veteranskilter

Hva må jeg tenke på angående import og førstegangsregistrering...
Svar
LEPETUSS
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

veteranskilter

Legg inn av LEPETUSS » lør jun 28, 2008 12:54

Hei har en 19 78 mod pace mod.Hva er det bbiltilsynet ser på når de godkjenner bilen for skileter det er vell kun toll/engangsavgift.Det er vel ikke noen omfattende teknisk kontroll av bilen.

Mvh lepetusss :D

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: veteranskilter

Legg inn av arneoe » lør jun 28, 2008 23:05

I vår registerte jeg min 1978 L-82, som jeg har importert fra USA. Jeg skal med dette svaret prøve å lage et sammendrag over hva jeg vet og har erfart. Jeg ble henvist til Drammen trafikkstasjon, som etter mitt syn ga meg en rimelig og god behandling, selv om jeg må til etterkontroll 2 ganger.

1. Etter tollbehandling hvor du betaler moms og eventuelt avgift på A/C, må du i tillegg betale engangsavgiften. Det beste er å betale denne på Tollstasjonen dersom du skal ha skiltene straks etter godkjenning.

2. Når du møter opp på trafikkstasjonen, må du ha:
- Orginal "Tittle",
- tollbevis,
- kvitting for betalt engangsavgift.

3. Du må også ha garanti fra ditt forskringsselskap (smart å bruke LMK eller AMCAR!). Når du ikke norske kjennemerker å refere til, brukes VIN (chassis nummer).

4. Bilen skal være i forsvarlig teknisk stand og vil den normalt gjennomgå tilsvarende teknisk kontroll som en vanlig EU-kontroll. Særlig viktig er driftsbremser, håndbrekk, lys og forstilling er orden. Det er ikke krav til CO måling.

5. Det er krav om at VIN (chassisnummer) preges på ramma. Jeg bruke rammevange bak høyre forhjul, slik at det var synlig ved å svinge hjulet.

6. Røde sidelys godtas ikke. Jeg tok pæra og fikk det godkjent.

7. Gule parklys godkjennes ikke. Jeg byttet til hvit topolet pære slik at jeg fikk hvit parklys og blinklys. Her fikk jeg problemer, de likte ikke hvit blinklys sammen med gult blinkende sidemarkeringslys. Enden på dette ble at jeg satte inn en ekstra sokkel i lampa med en 5w hvit pære for park og beholdt den originale 21W gule pære til blinklys. Det ble godkjent.

8. Originale baklys på Vetten din, med røde blinklys er normalt ikke noe problem.

9. Dersom bilen din er rimelig original vil det meste helst gå greit. Skal du modifisere bilen, bør du gjøre det først etter at du har fått den godkjent.

10. Bilen må være godkjent før at du får skilter. Får du mangelapp må du forsatt bruke prøveskilt på neste etterkontroll.

11. Du må avgift for kontroll/registrering, samt ekstra for hver etterkontroll.

12. Desom du skal kjennemerker utenom standard, f.eks høyt-stort/høyt-lite må dette bestilles og det tar noen dager.

13. Dersom du vil vite detaljene rundt godkjenning av bilen din. Se URLen under.
Din bil kommer under reglene i § 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy, 1, 2 og 3.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... yforskrift*&&

Lykke til!
mvh
Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør jun 28, 2008 23:21

Hei igjen.
Det ble en del skrivefeil i mitt svar til deg. Flere ord falt ut. Det er vanskelig å skrive lange innlegg i denne editoren. "Systemet" falt ut flere ganger og jeg fikk ikke editert teksten. Håper det meste er forståelig og at noe av mine tips kan komme deg til nytte.

mvh
Arne

LEPETUSS
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av LEPETUSS » lør jun 28, 2008 23:31

Hei Takk for tipset er helt ny i detta gamet 0 peilling.Har broblemer med hovedlysbryteren pinnen du tyrekker ut må lirke på den for og få denne til og virke.Må man skru ut hele daschen for og bytte denne bryteren.Hva må man oppgi for og få forsikring i amcare clubben hva koster dette pr år.
Takk på forhånd

Tore tlf 92443337 abaor i Froland

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn jun 29, 2008 00:25

Jeg har to veteranbiler og begge er forsikret via LMK. Jeg har funnet ut at det er billigst og best for meg personlig. CCN er tilsluttet LMK. Du må nesten finne ut selv ved å undersøke hva som passer best for deg. Bruk litt tid og søk råd fra flere. Her i CCN-forumet er det mange med lang erfaring og du får ofte gode svar. Angrer du, kan du lett bytte forsikring senere.

LMK:
http://www.lmk.no/page.php?26

AMCAR:
http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... 78&Order=2

Jeg tror du må ta ut speedometer/tachometer for å komme til på baksiden. Sitter bryteren løst og det er årsaken, kan du kan hende stramme festemutteren på utsiden. Min var løs og funket ikke godt før jeg strammet den. Det er lurt å kjøpe tekniske reprasjonshåndbøker dersom du ønsker å "mekke" litt selv. Det finne mye bra å få tak i for en rimelig penge.

mvh
Arne

Brukeravatar
VS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av VS » søn jun 29, 2008 01:54

Hei gratis med ny bil. jeg er også ganske :mrgreen: på dette orådet, når jeg viste min fikk jeg mangel på røde markeringslys på siden (bak) og måtte dokumentere efekt på motor, jeg hadde koblet ut markerinslysene men det holdt ikke for det var ikke lov med røde reflekser heller, hvite blinklys forand sa de ikke noe på tror det er lovelig. men brekke fikk jeg mangel på og det er hvist en svakhet på disse bilene.
Når du toller den inn så ha bra med dokum. på hva bilen har kostet deg jeg fikk påslag på en del kr på min for de hadde en stastistisk pris som er høyere en det jeg ga. har ikke fått svar på den klagen enda.
viewtopic.php?f=3&t=1911

Lykke til Are :mrgreen:

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » søn jun 29, 2008 12:45

Kan vel bare bekrefte at det varierer voldsomt fra biltilsyn til biltilsyn og alt etter hvilken kontrolør du får. Noen sjekker hele bilen grundig mens andre knapt ser på den. Mange forlanger inngravert rammenummer, men ikke alle. Noen godtar røde/hvite blinklys, ikke alle. Noen overser røde sidemarkeringslys og orange parklys foran. De fleste lar deg få skilter på en veteranbil selv om det er små mangler. Men det varierer også.
Husk at du må ha dokumentasjon på vekter, mål motoreffekt osv. Noen godtar verksted/instuksjonsbøker mens andre forlanger dok fra Amcar eller importør.
Veteranskilt får du ikke på en 78 modell. Prøv å få en lite høyt skilt og et stort høyt.

LMK forlanger biler i helt orginalstand og at du har hovedstrømsbryter og brannslukker. Det er det ikke krav om hos AMcar/IF.

Brukeravatar
Joys
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Joys » søn jun 29, 2008 16:18

Her er en ting ikke alle (og spesielt gjelder dette trafikkstasjonene) er klar over; vegdirektoratet krever IKKE original eller annen title på biler/mc fra USA da ikke alle stater i USA utsteder title på eldre kjøretøy. Jeg har selv blitt stoppet hos biltilsynet da jeg kun hadde en kopi av original-title'n som jeg nå kan klage på da jeg ved sist besøk hos Amcar i Trondheim fikk en kopi av et brev fra vegdirektoratet som viser at dette ikke var påkrevd! Selvfølgelig er det ikke til skade å kunne forevise dette men det er ikke påkrevd!! Teknisk dokumentasjon er selvfølgelig en annen sak og det får du i detalj hos Amcar. Det er en smule frustrerende at kunden(vi) må undervise tilsynet som i utgangspunktet skal være den sakkyndige...

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn jun 29, 2008 18:49

Hei igjen.
Det er blitt nevnt fra forumet at man trenger dokumentasjon om bilens tekniske data. Du finner alt du trenger, bortsett fra ydelse (hk/kW) i instruksjonsboka for din 78 Vette. Har du den ikke er den lett å få kjøpt i en fei på Internett. Jeg viste fram den og la fram en uskrift fra Internett (se ULR). Det gikk greit for meg. Du finner vekter og dekkdimisjon på innsiden av venstre dørblad. Jeg har samme dim hjul som Pace Car, dvs 255/60R-15 på 8" x 15" felger. Det var ikke samsvar med std. dim som er 225/70R-15. Jeg har nå dette som anmerkning i vognkortet at denne dekkdimisjonen kan brukes. Jeg fikk en liten diskusjon om hastighetsmerking på dekk. Dekkene ble godtatt da jeg kunne vise til at dekkene var merket med M/S (Mud and Snow), tilsvarende vinterdekk, som ikke har samme hastighetskrav som vanlige sommerdekk. Vinterdekk kan man jo bruke hele året dersom ikke har pigger. lol!

Ellers hadde kontrolløren, som betjente meg, gode kunskaper om amerikanske kjøretøy og fant lett fram sin egen dokumentasjon som kunne bekrefte det jeg hadde lagt fram. Jeg tror nok det er lurt å la være å belære den som kontrollere bilen din. Det kan da lett låse seg og det er ikke noe å vinne på en yrende konflikt.

Her finner du det meste du trenger:
http://www.idavette.net/facts/78.htm

OBS. Opsjonen QBS, er selvfølgelig feil. 225/60 skal selvfølgelig være 255/60. Dette er en følgefeil som man finner i mange opplistinger for 78 Vette. Sorry!

Vedrørende motor effekt må du vite om det er en L-48 (185 hk) eller en L-82 (220 hk). Du ser det ut fra VIN. L-48 = 1Z87L8S9xxxxx, L-82 = 1Z8748S9xxxxx. Har originalmotoren vil du finne motorkoden på blokka rett under topplokket, på høyre side, lengst framme.

mvh

Arne

vette
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av vette » søn jul 13, 2008 23:04

Lator Skiltfabrikk AS
Molløesmauet. 1C
N- 5017 Bergen

Tlf: 47 55 36 26 90
Fax: 47 55 36 26 91
lator@latorskilt.no

ÅPNINGSTIDER:

Mandag til fredag.:
08:30 - 16:00

Veteranskilt til kjøretøy fra 1971 - 1982

Vi kan produsere originale veteranskilt lik dem som ble produsert i tidsrommet 1971 - 1982. For at et kjøretøy kan få veteranskilt, må det være minst 30 år gammelt. Det vil si at et kjøretøy fra 1977 kan få veteranskilt i 2007, et kjøretøy fra 1978 kan få veteranskilt fra 2008 o.s.v. Et veteranskilt fra denne tidsepoken har alltid to bokstaver og fire eller fem siffer. (Motorsykler, traktor og tilhengere har 4 siffer og biler har 5 siffer)

Det er ikke mulighet for å velge nummer på denne type skilt. Du må bruke det nummeret kjøretøyet alltid har hatt. Disse kjennemerkene er rekvisisjonspliktige, så før du bestiller må du ha vært i kontakt med en trafikkstasjon som har godkjent at ditt kjøretøy kan få tidsriktige veteranskilt.

Denne typen skilt til bil fåes kun i to størrelser.

Bil 11 x 52 cm. Pris kr. 292.50
21 x 34 cm. Pris kr. 298.50

For motorsykkel, traktor og tilhengere finnes følgende størrelser;

Motorsykkel 15 x 22 cm. Pris kr.258.50
Traktor 8 x 34 cm. Pris kr.254.00
Tilhenger 11 x 43 cm. Pris kr.290.00
21 x 29 cm. Pris kr.298.50

NB. Vi har en del forspørsler om "amerikanske" størrelser for denne typen skilt, myndighetene har ikke åpnet for mulighet til å bruke f.eks. motorsykkelstørrelser til de som trenger mindre skilt til bilene sine og vi kan dermed ikke etterkomme slike ønsker.
Stort smalt skilt

Stort smalt skilt 11 x 52 cm. for bil.
Bilde

Stort høyt skilt 21 x 34 cm. for bil.
Bilde

Lite høyt skilt 15 x 22 cm. til motorsykkel.
Bilde

Svar