Dårlig erfaring med Schumacher.

Hva må jeg tenke på angående import og førstegangsregistrering...
Svar
Brukeravatar
B. Sveigdalen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Heidal
Kontakt:

Dårlig erfaring med Schumacher.

Legg inn av B. Sveigdalen » tir jul 19, 2011 23:03

Føler for å dele denne historien her, da denne kan være verdt å ha i bakhodet dersom du planlegger å shippe bil fra USA. Det er dessuten artig å høre hvilke erfaringer andre eventuelt har med Schumacher.

Jeg kjøpte Corvetten min i Hailey, Idaho like før jul i fjor, og brukte den på temporary plates en måneds tid siden jeg bodde i USA. I slutten av Januar flyttet jeg tilbake til Norge, og bestilte shipping av bilen fra Schumacher. Da jeg kjøpte bilen hadde den en såkalt car-bra montert. (Et slags trekk over fronten av bilen) Jeg likte ikke dette, så jeg kjørte uten car-bra, men satte den på igjen like før shipping, da jeg ville ha den med til Norge. Veldig dumt, skulle det vise seg. Bilen ble avhentet utenfor huset vårt dagen før jeg dro hjem, og i begynnelsen av april kom den til Oslo, gjennom agenten Interfreight. Da jeg hentet bilen, oppdaget jeg umiddelbart at det var en skade nederst på frontspoileren, og da jeg tok av car-braen oppdaget jeg også en sprekk oppover langs skjermen. Tydeligvis skader forårsaket av at noen hadde kjørt på en kant mens bilen ble kjørt opp/inn på noe. Siden jeg hadde kjøpt forsikring på frakten, fikk jeg takst på skaden (13 000,- med lakk) og presenterte kravet for Schumachers forsikringsselskap. Kravet var vel dokumentert med bilder av bilen før shipping, som viste at frontspoileren var hel og uskadd, så jeg trodde at dette skulle kun være en formalitet.

Overraskelsen var stor da jeg fikk beskjed om at de ikke ville betale noe. Grunnen var at deler av skaden var gjemt under car-braen. Den største sprekken var godt synlig selv med car-braen på, men de benyttet denne lille detaljen fullt ut. Selv etter en runde med klaging fikk jeg det samme svaret. Jeg gav dem da beskjed om at jeg ikke kunne anbefale deres tjenester til noen, og det er jeg nå iferd med å utføre. At Interfreights oppfølging av det hele var veldig dårlig, med en kontaktperson jeg kun hadde kontakt med over telefon er en annen sak.

Den triste sannheten er da at en bil som var hel og fin da den ble levert kom tilbake med skader som jeg må dekke selv. Nå skal det sies at samme karosseriverkstedet sier at de kan trolig gjøre jobben for 6-7000,- siden jeg kjenner dem. De har tidligere erfaring med Corvette, så jeg tror de er de rette for denne jobben. Det er likevel veldig bortkastede kroner som jeg gjerne kunne sett å ha brukt på noe annet.

Uansett, tenk over dette dersom du skal shippe. Sørg for god dokumentasjon i form av bilder før du shipper, dersom du er tilstede selv. Hvis ikke, la selger ta masse bilder som viser hele flater og detaljer av utsatte punkter. Og unngå Schumacher..

Noen andre som har vært borti noe lignende med dem eller andre, forresten?
Corvette C3 1980 - L48

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Re: Dårlig erfaring med Schumacher.

Legg inn av stigaa » ons jul 20, 2011 09:15

Schumacher Cargo er bare et skikkelig møkka firma somjeg aldrig mere skal ha noe med og gjøre i fremtiden, det er flere år siden jeg brukte de, har brukt de 3 ganger i forskjellige anledninger,
han som drev Schumacher tidligere i Norge tok faktisk sitt eget liv,
en skikkelig arrogant kødd, det kunne gjerne gå 3 månederfør bilen kom til Norge, og underveis viste de overhodet ikke hvor bilenbefant seg, men dagen etter den kom til norge fikk du klar beskjed om og hente bilen ellers så ble det døgnbøter
pakker ble borte i 5 måneder og de var overhodet ikke interesert i og erstatte noe
NEI KOMMER ALDRIG TIL OG BRUKE DE IGJEN,
Sist redigert av stigaa den ons jul 20, 2011 09:17, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Corvette69427
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Halden
Kontakt:

Legg inn av Corvette69427 » ons jul 20, 2011 09:16

Hei. Du er ikke alene om denne opplevelsen. Jeg har selv fraktet med Schumacher, men så langt tilbake som 2005. Hadde til og med egen container. Bilen var hel og fin da den forlot USA, men ikke så spesiellt vakker da den kom hit. Heldigvis hadde jeg tegnet forsikring her i Norge på frakten, og det har jeg priset meg lykkelig for i ettertid. Norske kontoret til Schumacher den gang, som da var Schumachers norske avdeling, idag Interfreight, var det ikke noe hjelp i. Ingen på havna ville skrive under på at jeg mottok en bil i den tilstanden den var. Jeg tok masse bilder, og fikk etter ganske tøff pågang fra min side, en kar som hadde mottatt bilen og tatt den ut av containeren til å skrive under på at bilen var skadet ved mottak. Det vil si bilen ble skadet ved lasting på havna i USA. Kjørte deretter bort til Schumachers norske kontor for å registrere dette og regnet med at det skulle gå greit å få skaden erstattet av Schumacher, da jeg ikke ville belaste mitt forsikringsselskap i Norge med en skade som helt klart var Schumachers feil. For å gjøre en lang historie kort, det var kun trøbbel og tull med Schumacher både i Norge og USA. Da skal det også sies at jeg tok det så langt jeg kunne i USA med Schumacher(høyere i deres system ved å gå oppover i deres hierarki(ja det staves slik :D ), uten noen form for fremgang. De viste meg egentlig fingeren, ferdig med det. Jeg var heldig og hadde forsikret bilen med transportforsikring gjennom mitt norske selskap og fikk full dekkning av skaden, så min historie endte godt. Etter å ha opplevd dette med Schumacher samt hørt litt rundt om erfaringer med de, er min anbefaling : BRUK ALDRI SCHUMACHER.
Derimot kan jeg med glede anbefalle MOTORSHIPS i Drammen. De er fantastisk gode på biltransport, og de henter inn bilen fra der den står og frakter den til havna i USA, får den hjem til Norge og Drammen på grei tid og god pris. Har brukt de ved noen tilfeller og har bare positive erfaringer.

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Heidal
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen » ons jul 20, 2011 18:25

Selv om det er trist å høre om andres dårlige erfaringer, er det ihvertfall godt å vite at det ikke bare er jeg som har hatt problemer med dem. Forhåpentligvis vil heller ikke noen andre her bruke Schumacher etter å ha lest dette.

Dagbøtene som ble nevnt av Stigaa er der fortsatt, det fikk jeg merke. Det irriterende i mitt tilfelle var at planlagt ankomstdato ble forandret flere ganger, og til syvende og sist kom bilen 4-5 dager før den skulle. Da hadde jeg allerede ordnet meg med skyss innover og prøveskilter, så bilen måtte stå i Norsteve's gamle og skitne lagerbygg en ukes tid. Mot betaling. Men de som jobbet der var veldig imøtekommende og attesterte gjerne på at det var skader på bilen. En av få positive opplevelser i denne prosessen.

Ellers er resten av opplevelsen min i tråd med det Corvette69427 opplevde. Bortsatt fra at jeg aldri fikk oppsøkt den norske agenten, Interfreight. Kontaktpersonen deres, Atle Jonsson, var veldig "fraværende" i hele prosessen. Jeg hadde kontakt med ham kun på telefon, og måtte finne ut det meste selv, både hvor jeg skulle finne bilen, hvilket kontor og hvilke personer jeg skulle kontakte for å fortolle den, osv. Brukte en hel dag på å gå rundt, spørre og vente. Og da vi faxet rapporten hvor skaden var anført til ham, ville han ikke ha noe med det å gjøre, og sendte meg bare videre til Schumacher. Alt var opp til meg å bevise, selv om han ideelt sett skulle vært på havna sammen med meg, slik at vi sammen kunne inspisert bilen i forhold til inspeksjonsskjemaet som ble utfylt da jeg leverte inn bilen. Så hva jeg egentlig betalte ham flere tusen kroner for er for meg en gåte.

Så generelt sett mye irriterende småting og veldig dårlig kundeoppfølging. Ting som man til nød kunne levd med dersom man hadde fått bilen uskadd tilbake, eller i verste fall fått skaden erstattet, men som nå har blitt deler av en virkelig dårlig opplevelse.

Takker ellers så mye for tipset om Motorships. Det er mulig jeg vil ta hjem flere biler med tiden, så en mer pålitelig og bedre partner enn Schumacher er veldig kjærkomment.
Corvette C3 1980 - L48

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor jul 21, 2011 11:52

Corvette69427 skrev: .....Derimot kan jeg med glede anbefalle MOTORSHIPS i Drammen. De er fantastisk gode på biltransport, og de henter inn bilen fra der den står og frakter den til havna i USA, får den hjem til Norge og Drammen på grei tid og god pris. Har brukt de ved noen tilfeller og har bare positive erfaringer.
Jeg har også god erfaring med MOTORSHIPS i Drammen. De fraktet min 78 Vette fra Vegas i 2007 uten problemer .... :D

Arne

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » man jul 25, 2011 17:10

Har også gode erfaring med Motorships.Hyggelige folk der. Og ship-a-long som jo drives av to amcar folk har alltid hatt utmerket service. Er også fornøyd med California Shipping.
Har vært heldig og aldri hatt skader.

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Legg inn av TheSaint » lør feb 25, 2012 19:13

Dette får meg til å lure på om det er like greit å shippe uten conteiner?
Sist redigert av TheSaint den man mar 19, 2012 17:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av C3 » lør feb 25, 2012 20:38

B. Sveigdalen skrev: Siden jeg hadde kjøpt forsikring på frakten, fikk jeg takst på skaden (13 000,- med lakk) og presenterte kravet for Schumachers forsikringsselskap. Kravet var vel dokumentert med bilder av bilen før shipping, som viste at frontspoileren var hel og uskadd, så jeg trodde at dette skulle kun være en formalitet. Overraskelsen var stor da jeg fikk beskjed om at de ikke ville betale noe.
Veldig ergelig. Etter først å ha skadet bilen din for så å ikke ville erstatte skaden er jo veldig useriøst. Men, nå er vel dette en sak imellom deg og ditt forsikringsselskap og det kunne vært greit å vite hvilket selskap du brukte. Hvem som takserte og hvilken saksbehandler som avslo erstattningen.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Amcar`s jurister, de burde kunne hjelpe deg. Og i og med at du har god dokumentasjon i form av bilder så skulle dette være en helt opplagt sak.

RoRo shipping er som kjent en risikosport. Alt løst som kan stjeles ut av bilene blir ofte borte også steroanlegg. Ofte er et større eller mindre skader også. Motorships er proffe og deres forsikring er iorden.

Ikke gi deg :!:

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » søn feb 26, 2012 12:02

Det er generellt mindre skader på RORO enn container. Og det er jaggu ikke rart når du ser hvor trangt det er i containerene.
Eneste er at de av og til stropper bilen alt for hardt. HAr flere ganger fått lange flenger i rundt hullene i rammevangene etter surrekrokene.

Svar