E-Bay ... det er fa'lig det!!!

Hva må jeg tenke på angående import og førstegangsregistrering...
Brukeravatar
RocketMan
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: E-Bay ... det er fa'lig det!!!

Legg inn av RocketMan » fre aug 29, 2008 22:32

Har kjøpt 3 biler på eBay, hvorav 2 usette fra USA. Veldig fornøyd, men har sikkert vært heldig... Sørg for å kjøpe av selgere med god feedback (bør ligge på min. 98% positiv) og som har gjennomført mange transaksjoner. Om du ikke har mulighet for å se på bilen, spør om å få tilsendt flere bilder enn de som ligger ute på auksjonen. Chassiskomponenter og undersiden av bilen mangler ofte. I tillegg har jeg handlet mye annet på eBay (deler, litteratur, musikk etc.), ca 50 transaksjoner. PayPal anbefales!

For å bli bedre kjent med hvordan eBay fungerer vil jeg anbefale alle å handle noen småting før man "flesker til" med en hel bil. Vær obs på at mange selgere ikke ønsker å selge biler til kjøpere med få transaksjoner/lite feedback, dette gjelder ikke minst "overseas buyers" som oss. Det er forøvrig ikke slutt på at kjøpere får feedback, men selgere kan ikke lenger gi negativ feedback til kjøpere.

Siden det ikke er noen som har postet innlegg med negative erfaringer, kan det jo tyde på at de aller fleste faktisk har gode erfaringer med eBay :D

Brukeravatar
chevrolet
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Skudeneshavn
Kontakt:

Legg inn av chevrolet » fre aug 29, 2008 23:25

Ebay er like sikkert som og muligens bedre en det vi har hær i landet. Kjøp med god samvittighet og se på selgers statistikk som sikkerhet. Det kan sikkert være selgere ute der med dårlig score som er ufortjent men generelt er dette safe dersom du bruker PayPal.

Lykke til

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir sep 02, 2008 09:56

Jeg må si at jeg er ganske overrasket over at det ikke kommer innlegg hvor man selv har erfart å bli lurt på E-Bay..... På den andre siden ser man av av innleggene her på forumet at folk står fram og hevder at man er blitt skikkelig lurt ved å kjøpe bil av norsk importør. Man oppfordrer faktisk til å styre unna visse personer/firma.... Jeg får ikke dette til å stemme?.... Er det slik å forstå, at man kan trekke konklusjonen; ... at det er faktisk tryggere å kjøpe biler på E-bay enn en del av skremmehistoriene man hører fra tid til annen?.... At det å kjøpe biler ved bare å se på bilder er faktisk helt greit, .....at man har fått bra bil og at man har spart en god del penger!.... Det er jo ingen som kan fortelle om d..t bilen man fikk på E-Bay eller at man ble lurt ......
mvh
Arne

AmCarMom
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av AmCarMom » tir sep 02, 2008 10:26

Synes dette virker spesiellt jeg også arne...
men det er vel kanskje mange flere som har handlet norsk enn via ebay mon tro.
Kanskje derfor det er så lite erfaringe her, men sååå lite, det er merkelig ja, er enig med deg der :)

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir sep 02, 2008 12:34

Det er nok som du sier at de fleste handler i Norge, ...... men hvor blir det av skrekkhistoriene fra E-Bay?..... Jeg har faktisk ikke hørt noen som selv har fått problemer med bilkjøp på E-Bay..... det har alltid vært noen andre de har hørt om..... Kan hende er det slik at vi gutta ikke tør å innrømme at vi har kjøpt katta i sekken?.... Nå skal ikke jeg oppfordre deg til kjøpe bil på E-Bay, men hva med deg Monica? Kjøper du noe på E-Bay? Jeg for min del har ikke kjøpt en skrue til Vetten min i Norge ....når jeg ser bort fra BILTEMA da ..... Alt her av hobby-ting som, foto, bil og HAMradio kjøpes på nettet eller via auksjonene på E-Bay..... Har også etter hvert fått mye erfaring med kjøp på nettet, dette gjelder spesielt forbruksvarer ved nett-kjøp fra Norge..... jeg er knapt i butikker mer, bortsett fra den daglig turen til KIWI... Det er jo en tankevekker...

mvh
Arne

Brukeravatar
chevrolet
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Skudeneshavn
Kontakt:

Legg inn av chevrolet » tir sep 02, 2008 14:40

arneoe skrev:Det er nok som du sier at de fleste handler i Norge, ...... men hvor blir det av skrekkhistoriene fra E-Bay?..... Jeg har faktisk ikke hørt noen som selv har fått problemer med bilkjøp på E-Bay..... det har alltid vært noen andre de har hørt om..... Kan hende er det slik at vi gutta ikke tør å innrømme at vi har kjøpt katta i sekken?.... Nå skal ikke jeg oppfordre deg til kjøpe bil på E-Bay, men hva med deg Monica? Kjøper du noe på E-Bay? Jeg for min del har ikke kjøpt en skrue til Vetten min i Norge ....når jeg ser bort fra BILTEMA da ..... Alt her av hobby-ting som, foto, bil og HAMradio kjøpes på nettet eller via auksjonene på E-Bay..... Har også etter hvert fått mye erfaring med kjøp på nettet, dette gjelder spesielt forbruksvarer ved nett-kjøp fra Norge..... jeg er knapt i butikker mer, bortsett fra den daglig turen til KIWI... Det er jo en tankevekker...

mvh
Arne
Støtter Arne 100 % på dette, bruker eBay til stort sett alt jeg trenger samt noen ting jeg egentlig ikke trenger.

AmCarMom
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av AmCarMom » tir sep 02, 2008 15:02

Jeg har faktisk bare ganske nylig blitt kjent med ebay, selv om jeg vel egentlig følger utviklingen og sjelden henger et hav etter.

Men akkurat det med å handle via nettet har jeg altså vært noe skeptisk til.
Jeg har således ingen erfaring med ebay, for meg er dette nytt.

Derfor er også tråden spennende, for jeg ser selvsakt ikke bort fra at jeg kan bli hengende på ebay også jeg, i fremtiden, for handling av smått og stort.
:D

vonloopy
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av vonloopy » fre sep 12, 2008 09:24

Jeg vurderer å legge inn et bud på en bil på ebay, men dette verichle purchase protection programmmet til ebay gjelder det for internationale kjøpere også, eller bare amerikanere?

Johnny_Stingray
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Johnny_Stingray » lør sep 13, 2008 07:38

Har nærmere 150 kjøp på ebay fra $0,99 og opp til over $2,500. Har hatt problem med èn selger som ikke sendte varene med en gang. Og dette var et klistremerke til $0,99... :lol:
Push`an hardt via et par mail, og da kom det også.
PayPal er konge. Bruk aldri Western Union hvis noen ber om det! Da kan ikke pengene spores!!!

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons nov 18, 2009 11:54

Dette var i 2008, nå er 2009 snart slutt......

Hvordan har det gått med handlingen din på E-Bay?

Er det forsatt fa'lig :lol: :lol: La oss høre!

Arne

Brukeravatar
AndreasWin
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av AndreasWin » ons nov 18, 2009 15:27

har kjøpt en god del ting og tang der. aldri hatt noen problemer , bruker alltid paypal

Men det er klart at litt sunn fornuft hjelper mye.. Hvis ting er for godt til å være sant så er det nok det.
Samt at hvis selger sliter med detaljerte spørsmål, samt kommer tilbake til deg etter en budrunde og sier at kan få kjøpe alikevel,,,, selv om du ikke har gitt bud eller tapt .. så ja da er det ugler i mosen... Hvis noe skurrer så ligg unna.

Det er ikke noe annerledes enn ellers i livet :-)

/ola

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » ons nov 18, 2009 20:30

Feedback systemet er jo genialt og egentlig det som bærer hele E-bay.
Hadde vi hatt slikt system her i Norge på salg hadde vi ihvertfall vært kvitt Norwegan Amcar Import og andre for lenge siden. Det hadde kansje vært en ide for Finn og Autodb og laget noe tilsvarende? De mest tvilsomme med elendig feedback måtte finne seg andre steder å annonsere.

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » tor nov 19, 2009 00:15

Jeg er i dagene i ferd med å få førstehåndskunnskap om handel på ebay. Fredag henter jeg min C3 som er handlet usett på ebay.
Kommer tilbake med en utfyllende rapport..

Beppe

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor nov 19, 2009 00:19

Beppe skrev:Jeg er i dagene i ferd med å få førstehåndskunnskap om handel på ebay. Fredag henter jeg min C3 som er handlet usett på ebay.
Kommer tilbake med en utfyllende rapport..

Beppe
Supert, la oss høre! :D

Arne

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » søn nov 22, 2009 00:45

Ja, da er bilen hentet og handel er gjennomført. For å fortelle min historie tar jeg og går litt tilbake i tid.

Jeg letet etter en C3 69-72 cab i ca et halvt år. Jeg tittet her i landet, i Sverige og så tittet jeg litt på Ebay for å holde meg oppdatert.
Man kunne jo ikke kjøpe bil usett!
Etter et antall inspeksjoner her i landet sank håpet sakte men sikkert. Enten var det for dårlig, eller så var det for dyrt.
I Sverige fant jeg et par som var interessante, men en ble solgt før jeg fikk r... i gir og den andre viste seg til slutt var "mekket" usedvanlig mye :roll:
Så viste det seg at to bekjente skulle over til USA for å titte litt rundt på bilutstillinger o.s.v. De skulle holde øyne åpne for interessante objekt og jeg skulle sende linker til objekter jeg fant langs deres reiserute.De skulle bile oppover hele vestkysten så det var jo litt å ta av.
Kort fortalt fant vi en C3 i Oregon, men dette var samme dag de skulle reise hjem. Selger lovet å holde bilen til de kom hjem og fikk pratet med meg.
De kom hjem og viste bilder og jeg bestemte meg for å slå til. Da vi ringe selger hadde han samme da solgt bilen til en annen... :evil:

Under tiden jeg letet objekter på deres reiserute hadde jeg følgt med en annen som var i Texas (ikke på reiserute). Auksjonen skulle snart gå ut og budene lå straks under selgers "reserve". Hva mistepris var hadde jeg ringt selger å fått opplyst. Selger var en større forhandler av Classic Cars.
Han hadde også 200-300 postive tilbakemeldinger på Ebay.

Jeg konsulterte da en av de som hadde vært over i USA (som er langt mer kunnskapsrik og erfaren enn meg). "Hvor idiotiskt er det å kjøpe bil på Ebay? Er det mulig å kjøpe en bil man ikke har sett/prøvd? Er det lett å bli lurt? Hvordan går man frem? O.s.v.....

Svarene jeg fikk var så pass beroligene at jeg bestemte meg for å "kjøre på".
Jeg fikk instruksjoner om hva jeg skulle be om av bilder, kopi av title o.s.v. Det var også viktig å følge opp selgers oppfølging.
Bad jeg om et detaljert bilde i høy oppløsning av f.eks. ramme bak hjulene, skulle bildene være av det. Ikke noe "tåkete" bilde fra lang avstand som knapt gikk å se.
Alt dette fløt bra med selger og han var rask og presis i sine tilbakemeldinger. Bildene så bra ut og jeg fikk avsluttet auksjonen før det gikk ut.
Selger gikk inn å endret på auksjonen, slik at jeg kunne velge "Kjøp nå" på avtalt pris. Han ville gjerne at vi sluttførte kjøpet gjennom Ebay, da han håpet på ennå en postiv tilbakemelding fra Europa.

I tiden etter selve salget fulgte selger opp like bra som før. Han sendte alle papir på mail, svarte raskt på alle mine mail o.s.v. Han tilbød seg også å fikse frakt for meg, men dette hadde jeg allerede avtalt med Motorships (etter anbefaling).
Ok, dette var litt om hva som var bakgrunnen og hvordan det gikk til.

Samtidig hadde jeg fått forklart av mine bekjente at det som ser bra ut på bilder (eller på en meters avstand) ikke alltid ser bra ut ved en nærmere inspeksjon. Kvalietet på lakkarbeid og finish bel ikke alltid vurdert likt her som i USA o.s.v.
Alt dette hadde jeg med i beregningene når jeg gjennomførte kjøpet. Jeg var på utkikk etter en sund bil som var i god bruksstand. Ikke et vrak, ikke en som var veldig modifisert og heller ikke en "trailer Queen" (det hadde jeg ikke råd til :-)

Så, etter 7 uker dukker bilen opp i Drammen og jeg har høy puls, hjertebank, kaldsvetter og er løs i magen :-)
Første jeg ser på kaien er en bil som er reelt møkkete, speil som "henger og slenger", punktert bakdekk og en lakkskade på 1x5cm på venstre bakskjerm. Været var grått og det regnet :-(
Jeg må innrømme at jeg da fikk en følelse av at "hva har du gjort, kunne du ikke forstå dette". Skademelding ble skrevet og bilen lasset på henger og kjørt hjem.
Bilen startet faktisk ganske lett og motor + gir virket så langt helt topp. Et annet yspunkt var når vi stoppet på en bensinstasjon på veien hjem og tre karer kom løpene.
De var helt lyriske og hujet og hejet over hvor fin og kul bilen var :-) De kjente en som hadde en, og det viste om en o.s.v. Dette var den kuleste modellen o.s.v. Det skulle ikke så mye til for å få meg på et bedre humør :-)
Da jeg kom hjem merket jeg at det var fuktig i "bagasjenrommet" og da så jeg at det var en glipe mellom hardtopp og bil på ca 5mm. Da bilen sikkert hadde stått ute i regn både i Bremen og i Oslo, var det ikke vanskelig å forstå hvorfor.

I dag har jeg tittet nærmerer på bilen. Den er vasket, delvis polert og det ser faktisk veldig bra ut.Motorrum ser bra ut, karosseri/krom og interiør ser bra ut og jeg tro faktisk det ER en veldig bra bil. Ikke noe show eksemplar, men en bra bruksbil.
Sikkert en hel det småting som kan/bør fikses, men slik er det jo med alle gamle biler.

Så, min erfaring så langt er at det går helt fint å kjøpe bil uset på Ebay. Noen forholdsregler bør man følge:
1: Sjekk opp selger så langt det går. Kan være fordel å ha med en større forhandler å gjøre. De er mer avhengige av positiv omtale enn en som skal selge kun den ene bilen.
2: Be om bilder (i høy oppløsning og detaljerte av bilen både over og under), dokumentasjon og annet interessant (se til at man får det man ber om). Bilens historie står delvis på baksiden av Title.
3: Ikke forvent at finsh/detaljer ser like bra ut som på bildene.
4: Bruk gjerne nettbank for betaling. Da har du dokumentasjon på overføringer.
5: Ikke la deg bli "Psyket" ut av første syn som møter deg på kaien der du henter den :-). Det burde finnes et fraktselskap som kan håndtere gamle veteranbiler.
La de stå under tak i havnen, hånderer de litt mer forsiktig o.s.v. Sikkert mange som ville betalt en 1000-lapp ekstra for slik service.

Ja, det var "kort" om min erfaring. Spør gjerne om det er noe.

Beppe

Svar