Skadebil fra USA?

Hva må jeg tenke på angående import og førstegangsregistrering...
Svar
Brukeravatar
Bjarne
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Skadebil fra USA?

Legg inn av Bjarne » tor feb 25, 2010 11:25

Hei og god dag godtfolk!

Jeg har gått i Vette-tanker noen år, og nå tror jeg det er på tide.

Jeg er mekaniker og min bror oppretter/lakkerer, så vi tenkte prøve oss på en skadebil fra statene. Hvordan er det med regler for skrapede biler i USA? Blir de kondemnert som i Norge, eller er de bare å reparere og registrere her til lands?

Ser det følger med "Sertificate of Salvage for a vehicle - Registration not to be issued". Hva betyr dette dokumentet? Flere forhandlere kan levere biler med "salvage" eller "junk", men i følge Wikipedia skal ikke det ha noen betydning. Erfaringer? (Having a "Salvage" or "Junk" title only applies to the United States and Canada. All vehicles imported or exported to other countries will automatically obtain a "Clean" title, even if they have been involved in an accident. Wikipedia)

Kan noen kaste lys over registreringen av skadebiler i Norge for meg, ville det vært hyggelig.

Mvh
Reinhardt

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Re: Skadebil fra USA?

Legg inn av stigaa » tor feb 25, 2010 16:49

hei
i starten av ordningen med paragraf 1-15 så gikk det helt fint og hente hjem bil med Savage title, men i senere tid så aksepterer de ihvertfal ikke i trondheim kjøretøy med annet en Clean Title for registrering på paragraf 1-15
jeg fikk beskjed om at kom jeg med en bil som hadde salvage title så måtte jeg ha en typegodkjenning får og få den registrert,
jeg vil nok ikke anbefale kjøp av salvage title bil da jeg tror du vil møte flere problemer med trafikkstasjonen enn du ønsker,
klart det beste er og snakke med trafikkstasjonen i Drammen da det er de som er siste instans, på biler fra USA,
jeg har registrert flere biler med salvage title tidligere men plutselig satte drammen trafikkstasjon foten ned,
når det gjelder salvage title så trenger det jo i selvsagt ikke og være rare greiene før den for salvage title
i 10 stater for biler som er stjålet automatisk salvage title,
får den junk title så er det vel meningen at bilen ikke skal på veien igjen

vette
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av vette » tor feb 25, 2010 18:26

Brukeravatar
Bjarne
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Bjarne » tor feb 25, 2010 22:26

Her er en med salvage title, uten særlig skade (tilsynelatende). http://www.crashescars.com/eng/search// ... ad106634f2

Denne vil det altså bli problematisk å få registrert? Er det mulig at Amcar kan hjelpe i slike tilfeller?

Brukeravatar
vette69
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Sola
Kontakt:

Legg inn av vette69 » tor feb 25, 2010 23:49

[quote="Bjarne
Her er en med salvage title, uten særlig skade (tilsynelatende). http://www.crashescars.com/eng/search// ... ad106634f2

Denne vil det altså bli problematisk å få registrert? Er det mulig at Amcar kan hjelpe i slike tilfeller?[/quote]

Tror neppe Amcar kan hjelpe i slike tilfeller.
Sakset fra Amcar sine sider:

5. Styr unna
Hvis du kommer over en såkalt Salvage Title betyr dette at bilen har vært skadet. Styr unna disse. De vil ikke la seg registrere i Norge, selv om de fremvises i reparert stand. Biler med Salvage Title er kun egnet som delebiler.

Øyvind

Brukeravatar
Bjarne
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Bjarne » fre feb 26, 2010 11:48

vette69 skrev: 5. Styr unna
Hvis du kommer over en såkalt Salvage Title betyr dette at bilen har vært skadet. Styr unna disse. De vil ikke la seg registrere i Norge, selv om de fremvises i reparert stand. Biler med Salvage Title er kun egnet som delebiler.

Øyvind
Riktig ja.... Då ser det mørkt ut for de planene. :?

Ser det står et "vrak" på Autodb med Salvage Title. Sendte han en mail, og han sier alt er i orden. Men han kan vel ikke reglene heller....

Jeg får vel lete etter en med clean title ser det ut som.

Er det noen i klubben som kan ha et passende objekt kanskje? :D

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Legg inn av TheSaint » man mar 22, 2010 18:47

Glem å kjøpe bil uten "clean title" i USA hvis du ikke skal bruke den til deler eller racing.

Svar