73 Corvette L48

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
kjeholm
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 213
Registrert: søn jan 16, 2011 11:33
Sted: Bømlo
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av kjeholm » man mai 06, 2013 22:08

Takker Bjørn, jeg får prøve en godværsdag da :D :D

Kjell

Brukeravatar
norwmustang
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 88
Registrert: tir feb 08, 2011 14:03
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av norwmustang » tor mai 30, 2013 15:41

Sitter her å funderer på hvilken komposittfjær jeg skal velge. Skal bestille fra VBP, men får ikke helt bestemt meg om jeg skal velge 330# eller 360 #

Regner med at det er noen som har erfaringer med en av de her inne og kanskje har lyst til å fortelle hvordan bilen oppfører seg.
Hadde satt veldig stor pris på tilbakemelding.
73 Corvette L-48 383

Gamle biler:
Mustang 1973 Cab 347 T-5
Mustang 1971 HT Grande
Mustang 1988 GT Cab Vortech 9psi
Mustang 1966 HT 347

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 730
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Svene
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av s-kongen » fre mai 31, 2013 09:55

Hei
Jeg har montert en fjær, tror det er den sterkeste/stiveste, måtte til med C4 bolter for å få den lav nok i rompa ( er nå standard høyde)
Problemet nå er at fjæren står så bøyd at endene få fjæra ligger kun 2mm fra midt på dekket.
Det er jo litt vandring i stikkakslene, føler at fjæren subber dekket i svingene....
Fjæra er bredere i hver ende enn på midten, husker desverre ikke fabrikatet, men fjøra er for stiv/kraftig for en -73 m 350motor

Ville valgt en "slappere fjær neste gang
Alt er mulig til det motsatte er bevist.

Brukeravatar
350cid
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 261
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Hole
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av 350cid » fre mai 31, 2013 15:14

Har montert en 330 på min bil det blei litt i slappeste laget på min bil :x bakhjulene går omtrent som på en harabikkje ved pådrag :D

Brukeravatar
norwmustang
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 88
Registrert: tir feb 08, 2011 14:03
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av norwmustang » fre mai 31, 2013 18:46

Takker for svar. Hva slags dempere kjører dere med? Lest at det er viktig å velge riktig demper.
S-kongen: Har lest noen plasser at det er flere som har problemer med at bilen blir høy med den type fjær som du har.
73 Corvette L-48 383

Gamle biler:
Mustang 1973 Cab 347 T-5
Mustang 1971 HT Grande
Mustang 1988 GT Cab Vortech 9psi
Mustang 1966 HT 347

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 730
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Svene
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av s-kongen » fre mai 31, 2013 22:30

Hva slags dempere kjører dere med? Lest at det er viktig å velge riktig demper

Har røde justerbare Koni forran og bak. Meget fornøyd.
Alt er mulig til det motsatte er bevist.

Brukeravatar
norwmustang
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 88
Registrert: tir feb 08, 2011 14:03
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av norwmustang » lør jun 01, 2013 19:29

Tok å bestilte VBP 360 bak og SS 550 foran. Blir spennende å se hvordan det blir. Blir å bytte ut flere komponenter etter hvert.
Står Kyb gas adjust dempere på bilen nå, så får vi se hvordan det blir. Er vel ikke de mest sofistikerte demperne.
Vedlegg
31232.jpg
31232.jpg (37.06 kiB) Vist 3455 ganger
42363.jpg
42363.jpg (14.97 kiB) Vist 3455 ganger
73 Corvette L-48 383

Gamle biler:
Mustang 1973 Cab 347 T-5
Mustang 1971 HT Grande
Mustang 1988 GT Cab Vortech 9psi
Mustang 1966 HT 347

Brukeravatar
norwmustang
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 88
Registrert: tir feb 08, 2011 14:03
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av norwmustang » man sep 16, 2013 21:17

Da har bilen vært på Eu-kontroll. Ble noen punkter. øvre og nedre bærekuler foran og bakre foringer på nedre bærebruer.
Dårlig foring høyre trailing arm. Slitte strut rod foringer. Ujevn virkning på håndbrekk.

Bærekulene foran har blitt byttet. Kjøpte smart struts fra VBP isteden for å bytte foringer. Greit å oppgradere når en har mulighet. Fant at den høyre strut rod'n var bøyd også.

Tok ut høyre trailing arm og den ser bøyd ut for meg. Var kun shims på den ene siden av trailing armen også.
Er det noen som kan bekrefte ut ifra bildet at den er bøyd?
Vedlegg
trailing arm.jpg
73 Corvette L-48 383

Gamle biler:
Mustang 1973 Cab 347 T-5
Mustang 1971 HT Grande
Mustang 1988 GT Cab Vortech 9psi
Mustang 1966 HT 347

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2270
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av arneoe » lør sep 21, 2013 11:05

Ja den virker som den er skeiv slik som du beskriver. Jeg har ikke T/A'er liggende lenger slik at jeg kan bekrefte det. Du skal vel ta ned T/A'en på den andre siden også, når du første er i gang.... da kan du jo sammenlikne. Selv kjøpte jeg overhalte T/A'er (+ diff) fra Vtech i USA og jeg er meget fornøyd. Se denne tråden:

viewtopic.php?f=23&t=4456&hilit=Vtech

T/A'er er svært kostbare så det blir en vurderingssak om hva du ønsker å gjøre. Det er alltid behov for T/A'er her på berget så det er kanskje en tanke å bytte til nye og overhale dine gamle for salg på et senere tidspunkt.

Arne

Brukeravatar
norwmustang
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 88
Registrert: tir feb 08, 2011 14:03
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av norwmustang » tor sep 26, 2013 21:37

Skal ta ned den andre for å bytte foring på den. Bestilte en ny arm bare. Kostet 150 $ fra Willcox.
73 Corvette L-48 383

Gamle biler:
Mustang 1973 Cab 347 T-5
Mustang 1971 HT Grande
Mustang 1988 GT Cab Vortech 9psi
Mustang 1966 HT 347

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2270
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av arneoe » tor sep 26, 2013 23:38

Det høres fornuftig ut. Ta mange bilder og beskriv jobben du gjør :D ... Å overhale T/A'er er noe mange C3-eiere må gjøre og slik informasjon er verdifull for mange av oss som ønsker å lære å skru selv. I alle fall lykke til med prosjektet!

Arne

Brukeravatar
norwmustang
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 88
Registrert: tir feb 08, 2011 14:03
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av norwmustang » ons okt 09, 2013 20:55

Da var endelig T/A kommet. Made in USA.
WP_20131009_001.jpg
Her er begge armene. Ser at den gamle ikke er like rett som den nye.
WP_20131009_004.jpg
Det er 11 mm forskjell mellom den nye og gamle T/A
WP_20131009_005.jpg
WP_20131009_006.jpg
73 Corvette L-48 383

Gamle biler:
Mustang 1973 Cab 347 T-5
Mustang 1971 HT Grande
Mustang 1988 GT Cab Vortech 9psi
Mustang 1966 HT 347

Brukeravatar
jet1991
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 336
Registrert: lør mar 27, 2010 21:46
Sted: Åkrehamn (Karmøy)
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av jet1991 » fre okt 11, 2013 17:32

http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=77000

Har du sett denne tråden? Jeg kan garantere deg at dette er den mest detaljerte beskrivelsen som finnes på nettet om overhaling av trailingarmer. Hvis du leter litt så vil det også stå hvordan du kan måle den "knekken" på trailingarmen og hvilke mål det skal være på en uskadet en. Denne linken her også kan være nyttig:

http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=76752

Jeg har planer om å overhale mine trailingarmer også, så denne tråden skal jeg følge godt med på.

EDIT:
Jeg kom på at jeg har lest om at mange corvetter har bøyde trailingarmer og strut rods på grunn av at enkelte tvilsomme verksted har prøvd å justere hjulvinklene uten å røre shimsene framme på trailingarmen ("justert" med slegge :? ). Det er ikke så uvanlig å finne bøyde trailingarmer heller, så det virker merkelig at så mange har bøyd tralingarmene med vilje.
1980 L82 Svart\Rød - Frame-off restaurert av oss. Begynner vel å bli en resto-rod.
Kan nåes på: janthom91@gmail.com

Brukeravatar
norwmustang
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 88
Registrert: tir feb 08, 2011 14:03
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av norwmustang » søn okt 13, 2013 18:32

jet1991 skrev:http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=77000

Har du sett denne tråden? Jeg kan garantere deg at dette er den mest detaljerte beskrivelsen som finnes på nettet om overhaling av trailingarmer. Hvis du leter litt så vil det også stå hvordan du kan måle den "knekken" på trailingarmen og hvilke mål det skal være på en uskadet en. Denne linken her også kan være nyttig:

http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=76752

Jeg har planer om å overhale mine trailingarmer også, så denne tråden skal jeg følge godt med på.

EDIT:
Jeg kom på at jeg har lest om at mange corvetter har bøyde trailingarmer og strut rods på grunn av at enkelte tvilsomme verksted har prøvd å justere hjulvinklene uten å røre shimsene framme på trailingarmen ("justert" med slegge :? ). Det er ikke så uvanlig å finne bøyde trailingarmer heller, så det virker merkelig at så mange har bøyd tralingarmene med vilje.

Det er mye rart som har blitt gjort rundt omkring. Regner med at min har vært med i en ulykke eller noe. Ser at de har reparert bakenden på den siden som strut rod'n og t/a var bøyd.
73 Corvette L-48 383

Gamle biler:
Mustang 1973 Cab 347 T-5
Mustang 1971 HT Grande
Mustang 1988 GT Cab Vortech 9psi
Mustang 1966 HT 347

Brukeravatar
norwmustang
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 88
Registrert: tir feb 08, 2011 14:03
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 73 Corvette L48

Legg inn av norwmustang » søn okt 13, 2013 18:42

Har ikke så mange bildene fra bytte av t/a. Jobben var ganske enkel. Byttet alt til håndrekket,mens jeg holdt på.
WP_20131011_001.jpg
WP_20131013_002.jpg
Veldig fint verktøy til å sette på fjærene til bremsebånda. Fulgte med i kittet som jeg kjøpte hos willcox.
WP_20131013_004.jpg
WP_20131013_013.jpg
Hadde ikke en lang nok tang,så da brukte jeg denne metoden for å få igjennom bolten.
WP_20131013_015.jpg
WP_20131013_018.jpg
Monterte også smart struts.
WP_20131013_005.jpg
WP_20131013_006.jpg
WP_20131013_008.jpg
73 Corvette L-48 383

Gamle biler:
Mustang 1973 Cab 347 T-5
Mustang 1971 HT Grande
Mustang 1988 GT Cab Vortech 9psi
Mustang 1966 HT 347

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester