Registrering

Hva må jeg tenke på angående import og førstegangsregistrering...
Brukeravatar
Ronnie
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Registrering

Legg inn av Ronnie » fre apr 10, 2009 20:31

Hei

Jeg skal ha vår C4 til Drammen for inspeksjon, registrering og betaling av engangsavgifter onsdag neste uke. Spørsmålet jeg har er skilt, hvilke skilt skal jeg be om. Hvordan festes skiltet framme på best mulig måte, må jeg ha det lange nye EU skiltet framme? Bak er det vel greiere, det fins vel et skilt som passer til skilt plassen bak.

Ronnie

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Re: Registrering

Legg inn av stigaa » fre apr 10, 2009 21:38

Etter 1 mai 2005 er det kunn det lange smale skiltet du får på bilen din som godkjent, uavhenging av utforming på karosseriet på bilen, jeg leverte inn mine skilt en vinter forde den ikke gikk gjennom eu kontroll, så jeg tenkte jeg skulle gjøre jobben på vinteren og hente ut skiltene igjen. når jeg kom for og hente ut skiltene igjen kunne damen bak skranken si at desverre disse skiltene var ikke godkjent lengere, jeg sa det var jo de inne på grava som ga meg disse skiltene 3 år tidligere, ja det hjelper ikke de er ikke godkjent, men da hun begynte og lete igjennom dokumentasjon så fant hun at siden jeg hadde fått skiltene før 2005 måtte hun bare gi de tilbake igjen ja hehe

Brukeravatar
Ronnie
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Ronnie » fre apr 10, 2009 22:01

OK, har du noen gode tips om plassering og montering av det lange fremre skiltet på en C4.

Ronnie

Brukeravatar
chevrolet
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Skudeneshavn
Kontakt:

Legg inn av chevrolet » lør apr 11, 2009 12:03

Ronnie skrev:OK, har du noen gode tips om plassering og montering av det lange fremre skiltet på en C4.

Ronnie
Hei Ronnie.

Fremme har jeg boret to hull i plastleppa under luftintsket (den som skal samle luft til motoren). Skiltet kommer langt bak men er godt synlig og henger godt :D Synes selv at det er finere der en f.eks der det skal være originalt. Finnes ett firma som leverer skilter i amerikastørrelse i Norge, Husker ikke hvor men jeg var borti han på nettet en gang. Må jo spesifisere at loven sier langt skilt fremme. Bak så er det jo motorsykkel skilt og disse er itt mindre en amerikaskiltene så jeg brukte en plate jeg kjøpte fra ecklers med c4 emblem som skiltbakgrunn.

Har du gjort noe med sidemarkeringslysene bak?

Lykke til med visningen :D

Brukeravatar
Ronnie
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Ronnie » lør apr 11, 2009 17:45

Takk for svar, skal nok få satt det lange EU skiltet på framme. Må vel som deg bore litt å feste det i plastikken under der luftinntaket er. Når det gjelder sidemarkeringslyset har jeg tatt ut pæra og bare blendet glasset med kraftig tape.

Syns forresten det er litt morro har også kjøpt meg en 2008 Volvo xc70 som daglig bil, den har røde sidemarkeringslys og den lyser orange framover sammen med parklyset alt det som trafikkstasjonene ikke liker med US biler. Og ja jeg har hørt forklaringen om at Volvo har det integrert i lampene, men hvis vi ser det fra et trafikksikkerhets perspektiv så kan det vel ikke spille noen rolle om lyset er integrert i lampene eller om de er separate. Skjønner ikke dette, det lyser klart og tydelig rødt fra sidemarkeringslysene på Volvo'en og det orange lyset er også tydelig fra fronten.

Så spørs om ikke Volvo har fått laget en lyspakke som er godkjent både i Europa og US.

Ronnie

Brukeravatar
chevrolet
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av chevrolet » lør apr 11, 2009 17:55

Litt skøy det der med lysene ja. Har en tahoe som verdagsbil og som jeg kjøpte ny i Norge. Denne har gule parklys fremme som er godkjent i Norge MERKELIGE GREIER.

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Legg inn av stigaa » lør apr 11, 2009 17:59

Hei
når det gjelder sidemarkeringslysene på volvo som er røde så er det ett og samme lampe som baklyset, det er da sammenhengende og derfor godkjent, de gule forran ja de kan lyse konstant iflg biltilsynet, jeg anbefaler deg ikke og møte på biltilsynet med tape over sidemarkeringslysene bak, det er meningen at det skal være permanent den løsningen du gjør, de hadde ikke godkjent det i Trondheim, det jeg gjorde var og male lampene med vannbasert svart farve, og bare vasket av malingen når jeg kom hjem igjen, det er like lett som og sette på tape, så ender du kanskje opp med og måtte komme og vise bilen enda engang, husk dette er noe de driver med vær eneste dag, og de kjenner til triksene , men de begynner jo ikke og vaske bilen din for og se om du bruker vannfast lakk, jeg festet noen hvite parklys lamper med strips gjennom lampene, hvorpå han måtte legge seg ned og under bilen for og kikke om det var riktig gjort, da kommenterte han at dette tvilte han på var laget for permanent bruk, (og det hadde han jo faktisk helt rett i :lol: :twisted: ) jeg fikk det til nød godkjent deckorcut 73 51 60 50 i trondheim lager skilt til deg som har amerikansk størrelse til plassen bak

Brukeravatar
Ronnie
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Ronnie » lør apr 11, 2009 19:16

Vet ikke om jeg helt forsto deg når det gjelder Volvo'en, ja de er i samme lampehuset, men det er 4 LED lamper som er helt adskilt fra de andre lampene som lyser rødt på siden. Men vi trenger vel ikke argumentere om dette her mellom oss. Men jeg ville anbefalt AmCar klubben å kikke på de nyeste Volvo'ene for å se om de kan ha argumenter om at USA kanskje ikke har så feil regler som kanskje Vegvesenet hevder.

For som jeg sa fra et trafikksikkerhets perspektiv så hva er forskjellen mellom separate og intergrerte røde sidemarkeringslys?

Fikk en liten tankevekker angående sidemarkeringslysene på Vetten, kanskje jeg må finne en mer permanent løsning som du kanskje antyder med sort vannmaling.

Ronnie

Brukeravatar
VS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av VS » lør apr 11, 2009 19:58

Når jeg viste min så var det en med C3som hadde skrud av lysene, det ble godkjent. jeg lakkerte mine da jeg skulle bytte de alikevel.

Are :mrgreen:
bilen er lagd for og brukes Bilde

Brukeravatar
Ronnie
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Ronnie » tir mai 05, 2009 21:25

Ja, så var endelig Vetten på norske skilter, fikk mangellapp ved første forsøk i Drammen men heldigvis idag når jeg visste den i Notodden var alt iorden. Så endelig kan vi begynne å bruke Vetten her i Norge. Takk til alle som har hjulpet med gode råd, det har virkelig vært til hjelp.

Ronnie

Brukeravatar
chevrolet
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av chevrolet » tir mai 05, 2009 22:05

Gratulerer med skilter. Kos deg, sommeren er på vei :D

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Legg inn av blackdev » tor mar 11, 2010 12:05

Hei Ronnie, jeg får hjem bilen i dag og hvis den er som beskrevet av selger så skal jeg gå i gang med registrering.
Kunne du være så snill å poste det løpet du har gått fra scratch, hva du har gjort, hvilke deler, fremgangsmåte og rekkefølge med visning og betaling av, hvor høye, avgifter osv?
Jeg har også kjøpt en C4 cab, vekten er muligens noe høyere på disse i forhold til cpe?
/PO
'86 Corvette C4 cab
'69 Mercury Cougar convertible 4-speed manual

x-'82 Corvette C3 cpe
x-'95 Camaro cpe
x-'68 Mustang HT
x-'88 Corvette C4 cab
x-'74 Camaro Z28
x-'01 RAM V10 Magnum

Brukeravatar
jan-erik
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av jan-erik » tor mar 11, 2010 16:21

Hei.
Jeg har en C-4 1985 og den hadde lange skilt. Skiltet foran var festet med vinkler slik at det hang ned i underkant av støt fanger. Dette gjorde at kjølingen ble dårligere. Det forstyrret luftstrømmen så mye at jeg merket det godt. Fikk de små skiltene og temperaturen sank.Særlig var dette merkbart på varme sommerdager.
Det er tydeligvis viktig å plassere skiltet så det ikke forstyrrer luftstrømmen. C-4 har ikke akkurat store marginer på kjølingsevnen til radiatorene. De er følsomme for skitt og insekter. Sjekk spesielt mellom kjøleren for aircondition og radiatoren hvor det samler seg MYE.

Ronnie skrev:Takk for svar, skal nok få satt det lange EU skiltet på framme. Må vel som deg bore litt å feste det i plastikken under der luftinntaket er. Når det gjelder sidemarkeringslyset har jeg tatt ut pæra og bare blendet glasset med kraftig tape.

Syns forresten det er litt morro har også kjøpt meg en 2008 Volvo xc70 som daglig bil, den har røde sidemarkeringslys og den lyser orange framover sammen med parklyset alt det som trafikkstasjonene ikke liker med US biler. Og ja jeg har hørt forklaringen om at Volvo har det integrert i lampene, men hvis vi ser det fra et trafikksikkerhets perspektiv så kan det vel ikke spille noen rolle om lyset er integrert i lampene eller om de er separate. Skjønner ikke dette, det lyser klart og tydelig rødt fra sidemarkeringslysene på Volvo'en og det orange lyset er også tydelig fra fronten.

Så spørs om ikke Volvo har fått laget en lyspakke som er godkjent både i Europa og US.

Ronnie

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Legg inn av blackdev » tor mar 11, 2010 16:46

Når det gjelder skilt så løste en tidligere nabo dette på ett greit men ufrivillig vis.
Han hadde vanlig pakke med lite skilt bak og eu fram.
Så mistet han det lille bak pga de nymotens skiltholderne med klips.
Han dro på tilsynet og meldte det tapt og fikk etterhvert tilsendt nytt.
Ett par dager gikk og tilfeldighetene gjorde at det tapte skiltet ble gjenfunnet i en grøft av en nabo.
Plutselig satt han med to små skilt, det gamle passet tilfeldigvis godt foran også :-)

Brukeravatar
Ronnie
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Ronnie » tor mar 11, 2010 20:50

Hei blackdev

Skal forsøke å gi deg så mye info som mulig. Først litt om meg, jeg og kona reiste til USA sommeren 2006 for å jobbe. Bedriften jeg jobbet for i Kongsberg ønsket å bygge opp en montasje bedrift i USA og jeg fikk oppgaven. Bedriften ble etablert i Pennsylvania. Sommeren 2007 kjøpte kona Corvetten som konebil, jeg hadde en Volvo XC90 med V8'er som arbeidsbil. Når oppdraget vårt var over til jul 2008 bestemte vi oss for å ta med Corvetten hjem til Norge. Vil også si at det ikke er sikkert alt jeg har gjort er det eneste riktige, dette var min første bil som jeg selv har impotert.

Det jeg gjorde før vi sendte Corvetten hjem var å montere Europa lykter bak, kjøpte fra Ecklers et ferdig opplegg med nye lykter bak og ledningsnettet for montasje. Fulgte med fra Ecklers en grei arbeidsbeskrivelse på jobben. I tillegg kjøpte jeg H4 halogen hovedlykter foran for å få bedre lys framover også fra Ecklers.

Bilde

Når jeg fikk bilen hjem den 20.januar 2009, den mest snørike dagen det året. Så måtte jeg innen 3 dager reise til Drammen tollsted for å betale 25 % moms av kjøpssummen og fraktutgiftene. Måtte ha med kjøpskontrakt, title (US vognkort) for bilen, Drammen tollsted tar ikke betaling med kort, så de oppgir moms summen til deg så må du dra i banken og betale for så å fremvise at du har betalt så får du tollpapirer på at bilen er momset inn.

Da sto Vetten trygt i garasjen, momsen var betalt og forberedelsene til registrering begynte. Først meldte jeg meg inn i Amcar Norge, og fikk de til å sende meg grunnlags dokumentene jeg trengte for å kunne registrere etter §1-15. Dette var opplysninger som Trafikkstasjonen trengte, det gir deg dokumentasjon på vekt, akselavstand etc.

Når det var innhentet gjorde jeg resten som måtte til for å få skilter. Vetten har orginalt blinklys og parklys i samme lampa, jeg blendet parklys polen på lampa med en tape så lampa bare ble brukt til blinklys. Boret nytt hull i park/blinklys reflektoren for å sette inn en ny 5 W hvit pære. Kjøpte pæreholder og pære hos en vanlig norsk bildebutikk. Koplet inn på ledningen til parklyset så var det i boks. Tok ut pæren i det røde sidemarkeringslyset bak og malte over med svart vannmaling.

Bestilte time hos Drammen trafikkstasjon, hentet prøveskilt og møtte opp med dokumentasjonen fra Amcar, dokumentet fra tollstasjonen på betalt moms, Title, og ellers alt annet av papir jeg hadde på bilen. Fikk en diskusjon om første registreringsår med Trafikkstasjonen, tidspunkte er svært viktig da det er utgangspunktet for beregning av avgiften. Title jeg hadde med meg fra Pennsylvania sto det at den var første gang registrert i PA 16.05.1996 men bilen var en 1994 modell. Årsaken er at det ikke er noe historikk mellom stater i USA, Titlen du får vil ha dato for første gangs registrering i den staten du kjøpte den. Jeg argumenterete etter beste evne at bilen mest sannsynlig var registrert i 1994 i en annen stat. Han kjøpte argumentasjonen min og skrev første registreringsdato til 1994. Noe som sparte meg for mange penger.

Men første besøk i Drammen gikk ikke så bra, han likte ikke plasseringen av den nye 5 W pæra, han mente det var for mye gul gjennskinn i reflektoren, han likte heller ikke løsningen med malt svart sidemarkeringslys, og han fant ikke VIN nummeret inngravert i ramma. Så det ble mangellapp og at jeg måtte fikse disse feila. Han sa også at jeg ikke trengte å vise den i Drammen etter utbedring men at jeg kunne vise den i Notodden hvis jeg syns det var lettere. Noe jeg syns var greit da jeg ikke var helt enig i vurderingene hans, så jeg hadde ikke lyst til å vise den i Drammen igjen. Jeg gjorde noen små utbedringer av parklyset, skrev inn VIN nummeret i ramme med en roterende penn, men gjorde ingenting med sidemarkeringslyset. Bestilte tie i Notodden, trafikkbetjenten som kom ut kikket på VIN nummeret i ramma. Kikka litt på bilen og sa det var greit.

Da gikk turen til Drammen tollsted (siden det var en fin solfylt dag, så det var ingen problem å kjøre noen mil med Vetten) de regnet ut engangsavgiften, så var det ut i byen igjen finne en bank, betale engangsavgiften tilbake til tollstedet med kvittering og fikk godkjente papirer.

Da gikk turen til Kongsberg Trafikkstasjon for å ta ut skilter, fikk EU standard nye plastskilt, det lange foran og et stort firkantet bak. Måtte skjære litt i skiltet bak for å få det til å passe.

På min bil var moms beløpet, kr. 28 000,- Engangsavgiften jeg betalte var 185 000, -

Bilde

Legger ved et par bilder fra en tur opp Numedal. en fin soldag.

Bilde

Bilde

Svar