Bruk av prøveskilt

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
Brukeravatar
ArneS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Bruk av prøveskilt

Legg inn av ArneS » fre okt 11, 2013 20:45

Bruken av prøveskilt har blitt betydelig innskjerpet Biltilsynet opplyser at dette er for å innskjerpe/begrense bruken av biler som tatt inn til Norge uten betalt engangsavgift, har forespurt Etaten om en utreding men har ikke fått svar ennå, siden det finnes en del Corvetter i Norge som det ikke er innbetalt engangsavgift for så er det vel flere som har fått merke dette eller er det ulik praksis ut i fra hvor en bor ??
Sist redigert av ArneS den lør okt 12, 2013 15:06, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Norcorvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Narvik
Kontakt:

Re: Bruk av prøveskilt

Legg inn av Norcorvette » lør okt 12, 2013 03:15

Er dette et prosjekt?

Brukeravatar
norway_triumph
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: akershus
Kontakt:

Legg inn av norway_triumph » lør okt 12, 2013 19:27

riktig det , blir alltid stoppet i oslo dersom det ligger en politibil bak og jeg kjører på prøveskilt. Spurte dem litt om det sist gang , og det er som du sier - de har fått innstruks på å sjekke papirer på alt slikt grunnet mange som kjører nybil uten å betale avgifter

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » lør okt 12, 2013 21:07

Skjønner ikke helt problemet. Skal en få kjøre fritt frem uten å betale det som gjelder Moms avgifter osv. er det rettferdigt for oss som har betalt det det koster og litt mer :roll: .

kan godt skjønne den enkle filosofien, men sånn er det bare ikke.

Prøveskilt er for å forflytte kjøretøy eller rett å slett prøve kjøretøy.
Sist redigert av Bawaria den lør okt 12, 2013 21:25, redigert 1 gang totalt.
Bilde

Brukeravatar
ArneS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av ArneS » lør okt 12, 2013 21:23

Er absolutt ikke en misbruker av prøveskilt har kjørt 8 dager i år på prøveskilt i år og 3 av desse 8 dagene ble det ikke kjørt pga. regnver i fjord 2012 ble det kjørt 3 dager har 4 biler stående uten å ha betalt engangsavgift pluss to biler som er skiltet og så en bruksbil som er en Toyota, kan fortelle at en av bilene som er uregistrerte er en 2010 Dogde Viper SRT Convertible og engangsavgiften er på denne bilen langt over en million nkr er ikke i nærheten av tanken på å skilte denne bilen men det som er flott er å gå ned i garasjen for å nyte desse bilene Corvetter og Viper

Kjøpte en 1991 Corvette ZR1 i 1995 som var reg. på Norske skilt (DF81511) denne bilen kostet i 91 ca 1,6 m nkr kjørte denne bilen ca 200 km i året og da må det være bare tull å betale engangsavgift på en bil som er så lite brukt
Sist redigert av ArneS den lør okt 12, 2013 21:35, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » lør okt 12, 2013 21:30

Selvfølgelig kunne jeg selv tenkt meg å betale for et skilt for mine 5 biler, en forsikring for mine biler osv. Men sånn er det bare ikke. jeg tror det er sånn i Sveits, mener å ha hørt :D .
Bilde

Brukeravatar
ArneS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av ArneS » lør okt 12, 2013 21:37

Mener du med dette at alle 5 bilene dine går på Norske skilt ?? ( Da er du ikke en vanlig lønnsmottaker slik som meg)

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » lør okt 12, 2013 21:48

Ja faktiskt går de på norske skilt, det er en dyr afære men det velger jeg jo selv. 2 hobby biler 3 bruksbiler ja det blir noen kroner til staten.

Det er helt klart jeg tenker at avgifter er for høyt her i landet på bil. Skulle gjerne sett at det gikk an å kjøpe en bil som en hadde lyst på ikke hadde blitt skattet i hjel.
Bilde

Brukeravatar
ArneS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av ArneS » lør okt 12, 2013 22:19

Tipper på at du ikke er en vanlig lønnstaker slik som meg

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir okt 15, 2013 12:20

Spørsmål om bruk av prøveskilt er et tema som ofte diskuteres blant oss som driver med bilhobby av forskjellige kategorier. Reglene er ganske klare (kopiert fra http://www.vegvesen.no):

Prøvekjennemerker tillates bare brukt på kjøretøy som ikke er registrert. De er videre bare lov å bruke til følgende formål:
◾Flytting av kjøretøy fra et sted til et annet
◾Prøving (i forbindelse med reparasjon eller annet)
◾Demonstrasjon (for eks. en forhandlers demonstrasjon av en ny type)
◾Kjøring i forbindelse med registrering

Prøvekjennemerke må ikke brukes til ordinær transport av personer og gods hvis ikke trafikkstasjonen har gitt tillatelse til dette og skrevet det på kjøreseddelen.

Det hevdes at reglene praktiseres på forskjellig måte hos de forskjellige trafikkstasjonene, men det er vel som oftest at det gis forskjellige "kreative" årsaker hvorfor man trenger prøveskilt. Vegvesenet har til en hver tid elektronisk oversikt over bruken av prøveskilt for det enkelte kjøretøyet og person. Man kan lese i dagspressen at når 8 ganger kjøp av prøvekjennemerke, over et års tidsrom, er "grensen". Det er grunn til å anta at byråkratene ønsker å redusere denne muligheten og at mange av våre medlemmer med "momset" biler blir berørt.

Vi har her i Norge i gjennom mange år hatt svært aktive bilorganisasjoner som har jobbet mot politikkere, som til syvende og sist er de som bestemmer. Det beste rådet jeg kan deg er å ta kontakt med AMCAR eller LMK for å forhøre seg om det er interesse for å føre din sak/bekymring videre. Det kan jo være at det er nye "koster" akkurat nå tiltrer departementene og som deler din syn.

Det kunne jo også være greit å få CCN sitt syn på denne saken som berører flere av oss. (SU)

Arne

Brukeravatar
HARRY
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av HARRY » tor okt 17, 2013 21:21

Hei, er blitt oppfordret av Arne(roe) til og svare her.

Kan ikke svare noe på vegne av styret, fordi dette ikke har vert diskutert.
Har selv kjørt på røde plater på C5 for noe år siden, gikk bort fra dette kun pga av at en følte seg jaget på.
(Ble aldri stoppet i kontroll) Vet at det er blitt vanskeligere å få leid skilter for mer enn 2/3 dager i strekk siste år.
Dette kommer nok bare til og bli enda verre fremover dessverre ....
For og være ærlig så tror eg verken CCN eller Amcar får gjort så mye her, uansett regjering så vil de ha inn våre avgiftkroner.
Det viktigste er vel og kjempe for realistiske avgifter slik at dette ikke lenger er et tema.

Harry

Brukeravatar
ArneS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av ArneS » tor okt 17, 2013 21:46

En tanke er å registrere et enmanns foretak for så å få årsprøveskilt men dette er også blitt betydelig innskjerpet og flere brukere har fått skiltene inndratt, personlig har eg et godt forhold til Trafikkstasjonen der vi bor og har aldri blitt nektet skilt men så er det ikke så mange ganger tar meg tid til å kjøre bilene i løpet av en sommer så skal nok kunne leve med dette fremover, men det er nok mange rundt omkring i landet som vil slite med dette i tiden som kommer og det blir kanskje ikke lett å bli kvitt biler som bare er blitt betalt moms for når flere oppdager innskjerpingen av prøveskilt, men 30 års regelen består jo ennå så det er bare å vente til bilen er gammel nok (Vi får håpe ingen begynner å klusse med den)

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor okt 17, 2013 23:58

HARRY skrev:Hei, er blitt oppfordret av Arne(roe) til og svare her.

Kan ikke svare noe på vegne av styret, fordi dette ikke har vert diskutert.
Har selv kjørt på røde plater på C5 for noe år siden, gikk bort fra dette kun pga av at en følte seg jaget på.
(Ble aldri stoppet i kontroll) Vet at det er blitt vanskeligere å få leid skilter for mer enn 2/3 dager i strekk siste år.
Dette kommer nok bare til og bli enda verre fremover dessverre ....
For og være ærlig så tror eg verken CCN eller Amcar får gjort så mye her, uansett regjering så vil de ha inn våre avgiftkroner.
Det viktigste er vel og kjempe for realistiske avgifter slik at dette ikke lenger er et tema.

Harry
Takk for svaret Harry! :D da regner jeg med at dette kan være en sak for styret i nærmeste framtid.

Arne

Svar