Nye regler for beregning av importavgift?

Hva må jeg tenke på angående import og førstegangsregistrering...
Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av stigaa » tir jul 06, 2010 21:48

stigaa skrev:
blackdev skrev:
stigaa skrev:Da tror jeg du først må få registrert bilen som 2001modell først, siden det gjelder fra 2001
Det du sier stemmer ikke med dette som står på amcar sine sider? Der står det at det ikke er noen begrensning i forhold til alder på bilen?
Fikk e-post fra en som har kommet frem til ca 60000 i avgift på en '85 modell C4 etter alternativ beregning, jeg må nesten vurdere dette på nytt skjønner jeg?
Mener at det koster 25000 å få utført den testen også jeg?

Link:
http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... 36&Order=2
vette skrev:Ikke aksept for CO2 før 2001
Det viser seg nå at Statens vegvesen plutselig er kommet opp med at det ikke vil være mulig å avgiftsberegne etter CO2 på biler som er eldre enn 2001-modell. Argumentet deres for å hevde dette er at det var fra 2001 det kom krav i Europa om at CO2 utslipp skulle oppgis i bilens data og typegodkjenning.
AMCAR mener at dette er å blande kortene. I de vedtak som er gjort i sakens anledning, både av Stortinget, Toll- og avgiftsdirektoratet og vegdirektoratet står det ingenting om begrensning på hvor gammel bil dette skal gjelde for. Det er gitt aksept for å kunne bruke CO2-tall som beregningsgrunnlag på kjøretøy som ikke plikter å oppgi dette. Biler som godkjennes etter unntaksregel § 1-15 i kjøretøyforskriften er som kjent unntatt kravet om å oppgi CO2-tall.
AMCAR har protestert på dette og fått til svar fra Vegdirektoratet at de skal behandle saken så fort de rekker det. Inntil videre må vi forholde oss til at en ikke får benytte seg av muligheten til å bruke CO2 som beregningsgrunnlag på biler som er eldre enn 2001.

AMCAR.
Ja det stemmer det nå at det sto i Amcar, men når det gjelder import fra EU så bruker de ikke Co2 beregning på biler eldre en 2001 så det er egentlig utrolig rart at det skulle gå med biler fra USA, men ingen ting er bedre en at det er mulig da, :D
skal ikke klage da

jeg så også nå i siste amcar at det ikke var noen begrensning på amerikansk bil,
det er jo derfor det er så vanskelig og drive med import av kjøretøy siden ingen ting av det staten driver med er forutsigbart, de forandrer jo ting fra mnd til mnd uten særlig forvarsel, etter at paragraf 1-15 regelen trodde i kraft så forandret de jo kravene for hver nye bil man kom og viste på trafikksatsjon
Denne problemstillingen skrev jeg om allerede 9 mai, så da ser man tydelig hvor vanskelig det er og drive import av biler fra USA, det finnes overhodet ingen forutsigbarhet for og drive noe i dette landet på lengere basis en 6mnd, de avgiftapene på stortinget gjør alt de kan til enhver tid for og legge kjepper i hjulene til den vanlige mann i gata for og spare seg noen kroner, det må vel være den eneste etaten som jobber overtid med jævelskap 365 dager i året

Brukeravatar
nilsole67
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av nilsole67 » søn mar 18, 2012 22:18

Denne linken er like aktuell etter 2 år. :shock: Nye regler fra årsskifte på import og registrering av amerikansk bil (Corvette) fra 2012.
Har noen svar på hvordan man beregner engangsavgiften fra nyttår :?:

Brukeravatar
Corvette_Store
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av Corvette_Store » man mar 19, 2012 02:22

Du beregner vel den på samme måte som du har gjort tidligere!!

Det er ingen andre endringer enn justeringer i satsene.
Hvilke nye regler har det blitt på import og regisrering?? :?
Jeg har importert og registert Corvetter i år og har ikke merket noen forskjell

Øystein

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » man mar 19, 2012 20:16

Største forskjellene er vel nye NOX avgiften, men den er bare småpenger (foreløbig...)

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Legg inn av blackdev » søn mai 12, 2013 16:27

Nå er jeg i gang igjen, denne gang med en 86 C4 cab som snart lander i Oslo, har det skjedd noen endringer når det gjelder avgiftsberegningen?
/PO
'86 Corvette C4 cab
'69 Mercury Cougar convertible 4-speed manual

x-'82 Corvette C3 cpe
x-'95 Camaro cpe
x-'68 Mustang HT
x-'88 Corvette C4 cab
x-'74 Camaro Z28
x-'01 RAM V10 Magnum

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Legg inn av blackdev » søn jun 16, 2013 22:16

Ingen som har hørt noe?
Eneste jeg vet er at det dreier seg om en fortsatt nedskrivning av engangsavgiften også etter at bilen har passert 15 år og så ned mot 0 når bilen er 30 år, dvs at avgiften ikke er lik ved 15 og 29 år for å si det litt klønete :lol:
/PO
'86 Corvette C4 cab
'69 Mercury Cougar convertible 4-speed manual

x-'82 Corvette C3 cpe
x-'95 Camaro cpe
x-'68 Mustang HT
x-'88 Corvette C4 cab
x-'74 Camaro Z28
x-'01 RAM V10 Magnum

vette
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av vette » søn jan 12, 2014 10:24

Fra Amcar.

FrP har, sammen med AMCAR, jobbet med å få til en fortsatt reduksjon av bruksfradraget etter at bilen fyller 15 år. Forslaget ble lagt frem og vedtatt under den forrige regjeringen. Så fra nyttår av synker avgiften nå jevnt og trutt til bilen er 30 år gammel. Det stopper ikke på 20% avgift mellom 15 og 29 år - som før. Dette gjør at du ikke behøver å vente til bilen er veteran med å registrere den, avgiften for en bil fra åttitallet er nå uansett mye lavere enn før.
En gledelig ”bivirkning” av det nye systemet er et høyere bruksfradrag også på biler nyere enn 15 år. Det vil si at det er atskillig rimeligere å registrere biler som er over fem år gamle enn før nyttår, og på enkelte årsmodeller er det store summer å spare. Ta en titt på toll.no og velg “Kalkulator: import av kjøretøy”. Deretter trykker du på “Unntakskalkulator” øverst på siden. Du trenger motorvolum, effekt, NOx og egenvekt for å beregne avgiften, i tillegg til 1. gangs reg. dato. Det er mest å hente på et kjøretøy som er over 8,5 år gammelt, da er økningen i bruksfradraget hele 14 % kontra i fjor.
Etter den nye kalkulatoren vil f. eks. en 2005 Ford Mustang GT få en importavgift på Nkr. 175.000,-, hvis du passerer datoen for 1. gangs registrering. I tillegg kommer som vanlig mva. på kjøp og frakt.
Som en konsekvens av de nye bruksfradragssatsene, er det nå mye mindre aktuelt med Alternativ beregning ved import av biler som er rundt ti år gamle og eldre, der er det bare unntaksvis noe å hente. Til gjengjeld kan vi bilentusiaster kjøpe oss low mileage-biler uten å bli straffet for det ved import – noe som kunne være en konsekvens av den alternative beregningen. Endelig har nyere entusiastbiler fått en avgiftsreduksjon som gjør dem litt mer oppnåelige for oss i Norge!

Brukeravatar
Roar S
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Sør-Trøndelag
Kontakt:

Legg inn av Roar S » søn jan 12, 2014 20:34

Fikk meg ett positivt sjokk på nyåret jeg også ja. La inn co2, hk m.m. i untakskalkulatoren til Tollvesenet for min nykjøpte 2004 mod, og fant ut at avgiftene har fallt med ca 70000.

Det er penger det å :D

vette
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av vette » man jan 13, 2014 12:15

NYE IMPORTREGLER 2014:
Lavere avgifter på importbiler

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/ ... 885073.ece

Svar