Forgasservalg til 383 stroker

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
kjeholm
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Bømlo
Kontakt:

Forgasservalg til 383 stroker

Legg inn av kjeholm » tir apr 02, 2013 21:01

Hallo Arne,
Kan du ut fra få opplysninger om min motor antyde hvilken ny forgasser jeg bør velge, motor er en 383 stroker, eneste jeg vet om denne er at det er Patriot alu topper 190,202 ventiler og et større innsug en men ikke air gap, Edelbrok RPM tror jeg, motoren er bygget av Preformance Products og etter det jeg får opplyst skal det være ca 425 hp, har i dag en Edelbrok 750 forgasser som fungerer bra ved pådrag men motoren rykker en del ved rolig kjøring ved jevnt pådrag, mistenker at den ikke er helt jevn i bensin sprut da, den har vert kjørt full av skitt før vet jeg, jeg kjøpte den brukt, jeg lurer på om Holly 750 dobbel pumper kan passe, kan dy antyde noe her Arne ?

Vet du ville / burde hatt flere opplysninger men har ikke det :(

BG
Kjell Einar

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Forgasservalg til 383 stroker

Legg inn av arneoe » tir apr 02, 2013 23:27

I utgangspunktet er din Edel 750 en grei forgasser for din motor og er et godt utgangspunkt Kjell. Det enkleste er å velge forgasser med vakuumstyrt sekundærspjell i størrelsen 650 -800. Det å prøve seg på en dobbeltpumper kunne jo være greit for å få litt erfaring, men jeg tror det lite å hente på mekanisk sekundærspjell med ditt bruksmønster. Jeg er av den oppfatning at det er tryggest å bruke vakuum, en slik forgasser «ordner seg selv» ut alt for mye problemer. Jeg har skrevet litt hvordan jeg gjorde mitt valg av forgasser her:

viewtopic.php?f=24&t=5173&start=90

Prøv denne linken:

http://www.holley.com/applications/Carb ... ection.asp

Bjørn T. har mye godt å si om Summit Racing forgasseren (Holley). Bra og billig og finnes med både med vakuum og mekanisk sekundærspjell:

http://www.summitracing.com/parts/sum-m ... dia/images

http://www.summitracing.com/parts/sum-m ... /overview/

Men før du kjøper en ny forgasser burde du sjekke tenning og luftlekkasje. Det kan synes som det kan være falsk luft.

Ønsker du å prøve deg litt med forskjellige forgasserløsninger kunne det være greit å montere en Air/Fuel meter med en Lamdasonde i eksosanlegget. Det vil være til stor hjelp for å finne fram til den rette dysekombinasjonen.

Arne

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » tir apr 02, 2013 23:47

Støttes Arne, tror denne karen må lære seg å kjøre med det oppsettet han har.
Ser den 400cui motoren med10:1 komp med prøvde med 600
forgasser vond på tomgng fikk ikke justert, satte inn en750 vips fikk nok luft, så var det bare å justere, går som ei klokke.
Bilde

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » ons apr 03, 2013 11:35

arneoe skrev:Ønsker du å prøve deg litt med forskjellige forgasserløsninger kunne det være greit å montere en Air/Fuel meter med en Lamdasonde i eksosanlegget. Det vil være til stor hjelp for å finne fram til den rette dysekombinasjonen.
X2 !! Bruk pengene på en bredbåndslambda og kalibreringskit (#edl-1480). En god regel er ALLTID og åpne og rengjøre/sjekke gasser før du monterer. Samme om det er ny el brukt.
Som Arne sier, liker jeg Summit sine gassere fordi de er enkle å tune med Summit sine tuningskit og fordi at de har annular discharge (sensitive) boostere.
Men min gamle edel 800 var bedre på stripa på min 383 enn Summit 750DP, så edel 750 skulle funke helt greit for en 400+hk 383

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » ons mai 15, 2013 19:32

Ser at det samme spørsmål/problem i tråden til Arne også, men er problemet med edel 750 gasser løst ??
kjeholm skrev: har i dag en Edelbrok 750 forgasser som fungerer bra ved pådrag men motoren rykker en del ved rolig kjøring ved jevnt pådrag

Brukeravatar
Rebell
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: 6224 Hundeidvik
Kontakt:

Legg inn av Rebell » ons mai 15, 2013 20:06

På min " turn key" 460 HP - 383 Stroker - sitter det i alle fall en Edelbrock 800 cfm - som fungerer utmerket !

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable