Motor/Gir ut-inn

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » søn mai 13, 2012 15:38

Da er alt utstyr som skal på plass på motor før løft satt over. Ny flexplate, temp sensor, oljetrykkgiver, nye motorfester, Harmonic balancer, Reimhjul .
Innsuget ble montert idag.
Fordeleren er prøvemontert men skal fjærnes under løftet.
Ellers blir motoren levert med løftekroker. Disse er praktiske ved løft da de også gi plass for innsuget.

Sammekobling med girkasse er neste. Dessverre viste det seg ved demontering av girkassa at et av festene mot motor har et gammelt brudd. Jeg trenger derfor bistand til å få sveiset dette på kassa. En kamerat har utstyret med mangler litt erfaring med alusveis. Mulig det blir en tur til et lokalt verksted for å få rettet på dette.

Motorrommet har fått noen flekker med zink maling og "body special" sort antirust behandling for å pynte opp litt på ellers utilgjengelige steder.
MotorMedInnsug1.jpg
Motor med innsug 1
MotorMedInnsug1.jpg (157.21 kiB) Vist 4570 ganger
MotorMedInnsug2.jpg
Motor med innsug 2
MotorMedInnsug2.jpg (193.84 kiB) Vist 4570 ganger
MotorMedInnsug3.jpg
Motor med innsug 3
MotorMedInnsug3.jpg (204.13 kiB) Vist 4570 ganger
Her er festet på Girkassen som må fikses :
Bukket feste.JPG
Bukket feste.JPG (189.24 kiB) Vist 4569 ganger
Og plasseringen på kassa der festet satt. Dette kom frem når kassen ble koblet fra motoren. Bruddet er svart av gammel olje og
det er tydelig at dette stammer fra tidligere. Bolten på festet ved siden av var knekt, så her har noen dratt til boltene for hardt.
Brukket feste2.JPG
Brukket feste2.JPG (165.13 kiB) Vist 4569 ganger
Rune G

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » søn mai 13, 2012 19:57

Rune , mulig jeg kan bidra. :mrgreen:
Ring meg imorgen 06,30 / 14,30 :wink:
tel. 91654685.
Pinnen

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av thomasev » søn mai 13, 2012 20:08

Spennende
Hva slags motor er det du har kjøpt? GM crate motor eller noe annet? Antar at motoren er ferdig primet - hvis ikke må du gjøre det før du svinger den i gang ;-) Lykke til med motorbyttet ...

mvh
thomas

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Runex » søn mai 13, 2012 22:43

thomasev skrev:Spennende
Hva slags motor er det du har kjøpt? GM crate motor eller noe annet? Antar at motoren er ferdig primet - hvis ikke må du gjøre det før du svinger den i gang ;-) Lykke til med motorbyttet ...

mvh
thomas
Det er en GM crate 350/290 som er en nær direkte erstatning for originalmotor. Motoren er fra GM Goodwrench og markedsføres under GM performance.
Motoren leveres som longblock og er ikke primet. Jeg har kjøpt prime kit for oljepumpa og primer når motor er på plass med oljefilter. Krybben som motoren står på fra crate/kassa gir ikke plass for å feste oljefilteret, derfor tas priming med alle åpninger tette.
Rune G

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » lør mai 19, 2012 22:01

JA, Rune :roll:
Venter i spenning :mrgreen:
Pinnen

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Runex » søn mai 20, 2012 23:13

Etter å ha fått bistand og sveiset festet for kassa er motor og gir nå igjen en enhet.
Motoren leveres på en trepall som er utformet slik at motoren står stødig i denne
Jeg snekret en enkel pall ved siden av i samme høyde slik at jeg bare kunne skyve girkassen innpå motoren. Det er om og gjøre at alle fester glir helt inn uten spenn av noe slag.
FørInnløft.jpg
Motor på pall med girkasse før innløft.
FørInnløft.jpg (174.95 kiB) Vist 4274 ganger
Gearkasse montert1.jpg
Gearkasse montert
Gearkasse montert1.jpg (140.47 kiB) Vist 4274 ganger
Festet som ble sveiset ble dratt til med feeling, de andre med moment.
Jeg beskyttet så utgående aksling med en fille før jeg begynte arbeidet med tilbake helsing i bil.
Gearkasse montert2.jpg
Gearkasse montert 2
Gearkasse montert2.jpg (196.76 kiB) Vist 4274 ganger
Et problem med Lift og motorheis er at motorheisen sine lange ben slår inni liften slik at man blir 20 cm short på ideell posisjon når motoren skal inn. Mulig bilen kunne stått lenger frem på liften.
Plasseringførinnløft.jpg
Motor og gir plassert på pallkasser før innløft
Plasseringførinnløft.jpg (172 kiB) Vist 4274 ganger
Motor leveres med løftekroker foran og bak , diagonalt. Disse fungerte veldig bra ved tilbakemontering.
Førinnløft2.jpg
Da er vi klar....
Førinnløft2.jpg (170.72 kiB) Vist 4274 ganger
Klartformotor.jpg
Klar for motor
Klartformotor.jpg (169 kiB) Vist 4274 ganger
Tilbakeheising skjedde i ett stykke , noe som er utrolig elegant og enkelt når radiatorramma er ute. Vinkel på kanskje 15 grader. Løfteåk for å justere vinkel på motor fungerte flott også inn. Siden jeg hadde litt snaut mål innover med motorliften, måtte jeg ha skyve hjelp for å få motor/gir helt inn i riktig posisjon, men deretter var det kun å slippe den ned på motor og gir fester... Done.

På grunn av lite tilgang på hender, så ble fotoapparatet liggende under selve løftet..
NyMotorPåPlass2.jpg
Ny motor på plass
NyMotorPåPlass2.jpg (174.63 kiB) Vist 4274 ganger
Så er det bare å starte montering av utstyr, toppdeksler osv. Og motoren må primes og grunntenning innstilles..
Rune G

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Runex » man mai 21, 2012 23:29

Så begynner arbeidet med tilbakemontering av vinterens innkjøp av diverse nytt utstyr,

Oljefilterholder følger ikke med motor da det kan benyttes ulike typer Jeg har fått tak i en spin on type som vel er den vanligste til formålet.. Setter på filterholder , spin on og fyller oljefilter med olje, 10w-30 er det som GM anbefaler. Jeg har noe Dynocat olje fra Sarpsborg Motor til formålet, Bruker et langt filter, men et kort kunne sikkert vært godt nok.
Oljeogfilter.jpg
Olje og filter
Oljeogfilter.jpg (159.33 kiB) Vist 4273 ganger
Filterholderen monteres i senter av "hullet" til oljefilteret.
Oljefilterholder.jpg
Oljefilterholder
Oljefilterholder.jpg (176.57 kiB) Vist 4273 ganger
- Oljerør skal monteres på girkasse,
- Flexplate skal kobles til converter med 3 bolter, og det skal settes et blikk deksel over flexplate.
Rørogflexplate.jpg
Rør og flexplate
Rørogflexplate.jpg (176.9 kiB) Vist 4273 ganger
Til demontering og montering av oljerør trengs verktøy og tolmodighet. Denne spesialnøkkelen fra Biltema gjør jobben enklere da den er leddet i enden.
Nøkkelforoljerør.jpg
Nøkkel for oljerør
Nøkkelforoljerør.jpg (139.58 kiB) Vist 4273 ganger
På servostyringen har jeg byttet slanger, pumpe og reservoir. Men jeg har lekkasje på returslangen. Rart for her er det ikke trykk, kun vesketrykket fra beholderen. Jeg ser at konen i den gamle og nye ikke er helt like. Jeg har fått en ny slange fra Sarpsborg M , Men den er like gal.. så da må jeg lete annet sted etter noe som holder tett.
Servoslange.jpg
Servoslange med rar kon
Servoslange.jpg (206.72 kiB) Vist 4273 ganger
Så er det å finne frem mellomaksel, og flexplate deksel. Poser med skruer som er merket, gjør at man husker utrolig godt hvilke skruer som skal tilbake hvor. Begynner å føle at alt strev med planlegging, merking og sortering av deler gir "gevinst".
Akselogflexplatedeksel.jpg
Mellomaksel og flexplatedeskel
Akselogflexplatedeksel.jpg (165.68 kiB) Vist 4273 ganger
Rune G

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir mai 22, 2012 22:13

Dette ser jo svært så bra ut Rune! Når du er ferdig med dine ting så kunne du jo stikke innom meg for få ting til å skje litt raskere..... Du kjenner jo veien :lol: :lol:

.... Ta deg god tid, dobbeltsjekk og trippelsjekk alle viktige ting før du starter opp. Det er skrevet mye om innkjøring av motor (les kam og oljetyper) som du sikkert kjenner til fra før. Følg GM sine anvisninger og dette kommer til å gå svært så bra. GM sin 350/290 "mexico-motor" er etter mitt syn et svært godt valg og vil uten tvil passe til ditt bruk. Lykke til og publiser mange bilder, det er gøy å følge med Rune. :D

Arne

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Runex » ons mai 23, 2012 15:53

arneoe skrev:Dette ser jo svært så bra ut Rune! Når du er ferdig med dine ting så kunne du jo stikke innom meg for få ting til å skje litt raskere..... Du kjenner jo veien :lol: :lol:

.... Ta deg god tid, dobbeltsjekk og trippelsjekk alle viktige ting før du starter opp. Det er skrevet mye om innkjøring av motor (les kam og oljetyper) som du sikkert kjenner til fra før. Følg GM sine anvisninger og dette kommer til å gå svært så bra. GM sin 350/290 "mexico-motor" er etter mitt syn et svært godt valg og vil uten tvil passe til ditt bruk. Lykke til og publiser mange bilder, det er gøy å følge med Rune. :D

Arne
Det blir tur til Hokksund når jeg er klar....

Når det gjelder dobbeltsjekk, så er det lurt å ha hodet kaldt og sjekke ting to ganger eller mer. I går ble manifolder montert, og jeg satt igjen med 4 plast kopper som satt i hvert eksoshull i toppene. men det skulle da være 8 :oops:
Så var det å skru av igjen den ene manifolden, og der like svart som motoren , satt 4 stk plastkopper til.
Da var alle 8 ute :lol:
Så datt en "donut" som sitter mellom manifold og rør , ned på gulvet og knakk.. Så ble det delebestilling i dag og..

I løpet av uken håper jeg alle deler er på plass. Onsdagens mål er radiatorramme, radiator og vannpumpe samt slanger.
Rune G

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Runex » fre mai 25, 2012 22:32

Da er prosjektet med motor-inn kommet litt videre.
Jeg måtte bestille pakninger til eksos rør -> manifold , og bytte en servoslange som var lekk. Servoslange er returslangen fra pumpa, og ble byttet i vinter, men har vært lekk siden montering. Det viser seg at konen i skru tilkoblingen på returslangen ikke passer , eller har en fabrikasjonsfeil. Prøvde denne gangen en slange fra US autoparts og fikk en slange med perfekt passform og korrekt tilkobling. Noe helt annet enn Edelmann slangen jeg prøvde først.

Eksos Manifolder er igjen forbundet med eksosrør, radiator med ramme er satt tllbake og jeg har fått satt inn separat oljekjøler for automat-oljen.

I morgen blir det priming av motor og forhåpentlig sluttmontering av forgasser og småting på toppen av motoren.
Prøvestart blir enten i morgen ettermiddag eller på søndag.

Jeg har selvangivelse som skal inn neste uke, så jeg må nok dele tiden med papir arbeid denne helgen.

I forbindelse med monteringen av innsuget, ble det brukt Biltema sin Røde RTV silikon for høye temperaturer.
Jeg brukte forrige gang Arne sin oppskrift med å la silikonen herde noen timer før stramming av bolter.
Resultatet var bra flex i pakningene på enden av blokka, men der silikonen er tynn, rundt pakningen, ble den litt kladdete.
Jeg følte denne gang at den røde silkonen skinnherdet raskere enn den svarte , og jeg prøvde å trekke til etter 1 time.

Nysgjerrig som jeg er ville jeg gjerne se på hvordan dette ble- fra innsiden.
Et inspeksjonskamera er tingen..da kan man se at silikonen er kommet pent på plass ved å stikke kameraslangen ned i hullet til fordeleren og følge innsuge innover fra innsiden Se bilder ...
Manif9.JPG
Silikon mellom ende på blokk og innsug.
Manif9.JPG (86.1 kiB) Vist 4182 ganger
Manif8.JPG
Silikon pakning , innsug fra innsiden.
Manif8.JPG (98.59 kiB) Vist 4182 ganger
Manif7.JPG
Silikon pakning innsug, blokk og topp
Manif7.JPG (95.75 kiB) Vist 4182 ganger
Manif10.JPG
Manif10.JPG (122.66 kiB) Vist 4181 ganger
Manif11.JPG
Manif11.JPG (126.52 kiB) Vist 4181 ganger
Rune G

Brukeravatar
Corvette_Store
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av Corvette_Store » fre mai 25, 2012 22:47

Runex skrev:
På servostyringen har jeg byttet slanger, pumpe og reservoir. Men jeg har lekkasje på returslangen. Rart for her er det ikke trykk, kun vesketrykket fra beholderen. Jeg ser at konen i den gamle og nye ikke er helt like. Jeg har fått en ny slange fra Sarpsborg M , Men den er like gal.. så da må jeg lete annet sted etter noe som holder tett.
Servoslange.jpg
Servoslange.jpg (206.72 kiB) Vist 4177 ganger
Til info er den slangen du holder i trykk slangen og ikke returslangen. (Hvis det er denne du har lekkasje i da)

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Runex » fre mai 25, 2012 23:00

Corvette_Store skrev:
Til info er den slangen du holder i trykk slangen og ikke returslangen. (Hvis det er denne du har lekkasje i da)
Det er da faktisk ikke det, det er returen til reservoaret som har slangeklemme i enden. Trykkslangen er mindre i dim og sitter montert i forgrunnen og går til trykkventilen på pumpa.
På bildet er det montert en blindplugg der returen jeg holder skal på, dette for å hindre dritt å komme til mens slangen byttes.
Slangen jeg holder i hånden er den fra Edelmann(70551) som ikke passer på min 78, både passform og kon er feil.
Rune G

Brukeravatar
Corvette_Store
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av Corvette_Store » fre mai 25, 2012 23:23

DA BEKLAGER JEG SÅ MYE!!

Ser faktisk ut på bilde som det er den enden av trykkslangen som sitter bak på pumpa du holder i, siden returslangen sitter montert på ventilen.

Har faktisk en bunke slike som er korrekte liggende.

Øystein

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Runex » fre mai 25, 2012 23:52

Jeg skjønner hvilken du tenker på..Trykkslange koblingen er større mot pumpa , det stemmer . Bildet lyver litt siden der den skal sitte er "blindet" ut.
Tar du mer deler inn på lager eller er det "leftovers" fra tidligere ?
Rune G

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Runex » lør mai 26, 2012 21:20

Da har jeg brukt Pinseaften på "ferdigstilling".
Koblet på bensin, fylt på Automatolje, Motorolje m/kamtilsetning, Kjølevæske.
Satt på forgasser , kabler, slanger til vacuum ...

Primet motor med prime-tool, fungerte fint, men oppdaget at det er et ikke anvist hull i bakkant av innsuget som ikke var tett, Der fikk jeg en fin fontene med olje. Fant plugg med umbrako fra gammel motor og flyttet over.
Videre priming gikk bra, og det kom olje fra alle støtstengene etter hvert som jeg dreide motor samtidig med at drillen gikk og pumpet olje via prime tool. Nå skal motor ha fått olje i alle lager.

Satte merket på balanceren på 0 grader og sjekket at sylinder 1 er "fylt", dvs på topp. Satte fordeler - rotor i pos syl 1.
Dreier fordeler 10 grader på øyemål, så får vi justere med lampe ved oppstart

Satte over "pynten".. alu toppdeksler og alu luftfilter.

Ladet batteriet.

Gjenstår nå kun å sette på panseret.

Ved oppstart ser jeg at det er litt ulike anbefalinger .. Motorbyggere anbefaler 20 minutter 2000-3000 rpm for første innkjøring av kam. GM sier ingenting om dette , men anviser 1 times tur med varierende turtall , ikke rusing, etter 1 time 4-5 50% akselrasjoner, 2-3 100% akselrasjoner. Deretter olje og filterbytte med inspeksjon av olje.
GM sier også at vacuum slange til vakuumklokke på fordeler ikke skal brukes da motor er designet for å gå uten... Men det tror jeg ikke helt på....
Uansett må jeg starte opp, finne 10 grader fortenning, sjekke for lekkasjer, så da er det like greit å kjøre en 20 minutter innkjøring av kam, sjekke for lekkasjer , og deretter gå for en times kjøretur.

Bilder : Klar for Priming
KlarforPriming_26052012.jpg
Klar for priming av motor.
KlarforPriming_26052012.jpg (194.74 kiB) Vist 4119 ganger
Her kom det oljefontene... :-)
Priming_oops_26052012.jpg
Her var det et hull .. oljespruten stod høyt..
Priming_oops_26052012.jpg (135.02 kiB) Vist 4119 ganger
Her kommer oljen sigende gjennom løfterene.
Priming1_26052012.jpg
Priming gir olje gjennom alle akanler som skal ha smøring før oppstart
Priming1_26052012.jpg (189.55 kiB) Vist 4119 ganger
Forhåpendligvis er motoren nå klar for sesongen..
Ferdig1.jpg
Pynten på plass..Mangler panser.
Ferdig1.jpg (185.25 kiB) Vist 4119 ganger
Rune G

Svar