Krav til CO måling ved EU-kontroll

Spørsmål av generell art som ikke passer inn under en spesifikk modell.
Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Krav til CO måling ved EU-kontroll

Legg inn av arneoe » tor jun 24, 2010 09:19

Jeg skal ha min 78 C3 til EU-kontroll til høsten og har erfart at NAF Kongsberg, som jeg ønsker å bruke, stiller krav til at det blir gjort CO-kontroll. Kravet de stiller er maks. 4,5 volum %. Fordi min Vette er registert her som "et bevaringsverdig kjøretøy", var jeg av den oppfatningen at NAF sine krav ikke var i samsvar med de sentrale forskriftene som gjelder. Jeg tok kontakt (på telefon) med veimyndighetene (region sør) en rekke ganger, med lovnad om at de skulle komme til saken når de hadde undersøkt den nærmere. Jeg fikk aldri noe konkret svar og ga opp. I stedet tok jeg direktekontakt med NAF sentralt for la de uttale seg i saken. Jeg skal i denne tråden informere CCN-forumet om spørsmål som ble stilt og svar som er blitt gitt.

Arne
Sist redigert av arneoe den tor jun 24, 2010 09:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Re: Krav til CO måling ved EU-kontroll

Legg inn av arneoe » tor jun 24, 2010 09:21

Her er min E-post til NAF:
.......
Til: Tom Andre Nilsen, NAF
Fra: xxxxx
Dato: 18.05 2010

SAK: Krav til CO måling for min 1978 modell Chevrolet Corvette.

Jeg viser til FOR 1994-10-04 nr 918: Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften).

Jeg ber NAF ta stilling til følgende problemstilling:

Jeg skal i høst ha EU-kontroll på min veteranbil, som er importert og registret som et bevaringsverdig kjøretøy i henhold til § 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy. Jeg har erfart at NAF Kongsberg forlanger at det blir gjort måling og kravet er maksimum 4,5 volumprosent CO, gjenfør Kjøretøyforskriften av 1974. Min påstand er at dette krav gjelder bare for kjøretøy som brukes i vanlig trafikk. Bevaringsverdig kjøretøy over 30 år er unntatt fra dette i henhold til § 1-9, punkt 3:
3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
Punkt 3 i § 1-9 viser til at min bil ikke må oppfylle i § 1-7. Innretninger/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende. CO-måling har ingen ting med sikkerheten å gjøre.
§ 1-7. Unntak for bruktimporterte kjøretøy
Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land.
Jeg ser fram til et raskt svar fra NAF.

Mvh
xxx

PS: Det er en utstrakt oppfatning i AMCAR og LMK miljøene, at det er lurt å ”styre unna NAF”, pga de stiller større krav til våre hobbybiler enn hva som veimyndighetene krever.
Sist redigert av arneoe den tor jun 24, 2010 09:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor jun 24, 2010 09:23

Her er NAF sitt svar:
......

Hei

Jeg har fått oversendt din henvendelse og skal gi deg min tolkning av regelverket.

Kjøretøy som er registrert etter § 1-9 ”Bevaringsverdige kjøretøy” og som er 30 år og eldre trenger ikke å tilfredstille kravene som gjaldt i Norge på det tidspunktet kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk. Innretninger som har betydning for sikkerheten skal likevel virke tilfredsstillende. Jeg er enig med deg i at Co-utslipp ikke kan anses som å ha betydning for sikkerheten ( ikke i direkte betydning i alle fall ).

Jeg tolker forskriften slik at det ikke er krav til maks Co-utslipp på denne bilen.

Med vennlig hilsen

Jarl Tyldum
Fagansvarlig Periodisk kjøretøykontroll

NAF Bilteknikk, en divisjon i NAF AS
Tlf dir: (+47) 924 43 528
Tlf NAF: 08 505
Fax: 23 40 41 61
Adresse: Haslevangen 45 D, 0579 Oslo
jarl.tyldum@naf.no

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor jun 24, 2010 09:26

Her er AMCAR sin kommentar:
.......

Ja, det er helt riktig at det ikke er noe krav til max CO på bil som er godkjent etter § 1-9, bevaringsverdig motorvogn. § 1-9 er et unntak i kjøretøyforskriften og således unntatt kravet i § 1-7.
Selv om det ikke er noe krav bør vi etterstrebe å justere forgasser slik at vi er innenfor kravet, noe som ikke skal være noe problem, selv på gamle biler.

FYI:
På vanlig registrert bil kom det krav til max CO i 1974.
1974 – 1989 max CO 4,5% på tomgang
1989 – 1991 max CO 3,5% på tomgang

Takker for innspillet og dette kan brukes blant annet overfor NAF stasjoner som tolker dette feil.

Mvh for
AMCAR

Stein Moe
Teknisk sjef
Tlf: 047 9133 7194
www.amcar.no

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor jun 24, 2010 09:28

Her er LMK sin kommentar:

..............

Hei igjen,

Fint at man kan konstatere at det er lov til å bruke både vett og riktig utgangspunkt for CO - målinger!
Takk for god oppfølging og informasjon.

Beste hilsener

Tom T. Græger
Daglig leder LMK
+47 92 80 93 99
Sist redigert av arneoe den tor jun 24, 2010 09:45, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor jun 24, 2010 09:37

Som dere sikkert ser, kan § 1-9, punkt 3 brukes i flere sammenheng, dersom man har et bevaringsverdig kjøretøy som er 30 år eller eldre :D :
3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
For biler som er laget før 1974 er det ikke krav til CO-måling uansett :lol: :lol:

Arne

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » tor jun 24, 2010 11:54

Meget bra Arne :!: Tror dette kan hjelpe mange som ikke kjenner reglene godt nok og ikke "står på krava" :D

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » tor jun 24, 2010 18:50

Jepp. Bra engasjemang. Men som sagt er det unødvendig med mer enn 4,5 prosent CO.Bilen går sjelden finere og forbruket blir unødig høyt. Sånn sett kan det være greit å få målt den. Rundt 2,5 pleier å være helt greit på gamle biler i tilnærmet orginal stand.Av og til må du op i 3,5 for å få pen tomgang.

Skal man være veldig prikete skal vel bevaringsverdige biler oppfylle de kravene som gjaldt i opprinnelseslandet da de var nye? Og USA hadde strenge krav i 78, bla katalysator,EVAP systemer etc. Men kansje best å ikke snakke høyt om dette hvis jeg har rett?
På den annen side varierer kravene i USA fra stat til stat og hvilken stat bilen var førstegangsregistrert i er jo umulig å finne ut.

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » tor jun 24, 2010 21:09

Takk for det , Arne.
Mye har forandret seg siden siste EU kontroll.
Katalysatoren, og diverse bremsene effekter er nå borte.
Behagelig og få det , svart på hvitt.
Da er ikke det ett tema, i forhold til EU kontroll nå i November :P
Pinnen

Brukeravatar
Corvette_Store
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av Corvette_Store » tor jun 24, 2010 23:48

v8power skrev:Skal man være veldig prikete skal vel bevaringsverdige biler oppfylle de kravene som gjaldt i opprinnelseslandet da de var nye? Og USA hadde strenge krav i 78, bla katalysator,EVAP systemer etc. Men kansje best å ikke snakke høyt om dette hvis jeg har rett?
En bil som oppfyller kravene til å registreres etter § 1-9 skal godkjennes etter forskrift av 1942.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man sep 06, 2010 15:42

Ja da har jeg to nye sorgløse år framfor meg... Jeg var på NAF Kongsberg i dag og fikk Vetten godkjent uten anmerkninger. :D .... Jeg møtte en hyggelig kar som konsentrerte seg om bare det sikkerhetsmessige. Han var som et helt stort smil da han fikke prøvekjøre. Bilen er helt grei nå, men det er mye igjen før jeg får den slik jeg vil ha den.... Snekke og husmordekk gir ikke de helt store kjøreopplevelsene. Det må nok noe helt annet til.. :lol: :lol: .....

Arne

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Svene
Kontakt:

Legg inn av webs » man sep 06, 2010 16:46

arneoe skrev:Ja da har jeg to nye sorgløse år framfor meg... Jeg var på NAF Kongsberg i dag og fikk Vetten godkjent uten anmerkninger. :D .... Jeg møtte en hyggelig kar som konsentrerte seg om bare det sikkerhetsmessige. Han var som et helt stort smil da han fikke prøvekjøre. Bilen er helt grei nå, men det er mye igjen før jeg får den slik jeg vil ha den.... Snekke og husmordekk gir ikke de helt store kjøreopplevelsene. Det må nok noe helt annet til.. :lol: :lol: .....

Arne
Så flott Arne :D
Men du var vel egentlig ikke bekymret for om Corvetten ble godkjent :?: :D
Orginal...tja, hvorfor ikke ...

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons sep 08, 2010 09:41

webs skrev: ........ Men du var vel egentlig ikke bekymret for om Corvetten ble godkjent :?: :D
Vel Widar, det er alltid et spenningsmoment å ha bilen til EU-kontroll. Det gikk bra i fjor også, med min andre veteranbil, selv med CO-måling. Så jeg har vel ingen grunn til å klage. Slik det nå er, kan jeg anbefale NAF-Kongsberg for deg også .. :D .....

Så nå etter EU-kontrollen, er Vetten klar til å settes på bukker igjen ..... jeg river ned hele styrings-greia i helga... "trur eg" :lol: ... Det går ikke med den gamle snekka mer ..... Bilen går som ei skutt kråke og jeg er lei av klenge meg til rattet for å holde bilen på veien :oops: ....

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn okt 16, 2016 13:43

Kravet om maks. 4,5 volum % ved CO-måling under EU-kontroll er et tilbakevendende spørsmål for mange av oss som har veteranbiler. Det er ikke alltid lett å overbevise kontrolløren om at det ikke er krav om CO-måling for biler yngre enn 1974, når bilen er merket "bevaringsverdig" i vognkortet. Ingen bønn i år også, CO-måling ble det denne gangen også! Resultatet ble 3,5 på kald motor og ligger godt innenfor kravene. For 2 år siden (har bare kjørt 200 km i tidsrommet) ble det målt 2. Dette viser at jeg har en velfungerende motor og egentlig var det vel ingen ting å krangle over. :D

Arne

Brukeravatar
Roar S
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Sør-Trøndelag
Kontakt:

Legg inn av Roar S » søn okt 16, 2016 22:26

Er det -74 model som er grensen for CO testing? Jeg mener jeg slapp dette da jeg hadde -78 modellen...

Roar

Svar