Coupe lys i C4

Her er det høyt under taket.
wpiene@online.no
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Coupe lys i C4

Legg inn av wpiene@online.no » søn des 10, 2017 11:32

Hei alle C4 eiere,
Har en 1986 og lurer på følgende; lysene på sidestolpene som er led lys, slukker ikke helt når dørene lukkes. Det er jo en forsinkelse fra sterkt lys når dør er åpen, men burde vel slukke helt eller dør er lukket og forsinkelsen over. Nei, de står og lyser svakt. Dette trekker jo strøm så de er tatt ut inntil videre. Noen tips ??
Wilhelm

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Coupe lys i C4

Legg inn av 75Corvette » søn des 10, 2017 12:57

Hvis det kun er lysene i B stolpen som ikke slukker kan problemet ligge i bryterrn til glassluken. Denne bryteren styrer kun lysene i B stolpen. Hvis du lukker opp luken og trykker denne bryteren ned manuelt med en skrutrekker skal lyset slukke.

https://www.corvetteforum.com/forums/c4 ... fixed.html

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » søn des 10, 2017 13:01

Det er denne bryteren jeg mener.
IMG_20171210_115958.jpg

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » søn des 10, 2017 13:10

Gjelder det kun lysene på sidestolpene ?
Hva med de andre innvendige lyspærene , slukker de ?

Det skal være en courtesy timer som skal slukke innvendig lys etter en tidsforsinkelse , den kan være defekt, men da burde alle pærene oppføre seg likt.

Har du prøv å måle hva slags spenning du har med dør åpen og når døren er lukket mellom kontaktpunktet for en av LEDpærene og minus (jord)?

https://www.corvetteforum.com/forums/c4 ... matic.html

mvh Øystein

wpiene@online.no
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av wpiene@online.no » tir des 12, 2017 12:10

Hei Øystein, takk for raskt svar.
Tok ut pærer på de andre innelysene og det var "full guffe" på lampene i B-stolpene.
Vet du forresten hvor courtesy timer er plassert i en 1986 C4 ?
Åpnet skjoldet bat og fant at bryter hadde gått fra hverandre. Fikk satt denne sammen igjen og gjorde som du sa med å trykke med. Da lyser B-stolpe lyset fortsatt svakt.
Ellers; når jeg åpner / lukker dør er lyset på full styrke og går ned til ca 30% etter en stund, og der blir det. Tenkte kanskje å prøve å få tak i en ny courtesy timer og se om det løser problemet. Hvis ikke har en jeg en lang jobb foran meg med å feilsøke spenninger både her og der. Men , man må jo prøve.
Ha en fin dag !
mvh. Wilhelm C4

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tir des 12, 2017 18:30

I følge denne tråden skal timeren være plassert bak "paden" på passasjersiden , men det skal være mulig å komme til den fra undersiden ved å ta av platen på undersiden av dashbordet .

Se post #3 og #5 for alternativ tilkomst til Courtesy timer

http://www.corvetteactioncenter.com/for ... vette.html

I forrige mitt innlegg var det en link og under post #4 på dette forumet var det vedlagt et Pdf dokument med mye info om denne timeren , dersom du skulle ha behov for dette .

Dersom du trenger nytt kort til Courtesy timeren så ser det ut det er mulig å få tak på nytt kort :

[/url]https://www.ebay.com/itm/1984-1989-Corv ... xp=mtr[url]

mvh Øystein

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » tir des 12, 2017 20:05

Har du prøvd å sette inn vanlige glødepærer. Led pærer trenger såpas lite strømm så bare noen mV kan få de til å "gløde litt"
Noe annet jeg har fått erfart er hvis du lar dørene på en c4 stå oppe i mere en ca 20 min kan courtesy timer'en brenne opp.

wpiene@online.no
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av wpiene@online.no » ons des 13, 2017 10:44

Hei Øystein, det så befriende at det finnes fok som deg som har kunnskap andre etterspør ! Jeg er ny med C4 modellen og med tanke på alle medlemmer i CCN så er det folk som kan mye; og det bekreftes her. Har sjekket linkene du sendte og skal i dag prøve med vanlige pærer; regner med at 10W "stikk-inn-pærer" er tilstrekkelig. Fant også courtesy timer Board hos Eckler's,.
Har forresten byttet ut "padden" på passasjersiden med flat plate såhar vært inni der før, også for å montere DAB antenne kabel til A-stolpen. Skal sjekke om jeg finner kretskortet der.
Ha en fortsatt fin dag !
Mvh
Wilhelm C4

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons des 13, 2017 11:32

Takk for det .
Har hatt en 86 og en 91 modell , men er endt opp med en C5 nå som jeg prøver å lære mest mulig om :D

Synes C4én har flotte linjer og 91 modellen hadde bedre seter en C5én :D
Tror nok 75Corvette har ferskere kunnskaper om C4 enn meg . Han har gjort masse med sin 89modell i år som er dokumentert i denne tråden:
http://www.corvetteclub.no/forum/9/7872

Ellers så anbefaler jeg deg å anskaffe en verkstedmanual fra GM snarest da disse er uvurderlige i vedlikehold/feilsøking på disse bilene .
jeg ligger best elektronisk format da de er lettere å navigere i enn i telefonkatalogene
Her er i Pdf format på CD for 86/87 modellene
https://www.ebay.com/itm/1986-1987-CORV ... qY&vxp=mtr

Dersom du monterer dab antenne er det viktig å få god jording skal du få godt signal fra antennen.
Lagde en tråd om det da jeg monterte inn dab i C5én i fjor høst .
her er et bilde som viser jeg jeg mener er viktig
14.Antenneforsterker pålimt og jording bedret ved å pusse bort lakk.gif
14.Antenneforsterker pålimt og jording bedret ved å pusse bort lakk.gif (150.13 kiB) Vist 1534 ganger

wpiene@online.no
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av wpiene@online.no » ons des 13, 2017 11:46

Hei igjen, takk for god info. AB antenne er montert og funker greit.
Glemte å takke 75 Corvette for info også. CD skal bestilles og håper jeg kan ordne resten selv.
Takk begge to !! Ses i Tønsberg til våren.
Mvh Wilhelm C4.

wpiene@online.no
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av wpiene@online.no » tor des 14, 2017 14:42

Hei 75 Corvette og C5 2000,
Forslaget om å bytte led bærer til standard gjorde susen. Courtesy timer er heller ikke defekt da forsinkelsen virker. Nå skifter jeg alle innvendige pærer til standard 5W og da vil dette være i orden. Yusen takk for hjelpen begge to...!
Ha en fin dag !
Mvh. Wilhelm C4

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor des 14, 2017 14:50

Veldig kjekt at løsningen var så enkel :D
Den indre motstanden i LED pærer er ganske forskjellig fra glødepærer så jeg antar
elektronikken i Courtesy timeren ikke fungerer sammen med LED pga dette .

mvh Øystein

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » tor des 14, 2017 14:52

Bra at det ordnet seg så lett. Du kan evt kjøpe osram sine led pærer med canbus filter. Disse gir samme motstand som glødepærer for at moderne biler ikke skal få feil signal.

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » tor des 14, 2017 18:04

Det var disse pærene jeg kjøpte til instrumentene. De er dyre men de fungerer. Har ikke prøvd dem som cupe lys enda. https://www.torshovbil.no/osram-led-paere-2850bl-02b

Brukeravatar
CORVETTENORWAY
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: vear,stokke
Kontakt:

Legg inn av CORVETTENORWAY » tor des 14, 2017 23:02

har skiftet nesten alle mine pærer til led uten noen problemer . det ble myyyyyye bedere lys inne i bilen . di som er i dørene ser mye bedere ut nå enn det gule lyset som "gløda"der før . har led i markeringslysene og i tåkelys +++har ikke skifta i baklysa da jeg synes det er penere med glødepærer der :D :D :D har funka fint i 3-4år nå

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable