Corvette Journalen 2009

Diskusjoner rundt CCN sitt medlemsblad
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brukeravatar
henning
Site Admin
Site Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Corvette Journalen 2009

Legg inn av henning » ons nov 05, 2008 22:10

Corvette Journalen er Corvette Club Norway sitt eget medlemsblad. Bladet er en viktig kanal utad mot medlemmene og skal informere om klubben og hva som skjer i avdelingene. Per 1.1.2009 vil det skje endringer rundt bladet. Nils Ole Frønæs, som har vært redaktør den siste tiden har meldt sin avgang fra den dato. Produksjonen av bladet vil fra den dato bli gjort av CCN sitt reklamebyrå. MEN stoffet må fortsatt produseres av CCN sine medlemmer. Dette innebærer at uten stoff fra medlemmene så blir det mange blanke sider...

På denne bakgrunn søkes det nå etter en REDAKSJON for Corvette Journalen. Redaksjonen skal bestå av 3-4 personer. Jobben blir og sørge for at det kommer inn stoff fra Corvette miljøet og til riktig tid slik at bladet kan utgis i sitt velkjente format.

Les mer HER

Om du har spørsmål eller innspill rundt dette emne kan du diskutere det her.
My favourite waste of money is my Corvette...
Corvette C5 - 2003 Z06 - Millenium Yellow

Leder: Corvette Club Bergen
Medlem i CCN siden 2001.

Brukeravatar
bjmikkel
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stokke
Kontakt:

Re: Corvette Journalen 2009

Legg inn av bjmikkel » tor nov 06, 2008 09:27

"Søknaden" er sendt alle medlemmene i avd. VTB. pr. mail.
Bjørn

Brukeravatar
henning
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av henning » tor nov 06, 2008 11:02

Høres bra ut. Har allerede fått et svar fra en av dine medlemmer. Et interessant forslag til stoff...
Og vil du vite hva forslaget var, kan du bli med i redaksjonen og få siste nytt først... hehe

Brukeravatar
henning
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av henning » man nov 24, 2008 12:45

Ikke glem denne posten. Fra nyttår må noe skje i denne sammenheng for og gi bladet et videre liv...
Så spørsmålet er fortsatt om noen kunne tenke seg og bidra til bladets videre drift. Det er altså snakk om en redaksjon hvor flere har delt ansvar for og samle stoff, velge ut stoff og holde kontakten med trykkeriet.

Så kunne DU tenke deg og ta del i driften av bladet?
Gi gjerne meg eller Nils Ole et pling om du ønsker mer info rundt dette.

Les mer HER
My favourite waste of money is my Corvette...
Corvette C5 - 2003 Z06 - Millenium Yellow

Leder: Corvette Club Bergen
Medlem i CCN siden 2001.

Brukeravatar
HARRY
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av HARRY » fre nov 28, 2008 23:28

Oki folkens, her må vi trø til ? dør journalen ut, blir vinteren enda lengre. Har ikke vert flink nok til og bidra sjøl, men håper noen har lyst til dette ?. kom med meninger i denne posten. Nett er ok, men for min del har journalen betydd mye.
Takk til Nils Ole for den jobben Du har gjort.

Hc.

Brukeravatar
jonaz
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Telemark
Kontakt:

Legg inn av jonaz » lør nov 29, 2008 00:33

Corvettejournalen må bestå :!: :!: :!: Jeg har ikke mulighet nå, men om et par år er der sjangser for at jeg kan trø inn. Må bestå :!: :!: :!: En av de få tingene som gjør vinteren kortere.

Brukeravatar
Tore
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Ørje
Kontakt:

Legg inn av Tore » søn nov 30, 2008 01:46

Fint om den eller de som vet hva som skjer her kan informere om det. Jeg sendte en mail med et tilbud om hjelp til to forskjellige mailadresser i klubben første gang det ble informert om at Nils-Ole går av, for anslagsvis to-tre måneder siden. Ble ringt opp på vegne av styret, etter hva jeg forsto, noen uker senere med spørsmål om jeg kunne være interessert i jobben på mer eller mindre profesjonelt grunnlag, og skulle bli kontaktet igjen. Har imidlertid ikke hørt noe.

Jeg har vært redaktør for CJ før (1997-2001), og vet hvor mye jobb det var allerede den gangen. Tidene har forandret seg og kravene like så, men også klubbens økonomiske forutsetninger. Den gang var jeg student. Så mye fritid har jeg ikke lenger, og tilbudet eller antydningen jeg kom med gjenspeilet da også at det ikke kun var snakk om ubetalt dugnadsinnsats fra min side. Mulig at noen ble støtt av det, men det var kun ment som et tilbud, og jeg tolket henvendelsen fra styret - som visstnok kom uavhengig av min opprinnelige mail-henvendelse - som at man ønsket å snakke mer om det. Dermed litt overrasket over at jeg aldri har hørt noe mer.

Sikkert feil å ta dette opp her, men siden jeg ikke helt vet hvem som er rette instans for denne saken (tydeligvis bommet jeg da jeg forsøkte å maile styret og redaktøren om det tidligere i høst), tar jeg sjansen. Helt ok hvis dere ikke har behov for min hjelp, jeg blir ikke sur, men det hadde bare vært greit å få et svar.

MVH Tore
Bruksbil: 97 E200T
Cadillac: 64 Eldorado, 76 Eldorado, 80 Fleetwood Brougham, 92 STS
Lincoln: 75 Continental Mk IV, 77 Continental Town Car
Chevrolet: 77 Caprice, 80 Corvette
Annet: 61 Alpine, 77 Granada 3,0 Coupe, 81 928 S, 86 500 SE, 87 100 CC

Brukeravatar
nilsole67
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av nilsole67 » søn nov 30, 2008 16:23

Hei Tore og alle andre medlemmer av CCN.
Cj 4-08 er ferdig produsert fra redaktør og er hos LOS for trykking :D Og konkret til deg Tore. Jeg som redaktør kan ikke svare på din henvendelse, siden din henvendelse gjalt KUN betalt arbeide for å bidra/lage Corvette Journalen.
Alle tillitsverv/fungsjoner i CCN er basert på frivillighet/ideelt bidrag :idea: Det er vel det styret håper vi fortsatt skal klare. Den eneste tjenesten vi har kjøpt inn er trykking av CJ og fra 2009 skal CCN kjøpe tjenesten med å produsere bladet.
Men vi medlemmer fortsatt lage innholdet :!:
CJ er et medlemsblad for CCN, og det burde være opp til medlemmene å bidra med bilder og artikler. Det er jo også vært tilfelle, men i litt for liten og varierende grad. Det vi nå forsøker ved en redaksjon er å få faste bidrag til hvert nummer som gjør at vi fordeler arbeidsbyrden og tilgangen på stoff blant medlemmene og fra de forskjellige landsdeler :idea:
CJ kommer til å bestå, men spørsmålet er hvordan og hvor bra det blir :?

Mvh Nils Ole Redaktør/CJ

Brukeravatar
Tore
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Ørje
Kontakt:

Legg inn av Tore » ons des 03, 2008 19:32

OK, da har bare jeg misforstått hva problemet lå i. Etter å ha lest svaret fra Nils-Ole og "utlysningen" av "redaksjonsstillinger" på klubbens hjemmeside skjønner jeg at man vil bygge opp en større redaksjon med frivillige som skal fungere som "pådrivere" for å få inn stoff, og at det punktet hvor man ser behov for å hyre inn profesjonell hjelp er på design, fra et reklamebyrå.

I "min tid" var behovet å få en eller annen profesjonell til å fotografere og skrive en og annen "hovedreportasje", holde oversikten over "stoffmiks" og ikke minst å bistå med oppfordringer, språkvask og oppfølgingshjelp til medlemmer som kanskje hadde en god historie på lager, men som i utgangspunktet ikke følte at de var i stand til å bidra med noe som kunne gå på trykk. Ettersom jeg hadde erfaring og utdannelse i faget ble jeg engasjert, og ettersom jeg på daværende tidspunkt var student hadde jeg tid og muligheter til å ta på meg jobben til symbolske 3.000 eller 5.000 kroner i året mens jeg levde på studielån.

Jeg har forstått det som at både Jon og Nils-Ole har jobbet på samme måte i årene etterpå. Jeg ga Jon et grunnleggende kurs i sideombrekking (layout) med den softwaren jeg hadde brukt da han tok over, og hvilken bakgrunn Nils-Ole har på dette vet jeg ikke, men jeg vet at jeg selv (som liksom skal være profesjonell og "krevende") aldri har savnet noe bedre og mer fancy layout eller grafiske virkemidler i Corvette Journalen enn det Jon og Nils-Ole har klart å lage med enkle virkemidler. Kunne jeg ha ønsket meg noe, så var det at de to hadde fått bedre økonomiske rammer til å skrive mer selv eller å bruke (enda) mer tid på å fylle bladene med eget og medlemmenes stoff.

Corvette Journalen (og hele klubben) har etter redesign-jobben for kort tid siden fått et flott grafisk rammeverk, på kanten til jålete. Men det er fint, ingen tvil om det. Det ligger sikkert mange muligheter i det til å gjøre ting enda veldig, veldig mye mer avansert og hyper-jålete, men bortsett fra bladhodet og noen få standardvignetter i bladet tror jeg ikke det er så mye mer vi som medlemmer trenger av sminke - i hvertfall ikke hvis vi har et bevisst forhold til at det koster oss noe. Jeg regner jo med at det vil koste noe å sette bort mer av jobben til et reklamebyrå, og jeg hadde som tidligere nevnt trodd at dersom vi trengte å bruke mer penger på noe når det gjelder Corvette Journalen, så var det mer innhold, og ikke mer sminke.

Jeg hadde sett for meg at en redaksjon bestående av en eller to profesjonelle journalister ville kunne bidratt til både å skape mer innhold og gi langt mer hjelp til medlemmer som ønsker å bidra, men som ikke helt tør å kaste seg ut i det. Vel og bra med en større redaksjon som skal gjøre noe av det samme, men er de menneskene klar over hvor mye jobb de faktisk tar på seg? Kanskje hadde effekten blitt like bra eller litt bedre om det hadde vært HER man satte inn litt penger på å få profesjonell hjelp, da kunne man også koste på seg å forlange resultater, og ikke risikere at et mellomledd bestående av frivillige medlemmer brant seg ut på en slitsom jobb. Så fikk man heller leve med at de profesjonelle aktørene fortsatte å ha hovedfokus på innhold og litt sidefokus på selve presentasjonen, og ikke satse hele slanten på det siste.

For ordens skyld; den profesjonelle aktøren her behøver IKKE å være meg. Jeg har bare gitt (eller forsøkt å gi) klubben et tilbud om profesjonell hjelp til en meget hyggelig penge. Jeg ligger allerede i utgangspunktet på en svært beskjeden timepris (350 + mva., blir 380 fra 1. januar), og hadde tenkt å slå av de siste 80 for CCN. Det tilbudet var det ingen som ville ha, og det er greit, det blir heller ikke forsøkt gitt igjen, men jeg tror kanskje likevel man bør vurdere en gang til hvilken del av medlemsblad-jobben man bør legge mest penger i. Det løpet som ser ut til å være valgt her synes meg å kunne føre til at vi får en meget frustrert stor-redaksjon som ikke makter helt å følge opp skribentene ute i medlemsflokken, og dermed et fryktelig jålete og flott medlemsblad som det står lite eller ikke noe i...

Jeg håper inderlig jeg tar feil.

MVH Tore
Bruksbil: 97 E200T
Cadillac: 64 Eldorado, 76 Eldorado, 80 Fleetwood Brougham, 92 STS
Lincoln: 75 Continental Mk IV, 77 Continental Town Car
Chevrolet: 77 Caprice, 80 Corvette
Annet: 61 Alpine, 77 Granada 3,0 Coupe, 81 928 S, 86 500 SE, 87 100 CC

Brukeravatar
Erik99
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Erik99 » lør des 13, 2008 11:38

Svar til Tore(og medlemmer i CCN) ang. henvendelse om Corvette Journalen

Jeg har hatt litt problemer med min data en stund, og svar på dine innlegg ang. Corvette Journalen(heretter CJ), her på forumet. Jeg beklager sterkt at du ikke har fått tilbakemelding på din henvendelse, som du skulle ha fått, men det har du tydeligvis ikke. Din mail til meg forsvant i en datacrasj, men den ble behandlet både av styret og i utv. styremøte nå i november. Det er derfor vår feil at svaret ikke har kommet til deg, og dette tar vi på vår/min kappe. Jeg er vel også enig med deg at forumet ikke er det stedet, som egner seg best til å diskutere dette. Når du likevel har kommet med dine betraktninger og spørsmål her, synes jeg uansett det er på sin plass og rette opp noen feil i dine framstillinger.

Det er fra styret og redaktør kommet flere henvendelser og framstøt gjennom de to siste år, for å få flere til å bidra til CJ, både med stoff og arbeidsinnsats(ikke bare de siste 2-3 mnd.) Vi har tatt opp dette på Årsmøtet, utv. styremøte, og gjort henvendelser mot medlemmene i CJ de to siste år. Det er også gjort direkte kontakter mot enkelt medlemmer for å få noen til å bidra, da vi viste at ikke Nils ville bidra til evig tid med dette alene. Det er og blir en svakhet i CCN at dette er en enmannsjobb, som har vært i det meste av klubbens historie. Dette har gjort at vi brenner ut redaktører etter tur, og dette kan vi ikke fortsette med. Derfor har vi prøvd å få til en bredere og større redaksjon som ikke er like person avhengig som tidligere. Styrets mål er å få til en redaksjon med redaktør, +2-3 journalister(med redaktører), og at lokalavdelingene bidrar og leverer fra 1-2 sider til hvert nummer med sitt lokalstoff. Når vi har faste annonsesider og fast medlemsstoff på ca. 10-12 sider i hvert nummer, burde det bli et bra og fyldig blad til hver utgivelse med en slik redaksjon. Det ville også være en overkommelig jobb, for de involverte. Vårt problem er at ingen vil forplikte seg til å bidra som journalister, eller skribenter fra lokalavdelingene. Jeg har selv bidratt med å skaffe annonsører, lage annonsematr., tegne kontrakter, og i tillegg lage reportasjer til bladet. Jeg har sammen med redaktøren sørget for distribusjon, å forhandle prisavtaler med trykkeri og distributører. Dette er for at jeg vet hvor vanskelig det er å få noen til å gjøre en tilsvarende jobb som Nils utfører, i CJ og for CCNs medlemmer. Jeg tror ikke de fleste vet hvor stor jobb dette er, og de vet heller ikke hvor heldig vi er som har(hatt) en redaktør som via sin jobb farter rundt om i hele landet(+utlandet)på jakt etter gode reportasjer samtidig.

Det står stor respekt av at Nils i sin tid påtok seg redaktøransvaret, uten noen form for bakgrunn i faget. Han tok jobben kun, bl.a. etter påtrykk fra undertegnede, og på entusiastiske og idealiske grunner for CCN.

Det er feil, og jeg vet heller ikke hvor du har det fra, at vi skal engasjere proffe folk til design og utsmykking av CJ. Bladets profil og design er godt forankret i CCNs profilmatr., som ble laget for 2 år siden. Det er kun snakk om er at vi har inngått avtale med vårt trykkeri, om at de eventuelt kan ta seg av oppsettet og layouten på bladet, for å spare redaktør for dette. Det gjør at denne fagjobben gjøres lettere og raskere, og bidrar til en enklere jobb for redaktøren. Dette har vi fått til en meget grei pris, og som gjør at vi kan levere reportasjer, bilder osv i word og andre formater, via redaktør til trykkeri. Tanken er at redaktør velger miksen i bladet, og leser korrektur før bladet trykkes. Det vil også gjøre at vi ikke er like avhengig av fagkompetanse i denne jobben, som før. Vi blir stort sett enig med trykkeri om en noenlunde fast mal, for utforming og oppsett av bladet. Vi synes at det som er viktigst er at bladet blir fylt av klubb ting, og stoff og artikler rundt vår Corvette hobby.

Når det gjelder honorarer for jobber i CCN, har vi tatt opp dette med Årsmøte, og det ble enighet om at CCN skal være dugnadsbasert. Både styret og årsmøtet mener dette bør være mulig, men da må flere bidra enn i dag framover. Jeg synes fort vi får et moralsk dilemma i klubben. Når noen skal honoreres for sin innsats, mens andre ikke skal få noen godtgjørelse for sin jobb. Jeg kan med hånden på hjerte si følgende: Så lenge jeg har sittet i styret i CCN, har ingen mottatt annet for sin jobb, enn en knapp dekning av telefon og reiseutgifter. Jeg vet heller ikke hvem som skal verdsette, og bestemme hva de forskjellige jobber skal honoreres med.. Vi er alle mest tjent med at flest mulig bidrar, slik at CCN er og blir en hobbyklubb, hvor det er moro og utbytterikt å være både medlem og tillitsvalgt(til en billig penge, og på dugnadsbasert basis). Styret har likevel informert Årsmøte om at vi ønsker å ha en økonomisk buffer, som sikkerhet til å få utført de nødvendige gjøremål i klubben, hvis vi ikke får folk til å bidra. Styret har en forpliktelse til utgivelse av CJ(se vedtekter), og har også forpliktelser overfor våre annonsører ang. utgivelsesplan og kvalitet på bladet. Vi må ikke komme i en situasjon hvor intet blad og nettsider er oppe og går. Da må vi kunne kjøpe tilleggstjenester som du tilbyr + andre tjenester sikkert også. Det vil imidlertid kreve på sikt høyere kontingent (som kanskje gjør at vi mister medlemmer, og er like langt økonomisk sett), noe jeg ikke synes virker smart.

Jeg håper at alle medlemmer i CCN ser utfordringen vi står over for, og melder seg til tjenester for felles skapets beste. Vi som jobber med dette som mål, blir ikke støtt av andre har andre meninger. Men det er et tankekors at 95 % av det dere mottar i posten denne uka(JULEUTSENDELSEN) fra CCN, er en jobb utført av to medlemmer på dugnad. Ellers synes jeg dette hadde vært interessante og gode diskusjoner i Corvette Journalen isteden i framtiden.

Hilsen ERIK (leder)

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable