Hjelp vedr A/F og lamdaverdi

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Svene
Kontakt:

Re: Hjelp vedr A/F og lamdaverdi

Legg inn av s-kongen » lør okt 25, 2014 20:20

Ute i solen i dag, fantastisk å kunne kjøre i slutten av oktober...sjelden kost her i dalførene....men dette er gjort i dag:

Byttet fjær fra orange(5"Hg) til pink(7"Hg) som klokka anbefalte..
Motoren gikk nå mer rich på power mode- og noe mindre rich på cruicse mode.Med BILTEMA instrument, :twisted: galt eller riktig..... :shock:
Dette er det jeg ønsket å oppnå. Begynner å nærme meg ønsket resultat.
Har, som tidligere skrevet, 18° fortenning og ingen vakum.
Justerte blandinskruene til mer lean på tomgang og tilbake til noe mer rich, følte dette ikke hadde noe innvirkning under kjøring, kun akkurat ved igangkjøring.
Koplet til "full vacum", og det resulterte i 38° fortenning på tomgang.
Kjørte med dette, kun for å teste, men fikk da antydning til tenningsbank, som forventet.
Motoren går godt og jeg er snart fornøyd.
Så neste prosjekt er: bytte deler i fordeler og vakumklokke , slik at jeg kan bruk lavere tenning og vakumfrmtrekk på fordeleren.
Flere innspill mottas med takk, jeg suger til meg informasjonen og lærer mye av dette.
Har femdeles ikke koplet fra sekundærspjellet.....

Takk for innspill fra klokka og arneoe :D
Alt er mulig til det motsatte er bevist.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn okt 26, 2014 12:07

4Takt skrev:Arkiver lambdamåleren fra Biltema! Virker som den skaper mer forvirring. Jeg anbefaler mine kunder bredbåndslambda fra NTK/NGK store lettleste tall ala Texas instruments fra 70/80 tallet, selv en på 50+ kan se det. Bruker den selv i alle løpsbilene. fint å titte litt på langsidene. De fleste forgasserne ut av esken, går generelt rikt på delgass. Personlig foretrekker jeg Holly eventuelt Europeiske Weber forgassere.
Neida, et smalbåndslambda oppsett med analogt meter, ala BILTEMA, skaper ikke forvirring dersom du vet hva du holder på med. Stein har forstått egenskapene og begrensningene og har kommet fram til resultater som han selv er fornøyd med. Takk til Stein som vil dele sine erfaringer med oss her på forumet. :D

Selv om det står BILTEMA på esken behøver det ikke å være dårlig av den grunn. Oppsettet med en helt ordinær smalbånd lambdasonde og et voltmeter har jeg brukt en rekke ganger, helt fra midten av 80-tallet, med tilfredsstillende resultat. Etter en rask kontroll av Stein sitt oppsett sist lørdag funket BILTEMA sitt A/F-meter helt etter hensikten og motoren gikk svært så bra. Hva mer kan man forlange? Det hører til historien at jeg flere ganger har tilbudt Stein å prøve en UEGO-Bosch breibåndsprobe, som jeg har liggende i «kjekt_å_ha_hylla» mi.

Se oxo:
viewtopic.php?f=24&t=5173&start=255

Bilde

Bilde

Arne

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » søn okt 26, 2014 18:52

Har sagt før hva jeg mener om tema sin smalbåndslambda (og andre smalbåndslambdaer) så jeg stopper der...
Slik jeg ser det, trenger du vel ikke bytte noen deler. Bare begrense utslag på vakum klokke fra 20 gr. og nedover. 18gr. på tomgang og 36 total er vel ok ??
klokka skrev:Neste blir vel å koble til tenningsvakum. Jeg ville begynt litt forsiktig, kanskje 5-7 grader. Om det går bra, kan du jo øke til 8-10 grader. Men husk at du får lettere tenningsbank når det er sommer/varmt.

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » man apr 13, 2015 08:56

Ja, da var første turen unnagjort etter div omdysinger på forgasseren i fjor høst. (ca 200km )
Motoren var forsåvitt villig men virket som den fikk noe mager blanding på cruising.
AF meteret viste også det, lean nesten hele tiden, untatt ved akselerasjon....
Tenningsbank en gang...
Har lest at for mager blanding kan gå utover stempler/ventiler, og varmere motorer og headers.

Siden jeg bruker Biltema sin smalbåndlamda er det ikke sikkert at dette stemmer.

Jeg målte forbruket og synes dette var noe høyere en i fjor.....kan det stemme?

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man apr 13, 2015 22:55

Regner med at det er 750 forgasseren vi snakker om Stein. Jeg er ganske sikker på at du har gjort mye riktig vedrørende tenning, forgasser og veivhusventilasjon Stein, resultatene som vises på BILTEMA-måleren gir klare indikasjoner på dette. Under cruising kan A/F vise "lean" uten belastning og motoren din funger helt normalt. "Lean" starter ved A/F = ca. 15:1 ved en smalbåndet lambda som din Stein. At du har fått høyere bensinforbruk, er vel din bruk av høyrefoten, samt en 750 Edel er vel ikke kjent for være spesielt bensinsparende. Jeg synes motoren din er kvikk og går bra, men et par runder med tenningskurven kan muligvis gjøre at motoren funker ennå bedre. Vel, for å bekrefte det hele en gang til med desimaler, koster en del penger, men hva gjør man ikke for hobbyen. Vi får se om denne A/F-måleren med breibåndslambda kan gjøre deg fornøyd? :lol: :lol:

http://www.ebay.com/itm/261571397731?_t ... EBIDX%3AIT

Bilde

Bilde

Arne

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » tir apr 14, 2015 07:44

Hei, jeg bruker Edel 600 nå Arne, 750n ble for stor, greide ikke å dyse den nok ned med det dysesettet jeg hadde.

Jeg prøvde å kjøre så økonomisk som mulig, lett på høyrebeinet.
Jeg må sjekke ut tenningskurven, men trenger da nye fjærer og stoppere, elle hva det nå heter.

Kos deg i varmen Arne.
Sigaren tar vi når du kommer hjem.

Stein

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir apr 14, 2015 14:28

Ja det blir spennende å følge med på hva du gjør med motoren og hva du kommer fram til Stein. AEM 30-4110 er en oppgradert versjon fra 30-4100. Tror den skal funke fint for deg. Dersom du sveiset inn gjengeparti på begge manifoldene kan du jo sammenlikne målingene med den gamle. Jeg mener å huske at Bjørn-T hadde 2 stk A/F-metere montert på sin C3 og at den ene er en AEM. Vi får se til uka Stein, om det kommer en pakke til deg. :D

Arne

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » tir apr 21, 2015 21:54

Da har jeg gått fra amatør til "proff" vedr A/F.
Biltemautstyret er lagt på hylla og BB lambda innkjøpt etter Arnes anbefalinger.
Dette ble montert i kveld og prøvekjørt en kort tur.
Skal ta bilen frem og tilbake på jobb i morgen og prøve å få notert verdiene, men tok noen målinger på denne turen, og det viser som følgende,
Varm motor: Tomgang 13,7- 14,1:1
Cruisng: 60 kmt 14,7:1
" 80 kmt 14,9:1
" 80 kmt og svak akselerasjon 15,3-16,8:1
Akselerasjon er verdiene 11-12:1...

Flere verdier kommer i morgen

Jeg føler dette er for lean, men vet ikke...

Klokka og ArneO dere er hjertelig velkommen for kommentarer, og andre også.....

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir apr 21, 2015 22:15

Bingo til BILTEMA! Den var ikke så dårlig allikevel :lol: ... litt mager ved svak aks ... men det er ganske naturlig på en primitiv 600 Edel. Det blir ikke mye tenningsbank nå.... og det var jo målet da du startet...

Ellers svært godt jobba Stein. :D

Arne

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » ons apr 22, 2015 07:30

Litt mer info.
Tok bilen på jobb i dag og da er resultatet som følger:

Cruising 80 kmt: 15,8:1
" 70 15,8:1
" 60 14,9:1
" 50 14,1:1
Tomgang 13,8:1

Svak akselerasjon 15,8:1

Tenden til tenningsbank

Er ikke dette for magert?
Trodde jegg burde ligge på 14,5-14,7:1 på crusing

ALLE TALL ER CA
Stein.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons apr 22, 2015 13:54

Du får kjøre litt med bilen og gjøre deg noen notater Stein. Det er mange oppfatninger om A/F og det er ikke en eksakt vitenskap. Etter mitt syn har du truffet ganske bra med dyseskifte, tenning og veivhusventilasjon. Det kan jo være at det er litt å hente på tenningskurven, med det kan vise seg å være rent akademisk uten målbare endringer. Det er mye stoff å hente på internett, men det gjelder å være selektiv og kritisk til det som skrives.

Den beste informasjonen om dette temaet finner du i bruksanvisningen som fulgte med settet. Du leser vel bruksanvisningen først Stein???

http://www.hotrod.com/how-to/engine/116 ... tio-meter/

Arne

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av C3 » ons apr 22, 2015 15:12

s-kongen skrev:Litt mer info.
Tok bilen på jobb i dag og da er resultatet som følger:

Cruising 80 kmt: 15,8:1
" 70 15,8:1
" 60 14,9:1
" 50 14,1:1
Tomgang 13,8:1

Svak akselerasjon 15,8:1

Tenden til tenningsbank

Er ikke dette for magert?
Trodde jegg burde ligge på 14,5-14,7:1 på crusing

ALLE TALL ER CA
Stein.
Dette er i magreste laget og i og med at du har tendens til tenningsbank så bør du nok dyse den om. Bruksanvisningen Arne vise til sier 12,5 - 13,2

Gammal Cheva er glad i mat .. ;-)

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » søn apr 26, 2015 10:58

s-kongen skrev:Tenden til tenningsbank
Hvilken komp er det i motoren ? Er det flat top stempler og 74-76 cc kammer i toppene havner du vel sånn ca som original L82. Spørs hvilken topp pakning du har. Da burde du egentlig ikke ha problem med tenningsbank, med mindre det er noe som ikke stemmer.
A/F verdier på 15-16 i cruising på flat vei, rundt 70- 90 kmh burde ikke være noe problem.
Men som jeg har nevnt før i denne tråden skal man ikke se seg blind på tallverdier, men gi motoren det den vil ha :D

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable