Små bilskilt

Spørsmål av generell art som ikke passer inn under en spesifikk modell.
Brukeravatar
Collector
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Små bilskilt

Legg inn av Collector » søn jan 01, 2017 14:28

Hei , husker jeg på slutten av 80-tallet bestilte skilt fra Amcar i amerikansk størrelse til min 1973 Charger...(som ennå står innerst i garasjen og samler støv...)...kjørte rundt med disse i flere måneder i Kristiansand...helt til politiet mente det var lenge nok...plutselig så jeg blålys i bakspeilet og inn til siden for kontroll...ingen bønn der nei ...1500 kr i bot og de mente det grenset til dokumentforfalsking som egentlig ville gi 3000 kr i bot dengang...selv om jeg viste frem de originale skiltene jeg hadde liggende bak i bilen og viste dem at de ikke passet inn...skiltet bak over bensinpåfyllingen ble liggende oppå crom'en på bakfangeren og klapre...hvorfor kan det være så vanskelig å få en skiltstørrelse på 15x30cm godkjent ? med dagens teknologi er det ingen problem å lese skilt med den størrelsen i bomringene... Godt nyttår !

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn jan 01, 2017 16:40

Collector skrev:...hvorfor kan det være så vanskelig å få en skiltstørrelse på 15x30cm godkjent ? med dagens teknologi er det ingen problem å lese skilt med den størrelsen i bomringene... Godt nyttår !
Jeg er av samme oppfatning som deg og mange flere i AMCAR-miljøet .... dette burde ikke være noe problem.

Nå er det nå slik en gang at vi har Vegvesenet som forvalter Kjøretøysforskriften og det oppleves ofte at «Vesenet» er en stat i staten som ønsker å ha sitt eget regime. Kan de motarbeide og vanskeliggjøre noe de «ikke liker» så gjør de det ofte til gangs. Å stikke kjepper i hjulene er noe de er gode til.

I romjulen kostet jeg på meg å ringe 02030, … taksten. er kr. 0,89 i oppstartkostnad og kr. 0,99 pr. min.

…. Jeg spurte om jeg kunne få byttet til små skilter på min 1978 Corvette. Jeg sa at dette er en veteranbil som ikke brukes om vinteren og jeg foreslo at jeg tok med de gamle store skiltene og vognkortet. Jeg sa også at jeg hadde bilder som viste at det ikke var plass til de store skiltene.

Jeg fikk klar beskjed at så enkelt var det ikke! Jeg måtte bestille time på trafikkstasjonen og fysisk vise bilen.
Dessuten måtte jeg søke om å bytte skilter, ikke alle skal få.

Før at jeg kunne gjøre noe som helst måtte jeg skaffe meg en bombrikke til bilen. Det hjalp ikke å argumentere med det ene eller andre; … «det er bare slik» … «du kan jo bare vente til det er bare veier med å vise bilen din» …..

For meg er det ingen akutt krise og jeg kan gjerne vente.

Er det andre som har kontaktet «Vesenet»?

Arne

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » søn jan 01, 2017 17:08

Ja jeg har vært i kontakt med vegvesenet en del ganger. Det var ikke akkurat skiltene jeg hadde diskusjon om men hovedlysene. Orginalt på en c3 corvette så er det jo sealed beam lykter, disse er ikke lovlig i følge vegvesenet men det som er så morsjomt er at jeg fikk beskjed av samme persjonen i vegvesenet om at jeg ikke fikk lov til å fåreta noen forandringer på bilen eller bruke bilen med slike lykter. Så de originale lampene var ulovelige å bruke og jeg fikk heller ikke lov til å bygge om til lovlige lykter, i tilleg at man må ha nærlys etter mørkets frembrudd.
Så deg er jo helt komisk hvordan regelverket til vegvesenet er :lol:

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn jan 01, 2017 18:06

Til forsvar for saksbehandlerne er det mye nytt å sette seg inn i og saken om små skilter er ny. Det er grunn til å tro at ting går seg til etter hvert. Det er ofte vanskelig å diskutere direkte med saksbehandler og det kan oppstå misforståelser. Da «vinner» du aldri og det blir mange unødvendige problemer.

Jeg fortrekker å skrive direkte til den myndighet det gjelder. AMCAR og LMK tar sikkert opp denne saken etter hvert som problemene med å få små skilter tårner seg opp. «Vesenet» må forholde til lovverket og endringene skal være å finne i de sentrale forskriftene (Kjøretøyforskriften). Det virker som om Vegvesenets informasjonen på Interenett ikke er i overenstemmelse med forskriftene.

Regelverket er åpent for tolkning, men vi får bare håpe det ikke at det blir mistolkning.

Jeg oppfordrer alle dere som ønsker små skilt å ta kontakt med Vegvesenet slik at blir «trøkk» på våre rettigheter til å ha små skilt på våre biler. Det er nok av motkrefter i systemet!

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons jan 04, 2017 13:25

Da har jeg skrevet til Samferdselsministeren:

-----------------------------------------------------------------------
Hei Ketil!
Jeg er en av dem som er svært fornøyd med oppmykningen vedrørende bruk av små registeringskjennemerker. Det er ingen hemmelighet at folk på Vegvesenets mange trafikkstasjoner ikke alltid er like samarbeidsvillige til endringer som forenkler folks hverdag. Jeg kontakter deg for at du kan påse at regelverket og praktiseringen dette blir utført på en smidig måte. Først og fremst må Kjøretøysforskriften og Vegvesenet sine egne skriv og retningsregler ikke være i uoverensbestemmelse.

Min personlige oppfatning er at:

• Man trenger ikke å vise det aktuelle kjøretøyet på trafikkstasjonen for å «bevise» at det ikke er plass til store skilt. Det skaper unødvendig administrative kostnader og bryderi. Min 1978 Corvette har jeg importert direkte fra USA som «verneverdig kjøretøy». Trafikkstasjonen i Drammen har mange bilder av min bil, dessuten har de all data tilgjengelig.

• Det burde ikke være nødvendig å kreve bombrikke for en bil som man ikke har anledning til å bruke som vanlig bruksbil. Jeg har selv kjørt 200 – 300 mil siden 2008. Dette kan lett sjekkes av trafikkstasjonen, km-teller blir registrert ved hver EU-kontroll. En annen ting er at bombrikken ikke følger bilen, men personen. Bombrikke, med mulig «rabatt» er en frivillig sak. Jeg regner med at Regjeringen har tenkt å tvangsinnføre bombrikke?

Ellers er jeg ganske pragmatisk og «bøyer nakken» for å tilfredsstille trafikkstasjonens særegne anvisninger for «å kunne søke» om å få skilt som passer på min Corvette. Jeg har et lite håp at jeg skal få innvilget søknaden. 
Du kan fritt bruke alt det jeg har skrevet til deg.
---------------------------------------------------

Da får vi se hva svaret blir. Jeg vil avvente litt før jeg kontakter LMK og AMCAR.

Arne

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons jan 04, 2017 14:33

Blir spennende å se responsen på dette fra ministeren

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons jan 11, 2017 13:59

Henvendelse om små kjennemerker for veteranbiler - tilbakemelding

Vi viser til e-post av 4. januar 2017, med synspunkter om ovennevnte.
Bruk av små kjennemerker innebærer flere utfordringer for veg- og kontrollmyndighetene. Slike kjennemerker skaper visse problemer med lesbarhet i ATK-systemet (fotobokser) og bombrikkesystemet, først og fremst fordi bokstavtykkelsen nesten er halvert, med overeksponerte og uleselige bilder som resultat. Av samme grunner gjør små kjennemerker det også
vanskelig for politiet å følge opp trafikkforseelser. Publikums mulighet til å identifisere kjøretøy i forbindelse med kriminalitet er også forringet.
Det er derfor nødvendig å forsikre seg om at små kjennemerker bare tildeles kjøretøy som virkelig har behov for dem. Dette gjøres best ved at kjøretøyet vises frem på en trafikkstasjon.
Slik ordningen med små kjennemerker legger opp til nå, vil det ofte være nødvendig med to oppmøter ved trafikkstasjonen – ett for vurderingen av behovet for små kjennemerker, og ett for utlevering av kjennemerkene/innlevering av opprinnelige kjennemerker. Vi har imidlertid
bedt Vegdirektoratet snarest vurderer løsninger som gjør det tilstrekkelig med ett oppmøte. Kravet om bombrikkeavtale er begrunnet i et ønske om å minimere de uheldige virkningene bruken av små kjennemerker har for bombrikkesystemet – bombrikke er med på å sikre identifisering av kjøretøy utstyrt med kjennemerker som er mindre lesbare. Vi finner grunn til å understreke at det å inngå en avtale om bruk av bombrikke er kostnadsfritt – det er bruken av bilen ved passering av bomstasjoner som utløser plikten å betale.

Med hilsen
Anne Berit Stavseth (e.f.)
underdirektør

Marcel Henri Godonou
seniorrådgiver

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons jan 11, 2017 14:33

Jeg hadde et ærend på Drammen trafikkstasjonen tirsdag og jeg tok med meg alt av dokumentasjon som jeg trodde kunne være aktuelt for min «søknad» om små skilt. Jeg hadde en konstruktiv samtale med en av inspektørene. Jeg viste bilder av min C3, hvor det kom klart fram at det er en utfordring å få plass til store skilt uten å gjøre modifikasjoner. Jeg fikk godkjent at det ikke var nødvendig å vise bilen i dette tilfellet. Dette ble klargjort med teknisk leder på trafikkstasjonen. Følgende ble avtalt:

- Møter til kjøretøykontroll den 30. januar. Jeg har bestilt time, men man kan også møte på «dropin».

- Tar med bilder av bilens nåværende store skilt.

- Tar med nytegnet kontrakt for bombrikke

- Tar med del 2 av vognkort

Dersom «søknaden» er godkjent kan det bestilles nye små skilt. Det gis beskjed når de nye skiltene kan hentes på trafikkstasjonen. Da byttes de gamle skiltene med nye. Man må betale for skiltene, men «søknaden» er gratis.

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør feb 04, 2017 17:44

Da gikk alt i boks og nye små skilt er mottatt. Det en herlig følelse å kunne bli kvitt de store skiltene. En stor takk AMCAR og vår pragmatiske minister Solvik-Olsen! En liten sak for folk flest, men en stor sak for oss i amcar-miljøet. For syntes ikke de gamle skiltene var så stygge på min C3, men de var veldig upraktiske. Nå slipper jeg å subbe hodet opp i skiltkanten hver gang jeg skal under bilen. :lol:

Bilde

Arne

Svar