnet som kjørelys. De er lov å bruke, men jeg ville fortsatt ikke ha godkjent parklys. Parklys må være max. 5W dersom man bruker glødepærer. Hvordan de måler styrken i en LED lampe vet jeg ikke. Jeg kommer uansett til å montere disse LED stripene for å slippe å kjøre med vippelyktene oppe hele tiden. (Dette var en avsporing..)
Viser det seg at røde sidemarkeringslys er lov, faller jo grunnlaget mitt for å bytte de ut bort. Men jeg kommer trolig til å få tak i de gule sidemarkeringslampene uansett nå og bruke de inntil vi hører mer om dette. På sett og vis hadde jeg heller sett at gult parklys foran ble lov slik at man slipper styret med dette. Ikke-røde sidemarkeringslys kan løses på en elegant måte med orignale Corvette deler (Som skissert overnfor, med gule 73-79 lamper) Mens det så vidt meg bekjent ikke finnes noen elegant måte å løse problemet med parklysene foran på 80-82 årgangene.
Når det gjelder røde sidemarkeringslys bak er dette pr. d.d ikke lov. Jeg skiftet på min 78 og 80 modell og det var kun 73 - early 74 som passet. Her er link til Ecklers, Venstre: http://www.ecklers.com/corvette-front-s ... early.html Høyre: http://www.ecklers.com/corvette-front-s ... early.html

Parkeringslys kan settes inn i hovedlyktene/nærlys, dette er gjort på flere 80-82 modeller og er forsåvidt en enkel jobb. Ta ut lykten og sett inn parkeringslysholder i lampen eller kjøp en ny lykt hos Hellanor med innebygget holder for parklys. Dette forutsetter at lyktene står oppe når lysbryteren skyves inn ett hakk. (1. trinn på bryteren). Du må først trekke lysbryteren helt ut, for så å skyve den inn ett hakk.
Tom
http://www.corvettebergen.com
- 2000 Corvette C5 cab, show car
- 1980 Corvette C3, sort
- 1980 Corvette C3, gul

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av Runex » man jun 06, 2011 21:40

Skulle vært interessant å vite hvilken forskrift de bruker , men det ble hevdet klart at de prøvde å "påpeke" røde smk , men de ble altså henvist til nye retningslinjer og bekreftet etter en stund at det var ok,
Skal prøve å finne ut hvilke skriv trafikkstasjonen har som forklarer dette.
Rune G

Brukeravatar
Rebell
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: 6224 Hundeidvik
Kontakt:

Legg inn av Rebell » man jun 06, 2011 21:45

Min 1973 mod. er godkjent med røde sidemarkeringslys bak og gule(orange?) foran. Alle lys er som originalt.(bortsett fra e.m. LED kjørelys) Reg. som bevaringsverdig kjøretøy.

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen » man jun 06, 2011 21:50

tomgulla skrev:Når det gjelder røde sidemarkeringslys bak er dette pr. d.d ikke lov. Jeg skiftet på min 78 og 80 modell og det var kun 73 - early 74 som passet.
*TAKKER* for den opplysningen! Da slapp jeg å kjøpe noe som ikke passet. Legges inn på ønskelista mi hos Ecklers.
tomgulla skrev:Parkeringslys kan settes inn i hovedlyktene/nærlys, dette er gjort på flere 80-82 modeller og er forsåvidt en enkel jobb. Ta ut lykten og sett inn parkeringslysholder i lampen eller kjøp en ny lykt hos Hellanor med innebygget holder for parklys. Dette forutsetter at lyktene står oppe når lysbryteren skyves inn ett hakk. (1. trinn på bryteren). Du må først trekke lysbryteren helt ut, for så å skyve den inn ett hakk.
Denne løsningen er kanskje ikke så dum. Jeg vil muligens fortsatt kjøre med parklys også i blinklysene, og hovedlyktene nede, med LED stripene som kjørelys. Så ikke noe bedre dersom jeg blir stoppet ute. Men ved visning sparer dette meg ihvertfall for å montere på de stygge provisoriske visningsparklampene mine. Det eneste jeg trenger å gjøre er å sette inn "visningspærene" i blinklysene foran, dvs. 12/5W pærer hvor 5W tråden ikke virker. :) Dette blir et prosjekt for vinteren, så jeg har litt tid til å planlegge dette.

Takker for alle forslag, folkens!
Corvette C3 1980 - L48

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen » tir jul 19, 2011 00:04

Og det ble en suksess. :)

Jeg passet på å bestille en eske med deler fra Full Throttle Corvette til min kones adresse i USA, så denne sto og ventet på meg da jeg kom dit på ferie. Deriblant et sett med 73-Early74 sidemarkeringslys. Vel hjemme igjen ble lysene montert i dag, og det ble bra. Etter min mening er det finere med gule enn med røde sidemarkeringslys bak, men det er min helt subjektive smak.

Ellers skal jeg sjekke pris og tilgjengelighet på lykteinnsatser foran med hull for parklys, så da begynner ting å komme på tur her.
Corvette C3 1980 - L48

Brukeravatar
EastCoast Vette
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Mjøndalen / Napoli - Italia
Kontakt:

Legg inn av EastCoast Vette » tir aug 02, 2011 22:38

Jeg har hatt det samme problemet ved førstegangsregistering av min 80 mod. i Drammen nå i juni/juli.

Røde sidemarkeringslys ble selvsagt ikke godkjent. Jeg fikk også tak i gule fra en tidligere modell, de skle rett inn og ble godtatt.

Parkeringslys, her brukte jeg LED lys. De er omtalt tidligere på dette forum: viewtopic.php?f=8&t=2223&hilit=led. De "sklir" fint inn i ved siden av eksisterende blink/parklys glass (det er ikke plass under). Siden park/blink er på samme pære måtte jeg klippe ledningen til parklysa. Denne løsningen ble godtatt i Drammen i dag. Om dette også holder som kjørelys er vel tvilsomt, men kjører nå med det som kjørelys inntil jeg "får vite noe annet" fra de som håndhever regelverket. Jeg har iallefall godkjente parklys uten at fronten ble mye endret.

Lykke til!

Tohmas
Tohmas

If you are riding a dead horse, the best strategy is to dismount !

Svar