Overhaling av Delco Remy dynamo

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Overhaling av Delco Remy dynamo

Legg inn av C3 » fre feb 17, 2012 01:03

I forbindelse med at viftereima var av så sjekket jeg samtidig dynamoen.

Når jeg tok tak i remhjulet så kunne jeg kjenne en liten slakk i lagrene. Hadde ikke hørt noe ulyder, men det reparer seg jo ikke selv. Byttedynamo koster ca 1.700,- men det er jo ikke allverden å overhale den selv heller. Det som slites på en dynamo er jo først å fremst lager og børster.
En telefon til Triconor og de hadde det jeg trengte, men fikk beskjed om å ta med dynamoen fordi Delco Remy har en 30-40 forskjellige modeller. Frontlageret kan kjøpes overalt, men baklager og børster er det verre med.

Start med å dele dynamoen 4 skruer
IMG_0904.JPG
Ta ut ankeret. Nå ser du at børster og kansje fjærer har falt ut av holderene
IMG_0881.jpg
Skru av dekselet over frontlageret slå det ut med en egnet f.eks pipe. Gjør det samme med baklageret.
IMG_0884.JPG
Så er det ut å handle hos Triconor
IMG_0883.jpg

Vask dynamoen innvendig og blås med trykkluft så du får ut all løs skitt. Det er viktig å holde baklageret som er et åpent rullelager rent. Jeg legger en tape over lagret som beskyttelse. Dette presser eller slår du inn fra innsiden og ut. Her må du være veldig forsiktig og bruke et rør eller en pipe med riktig dimmensjon.
IMG_0885.JPG
Når det er flush med huset på baksiden er det riktig plassert
IMG_0886.JPG
Ytterringen på frontlageret var såpass rom at jeg valgte å slå et par kjørnermerker. Alternativet er å lime det fast med LockTite, men jeg liker at det er demonterbart. Kjørnermerker slo jeg også i akslingen på rotoren der innerbana går. Hensikten er å forhindre at lageret roterer på akselingen.
IMG_0901.jpg
Slå eller press inn ytterlageret, bruk gjerne det gamle lageret som verktøy. Skru på dekselet.
IMG_0899.jpg
Sett inn de nye børstene, jeg byttet ikke mine da de ikke var så veldig slitt... noe skal jo på hylla og etter at en er ferdig :)
Så må fjærer og børster på plass i sine holdere. Du skyver de inn med en ståltråd og så trer du inn noe egnet f.eks et bor i hullet i holderen og på den måten får du låst begge fast. borret kommer ut igjennom et hull i baklokket.
IMG_0889.JPG
Her er nr 2 på plass
IMG_0890.JPG

Så fikk jeg ikke av en eller annen grunn lastet opp flere bilder :? ..... fortsettelse følger

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Re: Overhaling av Delco Remy dynamo

Legg inn av C3 » fre feb 17, 2012 01:25

Her kommer borret ut av baklokket
IMG_0892.JPG
Rengjør kontaktflatene der børstene går fjern sår. Jeg bruker 1200 vannslipepapir.
IMG_0895.JPG
Baklageret er et forhåndsmurt nålelager, men litt ekstra fett har vel aldri skadet :)
IMG_0896.JPG
Da er det bare å ta av beskyttelsestapen som sitter over baklageret og sette ankeret på plass, pass på at avstandsringen er der. Skru sammen huset med de 4 skruene og trekk ut borret. Du hører klikk når børstene smetter på plass.
IMG_0902.jpg
Så skal avstandsring og vifte på plass.Remhjul, skive og mutter. Tips hvis du har problemer med å få sporet i dynamoremskiva til å flukte så kan du legge mellom skiver for å skimse ut hjulet.
IMG_0908.JPG
Nå har vi overhalt dynamoen til en kostnad av kr 188,- og da fortjener man minst en kaffe 8)
IMG_0906.jpg

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » fre feb 17, 2012 07:37

Knallbra - informativt og bra illustrert :D .

/Geir

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » fre feb 17, 2012 09:08

Veldig bra, du tar deg tid til og dokumentere med bilder.
Er da så mye enklere for andre og gjøre samme jobben.

og ikke minst det med besparelsen, av og gjøre ting selv.
Det er da tross alt en hobbi :wink:
Pinnen

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av Runex » fre feb 17, 2012 10:41

Informativt , bra!

Braketten du fester dynamo til motor med , hva slags type er dette ?
Rune G

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av C3 » lør feb 18, 2012 03:19

Braketten og strammer er fra March part 20130

Du finner den i katalogen http://www.epaperflip.com/aglaia/viewer ... ebaa21a0d5

Veldig stødig og bra brakett, men du må skru den av for å sjekke nivået på servopumpa. M.a.o. den blir ikke sjekket så ofte :?
IMG_0556.JPG
Sist redigert av C3 den søn feb 19, 2012 13:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Legg inn av TheSaint » lør feb 18, 2012 22:41

Veldig bra forklaring med bilder

Tråder som dette og bytte av bakhjulslagere, shimsing av trailing arms burde ligge under en egen hjelpetråd på sidene her i klubben
All informasjon av rep av div saker som dette under en tråd som: Diverse reperasjoner av Corvette

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Svene
Kontakt:

Legg inn av webs » søn feb 19, 2012 10:11

TheSaint skrev:
Tråder som dette og bytte av bakhjulslagere, shimsing av trailing arms burde ligge under en egen hjelpetråd på sidene her i klubben
All informasjon av rep av div saker som dette under en tråd som: Diverse reperasjoner av Corvette
Enig med The Saint her, burdet vært egen side med egne tråder - tema. Når eks. Pinnen og Geir (m.fl.)legger ut sine bilder og gode forklaringer er det viktig at de også kan vise hele sammenhengen og prosjektet slik det framstår, så det blir litt utfordringene å ikke ta enkelt oppgaver ut av "helheten". Men...forumet er vel ikke så stort at vi ikke klarer å søke det opp :D .
Men praktisk hadde det vært med en ; Diverse reperasjoner av Corvette :D
Orginal...tja, hvorfor ikke ...

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Legg inn av TheSaint » søn feb 19, 2012 12:25

Det hadde vært veldig greit og få alle tråder som omfatter reperasjoner/forbedringer under en egen tråd

Selvsagt kan vi jo søke de opp som webs sier men lettere med egen tråd :D

Det er jo bare og lage en ny tråd så kan vi legge inn div rep av Corvette der og eventuellt flytte/kopiere de bra trådene over til til Rep av Corvette

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av C3 » man feb 20, 2012 02:47

Tusen takk for all ros :oops:

Det ligger veldig mye bra prosjekt info her etterhvert. Artig å følge bilene som blir resturert og det gir en veldig inspirasjon til å gjøre det samme. Jeg ser også at spørsmål og innspill blir raskt besvart av de som har noe å komme med. På den måten fungerer forumet meget bra.

Støtter forslaget om en egen Diverse reperasjoner tråd -side
Det er mulig at alt må skrives om og legges ut på nytt på hjemmesiden. Det finnes også mange fine artikkeler der ute på nettet, men så er det det å finne de igjen når en trenger dem. de kan en jo legge en lenke til.

Hvordan kunne dette gjøres Henning ?

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable