Krav til CO måling ved EU-kontroll

Spørsmål av generell art som ikke passer inn under en spesifikk modell.
Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Krav til CO måling ved EU-kontroll

Legg inn av arneoe » tir okt 18, 2016 11:35

Roar S skrev:Er det -74 model som er grensen for CO testing? Jeg mener jeg slapp dette da jeg hadde -78 modellen...

Roar
Kjøretøyforskriften som det vises til er i dag et omfattende og dynamisk (endres til stadighet) dokument som det er vanskelig å forholde seg til for den enkelte kontrollør med begrenset juridisk og teknisk kunnskap. Det holdes derfor diverse kurs for å «utdanne» og oppdatere kontrollørene, slik at de kan på utføre kjøretøykontrollen på en tilfredsstillende måte. Kjøretøyforskriften er nylig oppdatert og et strengere regime med flere kontrollpunkter er innført. Nå er det slik at norsk lov i hovedsak ikke har tilbakevirkende kraft og vanlige personbiler hadde ikke krav om CO-kontroll før i 1974. Dette gjelder biler i vanlig trafikk/bruk. Biler med merknaden «bevaringsverdig kjøretøy» i vognkortet derimot har ikke pr i dag CO-krav. Dette har svært få kontrollører fått med seg. Mange av NAF sine instruktører har tydeligvis også feiltolket forskriftene og opptrer som «mer katolsk enn Paven». Dette framgår av tråden min.

Din 1978 C3, dersom den er godkjent som bevaringsverdig av veimyndighetene, trenger ikke å ha CO-kontroll. En C3 uten en slik anmerkning, skal fortsatt måles annet hvert år og kravet er mindre enn 4,5 volumprosent.

Arne
Sist redigert av arneoe den ons okt 19, 2016 05:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Roar S
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Sør-Trøndelag
Kontakt:

Re: Krav til CO måling ved EU-kontroll

Legg inn av Roar S » tir okt 18, 2016 16:15

Hei igjen Arne.

Pace Car`n var stemplet bevaringsverdig i vognkortet ja, og det var nok årsaken til at jeg slapp dette.

Roar

Svar