Motorprosjekt - C3

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Motorprosjekt - C3

Legg inn av CorvetteFeber » man feb 15, 2016 14:48

Noen som har greie på kobling av HEI fordeler med coil i fordelerlokket?

Ut fra fordeler kommer 3 ledninger: brun, svart og rød. Disse sitter i en felles collector som plugges rett i fordelerlokket. Så langt er alt greit.

Matchende farger mot coil er Brun/gul, sort/sort og rød/rød.

Så til spørsmålet. Det er mulighet for ytterigere 2 kabelsko-tilkoblinger. En er åpenbar - rød som skal ha ordinært tilkobling til +.
Den andre kabelskoen tilhører den gule ledningen som kommer fra Coil og som også er koblet til den brune ledningen fra fordelerhuset.

Det fulgte ikke med koblingsbeskrivelse med coilen, og på nettet finner jeg 2 forskjellige illustrasjoner av ett og samme oppsett. På noen står det at gul er NEG(-) mens på andre står det TAC.

Er det tilstrekkelig å koble til pluss, så vil tilstrekkelig jording(-) komme via fordeler/motorblokk? Eller er det noe grunnleggende jeg bommer på?

Nå med illustrasjon:

Bilde

På noen illustrasjoner står det NEG(-) der det står TO vehichle tachometer på denne.

//Geir

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre feb 19, 2016 14:10

Beklager at jeg ikke har svart deg før Geir, men det har vært litt hektisk i heimen etter jeg kom hjem fra Spania.

HEI er svært enkelt å koble opp. Det kommer tre ledninger (sort, brun og rød) ut fra fordeleren, disse er terminert med en kodet plugg. Dette er koblingene internt fra tenningsmodulen. Pluggen settes inn på den innerste rekken. Jordingen av tenningsmodulen m.m. skjer gjennom innsugningsmanifolden (blokka). På fordelerlokket er det merket «BAT» eller «IGN» (ytterste koblingsrekke), her kobles +12V og er egentlig den eneste koblingen som skal til for å få motoren til å gå. Har du originalt ledningsnett fra SBC, er dette den rosa ledningen. Pluggen er kodet. Den gjenstående terminalen er merket med «TACH». Pluggen er også kodet og kabelen er hvit. Denne gir el-pulser til turtelleren.
Arne

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » lør feb 20, 2016 08:40

Kanon!

Det var konklusjonen min også, men ekstra betryggende å få det bekreftet.

Takk Arne :-)

//Geir

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » tir feb 23, 2016 20:55

Har vært rimelig spent på hvordan resultatet skulle bli, og om det i det hele tatt var liv i motoren når jeg var ferdig.

For å spare meg for unødvendig arbeid med demontering om jeg hadde gjort noe feil ble det en prøvestart i går :D :D

Et bytte fra SB til BB medfører at det er en del som må tilpasses, men nå som motoren er startet kan jeg fikse detaljene uten å stresse.

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » tor mar 17, 2016 09:30

Til tross for dårlig med oppdateringer på forumet har det vært litt aktivitet i garasjen :-)

Det har gått en del tid til metallarbeid ettersom jeg måtte lage nye eksosrør med nedtrapping fra collector, rundt girkassa og til traversen. Mye kapping og sveising, men ble brukbart til slutt.

Bilde

Noen ting må gjøres, andre er bare for moro skyld - for eksempel utforming av ny brakett for gasswire. Blir ikke synlig under luftfilteret så har foreløpig ikke brydd meg om sluttfinish, men syns det var kult med utforming laget som en Chevy logo :-) Synd det blir skjult bak både wire-lås og filter...

Bilde

Motoren har nå snurret noen minutter så nå er det en liten finjustering av ventil-løfterne så jeg forhåpentligvis kan få en litt lenger test utenfor garasjen før påske.

Bilde

//Geir

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » fre mar 18, 2016 08:13

Så er bilen ute av garasjen :-)

Har aldri hatt kjøleproblemer tidligere så jeg tenkte å gi det et forsøk, men er redd kapasiteten på den gamle radiatoren blir for snau. Temperaturen holdt seg lenge helt stabil etter at termostaten åpnet og alt så lovende ut. Lot bilen stå ca 30 minutter mens jeg ryddet garasjen. Når jeg da startet opp igjen åpnet termostaten raskt og temperaturen steg kjapt til over 110 grader celsius på returen mens radiatoren lå på ca 130..

Hva er riktig temperaturnivå?

Hadde håpet å slippe de store investeringene i radiator, men ser at det antagelig ikke er noen vei utenom.

Har vel ikke mer bakkeklaring enn jeg trenger heller :-)

Bilde

Brukeravatar
CORV1
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Vestby
Kontakt:

Legg inn av CORV1 » fre mar 18, 2016 16:56

Har vel ikke mer bakkeklaring enn jeg trenger heller :-)

Litt mer luft i dekka, så har du 1 cm til :P
Effektiv når du setter i gang du, dette har jo virkelig gått unna :)
Bjørn

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » man jun 20, 2016 08:47

Kanskje på tide med en liten oppdatering - har hatt noen utfordringer og altfor lite tid til å være i garasjen :D

Lang historie kort:
Motoren var lettstartet, men røyk en del og oset av uforbrent bensin. Motoren røyk av en eller annen grunn ekstra mye på venstre side. Justerte i hue og r@vva uten at det ble noe orden på det.
Har PCV på passasjersiden og vanlig ånding på førersiden.

I helgen ble det litt tid i garasjen, og et nytt forsøk der tenning ble hovedfokus.

Koblet fra alt av vakuum og markerte opp innmerking av grader på svingningsdemperen med sølvpenn for lettere avlesing.

Stilte inn tenning på 36 grader på 3000 omdreininger. Økte til 4000 for å sjekke at det var fullt utslag på vektene i fordeleren, fortsatt 36 grader.
Koblet på vakuum fra full manifold og justerte alle idle mix skruene likt på 3/4 omdreining ut.
Justerte ned tomgang.

Resultatet var mildt sagt overraskende bra.
Driftstemperaturen ble redusert, ryking og bensinos forsvant og responsen på gasspådrag umiddelbar.

Etter 45 minutter i gården hjemme var det tid for en testtur. Alt ialt fungerte det knallbra, men har fått litt tenningsbank på lavt turtall med litt belastning.
Utover det fungerte alt perfekt. God respons fra bunn, og skikkelig fres i øvre turtallsregister.

Nå blir det å forske litt på advanced timing og justering av vakuumklokka på fordeleren så tror jeg at jeg er i mål :D :D

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » tir jul 12, 2016 07:52

Har ikke vært mye tid til hverken justeringer eller prøvekjøring, men fikk en kveld i garasjen etter jobb i går.

Med nyinnkjøpt skikkelig tenningslampe og vacuum-måler ble det en ny runde med justeringer og test.

Total tenning er nå justert til 36 grader på 4000 rpm.
Grunntenning 18.
Tomgangstenning med full manifold vacuum 41 grader.

Tomgang ligger på rundt 1100 rpm i P som dropper til ca 1000 med foten på bremsen og 700-740 i Drive (stillestående).Akkurat passe rufsete gange på tomgang.

Idle mixture ble justert etter oppskrift fra Holley. Endte med max vacuum på ca 3/4 omdreining ut.

Det ble tid til en skikkelig test-tur også. Fortsatt litt tenningsbank rundt 1700 rpm i motbakke, men stabil og fin driftstemperatur på motor og bra respons. Motoren oser litt når den er kald (lukter uforbrent bensin), men noen utfordringer skal man vel ha.Optimalisering fortsetter :D

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » lør jul 16, 2016 12:04

Om du begrenser vacuum opptrekk i fordeleren med 5-10 grader, og/eller hardere fjærer i fordeleren forsvinner sikkert tenningsbanken helt :)

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » søn jul 17, 2016 08:35

klokka skrev:Om du begrenser vacuum opptrekk i fordeleren med 5-10 grader, og/eller hardere fjærer i fordeleren forsvinner sikkert tenningsbanken helt :)
Takk for innspill - jeg trenger litt kvalifisert assistanse nå kjenner jeg :D

Jeg forsøkte først å justere vacum-klokka med maximalt utslag ( moturs med umbrako i slangehullet) for å redusere framtrekk uten merkbar effekt.

Neste litt mer desperate forsøk ble å justere hele vakumklokka - det ga 6 grader reduksjon umiddelbart og jeg har nå noe effekt ved justering med umbraco i selve klokka. Likevel blir jeg ikke kvitt tenningsbanken helt. Derimot har den flyttet seg nedover i turtallsregisteret.

Litt usikker på neste tiltak, men tenkte å gjøre et forsøke på å identifisere tenningskurven hvis jeg får litt hjelp hjemme med å øke turtallet i Drive og foten på bremsen samtidig som jeg måler tenning. Først uten og så med vacuuum.

Utfordringen er at motoren blir raskt varm uten vacuum på tomgang når tenningen blir lav så jeg kan ikke holde på allverdens tid.

Strammere fjærer vil slik jeg forstår forsinke utslag, men hva er risikoen/konsekvens for total tenning? I dag har jeg fullt utslag på vektene ved rundt 3200 rpm uten vakuum.

Finnes det noen måte å justere fjærene, eller er det kun prøv og feil med forskjellige fjærer som gjelder?

//Geir

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » søn jul 17, 2016 11:43

Tuning er som regel prøving og feiling :-) Ingen motorer er helt like. Du må nok bytte fjærer for å forandre tenningskurven. Husker du hvor langt nede i sylinderen stempelet snudde, og hvor tykk topp pakning du har brukt ? Burde egentlig ikke være noe problem med tenningsbank i en standard (lavkomp?) motor. Kanskje du har for mager blanding i det området du sliter med tenningsbank ? Flere muligheter for småting som kan ha betydning...

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » tor jul 21, 2016 08:40

Gravde frem en "defekt" Procomp fordeler jeg hadde liggende og skrudde over vakuumregulatoren, det hjalp. Nå har jeg umiddelbar respons på tenning ved justering i vakuumklokka og tomgangstenning er på 27 grader.

Tenningsbanken er mer eller mindre borte, men gjenstår litt akkurat i overgang med lett belastning på motor. Ettersom dette har blitt en øvelse med prøv og feil tar ting litt tid i sommervarmen. Jeg bor midt i et byggefelt og har enkelte kvelder antageligvis stått på hatlista til naboene :D Heldigvis er de fleste bortreist på ferie :D

Det eneste negative nå er at motoren har blitt litt rufsete på lavt turtall.

@klokka
Jeg har gravd litt i bildearkivet. Har ikke eksakte mål, men antar at fra TDC så er det røffelig 4 mm fra topp. Pakningen er vel 1,5 mm (standard pakningssett fra Sarpsborg Motor). Bildene viser hhv s8 og s3 i TDC (tilnærmet hvertfall) fra jeg monterte motoren.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » lør jul 23, 2016 10:51

Vil tippe du kanskje har litt mager blanding i overgangskretsen, før hovedkretsen i gasseren overtar. Har du montert bredbåndslambda ? Om det bare er antydning til tenningsbank i et lite område, er det kanskje til å leve med ? Men du kan sikkert tune den helt bort med mer prøving og feiling :) Hvordan går motoren i forhold til den gamle? Ser at det er "peanut port" topper, og at stempelet snur altfor langt nede i sylinderen. Kan ikke være mye komp i motoren med "vanlig" tykk topppakning...

Svar