Motor/Gir ut-inn

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » lør apr 14, 2012 13:34

Jeg ser det er en del info bilder og noe info på forumet om motor ut og inn i ulike kombinasjoner .
Men ikke så mye beskrivelser fra a - å
I forbindelse med motorbytte kan det være interessant å få opp noen beskrivelser.
-hva slags utstyr som brukes for løft.
-hvordan bilen bør plasseres
-hva som bør fjernes (slanger, Radiator ...)
-demonstrering av motorfester, girkassefeate, mellomaksel
-hva man skal være forberedt på under selve utløftingen
-hva bør gjøres i motrorrommet når motor er ute
-hva bør sjekkes og evt byttes på gIrkasse når alt likevel er ute
-prosessen med å få motor og gir tilbake.

Skal prøve å få dokumentert eget prosjekt i tråden videre, og håper på litt tips underveis.
Sist redigert av Runex den søn mai 20, 2012 23:19, redigert 1 gang totalt.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

kjeholm
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 213
Registrert: søn jan 16, 2011 11:33
Sted: Bømlo
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av kjeholm » lør apr 14, 2012 20:51

Hei ,
Alle slanger kobles av motoren , dynamo,AC pumpe om det finnes , vifte , reimhjul , vann pumpe , eksos manifolder , motorfester løses bolter og tas ut av fester , om du skal prøve å løfte ut uten å koble fra girkassa må du nok ut med radiator og ramme , jeg tror jeg ville delt kassa fra og tatt ut hver for seg , det er litt plynder når motor og gir skal sammen men tror allikevel dette er enklest , husk ta en del bilder av ledninger og tilkoblinger , det er veldig snart å tenke at en husker men det viser seg gang på gang at når dette skal sammen husker en kansje ikke alt allikevel.

Med det samme motor er ute er det veldig greit å reingjøre alt,pusse og lakke , har du AC ville jeg fjernet denne ( huset og hele skitten , få nytt hus tul vifta , se tråden om dette fra Pinnen)

Er ingen sak det du tenker på , jeg har hatt ute motorer i C 3 mange ganger men ikke med kassa , det ser litt trangt ut......... :D

Ønsker deg lykke til og håper vi kan få være med på prosjektet via forumet..... :D :D altid veldig intresant det :D


Kjell

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 790
Registrert: søn sep 20, 2009 10:45
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Bawaria » lør apr 14, 2012 21:05

Helt amatørmessigt uten hjelpe middler som bukk. Gjør bilen strømløs ved å koble ifra batteri, jekk bilen opp bruk tre europaller under vært hjul på pasajersiden, legg deg da under bilen skru av ledninger på starter. Ta ned deksel for svinghjul (fire små skruer). skru ut de tre skruene (ved å dreie veiv med en skutrekker) til du finder dem som forbinder konverter og motor vis du har en automatgira bil. Løsne ta ut skruer som forbinder motor og transmisjon(gear kasse automat kasse, bukk opp gearkasse, ta ut bolter i motorfeste, ta av ledningerog slanger, ta av vifte legg den inn i radiator hus stropp opp motor i løftebøyler rop på hjelp til å løfte ut med truck traktor eller taljer i tak :lol: :lol: :lol: :lol: .
Bilde

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » lør apr 14, 2012 21:13

AC , kompressor og luftpumpe med alt tilbehør av sensorer og injektorer ble fjernet i vinter. Motrorrommet er mye mer oversiktlig nå. Det er faktisk ikke så mye kabler og slanger tilbake Har kopiert Trond med tanke på bruk av ac delete cover. Skal på plass senere .

KjøleRør til automaten : skal de fjernes ?
Ettersom jeg har løftebukk,(Lift) trenger jeg ikke å bukke opp bilen.Men er det forhold rundt løftekran som gjør at et eller begge forhjul bør av ? Er det forhold rundt bruk av lift og bruk av denne i denne forbindelse jeg må være klar over...

Med tanke på motor og gir samlet : tanken er at bruk av justerbart løfteåk skal bidre til å få motorvinkel slik at den skal kunne løftes ut i ett stykke. Dette får revurderes hvis ulike erfaringer skulle vise at jeg er på feil spor.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

kjeholm
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 213
Registrert: søn jan 16, 2011 11:33
Sted: Bømlo
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av kjeholm » søn apr 15, 2012 10:28

Ok , ja justerbart løfteåk er veldig bra å bruke , om du har lifte er det litt annen sak for da kan du regulere høyden du vil / må ha for å vinkle motor og gir , jag hadde bare Biltema snabel jekk og da måtte eine frhjulet av pga jekkens bunn ramme med hjul gikk ikke mellom , jeg måtte inn fra siden for å få lengde nokk til senter av motor , kansje greit å fjerne radiator og ramma så får du pusse og lakke den samtidig er ofte litt rust etc på denne , er ikke den store jobben det så lenge du har alt ute , da får du god plass til å ta motor frem og opp ellers tror jeg det kan bli knapt om plassen , dette er bare min egen erfaring............ :D :D

Lykke til

Kjell

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » søn apr 22, 2012 20:36

Da er nedplukkingen av motor og motorrom igang og jeg legger ut noen bilder av prosessen.
EtterVinterensOppgraderinger.JPG
Etter vinterens oppgraderinger av alle enheter på motoren begynte det å se br ut. Fjernet Luftpumpe, duser osv (smog) , AC med pumpe, kondenser, akuumulator ... , Nye toppdeksler, innsug og forgasser
EtterVinterensOppgraderinger.JPG (160 kiB) Vist 6996 ganger
Før vi starter
FørViStarter.JPG
Før vi starter prosessen
FørViStarter.JPG (161.64 kiB) Vist 6996 ganger
Løfteåk skal brukes for å gi justerbar løftevinkel når motor skal ut av bilen.
Løfteåk.JPG
Løfteåk som skal brukes for å gi motoren rikitg løftevinkel på vei ut av bilen.
Løfteåk.JPG (171.15 kiB) Vist 6996 ganger
Først skal panseret av -
PanserAv.JPG
Panser skal av
PanserAv.JPG (157.41 kiB) Vist 6996 ganger
Så begynner nedplukking av deler, fordeler, merking av tennkabler, toppdeksler, vifte......
Nedplukking_Fordeler.JPG
Nedplukking av deler 1
Nedplukking_Fordeler.JPG (153.99 kiB) Vist 6996 ganger
Nedplukking2.JPG
Nedplukking 2
Nedplukking2.JPG (183.35 kiB) Vist 6996 ganger
NedplukkingVifte.JPG
Nedplukking , Vifte av
NedplukkingVifte.JPG (168 kiB) Vist 6996 ganger
Alt merkes tydelig og legges utover relativt oversiktlig
PlasseringOgMerking.JPG
Alt blir lagt relativt rydding og sortert , skruer i merkede poser
PlasseringOgMerking.JPG (184 kiB) Vist 6996 ganger
Radiator Support var rust"fri" og trenger bare en vask og litt ny lakk på veien.
Radiatorramme.JPG
Radiator Support var rust"fri" og trenger bare en vask og litt ny lakk på veien.
Radiatorramme.JPG (167.52 kiB) Vist 6996 ganger
Noen esker med deler er det blitt etter vinterens opprydding i motorrommet. Luftpumpe, AC, Innsug, Air injektorer og noen meter med kabler og slanger til AC +++
Skrot.JPG
Skrot fra vinterens rydding
Skrot.JPG (196.4 kiB) Vist 6996 ganger
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » søn apr 22, 2012 20:57

Da er alt ribbet ned
RibbetMotor.JPG
Da er alt ribbet ned
RibbetMotor.JPG (213.81 kiB) Vist 6993 ganger
Og alt er klart for neste skritt : løft av motor
MotorKlargjortForLøft.JPG
Klar for løft
MotorKlargjortForLøft.JPG (157.76 kiB) Vist 6992 ganger
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » tir mai 01, 2012 23:14

Da er motor og gir ute . Dette gikk veldig bra med et par ekstra hender til å styre motoren på vei ut, løfteåket var nødvendig og ga god hjelp ved tilting av motor/gir på vei ut.
Har brukt 1 mai på rens av gammel motorolje fra girkasse og ellers renset opp i gammelt oljesøl
. Ellers fant jeg stive kryss på mellomakselen , så da blir det litt flere deler i bestilling mens jeg venter på trekassen med ny motor.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2270
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av arneoe » ons mai 02, 2012 00:15

Dette så jo svært så bra ut Rune! Da venter vi med spenning på trekassa.... :D

Arne

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » ons mai 02, 2012 22:42

Trekassen / the crate er bare få dager unna. Men det ble brått så mye annet som ble tilgjengelig for bytting og vask og rens, så det blir nok ikke ledig tid med det første. Så jeg fikk mitt 'vinterprosjekt nr 2' rett i oppstarten av alle vårmønstringene. Kanskje jeg blir klar til 17 mai.
Men det blir spennende å pakke opp og sette sammen motorpakken med alt tilbehøret som er nytt.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » ons mai 02, 2012 22:56

Når motor og gir er ute er det særlig en ting som er ok å bytte : Plusskabelen fra batteri til motor som er lagt øverst i tunnelen over girkasse. Denne er nå lett å bytte selv om det er trangt og hardt å få av og på gummimuffene til batterikassa.

Videre er rens av bjelker og labber rundt motor lett tilgjengelig for litt flekk maling,
Så har jeg demontert hele mellomakselen og konstatert at begge kryssene er stive. To nye kryss er på vei.

Jeg har og noen vakuum slanger til varmestyring som går gjennom en muffe torpedoveggen. Denne er nå lett tilgjengelig med motor ute.
Blir det tid har jeg og et 'ac delete' cover som skal dekke hullet etter AC som ble demontert i vinter.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » tor mai 10, 2012 21:23

Da er dagen kommet for mottak av trekasse , hentet i Tistedal i ettermiddag. 4 uker etter bestilling.
Crate1.jpg
Motor i kasse / Crate ankommet
Crate1.jpg (184 kiB) Vist 6717 ganger
Heises inn i garasjen
Crate2.jpg
Heising skånsomt inn i garasjen
Crate2.jpg (168.85 kiB) Vist 6717 ganger
Fjerner bolter som holder trekassa til pallen motoren står på. Spenningen stiger.
Crate3.jpg
Ut med 4 bolter og kassen åpner seg . Hva skjuler seg her ?
Crate3.jpg (182.67 kiB) Vist 6717 ganger
Åpner plasten og en ny 350 kommer frem
Crate4.jpg
En ny motor , jomfruelig og fin.
Crate4.jpg (155.58 kiB) Vist 6717 ganger
Så er det å begynne arbeidet med å sette alt sammen igjen. Her prøvemontering av ny flexplate.
Crate5.jpg
Da er det bare å begynne å montere tilbehøret.
Crate5.jpg (171.46 kiB) Vist 6717 ganger
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 653
Registrert: man feb 08, 2010 23:35
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av CorvetteFeber » tor mai 10, 2012 22:46

Dette ser bra ut Rune.

Hvis du satser på å være på veien til 17 Mai har du planene klare for helga skjønner jeg :-)

//Geir

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av Runex » tor mai 10, 2012 23:43

Jeg er nok redd at "kanskje 17 mai" er optimistisk. Det går vel et par helger. . .
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2827
Registrert: tir feb 05, 2008 19:45
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Re: Motor/Gir ut-inn

Legg inn av pinnen » fre mai 11, 2012 10:18

Hell i uhell, Rune.
Når det først skulle gå så galt, så var det rett tid på sesongen.
Er jo egentelig ikke startet ennå.
Pøs på med bilder og tekst, vi følger med :wink:
Pinnen

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester