Førstegangsvisning av 70 mod Corvette

Hva må jeg tenke på angående import og førstegangsregistrering...
Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Førstegangsvisning av 70 mod Corvette

Legg inn av Bawaria » lør mai 25, 2013 21:19

Når det gjelder eksosannlegg på disse i fra 70 og nyere mod er det veldigt flytende regler og håndheving. Da er det ofte en kan få hjelp av Am.car for dokumetasjon. de fleste veitrafikkstajoner er villige til å samarbeide med Am.Car. har jeg erfart.

Ps. tøff C3 håper den kommer med skilt fort.
Bilde

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » søn mai 26, 2013 10:16

Det har helt klart vært bra å diskutere med og få teknisk støttedokumentasjon fra amcar. Lett verdt medlemsavgiften. Anbefaler å bli medlem og ta kontakt med dem i forkant av registrering, om man har litt spesielle eller ombygde biler. Svært god hjelp og service, samt veldig gode forsikringsavtaler.

Mvh

Pål

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man mai 27, 2013 08:23

* Fått motoren effektmålt hos Ski motorverksted, resultatet var noe skuffende, men tror at de lyddempere som sitter i sidepipene nå stjeler svært mye effekt, samt at motoren kanskje ikke er optimalt justert. Har et par andre lyddempere som bråker mer, men som også har vesentlig mindre motstand, så jeg får se om jeg bytter til disse senere.
Kan du gi litt mer informasjon om resultatet Pål og litt mer om hva som er gjort med motoren? Det er alltid lærerikt å få andres erfaringerer. :D

Arne

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » man mai 27, 2013 21:48

Hei Arne, motoren som sitter i bilen er en 355cui smallblock med Dart Pro 1 alu. topper,Holley 750 forgasser, edelblock airgap preformer innsug samt hooker competition headers med sidepipe. MSD 6AL tenning. Kammen som sitter i er Comp cam, men selger hadde ikke data på denne. Vet heller ikke om jeg kan finne ut av dette uten å ta ut kammen. Han har fått motoren bygget av et motorverksted med info om at motoren skulle gi >400hk. Motoren har kun gått ca 6000 miles etter installasjon. Motoren går fint og god response på gassen.

For å sikre at lydnivå var moderat og akseptabelt for biltilsynet monterte jeg hooker reverse flow dempere i sidepipene, disse har nok svært stor motstand, noe jeg var klar over. De består av demper i ca 4" rør med 2 stk 1- 3/4" rør som går hver sin vei i demperen, og det blir svært god demping, men struper nok motoren mye.

Under testkjøring på dyno målte vi 180hk på bakhjulene, noe jeg ble negativt overrasket over, da jeg trodde dette skulle ligge 80-100hk høyere i mitt hode. Tom hos Ski motorverksted mente imidlertid at sidepipe med restriktive dempere stjeler mye effekt, fikk maks effekt på ca. 4500rpm, noe som vel er 1000rpm lavere enn hva jeg hadde ventet. Også momentkurven var merkelig, da maks moment på 260 lbf ved 2300rpm. Har lest at andre også har hatt problem med å få opp turtall med disse dempere i sidepipes.

Det jeg også begynner å lurer på er om kammen som sitter i bilen matcher motoren. Skal også prøve å sjekke og juster tenning og forgasser. Tenning ligger nå på ca 35-36° btdc på ca 3000rpm som jeg trodde skulle være ganske OK for denne type motor, forgasseren vet jeg ikke så mye om, og har ikke satt meg veldig inn i hva som kan gjøres av justeringer her. Motoren går greit, og har bra response uten noe fusking.

Skjønner at du har mye kunnskap og erfaring med motoroppsett, så tips og ideer på hva du eller andre erfarene motorfolk tror er altid interessant. Jeg skal etter visning og godkjenning (forhåpentligvis :) ) prøve med andre dempere i sidepipes som jeg har liggende for å se hvordan dette virker inn. Dette er hooker glass pack dempere som vel er 2,5" preforert rør rett gjennom disse bråker en god del mer, men har også betydelig mindre motstand. Disse sto på når jeg fikk bilen, men jeg fikk såvidt prøvd den før jeg satte den inn for vinteren med disse demperne i, og mener at bilen var kvikkere da.

Tenker vel også å høre litt nærmere med Tom på Ski motorverksted om tips ang. motoren når jeg har fått bilen registert.

Ha en fin kveld. :)

Pål
Vedlegg
corvette 26.05.2013 029.JPG
corvette 26.05.2013 060.JPG

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir mai 28, 2013 09:54

Takk for svaret Pål. Det er alltid interessant å høre andres erfaringer ved valg av motorkomponenter og samtidig få bekreftet resultatene med test på rullende landevei.

Dart Pro1 er fine topper som selges i mange varianter. Jeg regner med at du har en 180cc eller eventuell en nyere 200cc utgave. Sammen med en passende mild kam, vil man som du sier, kunne forventete noe mer enn 180 hk og 260 fotpund på bakhjulene. Det er tydelig at motoroppsettet ditt er svært astmatisk og har et stort pustebesvær. Så lenge tenningen er korrekt, forgasseren følger med og kammen gir nok løftehøyde, vil nok et restriktivt eksosanlegg være årsaken til de middelmådige resultatene som du fikk. Optimal fyllingsgrad i sylindrene på en sugemotor som din, er avhengig av at eksosgassene "dreneres" ut på en mest mulig effektiv måte. Det er ikke usannsynlig at man kan miste 50 – 75 hk ved å sette på restriktive sidepipes på en motor som din. For en standard L48 vil nok forskjellen ikke være så merkbar.

Ellers er jo 180 hk på bakhjulene ikke så aller verst Pål, så jeg vet ikke om du blir mest fornøyd med å få noen flere hester til eller at du bare ønsker å nyte synet av en kjempelekker C3 med sidepipes? :D .... En ting er i alle fall sikkert, med sidepipes og dokumentert effekt, vil nok veimyndighetene kunne godkjenne din motor med god margin. Lykke til i alle fall og la oss høre hvordan det gikk med godkjenningen og hva dere kom fram til hos Tom ved Ski Motorverksted.

Arne

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » tir mai 28, 2013 19:57

Sidepipes er utroligt tøfft på en c3, men som oftest går det utover ytevne på motor. I min bil har jeg greie headers, snevra inn til 2 tomm og ut i to rustfrie Dynaflow potter bak ser orginalt ut. Bilen har en fin gange på tomgang, hører en fin v8 lyd, kommer over 2000-4000rpm snerer den som en italiener med V motor, over 4000 rpm. brølern . Motoren er en Org. Lt1 1970.
Har ikke testa den på dyno, men den er klart sprek i motbakke og rask på flata. For meg så handler det om hvor mye og hvor raskt jeg jeg tør å tråkke på pedalen er glad jeg ikke er 18 år lenger for da hadde det gått galt, sprek nok i org. stand. Corvetter fra før 1973 er over maskinert for de fleste amatører. De etter har jo som regelt et godt tork men få hk. ikke bry deg om det, de fleste av oss c3 eiere, er opptatt av lyd og utseende p¨å bil. Råd: bruk penga på hva du ønsker deg på bil i C3 verden er det mange leiere.
Bilde

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir mai 28, 2013 22:14

Råd: bruk penga på hva du ønsker deg på bil i C3 verden er det mange leiere.
Støtter den Terje. :D ..... Jeg synes også at side-pipes ser fine ut. Spesielt liker jeg den originale utgaven av side-pipes, men med Ecklers glassfiberbeskyttelse over eksosanlegget malt i bilens farge.

Ellers ser jeg helst at mine eksospotter befinner seg under bilen, låter bra og stjeler minimalt av effekt. Da vil ikke førstevalget være side-pipes. :lol: :lol:

Arne

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » tir mai 28, 2013 23:23

Jeg synest som dere sier at sidepipes ser tøft ut, men det er vil nok bli et kompromiss mellom tøft utseene, tøff og høy lyd for de som liker det, eller restrektive dempere med stor motstand og effekt-tap for bruk i gatebiler. I mitt tilfelle sto de på bilen når jeg kjøpte den, og jeg likte utseendet godt.
De gir vel også bedre markfrigang i forhold til tradisjonelle eksosanlegg, noe som kan være et interssant plus på senkede biler.

Hooker sidepipes er kopi av de som ble brukt i corvettes racingbiler på slutten av 60 tallet og 70 tallet, men da sannsyneligvis uten eller med svært moderat demping, så de har jo klart en interessant plass i corvette racing historie, og det er vel også litt derfor de er blitt så populær.

se http://www.racingsportscars.com/suffix/ ... te/C3.html.

Jeg kommer til å eksprimenter med ulik insats i sidepipene for å se om det er noen jeg blir fornøyd med. De som sitter i nå har et svært akseptabelt lyd-støynivå, men stjeler allså mye effekt. De andre dempere som jeg har har jeg ikke fått testet mye, men de lager mer lyd, og gir sannsynneligvis mer effekt.

Ser at dette tema rundt sidepipes og dempere har blitt diskutert tidligere her på forumet, så det finnes nok endel informasjon og meninger om hva som fungere bra. Tar gjerne imot tips.

Pål

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » ons mai 29, 2013 10:19

cornor skrev:Tar gjerne imot tips.
Du kan jo fjerne innsatsene, og ta en tur på rulla til Tom før du evt monterer andre innsatser... :)

vette
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av vette » ons mai 29, 2013 11:20

Tar gjerne imot tips.
http://www.spiralturbobaffles.com/testimonials.html

Testing done by: Romar Enterprises, Walden,NY
Car: 1969 Corvette Engine: GM 502BB, Iron rectangular port heads, hydraulic cam/220 duration@.050 and .500 lift, 8.75 to 1 compression, low rise LS6 intake, holley 750 double pumper carb, and Hooker Sidepipe Headers. Tests are RWHP figures
1/5/2002
Base: Mufflers, HH reverse flows. 246.7 HP/388.9 torque.
2nd pull: Mufflers/ baffles, Spiral Turbo Baffles (4"). 338.5HP/408.8 torque. An increase of 92HP and 20Lbs. Ft. of torque.
3rd test: Sidepipes, no mufflers or baffles. Wide open tubes. 342.4HP/445.1 torque. Thats a high bolt on increase.
This particular engine needs more cam and head work, suggested by Romar, Ent. after testing was complete. Romar felt with these modifications, getting power in the 550+ range would not be difficult.

These tests are indications what can be achieved by using Spiral Turbo Baffles. Your results will differ depending on the engine, and the amount of modifications. This 502 is basicly a stock engine. If you have more questions about the tests results, get in touch with Steve, at Romar Enterprises 1-845-778-2737

http://www.classicchambered.com/classic ... mance.html

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » tor mai 30, 2013 00:35

Takk for tips og interessant link :D , Vette har du Spiral Turbo Baffles i din bil ?, hva er ev. din erfaring , hvordan er ev lydnivå ?.
Ser jo svært interessant ut sammenlignet med reverse flow dempere effektmessing, men lydnivå vil nok bli vesentlig høyere.

Ser på linken at de testet en 383, som ikke bør være veldig ulik min motor, og at de fikk 117hk mer med disse dempere enn med reverse flow. :o http://www.spiralturbobaffles.com/image ... un_383.jpg.

Også classic chambers demperne kan kanskje være noe, men de minner mye om glasspack demperne som jeg har liggende, med et 2,5" perefort rør gjennom dempern.

Interessant info. Får eventuelt vurdere disse dempere etter hvert.

Pål

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » tor mai 30, 2013 06:38

Litt info om lydnivå fra cottoneg på corvetteforum USA :

"I have run all three Hooker inserts. The Max Flows are very loud, but the car performs well. The reverse flows are just too restrictive for a high HP motor. But they are much easier on the ears.

I took the car to Lightning and my friend who is a certified instructor was trying to help me. You slide an ear piece and microphone into your helmet. There were times we just could not hear each other. They Max Flows are that loud.

I have come to the following conclusions. Please note, these are subjective comments: I would love to buy every insert and then measure the disciple limits and put it on a dyno to test HP. So my theory is NOT dyno tested:

Hooker Quiet side pipes:
The Quietest and the most restrictive

Hooker Glass Pak:
Louder and less restrictive

Sweet-Thunder 2” insert:
Similar to above

Sweet-Thunder 2.25” insert:
Louder and less restrictive than 2”

Sweet-Thunder 2.5” insert
Louder and less restrictive than 2.25

Spiral Turbo Baffles (undrilled)
About the same a the 2.5 above

Hooker 4” Max Flow:
Louder and less restrictive than above

Spiral Turbo Baffles (drilled):
Louder and less restrictive than Max Flow

Open Tubes:
Loudest and least restrictive"

vette
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av vette » tor mai 30, 2013 19:23

Vette har du Spiral Turbo Baffles i din bil ?, hva er ev. din erfaring , hvordan er ev lydnivå ?.
Jeg har Sweet Thunder. http://www.sweet-thunder.com/index.html

Bråker for mye , men funker fint på min bil.

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » tor mai 30, 2013 22:46

Takk Klokka og Vette, tror jeg har blitt endel klokere på insatser til sidespiper nå, så da får vi se hvordan de fungere i praksis,
får beholde reverse flow dempere inntil videre (iallefall til etter visning) så får jeg eventuelt prøve de glasspack dempere jeg har liggende, før jeg gjøre noe mer.
Blir vel også mest viktig å få brukt bilen og bli bedre kjent med den denne sesongen, så får heller endringer og modifikasjoner komme etter hvert.

Pål

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 4Takt » tir jun 04, 2013 13:01

Hvorfor skal man lage en 550hp motor for så å strupe den ned til 450.... :roll:

Test av forskjellige lyddempere i sidepipes kan gjøres i bremsebenken, og dette kan jo bli et morsomt vinterprojekt.

Jeg har bremsebenk, og kan sikkert gjøre i stand en 550+ hk smallblock, men har ikke nok tid.

Dersom noen fortrinnsvis i Østlandsavdelingen har tid til overs kan vi snakkes f.eks på Landstreffet.

Resultatet kan vises på et vintertreff.

Kan hende dette innlegget passer bedre på en annen tråd, moderator.

Tom.

Svar