registrering av 1975 coevette

Hva må jeg tenke på angående import og førstegangsregistrering...
Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Re: registrering av 1975 coevette

Legg inn av C3 » man mai 25, 2009 23:37

Her finner dere lovteksten : http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... 8.html#1-9

Da det ikke finnes dokumentasjon som gjør at denne bilen kan registreres som vilken som helst bruktimport så gjenstår det kun en mulighet og det er å registrere den som bevaringsverdig. I utgangspunktet så vil det si dønn orginal bil, men igjen med unntak av tidstypiske endinger. Problemet her er at endringene ikke er fra 1975 og derfor blir den ikke godkjent og Amcar kan vel derfor heller ikke dokumentere at dette. Gjør de det så vil deres troverdighet ovenfor myndighetene bli svekket og det er det siste vi ønsker. Praksisen hos de forskjellige biltilsyn har vært noe varierende, noen er strengere enn andre og det nytter ikke å argumentere mot dem. Det eneste de ber om er dokumentasjon.

Nå er det en forholdsvis enkel sak å bytte topper og innsug for å imøtekomme kravet. Jeg har ett par orginaltopper, noen som har innsug og toppdeksler å låne bort så send Kim en PM.

§ 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:

- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.

2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.

3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » tir mai 26, 2009 08:40

Har både topper, innsug, ventildeksler og gasser originalt fra en 1975 Corvette.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir mai 26, 2009 09:36

Jeg blir aldri overrasket når det gjelder problemer med registring/godkjenning av bil hos tilsynsmyndighetene, slik har det alltid vært så lenge jeg kan huske. Det som overrasker meg veldig er det svaret AMCAR har gitt deg. AMCAR burde kunne gi deg nødvendig teknisk informasjon og råd for å finne en løsning i denne saken. Jeg kjenner ikke alle detaljene i din sak, men dersom det er at du har montert Edelbrock Performer aluminium innsugsmanifold og sylindertopper, som er årsaken til at du ikke får registrert din C3, burde det være mulig å finne en løsning som myndighetene kan akseptere. Dette gir en ganske beskjeden effektøkning som langt i fra vil overstige de effekter C3 som GM selv har levert fra fabrikk på 70-tallet. Med hensyn til orginalitet og myndigehetens krav, er det alltid et tolkningspørsmål som ofte kan by på problemer ved førstegangsregistring av 30års-biler som avviker fra originalen. Forumet her har flere tråder hvor dette omtales.

L-82, som var en utstyrsvariant på C3, ble allerede tidlig 70-tallet levert med aluminium innsug og Edelbrock kom ganske tidlig med sin 2101 Performer OEM utgave. GM hadde også originale performance alumiumstopper i samme i samme tidsrom og det var godt om med utstyrsleverandører som hadde aluminium erstatningstopper. Dette er informasjon som burde være godt kjent for AMCAR og de burde kunne hjelpe deg som medlem med å dokumentere dette overfor tilsynsmyndigetene.

Du får prøve igjen, send et brev til AMCAR og be om råd! La oss høre svaret. Det kunne vel være en tanke å prøve LMK dersom du er medlem av CCN (eller tilsvarende klubb).

Mvh
Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir mai 26, 2009 10:05

klokka skrev:Har både topper, innsug, ventildeksler og gasser originalt fra en 1975 Corvette.
Godt tilbud Bjørn! :D :D

Absolutt den beste og raskeste løsningen dersom du vil ha skilter i en fei.

mvh
Arne

Brukeravatar
VS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av VS » tir mai 26, 2009 16:32

Arne skrev Det som overrasker meg veldig er det svaret AMCAR har gitt deg.

Problemet til Amcar er at de ikke kan god god for når det gjelder HK og hva som er gjort på motoren, det fikk jeg beskjed om, virker som de er veldig opptatt av HK på Jessheim :evil: .
bilen er lagd for og brukes Bilde

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir mai 26, 2009 17:38

VS skrev:Arne skrev Det som overrasker meg veldig er det svaret AMCAR har gitt deg.

Problemet til Amcar er at de ikke kan god god for når det gjelder HK og hva som er gjort på motoren, det fikk jeg beskjed om, virker som de er veldig opptatt av HK på Jessheim :evil: .
Hvor mange HK kan godtas og hvor mye koster målingene av effekten?

mvh
Arne

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » tir mai 26, 2009 19:12

"alle" C3 corvetter har like bremser og hjuloppheng så med mindre det er mer effekt enn i en LS6/L88 el burde det gå fint.
Å montere aluinnsug og byttedeksler var populært for 30 år siden også og burde derfor godkjennes spør du meg. Men det bør jo gjerne ikke være skikkeligf highteck greier. Å male toppene i motorens farge burde ihvertfall være godt nok.

monster11
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: holter
Kontakt:

Legg inn av monster11 » tir mai 26, 2009 19:57

skal ikke være lett :x takker C3 for låen av orginale toppe,
nogen som har orginal innsug og gasser som jeg kan låne eller kjøpe meget billig og som bor på jessheim/oslo eller omkring her

mvh kim vindenes

monster11
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av monster11 » ons jun 10, 2009 15:25

får lånt orginal innsug og gasser og manifold i neste uke :mrgreen:

monster11
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av monster11 » fre jun 19, 2009 21:40

innsug og forgasser og eksos jeg skulle låne passet ikke :cry: var ikke fra en coevette

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » søn jun 21, 2009 00:38

Kjør på etterkontroll et annet sted.

monster11
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av monster11 » fre sep 04, 2009 20:45

fikk skilt på den idag :mrgreen: var så vit den ville kjøre hehe. Men de nye skilt er alt for store så de passer ikke.
så nu er det bare og demoter motor igen.

Brukeravatar
jejo
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av jejo » fre sep 04, 2009 21:33

Gratulere :D

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør sep 05, 2009 05:48

monster11 skrev:fikk skilt på den idag :mrgreen: var så vit den ville kjøre hehe. Men de nye skilt er alt for store så de passer ikke.
så nu er det bare og demoter motor igen.
Det var fint å høre! :D Jeg tror nok du var maksimalt uheldig i ditt tilfelle. Vi får håpe at ikke andre får samme problemer som deg. Jeg er forsatt av den oppfatningen at AMCAR burde ha gitt deg et bedre svar, men det får så være. I alle fall lykke til med Vetten din! :D

mvh
Arne

Brukeravatar
VS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av VS » lør sep 05, 2009 08:45

:D gratis, endelig fikk du skilter.

Da er det vel bare og Bilde