Motor/Gir ut-inn

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » man mai 28, 2012 12:20

Prøvekjøring første Pinsedag.

- Bilen på lift med hjula lufta . i tilfelle girkassa skulle finne på å gå i drive uten mitt samtykke. :lol:
- tenning ca 30 btdc
- Etter noen sekunder med innsug av bensin startet den uten problemer.
- Etterfylte vann når den varmet opp.
- Holdt motor på ca 2000 - 2600 rpm i 25 minutter.
- Garasjen ble god og varm etterhvert :P
- Etter 25 minutter koblet jeg på tenningslampa og stilte inn tenning på 10 grader tidlig. Festet fordeler.
- Lydmessig er eksoslyd på ny motor på høyden med forventet.
- Overraskende lite tikk,takk og ulyder til å være nystartet.
- Starter : Ser at starteren er gåen, den har hatt tendenser til å klikke når den blir varm, men med gammelt hakkete svinghjul har jeg tenkt at den skulle få prøve seg på ny flexplate ved motorbyttet. Men fortsatt klikker den på annenhvert forsøk når varm.Starteren kom fra Ecklers i fjor og har bare vært trøbbel, så nå blir det en ny. Har liggende en hi torque utgave.
- Vibrasjoner : Det er noe vibrasjoner fra 1000-1800 rpm, noe som enten stammer fra Harmonic Balancer eller fra festet mellom converter og flexplate. Balancer er en 8" fra gammel motor ,men den er ikke balansert med eksterne lodd av noe slag. Flexplate er ny og "nøytral"
Flexplate og converter har tre festehull 120 grader forskjøvet og jeg vil prøve å rotere converteren 120gr og feste på nytt.
- Jomfruturen : gikk utover Slemmestadveien til Spikkestad og ned til Drammen, deretter gamle Lierbakkene opp til Lierskogen og gamleveien tilbake til Holmen.. Litt seig første km, Girkasse som før , helt fin.
Oljetrykk på 40, temp på 200F +/- stabilt.
Ved retur til garasje kan jeg ikke ser noen lekkasjer.

Så blir det oljeskift og inspeksjon av olje og filter, og så får jeg se om jeg finner ut av vibrasjoner
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av arneoe » man mai 28, 2012 18:32

Jeg har sendt deg en PM Rune.

Arne

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » tir mai 29, 2012 09:57

Takk for tips Arne, du sporet meg litt inn mot svingningsdemper og 350 vs 400 dempere..

Jeg har sjekket litt nærmere rundt hvilken demper jeg har fra den gamle motor :
Demper_type400.jpg
Demper_type400.jpg (33.98 kiB) Vist 4273 ganger
Googlet bilder av dempere til chevy.
Denne demperen fant jeg avbildet på denne posten :
http://67-72chevytrucks.com/vboard/show ... p?t=500839

"Want to make sure I understand,, the flexplate had the counterweight but the harmonic damper did not? The balancer for a 400 external balanced crank is very unique.
Notice the scalloped edge of this damper, that is for the external balance of a 400 crank
If it were a internal balance motor like a 350 the balancer is symetrical and perfectly round.
"


Og dette kjenner jeg igjen. Det er "min" demper.. Men denne skulle altså IKKE se slik ut. Den skulle være symmetrisk rundt kanten.
Jeg har hengt meg opp i at den ikke skal ha ettermonterte lodd.
Dette er fra hva jeg får tips om altså en 400 demper og skal ikke brukes på min 350 som er nøytralt internt balansert.
Ny 8" svingningsdemper på vei i posten.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av arneoe » tir mai 29, 2012 23:47

Ja, jeg kan bekrefte at bildet viser en 400-vibrasjonsdemper .... jeg har maken på min 385. Da har du vel etter de fleste solemerker løst problemet. La oss høre når du har prøvd motoren med den nye demperen. :D

Arne

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » tor mai 31, 2012 22:59

Da er Svingningsdemper ankommet.
Den ble montert , reimer og hjul montert.
Ny starter sørget for kvikk og rask oppstart , ingen vibrasjoner. Ved kjøring ingen vibrasjoner.

Etter prøvetur kan jeg konstatere at vibrasjoner generelt er borte. Bytte av kryss på mellomaksel fjernet vibrasjon ved kjøring i 60-90 km/h. Bytte av svingningsdemper fjernet motorvibrasjon.
Motoren oppfører seg eksemplarisk så langt, myk og fin gange. :D :D :D
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av arneoe » fre jun 01, 2012 07:54

Det høres bra ut Rune, godt jobba! :D

Arne

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » fre jun 01, 2012 08:29

Takk til alle som har bidratt med både tips, råd og bistand. Jeg har blitt mange erfaringer rikere .
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av klokka » ons jun 06, 2012 13:02

Runex skrev:Takk for tips Arne, du sporet meg litt inn mot svingningsdemper og 350 vs 400 dempere..

Jeg har sjekket litt nærmere rundt hvilken demper jeg har fra den gamle motor :
Demper_type400.jpg
Googlet bilder av dempere til chevy.
Denne demperen fant jeg avbildet på denne posten :
http://67-72chevytrucks.com/vboard/show ... p?t=500839

"Want to make sure I understand,, the flexplate had the counterweight but the harmonic damper did not? The balancer for a 400 external balanced crank is very unique.
Notice the scalloped edge of this damper, that is for the external balance of a 400 crank
If it were a internal balance motor like a 350 the balancer is symetrical and perfectly round.
"


Og dette kjenner jeg igjen. Det er "min" demper.. Men denne skulle altså IKKE se slik ut. Den skulle være symmetrisk rundt kanten.
Jeg har hengt meg opp i at den ikke skal ha ettermonterte lodd.
Dette er fra hva jeg får tips om altså en 400 demper og skal ikke brukes på min 350 som er nøytralt internt balansert.
Ny 8" svingningsdemper på vei i posten.
Da blir vel neste naturlige spørsmål: Hvilken motor var det egentlig som stod i bilen fra før??? En 350 som noen har "tuklet" med eller noe annet som krever denne type demper...

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » ons jun 06, 2012 13:35

klokka skrev:Da blir vel neste naturlige spørsmål: Hvilken motor var det egentlig som stod i bilen fra før??? En 350 som noen har "tuklet" med eller noe annet som krever denne type demper...
Ja det er jeg enig i, Det har jeg tenkt å prøve å finne ut av.
Fra VIN nummeret som var stemplet i blokka, og støpenr på blokka , så var det en 4 bolt 350 motor fra en Truck , 1979 modell , 175 -200hk. FØR noen har "tukla" med dette.
Det sitter 1973-74 topper på den . Og så er den eksternt balansert , har det vist seg. Så det virker jo som den er satt sammen av ymse komponenter, og det er vel grunn til å anta at veiva ikke er std 350.
Når jeg får tid skal jeg demontere topp, bunn og kam og se hva som skjuler seg.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1050
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av TheSaint » tir jul 03, 2012 16:38

Vil du poste et bilde av inspeksjonskameraet du har? Pris på det også hvis du vi?
Ser det er fine priser å de i USA

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » tor jul 26, 2012 22:12

Inspeksjonskamera var kjøpt på Clas. Men de har det ikke lenger. Biltema har en nyere variant her :
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... -mm-15295/

Ellers har motor nå gått 600 miles og blir stadig smidigere i gangen. Bra fraspark og moderat forbruk.
Oljeskift nr 2 ble tatt i dag og motoren er nå 'innkjørt'. Eneste jeg ser jeg kan forbedre er en alu radiator da temp går noe opp ved kjøring på motorvei. Mulig at standard 78 radiator ikke har nok kapasitet for ny motor.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av arneoe » fre jul 27, 2012 07:07

Har du sjekket tenninga ved 2k-3k rpm Rune? Lav tenning kan gi høy motortemp ved konstant belastning/turtall.
Prøv å øke tenninga 2 - 4 grader ved 3k rpm .... med vakuum innkoblet... se om det gir endringer. Er du sikker på på om temp-måleren måler riktig?....

Ellers har jeg en SPAL radiator-klon-vifte (made i China) på arbeidsbenken nå som skal tilpasses en alu-radiator (oxo fra Kina) jeg kjøpte for noen tid tilbake ...... men det går svært tregt med meg så det blir vel ikke tid å se på det før om noen uker. Jeg skal bruke to forskjellige følere slik at jeg kan styre viftene enkeltvis. Jeg vil legge inn en tvangsstyring med bryter på den ene vifta for å være på den sikre siden. Som du sikkert husker er førsteprioritet EU-kontroll og jeg må fixe bremser og lys .....

Rune, jeg har to extra (nye) 12" vifter liggende som du kan overta til selvkost. Har oxo festeanordninger for viftene....

Arne


--------------------------


Jeg jobber med disse 11" viftene nå ...


.... koster ca 120USD .... mindre enn halvparten enn samme fra SPAL ...

Bilde

RA HC7106




Dual 11" Electric Fan Setup

This listing is for a dual electric fan & heavy duty glass polymer shroud combination. This fan and shroud combo is set up as a puller with over 2,800 CFM! Rubber flaps at the top and bottom of the shroud open to allow additional air to pass through as you're cruising around town. This setup will last for years, and will be a great addition to your rock crawler, weekend cruiser, or daily driver! We recommend using at least an 100 amp alternator with this setup.

Features:

Over 2,800 CFM
Dual 11" Electric Fans
24" x 16" x 4.5" Dimensions
Each fan uses 25 Amps at Startup, and 15 Amps at Speed

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » fre jul 27, 2012 08:59

Takk for tips Arne.
Tenninga er justert initiellt ved oppstart av motor første gang 10 grader BTDC. Jeg har ikke finjustert denne, ei heller finjustert forgasser.
Tenkte å ta det nå , når ting har fått satt seg.
Skal ta en sjekk av tenninga fra tomgang til 3000 rpm. (Skal være 34 grader total mener jeg å huske)
Ellers "spøker" GM med at motoren er lagd for å gå uten vakuum til fordeler og ikke skal tilkobles... Jeg mistenker at dette har med miljø å gjøre og ikke ytelse. Men jeg bruker vakuum tilkoblet.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av zx9r » man aug 06, 2012 00:13

Runex skrev:
klokka skrev:Da blir vel neste naturlige spørsmål: Hvilken motor var det egentlig som stod i bilen fra før??? En 350 som noen har "tuklet" med eller noe annet som krever denne type demper...
Ja det er jeg enig i, Det har jeg tenkt å prøve å finne ut av.
Fra VIN nummeret som var stemplet i blokka, og støpenr på blokka , så var det en 4 bolt 350 motor fra en Truck , 1979 modell , 175 -200hk. FØR noen har "tukla" med dette.
Det sitter 1973-74 topper på den . Og så er den eksternt balansert , har det vist seg. Så det virker jo som den er satt sammen av ymse komponenter, og det er vel grunn til å anta at veiva ikke er std 350.
Når jeg får tid skal jeg demontere topp, bunn og kam og se hva som skjuler seg.
Denne 4 bolts blokka er vel ideell til trimming ville jeg tro.
Har du planer om å selge den etterhvert?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » man aug 06, 2012 10:05

Planen er å åpne opp den gamle og se hva som er satt inn av komponenter for deretter å se hva som kan gjøres.
Det kan nok tenkes at dette er et godt emne for å lage noe moro.
Dersom noen svært gjerne ønsker å legge inn et bud, så er det bare å sende en PM.
Ellers går ny motor så langt svært bra og passer bilen bra.

Ellers er nå tenning og forgasser tunet litt mer etter innkjøring :

Har kjørt testoppsett på ny motor med og uten vacuumstyrt fortenning. (ettersom GM påstår at motoren er laget for "mechanical advance only "). Initiell fortenning 10 gr BTDC, Fordeler gir 18-20 grader ekstra ved 3000 RPM. Vacuum advance i fordeler gir 18-20 grader. I praksis 48-50 grader total fortenning ved 3000 RPM og bruk av Vacuum advance. I begge tilfeller er det satt opp tomgang på 700 RPM.
Mekanisk advance skal ligge på 32 grader i hht spec på motor, der ligger jeg nok et par grader bak.

Uten vakuum advance : Lett oppstart, jevnt tomgang. Dårlig respons, moderat akselrasjon, "tung" lyd, mye varme (200-210 F). Tomgang må justeres opp og "butterfly"/spjeld , åpner noe. Liten forskjell på tomgang i P og i Drive(D)

Med Vacuum advance : Lett oppstart , Rask respons , god akselrasjon, herlig lydbilde under akselrasjon. Vesentlig mindre varme (185 F) Noe mer ujevn tomgang, men ok i Fri og 700 RPM. Endel forskjell på P og D, dvs synker fra 700 til 450 når man setter bilen i gir,

Ideelt skulle jeg hatt en fordeler med justerbare kurver for vacuum og mechanical advance.
Min er en std HEI fra Ecklers uten justeringer. Jeg har lest en del anvisninger rundt timing av 350 motorer og det er mildt sagt en del muligheter som man skal se på for å finne ideal kurven for dette.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester