Vented gas cap V.S. non-vented gas cap

Spørsmål av generell art som ikke passer inn under en spesifikk modell.
Svar
Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Vented gas cap V.S. non-vented gas cap

Legg inn av zx9r » man sep 03, 2012 18:37

Ser at 70-74 modellene har ikke-ventilerte tanklokk, de andre er ventilerte.
Har prøvd å søke på emnet, men får ingen fornuftige forklaringer på forskjellen på fuel-systemene.
På min corvette skal det være tett tanklokk, men den som sitter der er ventilert, og kansje dette har en effekt på trykket??
Noen her som har peiling?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
jet1991
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 336
Registrert: lør mar 27, 2010 21:46
Sted: Åkrehamn (Karmøy)
Kontakt:

Re: Vented gas cap V.S. non-vented gas cap

Legg inn av jet1991 » tir sep 04, 2012 11:34

Hvis du har en kullboks (fuel vapor box eller noe slik) så skal bilen ha et tett bensinlokk. Hvis bilen ble solgt uten kullboksen eller den forrige eieren har fjernet den så skal bensinlokket være ventilert. Kullboksen finner du innforbi venstre framskjerm under vindusspylertanken. Den er skrudd fast i ramma med en brakett som er ganske lett å se. Ser den kanskje best fra utsiden av bilen rett bakfor framhjulet.
1980 L82 Svart\Rød - Frame-off restaurert av oss. Begynner vel å bli en resto-rod.
Kan nåes på: janthom91@gmail.com

Brukeravatar
Rebell
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 524
Registrert: ons jan 10, 2007 22:00
Sted: 6224 Hundeidvik
Kontakt:

Re: Vented gas cap V.S. non-vented gas cap

Legg inn av Rebell » tir sep 04, 2012 18:36

Har byttet tanklokket til låsbar type.Ble kjøpt til Corvette-73 hos forhandler.Ser ut til å være type tett !?
Hva kan skje dersom det er feil type ?

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1050
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Re: Vented gas cap V.S. non-vented gas cap

Legg inn av TheSaint » ons sep 05, 2012 00:49

Har aldri hatt låsbart tanklokk på noen av mine biler.
Hvis noen absolutt skal stjele bensin så er det bedre de skrur av lokket og tar bensin istedet for å bryte opp lokket for så og stjele bensin

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Vented gas cap V.S. non-vented gas cap

Legg inn av zx9r » ons sep 05, 2012 01:33

Rebell skrev:Har byttet tanklokket til låsbar type.Ble kjøpt til Corvette-73 hos forhandler.Ser ut til å være type tett !?
Hva kan skje dersom det er feil type ?
Har du undersøkt om du har kullboksen montert?
Bilde

Jeg undersøkte og har denne boksen, og må derfor ha non-vented tanklokk.

Hva som hender om man har feil? da må jeg jo bare anta, og antar at trykket ikke er bra nok med denne boksen i tillegg.
Og at det er derfor jeg har dette problemet, som du også har. Jeg må kjøpe et nytt lokk, med ny gummi, den gamle er er altfor dårlig til bare å tette luftehullet.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
Corvette-jo
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 14
Registrert: man jun 03, 2013 11:06
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Vented gas cap V.S. non-vented gas cap

Legg inn av Corvette-jo » fre aug 07, 2015 12:29

:shock:
Fant en gammel tråd her og henger meg på, selv om det ikke er helt det samme problem. Jeg har en sånn "Vapor Canister" på min 71 mod, men når jeg startet den opp her en dag, begynte det å hagle kull under bilen. Jeg ante ikke at det var noe sånt på bilen og begynte å undersøke og fant boksen innenfor gillen i venstre skjerm. Det som hadde skjedd var at filteret i bunn hadde gått i stykker og kull-kornene rant ut. Jeg tok ut hele boksen og plugget igjen slangene. 2 fra forgasseren og 1 som jeg fant ut kom fra tanken. Prøvde å finne tak i ny Vapor Canister på nettet, men det ser ikke ut som noen har den til 71 mod. Derimot finnes det til 77-77 mod. Nye filter finnes å få tak i. Siden det er spesifisert årsmodell på det de har til salgs, så passer det sikker ikke i min 71 mod, selv om det ligner.
Det jeg lurer på nå er om jeg bare kan kjøpe nytt filter og fylle det opp med aktivt kull( kan brukes til så mangt), eller bare kjøre slik som den er uten noen boks. Så langt ser det ut som den går greit, også på langtur. Har vel lekkasje et sted siden det ikke blir vakuum på tanken.
Hilsen Jostein
Mvh Jostein

1971 350 Orginal

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest