Førstegangsvisning av 70 mod Corvette

Hva må jeg tenke på angående import og førstegangsregistrering...
Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Førstegangsvisning av 70 mod Corvette

Legg inn av cornor » søn apr 28, 2013 15:46

Ja da var førstegangsvisning av Corvetten gjort. Utfallet ble ikke helt som jeg håpet på, men det lar seg vel fikse, satser på ny visning og godkjenning så raskt som mulig.

1 .Fikk følgende kommentar/mangler- Bilen er senket og for lav ?- minimum tillatt markfrigang er vissnok 11 cm, og min bil var 8-9cm under bunnpanne og clutchhus. under sidepipes som jeg tenkte var laveste punkt var det 11-12cm og under spoiler framme ca. 14cm. Er vel ikke andre måter å fikse dette på enn å bytte fjærer foran, tror disse er kappet av forrige eier.

2. Modifisert motor med alutopper, headers o.l må derfor ha effektmåling. 70 corvette ble levert med opp til 465hk, så denne effekten vil jeg nok ikke være i nærheten av, men de krevde alså effektmåling.

3. De godkjente hooker sidepipes under noe tvil, men jeg ble pålagt å monter beskyttelse for å hindre at noe kan brenne seg på disse. Disse er nå bestilt og kommer i neste uke fra cobrastuff.com

4. Røde sidemarkeringslys bak ikke tillatt, disse må endres til orange eller fjernes. Er det slik at 73-74 frontmarkeringlys passer, mener å ha lest dette her.

Synest noe av dette var litt pirk, men det er nok enklere å fikse det, enn å klage og irritere seg. Så da er det vel bare til å få dette fikset, så håper jeg vi er klar på veien før 17 mai eller så fort jeg får ny time hos biltilsynet.

Ser forhåpentligvis endel av dere i sommer. :)

Pål
Vedlegg
IMG_0838.JPG
På bukken hos biltilsynet

vette
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Førstegangsvisning av 70 mod Corvette

Legg inn av vette » søn apr 28, 2013 17:21

Dette er min 1968 mod.

1. Har 7 cm bakkeklaring. Godkjent.
2. Har modifisert motor med alutopper og headers.. Godkjent
3. Har hooker sidepipes med beskyttelse. Godkjent
4. Har røde sidemakeringslys bak. Godkjent.

Så her har du truffet en som har hatt en dårlig dag på jobben. :cry:

Bilde

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » søn apr 28, 2013 17:58

Hei vette, ja det er som vi vet fra før svært avhengig av hvilke kontrollør du møter på, hva som blir godkjent. Flott bil du har forresten:). Men det er nok bare å bite tennene i sammen og fikse det som er kommentert, nytter ikke og diskutere. Satser på at jeg får dette fikset kjappt.

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av Runex » søn apr 28, 2013 18:00

Sidemarkering . Ja det er 73-early74 front marker som benyttes på en del c3 for å få gule lys bak. På 78 og flere årganger passer disse fint, vet ikke om 73 er lik i utførelsen. Men sikkert flere som kan bekrefte eller avkrefte. http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... early.html
Rune G

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » søn apr 28, 2013 18:21

Rune, på bildet ser 73-74 gule helt lik de røde jeg har bak, så jeg tar sjansen på å bestille disse, og satser på at jeg får de til å passe. Om ikke må jeg kanskje lakke over de røde.

Pål

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Runex » søn apr 28, 2013 18:27

Hvis du var i nærheten kunne du måle de jeg har..eller du kan ta mål av dine. Kvaliteten på de jeg bestillte fra Ecklers var meget bra. Faktisk synes jeg de var "bedre" enn de originale røde 78.
Rune G

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av C3 » søn apr 28, 2013 18:40

Sidemarkeringslysene passer .

Hvis du bare har 7 cm bakkeklaring til bunnpanna er det kansje en ide å heve den ikke bare for å få den registrert, du kan ev bruke 550lbs fjærer som senker bilen ca 1 `` i forhold til originale.

Tror også du kan bygge motoren din tilbake med støpjernslokk og innsug for å slippe effektmåling. Det har de godtatt tidligere. Det ligger sikkert både lokk og innsug å støver ned på garasjehyller landet rundt som du kan låne ...

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » søn apr 28, 2013 19:10

Rune, takk for tilbudet, holder til i Moss. De røde som sitter på bilen er ca. 50x120, sendte en bestilling til Eckler på de gule, så da håper jeg de passer.

C3- bestilte også 550lbs fjærer, så da blir det nok greit. Det sitter 550 fjærer på bilen, men de er kappet, så derfor er den såpass lav. Tok de ut for å sjekke, og det var en kjapp og enkel jobb, så om de nye ikke er veldig mye lengre skal det går greit å få på plass igjen. Har 8-9cm til bunnpannen,og har ikke vært noe problem til nå, men det er nok ikke umulig at noen cm opp kan være greit på norske veier og fartsdumper.

Tror jeg satser på å få en effektmåling på rullende landevei, istedenfor å bytte topper og insuge. Biltilsynet ville vel egentlig bare ha dokumentasjon på effekt for å skrive inn i vognkort. Har skriv fra Amcar om at disse biler ble levert med opp til 465hk med samme hjuloppheng og bremser, så om min motor ikke er over dette, noe den nok ikke er, tror jeg det skal gå greit.

Takk for tips og kommentarer, skal poste en oppdatering når jeg forhåpentligvis får skilter. :)

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn apr 28, 2013 20:25

1 .Fikk følgende kommentar/mangler- Bilen er senket og for lav ?- minimum tillatt markfrigang er vissnok 11 cm, og min bil var 8-9cm under bunnpanne og clutchhus. under sidepipes som jeg tenkte var laveste punkt var det 11-12cm og under spoiler framme ca. 14cm. Er vel ikke andre måter å fikse dette på enn å bytte fjærer foran, tror disse er kappet av forrige eier.
8 -9 cm under bunnpannen er i laveste laget selv om du hadde fått det godkjent Pål. Fjørgangen blir altfor kort samtid som at hjulgeometrien påvirkes i negativ retning. C3 har allerede i standard utførelse en meget liten caster og vil sannsynlig ende opp med en bil som vil få en redusert retningsstabilitet. Standard framfjører vil etter mitt syn være positivt selv om "stuket" endres.... Du bruker ikke lange tiden på å skifte framfjører Pål.

2. Modifisert motor med alutopper, headers o.l må derfor ha effektmåling. 70 corvette ble levert med opp til 465hk, så denne effekten vil jeg nok ikke være i nærheten av, men de krevde alså effektmåling.
Jeg er enig med deg, men for å være på den sikre siden kan du sperre/koble ut sekundærspjellet i forgasseren. Du kan også justere gassviren slik at primærspjellet ikke vil gi full åpning.
3. De godkjente hooker sidepipes under noe tvil, men jeg ble pålagt å monter beskyttelse for å hindre at noe kan brenne seg på disse. Disse er nå bestilt og kommer i neste uke fra cobrastuff.com
Du var heldig! Mange har hatt problemer før deg.
4. Røde sidemarkeringslys bak ikke tillatt, disse må endres til orange eller fjernes. Er det slik at 73-74 frontmarkeringlys passer, mener å ha lest dette her.
Jeg tok ut pæren og fikk det godkjent i Drammen, men det er lett å fjerne hele lampen, da er du på den sikre siden. Rask jobb dersom mutterne ikke har satt seg fast.
Synest noe av dette var litt pirk, men det er nok enklere å fikse det, enn å klage og irritere seg. Så da er det vel bare til å få dette fikset, så håper jeg vi er klar på veien før 17 mai eller så fort jeg får ny time hos biltilsynet.
Å protestere eller lære Biltilsynet deres jobb er ikke lurt…..

Lykke til Pål :D

Arne

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » søn apr 28, 2013 20:36

Takk for gode tips Arne, fikk godkjent hornet med egen knapp som vi diskuterte, men jeg har en jobb å gjøre med å finne ut av manglende kontakt opp gjennom rattstammen, men har fått gode tips her også.

Pål

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » lør mai 25, 2013 20:45

Da er alt som ble påpekt på førstegangsvisning utbedret, men selvsagt var det lang ventetid for ny time, over en mnd. !
Så da blir det ny visning 4.juni. Plan var at skilter skulle være på før 17. mai, bilen var klar den, men da tok jeg ikke offentlig byråkrati med i beregningen :(

* Har byttet fjærer foran,til orginal Gymkana 550lbs, bilen ble ca 4-5 cm høyere, og jeg må si jeg likte looket bedre før.

* Byttet til orange markeringslys bak- 73-74 markeringslys foran passet eksakt bak på min 70 modell.

* Montert varmedeksel på sidepipes.

* kjøpt også nye LED pærer foran som er hvite som parklys, men blinker orange, dette fungerte veldig bra, og det hvite lyset er såpass bra at jeg kommer til å bruke dette som kjørelys også. Biltilsynet godtok ikke orginal orange lys på parklys, men det var greit om jeg byttet til hvit pære slik at både parklys og blinkelys ble hvite, men denne løsningen ble mye bedre.

* Fått motoren effektmålt hos Ski motorverksted, resultatet var noe skuffende, men tror at de lyddempere som sitter i sidepipene nå stjeler svært mye effekt, samt at motoren kanskje ikke er optimalt justert. Har et par andre lyddempere som bråker mer, men som også har vesentlig mindre motstand, så jeg får se om jeg bytter til disse senere.

Så da satser jeg på at alt skal være greit til nå visning, og at jeg ser noen av dere på veien om kun kort tid :D

Mvh

Pål
Vedlegg
IMG_0917.JPG
Varmebeskyttelse på sidepipes, orange markeringslys bak, og hevet front !
IMG_0918.JPG
Bakfra
IMG_0884.JPG
Forskjell på nye og gamle fjærer.

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » lør mai 25, 2013 20:56

Veistasjonen i Tønsberg så har de noe de kaller Drop In en gang i uka Torsdag eller onsdag, det vil si du får kølapp betal i kassen å så visning med godkjenning eller videre mangelapp. Veldig grei ordning, særlig vis du har en mangelapp. Fiks de feila, få de kontrolert, så godkjenning. Ikke reis opp med feil som er påpekt, da vil det koste nye 350.-kr.
Sist redigert av Bawaria den lør mai 25, 2013 21:22, redigert 1 gang totalt.
Bilde

Brukeravatar
Land
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Kløfta
Kontakt:

Legg inn av Land » lør mai 25, 2013 21:06

Jeg tok inn en 70 cab for. 5 år siden, og da fikk jeg ikke godkjent sidepipes.....

Lykke til med strålende årgang!!
lasse

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Runex » lør mai 25, 2013 21:10

Jeg synes dette ser veldig bra ut etter justeringene.
Rune G

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » lør mai 25, 2013 21:18

Takk for tipset Bawaria, kanskje jeg skal ta turen over fjorden for å få dette gjort!, alle de ting som ble påpekt er utbedret, men nå er det kun en drøy uke til 4 juni, så det kan vel kanskje være like greit å få samme mann som besiktet den første gang til å se på dette.

Runex, synest den ble litt høy foran. Nå er det vel ca. som orginal, men det er mulig at dette er mer praktisk å kjøre med :D

Lasse, det virker som det er helt avhengig av hvem du treffer på, hva som blir godkjent. Jeg hadde med dokumetasjon fra amcar på at sidepipes var orginalmontert på corvette + at jeg hadde med min assembly manual som viste sidepipes montert på 70 corvette. Fikk dog pålegg om å montere varmedeksel.

Pål

Svar