Import av corvette

Her er det høyt under taket.
vonloopy
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Import av corvette

Legg inn av vonloopy » søn jul 13, 2008 12:23

Hei alle sammen, dette er mitt første innlegg her.

Jeg har lyst til å importere en corvette fra usa. Det jeg lurte på var om det er vanskelig å få godkjent en corvette med sidepipes som veteranbilimport hos biltilsynet? Er det mulig å registrere en bil som veteranbil, men forsikre den som en vanlig bil? Slik at det ikke er restriksjoner på antall kjørte km i året?

Terje

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Import av corvette

Legg inn av arneoe » søn jul 13, 2008 13:22

Velkommen i "klubben"!

I fjor vår kjøpte jeg en 1978 Corvette fra Las Vegas (på E-Bay) som jeg importerte selv gjennom en av mange fraktselskaper som driver i bransjen. Jeg momset inn bilen og fikk den registert som 30 års-bil i våres. Alt har gått svært bra og det har gitt meg stor glede. Det er selvsagt flere fallgruber og det lønner seg å ta deg god tid til å undersøke og ikke minst spørre andre med erfaring. Her på forumet finnes det mange medlemmer med inngående kunnskaper som kan hjelpe deg.

1. Det kan være vanskelig å få godkjent (førstegangsregistering) bil med side pipes dersom årsmodellen ikke ble levert med side pipes (eller hadde det som opsjon) fra fabrikk. Du må vite årsmodellen du ønsker å kjøpe og finne hva som er i opsjonslistene for den aktuelle modellen. Dersom du "må ha" side pipes, kan du alltids sette de på etter at bilen er godkjent og håpe på at neste EU-kontroll går greit.

http://www.islandnet.com/~kpolsson/vettehis/

2. Det er mange gode tilbud for å forsikre Corvetten din. De beste tilbudene får du hos AMCAR (IF) og Corvette-klubben/LMK (Tennant). Du kan velge den kjørelengden du selv ønsker.

http://www.lmk.no/page.php?26
http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... D=&Order=2

mvh
Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn jul 13, 2008 13:31

Jeg kom i skade til gi deg feil URL. Prøv denne i stedet:

http://www.idavette.net/facts.htm

nvh
Arne

vonloopy
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av vonloopy » søn jul 13, 2008 13:57

Tusen takk for svar:) Har kikket litt på en annonse for en 75 modell med en 350 motor som ser ganske bra ut. Men det står at den har 300 hp. Ser ut som det er mer enn orginalmotoren skal yte. Får jeg da problemer med det når jeg skal importere den?

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Legg inn av stigaa » søn jul 13, 2008 15:48

jeg viste en 1968 corvette med sidepipes for 3 uker siden i trondheim, og det ble ikke spørsmål engang, de reagerte heller ikke på det uoriginale innsuget som stakk opp av panseret på bilen, han lurte bare på hva det var, jeg sa bare at det ga ingen ekstra effekt og da brydde han seg ikke mer om det, om du ønsker og få oppgitt de aktuelle hestene som er i motoren, skaff deg en enkelt godkjenning hos amcar hvor de har ført opp det riktige antall hk, men om bilen har litt over 200 eller 300 tror jeg ikke de ragerer på om ikke de ønsker og måle den da
den bilen jeg viste hadde 430hk og det var ikke original motoren som sto i den heller,
så nå er den registrert og på veien,
men om du skulle ønske en 1971 modell coupe med 275hk med ny forgasser nytt innsug gullmetallic so har jeg en stående som er klar for skilting sidepipes kan jeg være behjelpelig med og skaffe
Sist redigert av stigaa den ons sep 17, 2008 20:09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn jul 13, 2008 16:40

Det burde ikke være noe problem å få registert en 75 Vette med 300 hk. Det er svært skjelden man henger seg opp i slike detaljer. GM oppgir effekten for 1975 modellen til være 165 hk for basismotoren (L-48) og 205 hk for L-82. Det kan nok være noe lavt i forhold til den virkelige ydelsen. For biler som er eldre enn 30 år, vil det ikke bli beregnet hk-avgift, dvs at om bilen er 165 hk eller 300 hk vil det ikke ha noen betydning for hva du skal betale ved førstegangsregistering her i landet.
1975 har ikke side pipes som opsjon og du kan komme opp i problemer på trafikkstasjonen dersom du møter opp med side pipes. Det kan jo gå bra, men det er en sjanse å ta. Det nevnes ved flere anledinger at AMCAR er behjelpelig med godkjenning, så det kunne være en tanke å kontakte AMCAR direkte for få deres råd.

mvh
Arne

vonloopy
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av vonloopy » søn jul 13, 2008 17:42

Jeg er mest interessert i en 73-77 modell. Det med sidepipes er ikke så veldig viktig men det ser og høres jo tøft ut da. Må man forresten betale moms av fraktkostnadene også?

Brukeravatar
AndreasWin
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av AndreasWin » søn jul 13, 2008 17:42

hva som går greit eller ikke kommer ann på biltilsynet og hvor bra forberedt du er med dokumentasjon.
Min 1968 som kom fra Atlanta i juni gikk rett gjennom , kun brems og håndbrekk sjekk.....

En annen ting å huske på er før 1971 og etter 1971.

er bilen laget før 1971 slipper du generelt mye lettere unna siden det da normalt er kjøretøy reglene fra 1948 som gjelder pluss noe skjønn fra biltilsynet.

Etter 1971 er det kjøretøy reglene fra 1971 som gjelder, de er mye mer oppdatert og detaljert og kan da gi noen flere utfordringer ved godkjenning.

ett annet alternativ er "verneverdig godkjenning ett eller annet" men den har mye orginalitets krav osv..

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn jul 13, 2008 19:11

Du betaler moms av transport (inkl forsikring) fra utskipningshavn til Norge. Innenlands transport i USA er momsfritt og oppgis ikke til Tollvesenet.
mvh
Arne

Brukeravatar
VS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av VS » søn jul 13, 2008 20:36

:D pass på så du får skikelige kviteringer på frakt og hva du har gitt for bilen jeg måtte betale mere moms fordi jeg hadde gitt for lite for bilen synes de, jeg klagde på det og fikk pengene tilbake etter 4 månder, men det hvar fordi jeg hadde skikelige kviteringer fra USA
Lykke til

Are :mrgreen:
bilen er lagd for og brukes Bilde

vonloopy
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av vonloopy » søn jul 13, 2008 21:22

Jeg fikk svar på en email ang en av de corvettene jeg ser på som lød:
Thank you for the e-mail. The motor has been rebuilt at some point in time and has more horsepower than original.

Men dere mener dette med ekstra hestekrefter ikke blir noe problem ved import. Den har ikke sidepipes. Ser ganske oginal ut.

vonloopy
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av vonloopy » søn jul 13, 2008 22:17

Annonsen jeg fant var hos www.USCORVETTES.com, men litt sjekking på internett tyder på at jeg ikke bør handle med dem. Ikke lett dette gitt. Mange fallgruver.

vette
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av vette » søn jul 13, 2008 22:42

Annonsen jeg fant var hos http://www.USCORVETTES.com,
Stemmer det. :shock: Har lest utrolig mye dritt om dem de siste to årene. Bilde

Styr unna. Bilde

Brukeravatar
AndreasWin
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av AndreasWin » man jul 14, 2008 10:04

at motoren ikke er orginal er normalt ikke noe problem i det hele tatt.. så lenge det ikke er snakk om en motor hvor halvparten stikker opp av panseret eller ser ekstremt modifisert ut.

uscorvettes bør du holde deg unna. Det er ett under at han som driver det ikke sitter i fengsel. Han har både skattevesenet og kunder etter seg.

Har du sett på www.buyavette.net ? USAs største corvette butikk tror jeg. masse å velge mellom eller de finner det du vil ha.
Finner nok billigere biler enn hos de men kvaliteten er bra og du får helsetilstand på bilen før kjøp osv.
Det er forskjell på "strøken" bil i Norge kontra USA.....
Det er i allefall et skikkelig firma pluss att sjefen der er gift med ei som kommer fra Trondheim . litt relasjoner til Norge skader ikke. Var vel derfor de lot oss prøvekjøre de nye modellene også siden de er så dyre i norge....
I tillegg holder http://www.tld-corvette.com/ til i samme bygg. Det er veldig greit hvis du vil ha med deler i kontaineren :-) eller bruker verkstedet der til å skru det på bilen .
Jeg besøkte buyavette i mars og kjøpte der. Si fra hvis du ønsker en kontaktperson.

/ola

Brukeravatar
VS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av VS » man jul 14, 2008 16:44

:D http://www.craigslist.org/about/sites.html

her kan du søke på alt mulig, blir som finn i norge og man kan velge vilken stat du vil lete i, Folk i USA bruker denne siden veldig mye.

Are :mrgreen:
bilen er lagd for og brukes Bilde

Svar