Motor/Gir ut-inn

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av klokka » man aug 06, 2012 11:21

Runex skrev:Jeg har lest en del anvisninger rundt timing av 350 motorer
Du får lese litt til :D Har ikke hørt om noen gen.1 lavkomp chevy sb med smog topper (76cc kammer) som går best med 30-32 grader total tenning uten vakum. 15-18 initial og 36-38 total er en bra start å tune ut fra. Total med vakum (cruising 2500-3000rpm) kan gjerne ha 48-50 grader. Modifisering av tenningskurven er ikke noe kjempestort problem på en HEI fordeler.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av arneoe » man aug 06, 2012 11:35

Bjørn har vel rett i det han skriver ...... Her er en tenningskurve (rød strek) som jeg printet ut for en simulering jeg gjorde for noen tid tilbake for tilsvarende oppsett som din. Kurven er ikke den hele og fulle sannhet, men er veiledende .... :lol:

Bilde

Arne

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » man aug 06, 2012 17:21

klokka skrev:
Runex skrev:Jeg har lest en del anvisninger rundt timing av 350 motorer
Du får lese litt til :D ........ 15-18 initial .
Da vet du kanskje hvilken litteratur eller referanser som er til å stole på ?
På nett finner man utrolig mye feilinformasjon og crappy artikler.
15-18 initiell hørtes mye ut, men jeg selvsagt prøve et høyere utgangspunkt enn de 10 grader som anvises flere steder.
Korrigering av fordeler er nok ikke noe problem, men avhenger også litt av tilgang på lodd eller fjærer.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av klokka » man aug 06, 2012 21:45

Jeg la ut en link fra amcarforum om tenning.( tråden om startproblemer 327 motor) Der er også link til kit for justering av HEI med foringer, fjærer og vekter. Jeg har selv hatt en 260 hp cratemotor. Samme smog topper som 290 hp, snillere kam. Den var rullende testbenk for mange gassere + diverse tenningsanlegg og tenningskurver, både på stripa og langs veien...

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » man aug 06, 2012 23:16

klokka skrev:Jeg la ut en link fra amcarforum om tenning.( tråden om startproblemer 327 motor) Der er også link til kit for justering av HEI med foringer, fjærer og vekter. ..........
Ok ,Takk, da skal jeg studere den infoen litt nærmere
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av klokka » tir aug 07, 2012 08:23

Litt om HEI fordeler og tenningskurver http://www.chevyhiperformance.com/howto ... index.html
Der vises bla foringer for å redusere utslag på vekter, så man kan ha mer grunntenning (f.eks 15-20 grader - 36 totalt)

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » tir aug 07, 2012 15:49

Ja denne artikkelen kjenner jeg igjen. Jeg stusser imidlertid på et par ting rundt seriøse beskrivelser av vacuum.
Det er jo to typer vacuum normalt å velge i : (der de fleste forgassere har 2 uttak) ported og Full/manifold vacuum.
I den artikkelen det vises til er det kun beskevet Ported vacuum som det eneste naturlige.

Mens i en annen bra artikkel her :
http://www.corvette-restoration.com/res ... ing101.pdf
leser jeg at ported vacuum kun er en smog tilpasning.

Åpenbart litt ulike syn på hva om er det naturlig valget.

Hvilken erfaring har "klokka" og evt andre med bruka av typer vacuum ?
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av klokka » tir aug 07, 2012 19:36

Portet vakum ble nok brukt lenge før smog tiden. Jeg har brukt både fullt og portet, avhengig av motor. På den 383 jeg har nå, bruker jeg fullt vakum + relativt lav grunntenning. Hovedsaken er at du vet hvordan du skal sette opp en tenningskurve, justere hvor mange grader vakum du vil ha, og justere gasseren etterpå.(her er det greit med bredbåndslambda) Da kan du teste hva som funker best for din kombinasjon.

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av zx9r » ons aug 22, 2012 10:34

TheSaint skrev:Vil du poste et bilde av inspeksjonskameraet du har? Pris på det også hvis du vi?
Ser det er fine priser å de i USA
Her er et usb-kamera m/lys til rundt 100 kroner innkl frakt som jeg kan anbefale på det sterkeste.
Kameraet er robust, huset er av lettmetall, har 4 stk lysdioder, og diameteren er på 10mm.
Bilde
By zx9r_ at 2012-08-22
Kjøpte min på ebay fra kina, og det tok ca 1 uke før den lå i postkassen min.
De fleste har en laptop, og det er bare å plugge det inn uten installasjoner av drivere (den har det innebygget i en chip).
Hvorfor betale mer enn nødvendig?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » ons aug 22, 2012 11:24

Problemet med USB utstyr til dette er at du må ha med deg PC. Stand alone enheter med egen skjerm, svanehals og usb tilkobling kan både ta bilder på vanskelige steder og ta med bildene inn på PC også.
Så det er vel sprøsmål om hva og hvor bildene skal tas. Uten 1 m flexislange som kan formes, hadde jeg ikke klart å ta bilder 50 cm inne i motoren. Litt ulikt ustyr til ulikt formål.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av zx9r » ons aug 22, 2012 13:13

Runex skrev:Problemet med USB utstyr til dette er at du må ha med deg PC. Stand alone enheter med egen skjerm, svanehals og usb tilkobling kan både ta bilder på vanskelige steder og ta med bildene inn på PC også.
Så det er vel sprøsmål om hva og hvor bildene skal tas. Uten 1 m flexislange som kan formes, hadde jeg ikke klart å ta bilder 50 cm inne i motoren. Litt ulikt ustyr til ulikt formål.
Tips ang. flexislange, dette kan løses med en stålwire/kobberwire/alluminiumwire som tapes, eller krympe en krympestrømpe rundt, evnt. kjøpe ekstrautstyret der du får med magnet og speil.

Man får også kjøpt kameraene med objektivet på siden av tuben (90 grader).

Bare gode tips, jeg markedsfører ikke produktene :wink:
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » ons aug 22, 2012 21:15

Her er et par hundre linker til ulike kameraer .Alt for enhver smak.
http://www.google.no/search?q=camera+in ... 55&bih=581
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » ons aug 22, 2012 21:27

Jeg har nå fått i hus et par instrumenter for sjekk av vacuum nivåer og tennigslampe med , indikatorer for rpm, timing mm. Så nå blir det å prøve seg frem på justering av timing litt ut over de specene som er satt fra GM og litt etter tips og linker fra klokka.
5568_TimingLight.jpg
Timing lampe med digital utlesing og innstilling av gradtall, turtall mm.
5568_TimingLight.jpg (96.6 kiB) Vist 5386 ganger
3620_VacuumTester.jpg
Vacuum / Trykk tester for verifisering av vacuum nivå og for kontroll av vacuum advance.
3620_VacuumTester.jpg (68.13 kiB) Vist 5386 ganger
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av zx9r » ons aug 22, 2012 21:33

Instrumentene ser proffe ut, hva koster dette da?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » tor aug 23, 2012 08:12

zx9r skrev:Instrumentene ser proffe ut, hva koster dette da?
1100 nok levert samlet fra Amazon ! Kvalitet virker bra. God hobbykvalitet.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Google [Bot] og 2 gjester