DAB+ og din Corvette?

Her er det høyt under taket.
Svar
Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

DAB+ og din Corvette?

Legg inn av arneoe » ons des 28, 2016 12:55

Bilde

http://www.dinside.no/motor/slik-far-du ... n/60369259

I 2017 slutter de regionale FM-stasjonene å sende og dersom vi Corvette-«diggere» skal få muligheten til å høre NRK-radio må vi ha muligheten til å motta DAB+ eller bruke «strømmetjenester» gjennom mobiltelefonnettet. Dette kan noen ganger by på utfordringer dersom man trår feil. Ikke at det er så veldig vanskelig, men det er visse «triks» og gitte naturlover man bør følge for å få gode resultater. Jeg tenkte at vi kunne starte opp en tråd her hvor vi kan utveksle erfaringer oss i mellom. Som det tidligere er blitt uttrykt bør informasjon som har teknisk verdi samles her på CCN-forumet til felles beste for CCN-medlemmer og andre. Jeg oppfordrer alle med skrivetilgang til komme med egenerfaring eller å stille spørsmål. Selv skal jeg etter beste evne bistå med det tekniske i den grad jeg er i stand til å svare.
Så la oss høre fra dere! :D

Arne

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: DAB+ og din Corvette?

Legg inn av 75Corvette » ons des 28, 2016 13:39

Ja dette høres jo smart ut. Har selv byttet til dab radio på min 98 mod blazer LS da kjøpte jeg ramme som hadde samme form og fester som orginale radioen. og så kan man bruke nesten alle radioer som man ønsker :mrgreen:
Mener at GM har jo bruk samme radio i corvette c5, blazer og Tahoe så rammen som jeg kjøpte til blazeren skal jo da også passe til c5 corvette.

Det er sån ramme jeg mener og som jeg kjøpte.

http://www.ebay.com/itm/GM-CAR-STEREO-R ... 3ACorvette

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons des 28, 2016 14:05

Ja å bytte til en std DIN-radio er nok det som fungerer best. Dette under forutsetning at den ikke kommer i konflikt med el-koblinger som til fjernbetjening eller andre displayer av ymse slag.

Når radioen er på plass er bare halvparten av arbeidet gjort, du trenger også en antennetilkobling. Her kan man bruke en antennesplitter på eksisterende antenne eller egen DAB-antenne. Hvilken løsning har du anvendt og hvilke erfaringer har du gjort deg?

Bare for å spisse det hele litt, var min tanke at vi diskuterte Corvette og DAB, så hva har du tenkt å gjøre med din C3?

Arne

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » ons des 28, 2016 14:28

På blazeren brukte jeg kun glassantenne og det fungerer veldig bra her jeg bor ihvertfall. Husker ikke helt hva firaet het. men der jeg kjøpte rammen til radioen solgte også adaptere til det originale kontaktene i bilen så man slipper å klippe ig lode osv.

Når det gjelder C3n så hadde forige eier skjært ut den originale spilleren fra dashen Så hadde han satt inn en vanlig DIN spiller. Ingen ting som han har gjort fungerer nå så, jeg kjøper kun en ny dab radio med glassantenne.
Men jeg hadde IKKE skjært ut originale radioen om den hadde vært der. da hadde jeg heller kjøpt dab adapter til sigaret tenneren eller hele instrumentpanelet som er disegnet for bruk av vanlig DIN radio
Screenshot_20161228-132509.png
Dette tror jeg er det beste og enkleste for alle c3 eiere da man ikke trenger å ødlegge den originale radioen og instrumentpanelet.

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » ons des 28, 2016 14:41

Når det gjelder tilkobling av fjernkontroller og kjermer for klimakontroll osv så er det vel kun c6 og c7 som har det? En på jobben driver mye med oppkobling av dab i biler. Så når vi får inn en bil som har navigasjon osv i den originale spilleren så får vi bestilt erstattnings radioer med dab. De fungerer akkurat som den originale radioen når det gjelder skjermer og ryggekamera osv. De er jo veldig dyre men da blir det helt likt som originalt.

Så det kan jo værd aktuelt for dem som har c6 og bra med penger :lol: for c7 har vel dab orginalt

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons des 28, 2016 18:59

Enig med Arne at det er viktig at CCN medlemmene legger inn teknisk info på forumet slik at det blir lett tilgjengelig og søkbart for alle andre .

Mhp montering av dab i bilen er ønsket om å beholde det mest mulig orginalt eller om dette ikke betyr noe og antall penger man har til rådighet som avgjør valgt løsning .
For min del så var den orginale radioen i C5'en utgått på dato på mange måter samtidig som jeg prøvde å begrense pengebruken .
Jeg ville heller ikke ha et ekstra betjeningspanel (eget dab panel) i tillegg til den orginale radioen .

Fant derfor en rimelig DAB radio m / glassantenne til halvpris som jeg monterte inn på denne måten :
http://www.corvetteclub.no/forum/10/7778.
Den orginale radioen er ikke savnet et sekund :mrgreen:

Det viktigste kriteriet for gode dab radiosignaler er korrekt montert antenne .

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre des 30, 2016 13:31

C5_2000 skrev: .......
Fant derfor en rimelig DAB radio m / glassantenne til halvpris som jeg monterte inn på denne måten :
http://www.corvetteclub.no/forum/10/7778.
Den orginale radioen er ikke savnet et sekund :mrgreen:

Det viktigste kriteriet for gode dab radiosignaler er korrekt montert antenne .
Anbefaler alle å lese Øystein sin tråd, der er det meste forklart.

Når det gjelder meg selv og min C3, har jeg for flere år siden kjøpt en 1-DIN DAB-bilradio og vindusantenne som fortsatt ligger i "kjekt å ha hylla" mi. ... vi får se til våren om jeg ikke får den montert? .... Man trenger jo ikke radio når man har en V8 med Magnaflow. Lyden er der allerede! :lol: :lol:

Arne

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » fre des 30, 2016 14:30

Ja du har rett i at v8 lyd er den beste :D selv så hører jeg ikke radioen så godt selv :lol:

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » fre jan 06, 2017 23:20

Fant denne videoen på YouTube. Er vel mest relevant for c6 eiere.
https://youtu.be/iHnPdGtU12g

Svar