Nye regler for beregning av importavgift?

Hva må jeg tenke på angående import og førstegangsregistrering...
Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 181
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av blackdev » tor mar 25, 2010 19:18

I siste nr av AMCAR så står det at det i 2010 budsjettet, gjeldende fra 1. januar 2010, åpnes for beregning av avgifter etter Co2 verdi for bla amerikanske biler og andre som frem til nå kun har fått utregnet avgift etter sylindervolum osv.

Er det noen som vet mere om dette?

Hva vil det bety for fks for min egen del, avgifter på en C4?
/PO
'86 Corvette C4 cab
'69 Mercury Cougar convertible 4-speed manual

x-'82 Corvette C3 cpe
x-'95 Camaro cpe
x-'68 Mustang HT
x-'88 Corvette C4 cab
x-'74 Camaro Z28
x-'01 RAM V10 Magnum

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 633
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av stigaa » tor mar 25, 2010 19:29

Da tror jeg du først må få registrert bilen som 2001modell først, siden det gjelder fra 2001

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 181
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av blackdev » tor mar 25, 2010 20:01

stigaa skrev:Da tror jeg du først må få registrert bilen som 2001modell først, siden det gjelder fra 2001

Sier du det?
Nå skummet jeg bare gjennom bladet før jeg dro på jobb, fikk ikke med meg at det var fra 2001 mod nei.
Får vel betale noe av de sureste kronene man betaler her i landet da, det verste er at avgiften i mitt tilfelle har steget med nesten 10k fra i fjor.
Å betale nesten 160k i avgift på en 22 år gammel bil er i dummeste laget, men egentlig er det vel Norges bileiere som er dummest som finner seg i avgiftsnivået og betaler.
Kan nevne at i Sverige betaler man under 500 kr for å omregistrere, uansett hvor gammel bilen er.
Her i landet betaler man opp til 20k i omreg hvis man kjøper seg en nesten ny bruktbil av familiebilklassen....

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 181
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av blackdev » søn mai 09, 2010 19:10

stigaa skrev:Da tror jeg du først må få registrert bilen som 2001modell først, siden det gjelder fra 2001
Det du sier stemmer ikke med dette som står på amcar sine sider? Der står det at det ikke er noen begrensning i forhold til alder på bilen?
Fikk e-post fra en som har kommet frem til ca 60000 i avgift på en '85 modell C4 etter alternativ beregning, jeg må nesten vurdere dette på nytt skjønner jeg?
Mener at det koster 25000 å få utført den testen også jeg?

Link:
http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... 36&Order=2

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 633
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av stigaa » søn mai 09, 2010 19:58

blackdev skrev:
stigaa skrev:Da tror jeg du først må få registrert bilen som 2001modell først, siden det gjelder fra 2001
Det du sier stemmer ikke med dette som står på amcar sine sider? Der står det at det ikke er noen begrensning i forhold til alder på bilen?
Fikk e-post fra en som har kommet frem til ca 60000 i avgift på en '85 modell C4 etter alternativ beregning, jeg må nesten vurdere dette på nytt skjønner jeg?
Mener at det koster 25000 å få utført den testen også jeg?

Link:
http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... 36&Order=2
Ja det stemmer det nå at det sto i Amcar, men når det gjelder import fra EU så bruker de ikke Co2 beregning på biler eldre en 2001 så det er egentlig utrolig rart at det skulle gå med biler fra USA, men ingen ting er bedre en at det er mulig da, :D
skal ikke klage da

jeg så også nå i siste amcar at det ikke var noen begrensning på amerikansk bil,
det er jo derfor det er så vanskelig og drive med import av kjøretøy siden ingen ting av det staten driver med er forutsigbart, de forandrer jo ting fra mnd til mnd uten særlig forvarsel, etter at paragraf 1-15 regelen trodde i kraft så forandret de jo kravene for hver nye bil man kom og viste på trafikksatsjon

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 181
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av blackdev » søn mai 09, 2010 20:41

Jeg tar sjansen på å poste mailen fra han som eier bilen jeg vurderer, dette dreier seg om en '85 modell C4 Coupe, hvis dette stemmer så er det jo 100.000 spart for alle Corvetter fra 1981 til 1995 men jeg regner med at du muligens må til Sverige og betale 25000 for en Co2 test i tillegg? I tillegg må vi verdivurdere egen bil i markedet ser det ut som?
Jeg anonymiserer avsender.

Mail:

Hei !
Her er utregningen fra alternativ kalkulatoren på toll . no

Momsen har jeg allerede betalt så avgiften er 61000 kr.

Mvh
***** *********




Les mer:
Samleside om alternativ beregning
Beregningsmåte med CO2-utslipp
Søknadsskjema for alternativ metode RD-0049


Type kjøretøy/avgiftsgruppe
[Personbil \/]
Beregningmåte
( )CO2 (X)Bensin ( )Annet (f.eks Diesel)
Vekt i kg
1440
Motoreffekt
171 ( )Hk(X)Kw
Slagvolum i kubikkcentimeter
5730
Dato førstegangsregistrering
01.01.1985
(dd.mm.åååå)
Gjeldende bruktpris
170000
Historisk ny pris
800000
Faktisk kjørte km.
160000
Gjennomsnittlig kjørte km.
6000
Tollverdi
68000 [NORSKE \/]
CustomValidator
[Tøm felter] [Beregn engangsavgift]

Alternativ beregning av bruksfradrag:
Gjeldende bruktpris: 170 000,00
Justering for kjørte km: -36 800,00
Justert gjeldende bruktpris: 133 200,00
Konsumprisindeksert historisk nypris: 1 643 200,00
Forholdstall: 0,08106
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 744 987,77
Engangsavgift å betale: 60 388,71
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 61 688,71
MVA: 17 000,00
Engangsavgift + MVA: 78 688,71

I tillegg kommer: • Avgift for klimagassen i aircondition/klimaanlegg (271,- pr. kg eks mva)
• Årsavgift for kjøretøyet
• Gebyr til trafikkstasjonene (se http://www.vegvesen.no)
Sist redigert av blackdev den søn mai 09, 2010 23:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 633
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av stigaa » søn mai 09, 2010 22:57

du finner disse eksemplene inne på toll.no på liste over tidligere alternative beregninger

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 181
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av blackdev » søn mai 09, 2010 23:19

stigaa skrev:du finner disse eksemplene inne på toll.no på liste over tidligere alternative beregninger
Men stemmer det at vi også slipper testen på labben?

Stemmer dette så blir det jo en revolusjon for vår del?

Brukeravatar
tortonness
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 124
Registrert: ons apr 30, 2008 13:54
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av tortonness » søn mai 09, 2010 23:35

Du kan bruke bruksfradragmetoden, men du må betale full avgift først. deretter må du inn på tollkontoret og fylle ut noe papirer om data på bilen, men du bør være sikker på at dataene du forsøksberegner med er riktige. ettpar uker etter du har søkt så får du et brev i posten der det står hvor mye du får tilbake. Jeg har selv gjort dette og det stemte heldigvis det jeg beregnte.

er du sikker på at bruktbilprisen og historisk nybilpris du har satt inn i beregningen stemmer?. Bruk eurotaxglass for beregning av bruktbilpris.

Hvis det er bare 61000 i avgifter så er det bare å løpe å kjøpe, men hvis beregningene dine er feil er det jo litt kjipt :|

NB! du slipper co2 testen på labben i dette tilfellet ;)
C4 86 modell (solgt)

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 181
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av blackdev » søn mai 09, 2010 23:52

61000 i avgift gjelder en '85 coupe, vil tro at de er noe høyere på en '88 cab, den veier jo mere og kostet mere som ny og nå som brukt.

Hvor finner du korrekte priser for skjemaet?

Gikk inn på http://www.bruktbilpris.no som er eurotaxglass's sin web side, men der hadde de kun ned til 1994 modell og ikke Corvette?

Kan jeg risikere at en saksbehandler med allergi mot amcars setter avgiften HØYERE enn det jeg i utgangspunktet skal betale, 162000?

Brukeravatar
tortonness
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 124
Registrert: ons apr 30, 2008 13:54
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av tortonness » søn mai 09, 2010 23:59

blackdev skrev:61000 i avgift gjelder en '85 coupe, vil tro at de er noe høyere på en '88 cab, den veier jo mere og kostet mere som ny og nå som brukt.

Hvor finner du korrekte priser for skjemaet?

Kan jeg risikere at en saksbehandler med allergi mot amcars setter avgiften HØYERE enn det jeg i utgangspunktet skal betale, 162000?
nei riktig skal være riktig de kan ikke sette prisen som de vil ;), du må bare være 110% sikker på at bruktbilprisen er riktig og eurotaxglass er det firmaet som tollvesenet bruker for å hente bruktbilpriser i sin beregning. i tillegg får du korrekt nybil pris for en 88 cab fra chevrolet norge.

her finner du bruktbilprisen(om de går så langt tilbake i tid da som 1988, hvis ikke må du kontakte de)
http://www.bruktbilpris.no/
C4 86 modell (solgt)

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 181
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av blackdev » man mai 10, 2010 00:39

tortonness skrev:
blackdev skrev:61000 i avgift gjelder en '85 coupe, vil tro at de er noe høyere på en '88 cab, den veier jo mere og kostet mere som ny og nå som brukt.

Hvor finner du korrekte priser for skjemaet?

Kan jeg risikere at en saksbehandler med allergi mot amcars setter avgiften HØYERE enn det jeg i utgangspunktet skal betale, 162000?
nei riktig skal være riktig de kan ikke sette prisen som de vil ;), du må bare være 110% sikker på at bruktbilprisen er riktig og eurotaxglass er det firmaet som tollvesenet bruker for å hente bruktbilpriser i sin beregning. i tillegg får du korrekt nybil pris for en 88 cab fra chevrolet norge.

her finner du bruktbilprisen(om de går så langt tilbake i tid da som 1988, hvis ikke må du kontakte de)
http://www.bruktbilpris.no/
Jodda, lagde meg en konto der som sagt, men de hadde kun til '94 mod og IKKE Corvette. :evil:

Brukeravatar
Corvette_Store
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 263
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Drøbak
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av Corvette_Store » man mai 10, 2010 09:59

blackdev skrev:Type kjøretøy/avgiftsgruppe
[Personbil \/]
Beregningmåte
( )CO2 (X)Bensin ( )Annet (f.eks Diesel)
Vekt i kg
1440
Motoreffekt
171 ( )Hk(X)Kw
Slagvolum i kubikkcentimeter
5730
Dato førstegangsregistrering
01.01.1985
(dd.mm.åååå)
Gjeldende bruktpris
170000
Historisk ny pris
800000
Faktisk kjørte km.
160000
Gjennomsnittlig kjørte km.
6000
Tollverdi
68000 [NORSKE \/]
CustomValidator
Tror jeg ville sjekket disse dataene. Skal vel mye til om gjennomsnittlig (normal) kjørelengde for en 85 mod er 6000 km. Det vil gi en årlig kjørelengde på 250km.
Hvis du f.eks legger inn 250000km (fortsatt kun 10000km pr. år)vil avgiften bli vesentlig anderledes.

Brukeravatar
tortonness
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 124
Registrert: ons apr 30, 2008 13:54
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av tortonness » man mai 10, 2010 12:05

ja gjennomsnitt km blir vel rundt 250000 vil jeg tippe, da det regnes rund 10000 i året tror jeg.
C4 86 modell (solgt)

vette
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1258
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Nye regler for beregning av importavgift?

Legg inn av vette » tir jul 06, 2010 16:13

Ikke aksept for CO2 før 2001
Det viser seg nå at Statens vegvesen plutselig er kommet opp med at det ikke vil være mulig å avgiftsberegne etter CO2 på biler som er eldre enn 2001-modell. Argumentet deres for å hevde dette er at det var fra 2001 det kom krav i Europa om at CO2 utslipp skulle oppgis i bilens data og typegodkjenning.
AMCAR mener at dette er å blande kortene. I de vedtak som er gjort i sakens anledning, både av Stortinget, Toll- og avgiftsdirektoratet og vegdirektoratet står det ingenting om begrensning på hvor gammel bil dette skal gjelde for. Det er gitt aksept for å kunne bruke CO2-tall som beregningsgrunnlag på kjøretøy som ikke plikter å oppgi dette. Biler som godkjennes etter unntaksregel § 1-15 i kjøretøyforskriften er som kjent unntatt kravet om å oppgi CO2-tall.
AMCAR har protestert på dette og fått til svar fra Vegdirektoratet at de skal behandle saken så fort de rekker det. Inntil videre må vi forholde oss til at en ikke får benytte seg av muligheten til å bruke CO2 som beregningsgrunnlag på biler som er eldre enn 2001.

AMCAR.
____________________________________________________________________________
Bilde
Bilde

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester