Bil på vei til landet.. trenger litt tips

Hva må jeg tenke på angående import og førstegangsregistrering...
Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Bil på vei til landet.. trenger litt tips

Legg inn av Beppe » man nov 02, 2009 14:19

Hei
Jeg er ny i Corvette klubben (medl. 1046 tror jeg:-) og trenger litt tips/råd fra dere.
Jeg har en (rimelig original uten endringer på motor, drivverk o.s.v) '72 på vei over Atlanteren og skal snart i gang med førstegangsregistrering.
Har ikke gjort dette før her i Norge. Har gjort det en gang tidligere i Sverige da jeg bodde der en periode. Da var det en 75 coupe. Uansett, hva skal man tenke på og hva bør man ikke bekymre seg over?
Noen konkrete spørsmål har jeg, men er det annet så bare kom med det..

1: Lys - Her har jeg tenkte å bytte til klare glass på parkeringslys foran og sette inn gul pære til blinklys (har lest artikkel som det henvises til i post over). Baklysene tenkte jeg prøve som de er..Skal også sette tape over sidemarkeringer bak.

2: Hva med sikkerhetsbelter? Noe som bør gjøres der?

3: Bor i Oslo så førstegangsregistrering gjøres vel her. Kan man velge hvor? Noen anbefalinger?

4: Hva har man for valgmuligheter på skilt? Hvordan får man "veteran"-skilt (f.eks. C - 72350)? Hva med store/små skilter?

5: Hva trenger jeg av tekniske spesifikasjoner med meg ved førstegangsregistrering? De har vel sikkert hatt x antall 72 Corvette'r inne før?

6: Andre tips/råd/anbefalinger (tre ord for samme sak :-)?

Jeg kommer til å ringe Biltilsynet for å få deres svar, men er veldig takknemlig om noen her kunne komme med innspill.

Mvh
Bjørn-Petter

Brukeravatar
70454
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Stavern
Kontakt:

Re: Bil på vei til landet.. trenger litt tips

Legg inn av 70454 » man nov 02, 2009 20:09

Hei,
Høres spennende ut. Det hele er jo litt avhengig av dagsformen til de du møter på Biltilsynet

Dersom du ikke er medlem i Amcar, anbefaler jeg deg å melde deg inn. Det er en god start.

Blir litt mye å ta hele leksa her, men kontakt meg gjerne på epost: florida@hkvestfold.no, så tar vi det derfra.
Mvh Erik

70 Corvette 454 Convertible
69 Mustang 428 Cobrajet Mach 1

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » man nov 02, 2009 23:12

70454 skrev:Hei,

Blir litt mye å ta hele leksa her, men kontakt meg gjerne på epost: florida@hkvestfold.no, så tar vi det derfra.
Takk for det. E-post er på vei :-)

Beppe

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir nov 03, 2009 12:31

Velkommen til CCN og lykke til med ny bil! :D

Det er mye å hente med å lese tidligere tråder her på forumet.....

viewtopic.php?f=3&t=2199&st=0&sk=t&sd=a

Som medlem av CCN får du teknisk hjelp og tilbud om forsikring her:
http://lmk.no/

Ønsker du mer hjelp med registering og godkjenning ut over det du finner her, kan du sende meg en PM, så skal jeg prøve å hjelpe deg :D

Arne

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » tir nov 03, 2009 15:49

Takk Arne.

Prøver å få med meg det meste av det som er skrevet.
Hva er den store forskjellen mellom forsikringene som LMK og Amcar tilbyr?
Ser at LMK sin forsikring krever at man har vært medlem i CCN i minst 1 år.

BP

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre nov 06, 2009 12:10

Beppe skrev:Takk Arne.

Prøver å få med meg det meste av det som er skrevet.
Hva er den store forskjellen mellom forsikringene som LMK og Amcar tilbyr?
Ser at LMK sin forsikring krever at man har vært medlem i CCN i minst 1 år.

BP
Etter siste endring hos LMK/Tennant, har forsikringensvilkårene hos AMCAR/IF og LMK/Tennant blitt ganske like. Dette under forutsetning at du også er betalende personlig medlem av AMCAR sentralt (ikke lokalklubb). Forskjellene finner du ved å sammenlikne punkt for punkt i forsikringsvilkårene. Etter å ha sammenliknet forsikringsvilkårene, for mine egne veteranbiler, kom jeg bedre ut med LMK/Tennant enn AMCAR/IF. Dette er i hovedsak basert på pris, kjørelengde og bilberging fram til egen garasje. Når det gjelder 1-årsreglen er det opp til klubbene, i vårt tilfelle er det CCN, å innstille om fravik fra denne noe uforståelige begrensningen. LMK vil i de fleste tilfeller ikke legge seg opp i dette. Ta kontakt med LMK dersom du ønsker å vite mer. Det samme gjelder naturligvis for AMCAR, ta kontakt og gjør deg kjent med hva som tilbys, da får du alle fakta på bordet.

Som det jeg har nevnt i tidligere tråder er det viktig at det finnes konkurrerende tilbud. Dette holder prisene på forsikringspremiene nede og vi får et reelt valg for våre medlemmer i CCN.

lykke til!
Arne

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » tir nov 10, 2009 00:53

Nå nærmer bilen seg....
http://www.marinetraffic.com/ais/defaul ... e_color=7#
Snart på tide å varme opp garagen :D

Beppe

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » tor nov 12, 2009 21:32

Et par praktiske spm i forbindelse med at bilen skal hentes i Drammen:

1: Forsikring - Da den skal kjøres hjem (håper det blir fint vær til tirsdag) trenger jeg forsikring. Hvordan går man til veie for å forsikre en bil man ikke har/er registrert?
Skal forsikre bilen gjennom Amcar tenkte jeg, men det blir vel først når den er registrert...eller?

2: Midlertidig skilt trenger jeg vel også.. Er det bare å dra opp på Biltilsynet å hente/kjøpe?

Beppe

madonna
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Askim
Kontakt:

Legg inn av madonna » tor nov 12, 2009 22:12

Prøveskilt kjøpes hos biltilsynet, de inkluderer ansvarsforsikring så det er lovlig å kjøre.
Kaskoforsikring er det værre med, så kjør forsiktig :wink:
1987 Pontiac Firebird Trans Am GTA. 350tpi
1995 Chevrolet Suburban. 350tbi Solgt
1973 Ford Mustang Mach 1. 351 Cleveland Solgt
1971 Ford Mustang Sportroof. 302 Solgt
1981 Chevrolet Corvette. 350 Solgt
1974 Oldsmobile Delta 98. 455 Solgt

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Legg inn av stigaa » tor nov 12, 2009 22:23

Hei det er ingen ting i veien for og forsikre bilen din selv om den ikke er registrert, du oppgir bare 6 siste nummerene i chassienr til forsikrings selskapet, har du ordentlig forsikring på bilen din over dammen da?? du kan fortsatt ha bare prøveskilt

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » tor nov 12, 2009 23:31

Takker.
Joda, den er forsikret i IF under transporten. Dette ble ordnet av fraktselskapet. Kanskje kjøring fra havna i Drammen til Oslo er del av transport..? Jeg ringer IF :)
Tirsdag er den her... :D :D :D
Beppe

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av C3 » fre nov 13, 2009 00:48

Tips. Gå nøye over bilen. Veldig mange kommer med lakkskader etter uvørn behandling med surrekroker ol. Hvis det er riper eller hakk i lakken så si ifra til fraktselskapet med en gang før du forlater havna. Dokumenter skriftlig og med bilder. Da vil IF dekke ev. lakkreprasjoner. Du har vel bilder av bilen før den ble sendt fra USA . Steroanlegg har det også med å forsvinne. Løse ting som ligger i bilen blir ikke erstattet.

Ellers så kan den være tom for bensin og strøm.

Det kan jo være lurt å tegne kasko med en gang. Er du Amcarmedlem koster det kr 500,- for bil med verdi opptil 250.000,- Du trenger ikke bestiktigelsmann eller montere ekstra hovedstrømsbryter for å få amcarforsikring.

God Tur !

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » fre nov 13, 2009 01:32

For å gjøre alt ekstra tungvindt må du først betale momsen og ha med kvitteringen på tilsynet for å få leie prøveskilt.

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Legg inn av stigaa » fre nov 13, 2009 07:59

v8power skrev:For å gjøre alt ekstra tungvindt må du først betale momsen og ha med kvitteringen på tilsynet for å få leie prøveskilt.
Det du skriver her er helt feil, om ikke de har begynt med noe nytt akkurat i det siste da, har leid prøveskilt før jeg i det heletatt har kjøpt og betalt bil tidligere fra Tyskland, og da har de aldrig spurt om noen kvittering på betalt moms,

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre nov 13, 2009 08:12

C3 skrev:......
Det kan jo være lurt å tegne kasko med en gang. Er du Amcarmedlem koster det kr 500,- for bil med verdi opptil 250.000,- Du trenger ikke bestiktigelsmann eller montere ekstra hovedstrømsbryter for å få amcarforsikring.
Det beste er å ta kontakt med AMCAR eller LMK for å avklare slike spørsmål direkte med assurandør for å avklare slike spørsmål. Det kan ofte være misforståelser eller feiltolkninger av forsikringsvilkårene her på forumet. Bilen din er ganske sikkert forsikret av transportør, de (Heidi) vil kunne fortelle deg om dette gjelder fram til kaia i Drammen eller også hjem til egen garasje. Man kan tegne forsikring for nesten alt, men det koster koster ofte mye dersom risiko er stor. Jeg ville uten tvil ta Vetten på henger eller ordne annen biltransport fra kaia og hjem til egen garasje. Du får ikke bilen utlevert før det har vært tollinspeksjon og du har ordnet med transportbetalingen og hva tollvesenet skal ha. Det kan bli litt fram og tilbake fra kaia og tollbua .... og i noe tilfeller banken. Det er i alle fall godt å ha med egen transport :D . .... Å tegne kaskoforsikring på en bil som ikke har skilter kan ofte være en utfordring :lol: :lol: . I mellomtiden (fram til våren?) er det mulig å få restauring eller lagringsforsikring, både AMCAR og LMK har tilbud om dette. 1år-regelen for LMK kan fravikes med anbefaling/påskrift fra CCN. Det vil også være behov for å tegne en midlertidig forsikring fram til AMCAR eller evntuelt LMK har godkjent forsikringssøknaden på bilen din..... Nok en gang ....Ring og sjekk selv, da får du de korrekte svarene!

http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... 73&Order=3

http://www.lmk.no/forsikring/priser

mvh
Arne
Sist redigert av arneoe den fre nov 13, 2009 08:42, redigert 4 ganger totalt.

Svar