Motorprosjekt - C3

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Motorprosjekt - C3

Legg inn av CorvetteFeber » fre des 04, 2015 14:54

Så er jeg i gang igjen da... Lenge siden det var noen aktivitet fra min side på forumet, men om vi skal lykkes å holde liv i det fortjener ArneO litt drahjelp.

Advarsel :!:
Jeg er amatør og driver med dette på rein hobbybasis, men lærer gjennom egen og andres erfaringer. Bruk av forum har vært til enorm hjelp når jeg har holdt på. Har man et problem er du sjelden førstemann, og det er her forumet er glimrende. Jeg skal ikke gå inn på noen Facebook diskusjon, men som kunnskapsbase er Facebook i mine øyne ikke egnet.

Jeg har siden jeg begynte på Corvetten i 2010 hatt en langsiktig plan og holdt meg til den. Første prioritet var fullstendig rehabilitering av chassis for å få en sikker og pålitelig bil som skulle tåle bruk som en hvilken som helst nyere bil. Det prosjektet + diverse andre utfordringer som dukket opp under veis er behørig beskrevet i en tidligere tråd. Nå blir det ny tråd, begrenset til motorprosjekt :D

Så hva er det som skjer i furtebua om dagen :?:

"Gamla" har vært pålitelig og grei i 5 år og vi har farta rundt uten feilslag i 5 sesonger. Eneste irritasjonsmoment har vært litt røyklegging ved oppstart som nok kan tilskrives slitte ventiltettinger. Oljeforbruket har vært stabilt på 0,7 liter pr 1000 kilometer. Jeg kunne ha valgt den enkle løsningen å overhalt originalmotoren, men sånn blir det ikke.

Et emne dukket opp i våres og dermed havnet en bigblock 454 "truck" motor i garasjen.

Foreløpig har jeg ikke kommet så langt, men gamlemotoren er løftet ut og stuet bort inntil videre. "Ny-motoren" har blitt plukket fra hverandre, og ny innmat har kommet i posten fra Sarpsborg motorverksted.

På vei ut
Bilde

Motor og girkasse ute
Bilde

"Ny motor"
Bilde

Toppene på benken
Bilde

Blokk under demontering

Bilde

Delestativ fra Biltema er helt konge for å holde styr på alt av deler. Lagde en enkel patent for å holde styr på støtstengene da stativet til Biltema kun har hull i ramma på toppen. Tilpasningen består av en dobbelbunn med hull i øvre plate og tett bunn så er det ingenting som sklir ut.

Bilde

Topper
Bilde

Blokka begynner å se ut
Bilde

Jeg mangler litt verktøy for å komme videre, så neste oppgave blir å lage verktøy for å fjerne og montere lagrene til kamaksel.

Så litt "sutring" til slutt. Denne prosjekttråden ble startet i dag fordi jeg kjeder meg hjemme med feber og influensa. Men, aldri så galt at det ikke er godt for noe :-)

//Geir

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Motorprosjekt - C3

Legg inn av C3VETTE » fre des 04, 2015 20:44

Dette liker vi Geir

Takk for at du tar deg tid til å dokumentere og gidder å dele med oss andre hva du holder på med :D

Mvh Kenneth

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » tir des 22, 2015 08:40

Beklager dårlig med oppdatering, men har vært opptatt med å kjøpe nytt garasjeprosjekt :-)

Nok om det, som jeg skrev sist er neste utfordring å fjerne kamlagrene. Siden spesialverktøy koster over 2000 kroner bestemte jeg meg for å lage dette selv, bilder kommer.

Kamlagrene har en ytterdiameter på 53,8 mm. For å trekke ut lagrene passer det perfekt med en 36mm kraftpipe fra Biltema som jeg har montert på en 16mm gjengestav som går gjennom hele blokka.

Totalkostnad 160 kroner :D

Nå har jeg tatt juleferie og dratt på fjellet, bilder får vente til utpå nyåret.

God jul :D

//Geir

Brukeravatar
Robhol
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Buskerud
Kontakt:

Legg inn av Robhol » tir des 22, 2015 16:35

Gleder meg til og følge med her :mrgreen:

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av Runex » man des 28, 2015 12:15

Spennende å følge med Geir.
Rune G

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » tir jan 05, 2016 23:43

Har endelig fått litt tid i garasjen etter en bedre juleferie, så her kommer som lovet en beskrivelse av hjemmelaget kamlagerverktøy.

Jeg har ikke planer om overhaling av så mange bigblock motorer og bestemte meg for å lage nødvendig verktøy for å holde kostnadene nede. Det jeg har benyttet er en 36mm kraftpipe som har ideelle dimensjoner til formålet, en 16 mm gjengestav, 2 hjemmelagde "smultringer" i tre for å sentrere gjengestaven og et 25mm plastrør. Total kostnad 160 kroner, og kraftpipa har jeg uansett bruk for :D

Plastrøret brukte jeg for å sikre meg mot at gjengestaven skulle skade lagrene innvendig når den ble trukket gjennom dersom jeg skulle være uheldig å glippe den.

Siden kraftpipa nærmest har identisk diameter som lagrene begynte jeg med lageret i midten og jobbet meg utover. Kraftpipa ble strammet med mutter på hver side for å sikre mot vridning.

Ved montering av lagrene er det viktig å sikre gjennomstrømming av olje og at hullet i lageret treffer oljekanalene i blokka.

Bilde

"Smultring" for å sentrere gjengestaven plassert i ytterste lagerplassering:

Bilde

Kraftpipa ble utforet med tape og dekket 2 formål: beskytte lageret for skader innvendig og unngå slark.

Bilde

Kraftpipa passet som skapt for jobben :D

Bilde

Nå er kamlagrene på plass, så da blir vel resten av monteringen blir bare kos :)

Brukeravatar
CORV1
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Vestby
Kontakt:

Legg inn av CORV1 » ons jan 06, 2016 12:18

Morro å følge. Kanskje jeg får se en kjent "jernklump" etterhvert også :P
Bjørn

Brukeravatar
Roar S
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Sør-Trøndelag
Kontakt:

Legg inn av Roar S » ons jan 06, 2016 18:03

Bra :D

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » tor jan 07, 2016 08:33

CORV1 skrev:Morro å følge. Kanskje jeg får se en kjent "jernklump" etterhvert også :P
Det skal du ikke se bort fra Bjørn :-)

Nå har jeg flere TH400 kasser, men det blir nok din gamle som skal få en liten ompakking og som blir montert inn :D
Jeg har også en forsterket TH350, men den tror jeg at jeg forbeholder det nye prosjektet som venter på plass i garasjen :D

Fikk kjøpt Permatex blå på vei hjem fra jobben i går, så regner med å montere nye frostplugger og henge blokka tilbake på motorstativet i kveld.Nå begynner den morsomme delen av jobben - montering!

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » fre jan 15, 2016 09:26

Veldig bra Geir :D
Det og bruke fantasien, og lage verktøy selv er slett ikke dumt ,
og da til en hyggelig pris :wink:
Da er det bare og holde oss oppdatert.
Pinnen

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » søn feb 07, 2016 09:12

Går litt tregt med oppdateringer på forumet, men her kommer i det minste en kort fremdriftsrapport.

Jeg måtte gå et par runder før ting stemte nogenlunde. Har slipt veiva og kjøpte feil lagre første gang, men nå er lagerklaring innafor". Litt tight, men .002" skal fungere.

All innmat/slitedeler er nå nytt i blokka, og toppene har fått en overhaling i samme slengen med nye fjærer, tetninger osv.

I tillegg har girkassa fått en liten runde på benken, med nye tetninger, filter og governor. Satser på å finne frem elefantjekken snart og se om jeg får løftet på plass i bilen i gjen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

pog
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av pog » søn feb 07, 2016 17:51

Bra Geir!
Gleder meg til å se dette ferdig :D

Per
Per

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » tir feb 09, 2016 07:50

Det ble litt tid i garasjen i går kveld, så nå henger motor og girkasse på plass i bilen igjen :D

Det lange panseret på Corvetten er en liten utfordring når en skal ut og inn med motor/girkasse og har en smal garasje og skru i.

For å få løftet motoren langt nok inn er ikke elefantjekken lang nok, og en letter modifikasjon var nødvendig. Løftearmen ble forlenget med ca 40 cm til formålet. Utfordringen med dette er ikke bare styrke på "snabel", men tilstrekkelig motvekt for at bukken skal være trygg og stabil.

Motvekt ble løst med å plassere ca 100 kg sand i sekker i bakkant. Når motor hang trygt og støtt i elefantjekken var det bare å begynne jobben med å lirke motor på plass igjen sammen med girkasse. Jobben gikk relativt greit og ble utført alene i garasjen på noen kveldstimer. Brukte nok mest tid på å sikre meg i forhold til styrke og balanse på elefantjekken - better safe than sorry :!:

Bilde

Bilde

Bilde

Nå er motor og girkasse på plass, så gjenstår bare resten :D

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir feb 09, 2016 14:25

Må si jeg er imponert over så raskt du er til å få ting raskt ferdig. Jeg tror du må ta en tur til Vestfossen i vår for å gi meg noen leksjoner.... mine prosjekter er alltid langdryge :lol: ....
Kamlagre gikk jo greit, men hvilken kam satte du inn?

Arne

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » ons feb 10, 2016 08:56

Det går litt i rykk og napp ute på Hurum også Arne, men når jeg først jobber så blir det gjerne noen timer i slengen.

Jeg har brukt standard kamaksel med fokus på at det skal være en bruksmotor :D

//Geir

Svar