Motorprosjekt - C3

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Motorprosjekt - C3

Legg inn av CorvetteFeber » fre des 04, 2015 14:54

Så er jeg i gang igjen da... Lenge siden det var noen aktivitet fra min side på forumet, men om vi skal lykkes å holde liv i det fortjener ArneO litt drahjelp.

Advarsel :!:
Jeg er amatør og driver med dette på rein hobbybasis, men lærer gjennom egen og andres erfaringer. Bruk av forum har vært til enorm hjelp når jeg har holdt på. Har man et problem er du sjelden førstemann, og det er her forumet er glimrende. Jeg skal ikke gå inn på noen Facebook diskusjon, men som kunnskapsbase er Facebook i mine øyne ikke egnet.

Jeg har siden jeg begynte på Corvetten i 2010 hatt en langsiktig plan og holdt meg til den. Første prioritet var fullstendig rehabilitering av chassis for å få en sikker og pålitelig bil som skulle tåle bruk som en hvilken som helst nyere bil. Det prosjektet + diverse andre utfordringer som dukket opp under veis er behørig beskrevet i en tidligere tråd. Nå blir det ny tråd, begrenset til motorprosjekt :D

Så hva er det som skjer i furtebua om dagen :?:

"Gamla" har vært pålitelig og grei i 5 år og vi har farta rundt uten feilslag i 5 sesonger. Eneste irritasjonsmoment har vært litt røyklegging ved oppstart som nok kan tilskrives slitte ventiltettinger. Oljeforbruket har vært stabilt på 0,7 liter pr 1000 kilometer. Jeg kunne ha valgt den enkle løsningen å overhalt originalmotoren, men sånn blir det ikke.

Et emne dukket opp i våres og dermed havnet en bigblock 454 "truck" motor i garasjen.

Foreløpig har jeg ikke kommet så langt, men gamlemotoren er løftet ut og stuet bort inntil videre. "Ny-motoren" har blitt plukket fra hverandre, og ny innmat har kommet i posten fra Sarpsborg motorverksted.

På vei ut
Bilde

Motor og girkasse ute
Bilde

"Ny motor"
Bilde

Toppene på benken
Bilde

Blokk under demontering

Bilde