Hjelp vedr A/F og lamdaverdi

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Svene
Kontakt:

Hjelp vedr A/F og lamdaverdi

Legg inn av s-kongen » man okt 13, 2014 22:49

Etter mye problemer med tenningsbank og dårlig motorkraft valgte jeg å montere inn lamdasonde i tilegg til andre endringer i min motor,-73 - 350 sist vinter. (Det er vel nå i beste fall ca 300Hk.)
Dette er den eneste måten for å kunne kontrolere om motoren får rett luft/bensinblanding, A/F. Dette rådet fikk jeg av ArenO på forumet, som forøvrig har "svart belte" i teori vedr forbrenningsmotor.
Arne har også fulgt/dyttet meg inn i læren om kamaksler og A/F. Takk for det :D
Føler at motoren er ganske kvikk, men at noe mangler, men vet ikke hva.

Forgasser: Edelbrock 1406, 600ccf
Lamdasonde: Analog.
Det viser seg at motoren gå rich, med store svingninger ,rich-normal-lin-normal-rich osv.

Demonterte forgasser og fant fjæren som holder metering rod ikke var montert riktig, men dette hadde ikke noen betydning for måleresultatet.

Kjøpe en Edelbrock 1407, 750ccf (lite brukt, med dysesett).
Demonterte 600 og remonterte 750, for så å gjøre nye målinger og se evnt forskjellen.
Og forskjell var det,men ikke til det bedre.
Motoren gikk heller ikke bedre, brukte bare mere bensin.
Leste av A/F og byttet dyser og "metering rod" ( hva heter dette på norsk?) og fjærer, uten at jeg kom til det ønsket resultat, brukte da de minste dyser og "rod"er som Edelbrok leverte i kalibreringsettet sitt.
Remonterte så 1406 (600) orginalt bestykket og tok nye målinger i dag.

Og nå til måleresultatene:
Cruising= rich
Forsiktig akselerasjon= rich-normal-lean- normal, og så for å stabilisere seg på rich når crus-hastighet var oppnådd.
Så lenge jeg økte hastigheten lå målingen på normal - lean.
WOT= rich,

Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal få dyset forgasseren slik at jeg kan få målinger på NORMAL på Cruise Mode ?

Alt er forklart i Edelbrocks OVNERS MANUAL.
Holder det med å kjøpe dyse-/rod-sett til min forgasser?
Alt er mulig til det motsatte er bevist.

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Re: Hjelp vedr A/F og lamdaverdi

Legg inn av klokka » tir okt 14, 2014 12:51

Kan du lese av tall og ikke bare rich-lean-normal på lambda ?
Sjekk hvilken fordeler og hvilken tenningskurve du har ? Tomgang med og uten vakum + total tenning uten vakum. Om edel 600 har originale dyser, fjærer og nåler burde den ikke være feit på tomgang og cruise så lenge tenning er noelunde ok.

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » tir okt 14, 2014 17:43

klokka skrev:Kan du lese av tall og ikke bare rich-lean-normal på lambda ? Nei, dette er et analogt meter fra Biltema, men ser jo tendensen.

Sjekk hvilken fordeler og hvilken tenningskurve du har ? MSD med 6A boks, og ca riktig kurve, kunne nok vært mer perfekt hvis jeg koplet til vakum og byttet fjærer og lodder i fordeler.

Tomgang med og uten vakum + total tenning uten vakum. Har koplet vekk vakum, kjører med ca 17° fortenning, uten tenningsbank. Husker ikke total, men tror det er ca 35°

Om edel 600 har originale dyser, fjærer og nåler burde den ikke være feit på tomgang og cruise så lenge tenning er noelunde ok.
Sjekket rod og fjær i går, disse er orginale ifølge Edel sine papirer.

Her ble det litt surr i fargevalget på svarene, men den som vil forstår det nok :D

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » tir okt 14, 2014 22:26

For en kjapp test kan du flytte de bakre 95 dysene fram, og 98 bak. Det er helt gratis :lol: og burde gi utslag på den ellers (etter min mening) ubrukelige biltema måleren :D Helt normalt at blandingsforholdet forandrer seg en del, alt etter belastning på motor. Men umulig å vite hva biltema definerer som rich-normal-lean. Jeg kobler også gjerne midlertidig ut 2.trinn for test av 1. trinn dyser og nåler på edel gassere.
Vakum trenger du ikke for testing. 17 grader tenning på tomgang er helt greit. Da bør du bruke den svarte foringen i MSD fordeler som skal gi 18 grader utslag for total ca 35 grader. Dette med f.eks MSD #8361 fordeler.
Sjekk plugger. Med MSD og blyfri bensin bør de være nesten helt hvite.

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » ons okt 15, 2014 10:11

jeg har eksta 95 dyser med tilhørende rod, kan velsette de inn, må vel ikke bytte ut de bakre? Skal jeg lese av mer lean på cruising ?
Fordeler #8572

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » ons okt 15, 2014 12:13

Selvfølgelig trenger du kun bytte fra 98 til 95 framme når du har ekstra dyser. Men du må bruke den originale 75/47 rod og original gul fjær. Vitsen er å forandre kun en ting om gangen. Sjekk også at blandeskruene er like mange tørn ut på begge sider.
MSD 8572 er samme som 8361 når det gjelder tuning deler som fjærer og foringer.

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » søn okt 19, 2014 21:46

Byttet dyser til 95 og det gjorde stort ustslag, motoren var ikke fornøyd.
Den var vanskelig å sette i gang, vanskelig å akselere og gikk meget lean hele tiden.(rod 075X 047, orginal)
Tennplugger AC/Delco R45TS, lyse brun/grå.
Byttet rod til 073X045, og byttet ut til nye gule fjærer. ( ref # 7 i Edels Owner manual)

Cruising i 60Km/t = rich
Cruising i 80Km/t = rich/ normal
Cruising i 100 Km/t = Rich/normal
WOT = rich
Forsiktig akselerasjon lean/ normal
Jo høyere turtall/fart , jo mere normal/lean

Føler at motoren går bra, uten noen form for nøkking osv.

Klokka...
Er det mulig å få den til å gå litt mæmere "normal" på cruising ?

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » man okt 20, 2014 00:23

Tror du kan være rimelig fornøyd som den går nå :D Du har funnet ut "på den harde måten" at 95 dyse + 75/47 rod var for magert. Om den går bra med 95 dyse + 73/47 rod og original gul fjær, kan du ikke gå noe magrere. Eneste du kan gjøre er å justere blandeskruene 1/8 tørn inn om gangen (etter at du har sjekket at begge er like mange tørn ut) og se hva som skjer.(Ut og teste). Juster 1/8 tørn tilbake når du merker/hører at motoren ikke liker seg.(kan godt hende at du må tilbake der den var) Testing er jo egentlig ikke annet enn prøving og feiling :D
Stol ikke blindt på måleren (spesielt ikke den analoge). Gi motoren det den vil ha. Jeg hadde selv en lambda måler på hver side. Den ene viste alltid magrere enn den andre, uansett hvilken side den stod på.
Helt normalt at du får den magreste avlesningen f.eks i en liten bakke der du fortsatt har så mye vakum at fjæren holder den tykkeste delen av nålen i dysen. Du kan sikkert se når fjæren åpner for den tynneste delen av nålen (rikere blanding).
Neste blir vel å koble til tenningsvakum. Jeg ville begynt litt forsiktig, kanskje 5-7 grader. Om det går bra, kan du jo øke til 8-10 grader. Men husk at du får lettere tenningsbank når det er sommer/varmt.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir okt 21, 2014 01:03

Dette ser svært bra ut Stein og det er ingen grunn til å endre forgasserens oppsett ... bra jobba! :D
Man kan si hva man vil om Biltema sine Lambdasonder, men jeg har god erfaring med dem gjennom mange år. Hvor godt det analoge A/F-instrumentet er, er jeg noe usikker på, men vi kan jo lage et prøveoppsett til neste sommer for å se hvordan det viser spenningsendringene. Har inntrykk at instrumentet gir en rimelig god indikasjon og det er etter mitt hode tilstrekkelig. Du kuttet ut vakuumet på MSDen pga for høy tenning. Vi får ta en titt på det til sommeren ..... Ellers ha jeg også en breibåndsoppsett for A/F liggende i "Kjekt å ha hylla" mi som vi kan sammenlikne med. Vi får be Bjørn/Klokka om råd, han har jo brukt et slikt oppsett i det senere.

Arne

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » tir okt 21, 2014 08:43

Ute en tur i går kveld med bilen for å se hvordan den oppførte seg , uten å ha endret noe.
Den er, som tidligere skrevet, noe rich på cruising og lean på pådrag, er dette lett å endre på ?
Hvor skadelig er det at den går lean på "power mode" ? Får ikke tenningsbank nå, noe som er bra.

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » tir okt 21, 2014 12:57

Problemet mitt med biltema måler er at jeg ikke vet hvor overgangen mellom rich-normal og lean-normal er (i tall) Ikke hvor nøyaktige/unøyaktige de er.
Det eneste som er helt sikkert i denne tråden er at 95 dyse og 75/47 nåler+gul fjær var for magert.
Og at det hjalp å bytte nåler til 73/47 (73/45 som det står finner jeg ikke noe sted)
Det er det jeg kan lese ut fra info som er gitt i tråden. Har gitt noen tips om blande skruer og midlertidig utkobling av 2.trinn, men har ikke sett noe om det er prøvd eller ikke...
For å få hurtigere overgang mellom cruise og power mode brukes en hardere fjær.
For å få feitere blanding på power mode, men ikke på tomgang og cruise brukes en tynnere nål. (eks 73/42 eller 73/37) Dette vil jo også gi noe feitere blanding på full gass da den tynneste delen av nålen er nede i dysen.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir okt 21, 2014 15:06

Det er svært mye informasjon om Lambda-sonder å finne på internett. Det er bare å google «wide eller narrow band lambda»….

Hvis du ser på grafen, som viser en «typisk» smalbåndssonde (tilsvarende din Biltema), er det under 1V spenningsendringer som skal måles. Effektivt vil et slikt oppsett bare gi «fornuftige» målinger i området A/F 14:1 til 15:1 med 14,7:1 som referanse. Dette setter begrensinger til nøyaktige tallangivelser for annet enn Stoich selv med et digitalmeter. For å få tallverdier utover det nevnte området må man bruke en breibånds-Lambdasonde.

Bilde

Du kan trygt bruke dyseoppsettet ditt ved WOT selv om du opplever den som «lean». Er blandingen alt for mager vil motoren «henge» ved fullt pådrag.

Arne

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » tir okt 21, 2014 17:41

klokka skrev:Problemet mitt med biltema måler er at jeg ikke vet hvor overgangen mellom rich-normal og lean-normal er (i tall) Ikke hvor nøyaktige/unøyaktige de er.
Det eneste som er helt sikkert i denne tråden er at 95 dyse og 75/47 nåler+gul fjær var for magert.
Og at det hjalp å bytte nåler til 73/47 (73/45 som det står finner jeg ikke noe sted)
Det er det jeg kan lese ut fra info som er gitt i tråden. Har gitt noen tips om blande skruer og midlertidig utkobling av 2.trinn, men har ikke sett noe om det er prøvd eller ikke...
For å få hurtigere overgang mellom cruise og power mode brukes en hardere fjær.
For å få feitere blanding på power mode, men ikke på tomgang og cruise brukes en tynnere nål. (eks 73/42 eller 73/37) Dette vil jo også gi noe feitere blanding på full gass da den tynneste delen av nålen er nede i dysen.

Hei.
Takk for tilbakemeldinger, setter stor pris på dette.
Jeg har fått en større forstøelse av hva som gjør hva i en forgasser og hvorfor endringene skjer den siste tiden.
Takk til klokka og arneo som kommer med gode råd og kritikk, tar imot begge deler :D

Jeg vil komme tilbake vedr justering av blandingskruene og midlertidig utkopling av 2.trinnet.
Det er jeg som har skrevet feil vedr rod, rett nr er 73/47 som du klokka påpeker.

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » ons okt 22, 2014 12:33

Kan jo si at jeg kobler ut 2.trinn når jeg tester for å se overgang fra fra cruise til power mode lettere. Da kan jeg bytte til den fjæren som jeg mener funker best. Blandeskruene er kun for å se hvor magert motoren kan gå uten å nøle/fuske på tomgang/lave turtall.
På denne motoren ville jeg nok byttet til en hardere fjær enn den gule for å få feitere blanding noe tidligere. Tror jeg også ville vurdert å bytte bakre dyser fra 95 til 98. Dette for å forsikre meg om at motoren ikke går for magert på fullgass. Den er jo nesten på grensen til fusking med 73/47 nål. (75/47 funket jo ikke) På de fleste gatemotorer ligger topp effekt som regel mellom 12.5 og 13.5 a/f ratio, men det er nok vanskelig å se med biltema måler. Er det ett sted du ikke vil ha for mager blanding, er det på fullgass over tid. Det vet de som kjører drag race !! Kjenner du at det lugger/henger når du er på fullgass fra 200m og oppover banen, er det gjerne like før det smeller :lol:

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 4Takt » fre okt 24, 2014 21:59

Arkiver lambdamåleren fra Biltema! Virker som den skaper mer forvirring. Jeg anbefaler mine kunder bredbåndslambda fra NTK/NGK store lettleste tall ala Texas instruments fra 70/80 tallet, selv en på 50+ kan se det. Bruker den selv i alle løpsbilene. fint å titte litt på langsidene. De fleste forgasserne ut av esken, går generelt rikt på delgass. Personlig foretrekker jeg Holly eventuelt Europeiske Weber forgassere.

Svar